Java. Podstawy.pdf

(1451 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Core Java Volume I--Fundamentals (9th Edition)
Tłumaczenie: Łukasz Piwko
ISBN: 978-83-246-7758-0
Authorized translation from the English language edition, entitled CORE JAVA
VOLUME I – FUNDAMENTALS, 9TH EDITION; ISBN 0137081898; by Cay S. Horstmann; and
Gary Cornell; published by Pearson Education, Inc, publishing as Prentice Hall.
Copyright © 2013 by Oracle and/or its affiliates, 500 Oracle Parkway, Redwood Shores, CA 94065.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any
information storage retrieval system, without permission from Pearson Education Inc.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2013.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności
ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych
lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/javpd9.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/javpd9
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p ........................................................................................................................................................13
Podzi kowania .........................................................................................................................................19
Rozdzia 1. Wst p do Javy ........................................................................................................................21
1.1.
1.2.
Java jako platforma programistyczna ................................................................... 21
S owa klucze bia ej ksi gi Javy ............................................................................ 22
1.2.1. Prosty .................................................................................................. 23
1.2.2. Obiektowy ............................................................................................ 24
1.2.3. Sieciowy .............................................................................................. 24
1.2.4. Niezawodny .......................................................................................... 24
1.2.5. Bezpieczny ........................................................................................... 25
1.2.6. Niezale ny od architektury ..................................................................... 26
1.2.7. Przeno ny ............................................................................................ 26
1.2.8. Interpretowany ..................................................................................... 27
1.2.9. Wysokowydajny ..................................................................................... 27
1.2.10. Wielow tkowy ....................................................................................... 28
1.2.11. Dynamiczny .......................................................................................... 28
Aplety Javy i internet .......................................................................................... 28
Krótka historia Javy ............................................................................................ 30
G ówne nieporozumienia dotycz ce Javy .............................................................. 32
1.3.
1.4.
1.5.
Rozdzia 2. rodowisko programistyczne Javy ................................................................................... 37
2.1.
Instalacja oprogramowania Java Development Kit ................................................. 38
2.1.1. Pobieranie pakietu JDK ......................................................................... 38
2.1.2. Ustawianie cie ki dost pu ................................................................... 39
2.1.3. Instalacja bibliotek i dokumentacji ......................................................... 41
2.1.4. Instalacja przyk adowych programów ...................................................... 42
2.1.5. Drzewo katalogów Javy .......................................................................... 42
Wybór rodowiska programistycznego .................................................................. 43
U ywanie narz dzi wiersza polece ...................................................................... 44
2.3.1. Rozwi zywanie problemów ..................................................................... 45
Praca w zintegrowanym rodowisku programistycznym .......................................... 47
2.4.1. Znajdowanie b dów kompilacji .............................................................. 49
2.2.
2.3.
2.4.
Kup książkę
Poleć książkę
4
Java. Podstawy
2.5.
2.6.
Uruchamianie aplikacji graficznej ......................................................................... 50
Tworzenie i uruchamianie apletów ....................................................................... 53
Rozdzia 3. Podstawowe elementy j zyka Java .................................................................................... 57
Prosty program w Javie ....................................................................................... 58
Komentarze ....................................................................................................... 61
Typy danych ...................................................................................................... 62
3.3.1. Typy ca kowite ...................................................................................... 62
3.3.2. Typy zmiennoprzecinkowe ...................................................................... 63
3.3.3. Typ char ............................................................................................... 65
3.3.4. Typ boolean ......................................................................................... 66
3.4. Zmienne ........................................................................................................... 66
3.4.1. Inicjacja zmiennych ............................................................................... 68
3.4.2. Sta e ................................................................................................... 68
3.5. Operatory .......................................................................................................... 69
3.5.1. Operatory inkrementacji i dekrementacji ................................................. 71
3.5.2. Operatory relacyjne i logiczne ................................................................. 71
3.5.3. Operatory bitowe .................................................................................. 72
3.5.4. Funkcje i sta e matematyczne ................................................................ 73
3.5.5. Konwersja typów numerycznych ............................................................. 74
3.5.6. Rzutowanie .......................................................................................... 75
3.5.7. Nawiasy i priorytety operatorów .............................................................. 76
3.5.8. Typ wyliczeniowy ................................................................................... 77
3.6.
a cuchy .......................................................................................................... 77
3.6.1. Pod a cuchy ......................................................................................... 78
3.6.2. Konkatenacja ....................................................................................... 78
3.6.3.
a cuchów nie mo na modyfikowa ....................................................... 79
3.6.4. Porównywanie a cuchów ...................................................................... 79
3.6.5.
a cuchy puste i a cuchy null .............................................................. 81
3.6.6. Wspó rz dne kodowe znaków i jednostki kodowe .................................... 81
3.6.7. API String ............................................................................................. 83
3.6.8. Dokumentacja API w internecie .............................................................. 85
3.6.9. Sk adanie a cuchów ............................................................................ 86
3.7. Wej cie i wyj cie ................................................................................................ 89
3.7.1. Odbieranie danych wej ciowych ............................................................. 89
3.7.2. Formatowanie danych wyj ciowych ......................................................... 91
3.7.3. Zapis i odczyt plików ............................................................................. 96
3.8. Przep yw sterowania ........................................................................................... 98
3.8.1. Zasi g blokowy ..................................................................................... 98
3.8.2. Instrukcje warunkowe ............................................................................ 99
3.8.3. P tle ................................................................................................. 101
3.8.4. P tle o okre lonej liczbie powtórze ..................................................... 106
3.8.5. Wybór wielokierunkowy — instrukcja switch .......................................... 109
3.8.6. Instrukcje przerywaj ce przep yw sterowania ......................................... 111
3.9. Wielkie liczby ................................................................................................... 114
3.10. Tablice ............................................................................................................ 116
3.10.1. P tla typu for each .............................................................................. 117
3.10.2. Inicjowanie tablic i tworzenie tablic anonimowych .................................. 118
3.10.3. Kopiowanie tablicy .............................................................................. 119
3.10.4. Parametry wiersza polece .................................................................. 120
3.10.5. Sortowanie tablicy .............................................................................. 121
3.1.
3.2.
3.3.
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
5
3.10.6. Tablice wielowymiarowe ...................................................................... 124
3.10.7. Tablice postrz pione ........................................................................... 127
Rozdzia 4. Obiekty i klasy ......................................................................................................................131
4.1.
Wst p do programowania obiektowego .............................................................. 132
4.1.1. Klasy ................................................................................................. 132
4.1.2. Obiekty .............................................................................................. 133
4.1.3. Identyfikacja klas ................................................................................ 134
4.1.4. Relacje mi dzy klasami ....................................................................... 135
U ywanie klas predefiniowanych ........................................................................ 137
4.2.1. Obiekty i zmienne obiektów ................................................................. 137
4.2.2. Klasa GregorianCalendar ..................................................................... 139
4.2.3. Metody udost pniaj ce i zmieniaj ce warto elementu ........................ 141
Definiowanie w asnych klas .............................................................................. 148
4.3.1. Klasa Employee .................................................................................. 148
4.3.2. U ywanie wielu plików ród owych ........................................................ 151
4.3.3. Analiza klasy Employee ....................................................................... 151
4.3.4. Pierwsze kroki w tworzeniu konstruktorów ............................................. 152
4.3.5. Parametry jawne i niejawne ................................................................. 153
4.3.6. Korzy ci z hermetyzacji ........................................................................ 155
4.3.7. Przywileje klasowe .............................................................................. 157
4.3.8. Metody prywatne ................................................................................ 157
4.3.9. Sta e jako pola klasy ........................................................................... 158
Pola i metody statyczne .................................................................................... 158
4.4.1. Pola statyczne .................................................................................... 159
4.4.2. Sta e statyczne ................................................................................... 159
4.4.3. Metody statyczne ................................................................................ 160
4.4.4. Metody fabryczne ................................................................................ 161
4.4.5. Metoda main ...................................................................................... 162
Parametry metod ............................................................................................. 164
Konstruowanie obiektów .................................................................................. 171
4.6.1. Przeci anie ....................................................................................... 171
4.6.2. Inicjacja pól warto ciami domy lnymi ................................................... 171
4.6.3. Konstruktor bezargumentowy ............................................................... 172
4.6.4. Jawna inicjacja pól .............................................................................. 172
4.6.5. Nazywanie parametrów ....................................................................... 174
4.6.6. Wywo ywanie innego konstruktora ........................................................ 174
4.6.7. Bloki inicjuj ce ................................................................................... 175
4.6.8. Niszczenie obiektów i metoda finalize ................................................... 179
Pakiety ............................................................................................................ 180
4.7.1. Importowanie klas .............................................................................. 180
4.7.2. Importy statyczne ............................................................................... 182
4.7.3. Dodawanie klasy do pakietu ................................................................ 182
4.7.4. Zasi g pakietów ................................................................................. 185
cie ka klas .................................................................................................... 187
4.8.1. Ustawianie cie ki klas ....................................................................... 189
Komentarze dokumentacyjne ............................................................................ 190
4.9.1. Wstawianie komentarzy ....................................................................... 190
4.9.2. Komentarze do klas ............................................................................ 191
4.9.3. Komentarze do metod ......................................................................... 191
4.9.4. Komentarze do pól ............................................................................. 192
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
4.9.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin