Scenariusze lekcji.pdf

(4295 KB) Pobierz
Scenariusze zajęć lekcyjnych
Autorzy:
Ewa Granat
Agnieszka Kossowska
Agata Kulikowicz
Monika Majszczyk
Paulina Piotrowska
Bartosz Wilimborek
Scenariusze zostały opracowane w ramach projektu "Wychowanie do nauczania włączającego"
Organizator:
Wsparcie projektu:
1
Uwagi wstępne:
Celem publikacji jest wsparcie nauczycieli i zachęcanie ich do dyskusji o różnych
niepełnosprawnościach w szkołach. Jednak nasze materiały kierujemy do wszystkich osób,
które chcą rozmawiać z młodzieżą o integracji społecznej.
Prezentowane scenariusze ułożone są w kolejności zgodnej z etapami edukacyjnymi
(począwszy od scenariuszy zajęć dla przedszkoli). Zachęcamy do zapoznania się ze
wszystkimi scenariuszami, gdyż wiele proponowanych ćwiczeń, można z powodzeniem
wykorzystać z uczniami w różnym wieku.
Załączniki do scenariuszy znajdują się pod linkiem:
https://drive.google.com/open?id=0B0KXMA7yViIzU2lJSllweTloMlU
2
SPIS TREŚCI
Piktogramy ................................................................................................................................. 4
Poczuj to sam ............................................................................................................................. 8
W ciemności ............................................................................................................................. 14
Wyostrzyć zmysły .................................................................................................................... 16
Moje palce są moimi oczami .................................................................................................... 18
Czy naprawdę jesteśmy inni? ................................................................................................... 21
Komunikacja z osobami niesłyszącymi ................................................................................... 30
Każdy człowiek jest inny ......................................................................................................... 32
Leniwe mięśnie ........................................................................................................................ 34
Po co ci ten długopis? ............................................................................................................... 36
Co się w głowie zmieści ........................................................................................................... 39
Życie w przyjaźni ..................................................................................................................... 41
Świat ciszy................................................................................................................................ 48
O czym każdy z nas powinien pamiętać .................................................................................. 50
Chaos ........................................................................................................................................ 52
Nasza planeta............................................................................................................................ 58
Poruszanie się w ciemności ...................................................................................................... 64
Sport osób niepełnosprawnych................................................................................................. 66
Język migowy ........................................................................................................................... 68
Przeszkody są tylko w naszych głowach .................................................................................. 71
Szkoła dla wszystkich .............................................................................................................. 73
Stereotypy................................................................................................................................. 78
Wrażliwość na potrzeby innych ............................................................................................... 85
Word cafe ................................................................................................................................. 88
3
Piktogramy
Cel główny:
Zapoznanie dzieci z możliwością komunikacji za pomocą symboli graficznych.
Cele szczegółowe:
uświadomienie różnicy między
komunikacją
a
mową foniczną,
uwrażliwianie dzieci na potrzeby osób z zaburzeniami rozwoju mowy,
rozwój umiejętności manualnych.
Czas:
35 minut.
Metody:
dyskusja.
Środki dydaktyczne:
chusta do zawiązania oczu, kartki, wybrane symbole MÓWik®
(załącznik 1)
1
, klej, nożyczki.
Poziom edukacyjny:
przedszkole, szkoła podstawowa.
Przebieg zajęć
1. Różne sposoby komunikacji
(25 minut)
Poproś uczniów, aby usiedli w kole. Zapytaj, czy wiedzą, czym jest
komunikacja.
Zapytaj, w jaki sposób uczniowie komunikują się ze sobą (→ za pomocą mowy).
Zapytaj, czy uczniowie wiedzą, jak komunikują się ze sobą osoby niesłyszące? (→ za
pomocą języka migowego). Zapytaj, czy uczniowie wiedzą, w jaki sposób komunikują
się osoby, które słyszą, ale nie potrafią mówić (osoby z zaburzeniami rozwoju mowy),
jednak mają takie same potrzeby jak każdy z nas - chcą porozmawiać, chcą się
pobawić. Nakieruj grupę na symbole graficzne MÓWik® ilustrujące czynności i
przedmioty.
Rozdaj uczniom kartki i poproś, aby za pomocą obrazka przekazali, że lubią jeść
ciastka. Poproś uczniów o pokazanie obrazków i pochwal za wykonaną pracę.
Przedstaw grupie zestaw symboli MÓWik® związanych z jedzeniem (załącznik nr 1) i
poproś, by powiedzieli, co się na nich znajduje. Przypomnij, że są to symbole
MÓWik®, którymi posługują się osoby niemówiące. Zamiast mowy używają symboli
graficznych, by zakomunikować np. co chcieliby zjeść. Poproś uczniów, aby
zastanowili się, czy w swoim otoczeniu zaobserwowali jakieś symbole graficzne (→
1
Symbole MÓWik® użyte w scenariuszu za zgodą DICO S.C. (http://www.mowik.pl/)
4
znaki drogowe, marki samochodów, logotypy, w szkole zielone tabliczki informacyjne
wyjście ewakuacyjne
itd.).
Poproś, aby dzieci usiadły przy stolikach. Rozdaj im karty z symbolami MÓWik® (z
załącznika 1). Zadaniem uczniów jest wycięcie symboli, a następnie wybranie pięciu
produktów, które lubią jeść.
Rozdaj każdemu uczniowi białą kartkę oraz klej. Poproś, aby na jednej połowie kartki
dzieci przykleiły symbol
lubię,
a na drugiej
nie lubię.
Zadaniem każdego z uczniów
jest wybranie spośród symboli produktów, które lubią i takich, których nie lubią oraz
naklejenie je na odpowiedniej połowie kartki. Prace wywieszamy na tablicy.
Możesz także poprosić grupę, aby wykorzystując czasowniki, budowała zdania.
2. Refleksja
(10 min)
Poproś uczniów, aby usiedli w kole i zapytaj:
Co podobało się wam w naszych dzisiejszych zajęciach?
Co się wam nie podobało?
Czy łatwo jest się porozumiewać za pomocą symboli graficznych?
W co moglibyście się bawić z kolegą/koleżanką, który/-a nie mówi?
Czy znacie osobę, która porozumiewa się za pomocą symboli graficznych?
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin