PE Broszura 100 t-umaczen- i transformacji.pdf

(1185 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI
POZIOM 1
ZESTAWY 1–3
ZADANIA KUMULATYWNE
POZIOM 2
ZESTAWY 1–3
ZADANIA KUMULATYWNE 1–2
POZIOM 3
ZESTAWY 1–4
ZADANIA KUMULATYWNE 1–2
KLUCZ ODPOWIEDZI DO ZADAŃ
STRONA 1
STRONA 4
STRONA 5
STRONA 8
STRONA 10
STRONA 14
STRONA 16
WSTĘP
Z raportów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
wynika, że na poziomie rozszerzonym egzaminu
gimnazjalnego największą trudność sprawiają
uczniom zadania otwarte. Problem dotyczy
szczególnie zadań sprawdzających znajomość
środków językowych: tłumaczeń fragmentów zdań
z języka polskiego na język angielski oraz tak zwanych
transformacji – czyli parafraz zdaniowych, w których
należy stworzyć nowe zdanie ze zdania wyjściowego.
Jest niezwykle ważne, aby uczeń jak najwcześniej,
jak najczęściej i w jak najszerszym zakresie stykał się
z zadaniami, które na egzaminie końcowym mogą
sprawić mu najwięcej trudności. Oddajemy w Państwa
ręce zestaw zadań
100 tłumaczeń i transformacji,
wierząc, że pomoże on Państwu w efektywnym
przygotowaniu uczniów do rozwiązywania
tych typów zadań egzaminacyjnych.
Zestaw zadań
100 tłumaczeń i transformacji
podzielony jest na trzy sekcje (Poziomy), które
odpowiadają sylabusom kolejnych poziomów
podręcznika
Next Move
i innych podręczników
popularnych wśród nauczycieli szkół gimnazjalnych.
Zestawy zadań zawarte w sekcji
Poziom pierwszy
odpowiadają zakresowi materiału leksykalno-
-gramatycznego realizowanego na poziomie
pierwszym kursu
Next Move.
Zestawy w sekcjach
Poziom drugi
oparte są na materiale zawartym
na poziomie drugim kursu, a
Poziom trzeci
obejmuje
materiał z trzeciego i czwartego poziomu kursu.
Uwaga: niektóre zadania z poziomu trzeciego
(Zestaw
4, Zadania kumulatywne)
wykraczają
poza poziom egzaminu, odpowiadają bowiem
sylabusowi czwartej części podręcznika kursowego.
W broszurze znajdą Państwo po 50 zadań
typu tłumaczenia fragmentów zdań oraz
parafrazy zdań – w sumie 100 zadań. Każde
zadanie jest zgodne z formatem egzaminu –
zawiera pięć zróżnicowanych jednostek.
Każdy rozdział składa się z kilku osobnych
jednostronicowych sekcji, które rozpoczynają się
tabelką podsumowującą, jakie elementy gramatyczne
i leksykalne są ćwiczone w danej sekcji. Każda
sekcja kończy się ramką
Sprawdź, czy,
która
zachęca ucznia do sprawdzenia swoich odpowiedzi
i dokonania autokorekty, pozwala na sprawdzenie
tych obszarów w zadaniach, w których najczęściej
pojawiają się błędy, oraz rozwija autonomię uczenia
się. Na końcu każdego rozdziału znajdą Państwo
zadania kumulatywne, które można wykorzystać
pod koniec roku lub – w wypadku poziomu
trzeciego – przed egzaminem gimnazjalnym.
Mamy nadzieję, że ta publikacja pomoże
Państwu i uczniom jeszcze lepiej przygotować
się do tak ważnego egzaminu.
Życzymy powodzenia!
Zespół Pearson
PoZIom PIerwsZy
c
Zestaw 1
1
TŁumacZenIe fraGmenTÓw ZDaŃ
W zadaniach 4–6 przetłumacz na język angielski podane
w nawiasach fragmenty, tak aby otrzymać logiczne
i gramatycznie poprawne zdania. W każdą lukę możesz
wpisać maksymalnie cztery wyrazy.
TesTowane sTrukTury:
czasownik
to be, have got, can
/
can’t
przymiotniki dzierżawcze i dopełniacz saksoński (’s)
tryb rozkazujący, polecenia
zaimki wskazujące (this /
that, these
/
those)
przyimki miejsca i czasu
spójniki
pytanie o godzinę i podawanie czasu
Zadanie 4
1.
(Czy
Anna ma)
2.
In my town (nie
ma)
3.
My dog can swim (ale
jej)
like water.
4.
Stuart (ogląda
telewizję)
on Saturdays.
5.
Lessons at my school start (o
godzinie 8)
two sisters?
any museums.
cats don’t
Transformacje ZDaŃ
W zadaniach 1–3 przeczytaj pary zdań. Uzupełnij każdą
lukę, tak aby zachować znaczenie zdania wyjściowego.
W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie cztery wyrazy.
.
the bus station.
bed
big?
.
Zadanie 1
1.
My best friend is Greek.
My best friend
Greece.
2.
Are you good at juggling?
Can you
?
3.
My grandparents have got a big house.
My
is big.
4.
What time is it?
What
time?
5.
What does he have for dinner on Sundays?
What
eat for dinner on Sundays?
Zadanie 5
1.
The post office (jest
obok)
2.
Sylvia (nie
chodzi do)
before 10 p.m.
3.
Is (pokój
Toma)
4.
Hank (potrafi
jeździć na rowerze)
5.
(Czy
jest kino)
in your town?
Zadanie 6
1.
We haven’t got PE (w
poniedziałek)
2.
(O
której godzinie)
her friends?
3.
Is the guitar (pod
twoim biurkiem)
4.
(Tamte
książki)
5.
Kim and Doris (nie
potrafią pływać)
.
does Sally meet
?
are Peter’s.
.
Zadanie 2
1.
This is Phil. Eve is his sister.
Eve
sister.
2.
I can’t play the guitar. I can’t sing.
I can’t play the guitar
sing.
3.
They don’t sell sports games in this shop.
There
sports games in this shop.
4.
I finish school and meet my friends.
I meet my friends
school.
5.
Please be quiet!
Please do
!
SPRAWDŹ, CZY:
wpisałeś w luki maksymalnie
cztery słowa
użyłeś odpowiedniej formy
have got
lub
has got
(3/1, 4/1)
użyłeś odpowiedniego przyimka czasu –
on, at
(4/5, 6/1)
użyłeś odpowiedniego spójnika –
or, but
(2/2, 4/3)
użyłeś
does
w pytaniach i przeczeniach w 3. osobie liczbie
pojedynczej w czasie Present Simple (1/5, 3/5, 5/2)
Użyłeś
s
w końcówce czasownika w 3. osobie liczby
pojedynczej w czasie Present Simple (4/4).
Zadanie 3
1.
This is my magazine in the backpack.
I
a magazine in my backpack.
2.
Is Fred a good dancer?
dance?
3.
It’s a quarter past eight.
It’s eight
.
4.
The cafés in the shopping centre are expensive.
some expensive cafés in
the shopping centre.
5.
Is John from Australia?
come from Australia?
PHOTOCOPIABLE   
   © Pearson Central Europe Sp. z o.o. 2014
100 tłumaczeń i transformacji   
   
1
1
PoZIom PIerwsZy
TesTowane sTrukTury:
c
Zestaw 2
czasy teraźniejsze (Present Simple, Present Continuous)
przysłówki częstotliwości
pytania szczegółowe (wh-
questions)
czasownik
must
/
mustn’t
określniki ilości (a /
an, some
/
any, how much
/
many, a lot of)
stopień wyższy przymiotników
określanie preferencji
TŁumacZenIe fraGmenTÓw ZDaŃ
W zadaniach 10–11 przetłumacz na język angielski podane
w nawiasach fragmenty, tak aby otrzymać logiczne
i gramatycznie poprawne zdania. W każdą lukę możesz
wpisać maksymalnie cztery wyrazy.
Zadanie 10
1.
Is this dictionary (lepszy
od)
2.
I’m afraid there (nie
ma żadnych)
ham sandwiches left.
3.
How often (Anna
dzwoni)
4.
Today is the first day of autumn – (pada
deszcz)
5.
He (jest
często głodny)
that one?
her grandparents?
.
just before lunch.
Transformacje ZDaŃ
W zadaniach 7–9 przeczytaj pary zdań. Uzupełnij każdą
lukę, tak aby zachować znaczenie zdania wyjściowego.
W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie cztery wyrazy.
Zadanie 11
1.
2.
3.
4.
5.
Jack, (dlaczego
lubisz)
this English singer?
I (nienawidzę
grać)
basketball in PE lessons.
My mum (pracuje)
in the garden at the moment.
People (nie
mogą)
feed the animals in the zoo.
The Italian restaurant (jest
mniejsza od)
the Mexican restaurant.
Zadanie 7
1.
I get up at 7 a.m. every Friday.
I
get up at 7 a.m. on Friday.
2.
Sandra’s computer is better than my computer.
My computer is
Sandra’s computer.
3.
Mum, why are you at my school?
Mum, what
at my school?
4.
I’ve got three apples and four bananas in my bag.
I’ve got
fruit in my bag.
5.
My rabbit’s favourite food is grass.
My rabbit loves
grass.
Zadanie 12
1.
Your dog (nie
jest bardziej inteligentny)
2.
Daniel, (ile
sera)
to make a pizza?
3.
You (musisz
odrobić)
tonight.
4.
They (nie
oglądają)
5.
(Co
ty zwykle)
on Sunday?
than my cat.
do we need
your homework
TV right now.
eat for breakfast
Zadanie 8
1.
The pizza is cheaper than the chicken salad.
The chicken salad is
the pizza.
2.
Always talk to your teacher in English!
You
to your teacher in English!
3.
Breakfast is always at 7.30.
We
at 7.30 every day.
4.
Are you Mr Bing’s student?
teach you?
5.
There are about 10 kg of cheese in the fridge.
There is
cheese in the fridge.
SPRAWDŹ, CZY:
wpisałeś w luki maksymalnie
cztery słowa
użyłeś czasu Present Continuous
do opisania czynności, która odbywa się w chwili mówienia
(7/3, 10/4, 11/3, 12/4)
użyłeś
does
w pytaniach w trzeciej osobie liczby pojedynczej
czasu Present Simple (8/4, 10/3) i
s
w końcówce czasownika
w zdaniach oznajmujących (9/2)
użyłeś
many
z rzeczownikami policzalnymi lub
much
z niepoliczalnymi (9/5, 12/2)
pamiętałeś o słowie
than
w zdaniach z przymiotnikami
w stopniu wyższym (7/2, 8/1, 9/4, 10/1, 11/5)
Zadanie 9
1.
Who is your favourite actor?
What
of your favourite actor?
2.
He doesn’t finish work before 4 p.m.
He
work after 4 p.m.
3.
Please don’t give my pets any sweets.
You
my pets any sweets.
4.
Trains are slower than planes.
Planes are
trains.
5.
How much water have we got?
bottles of water have you got?
2
   
   100
tłumaczeń i transformacji
© Pearson Central Europe Sp. z o.o. 2014       PHOTOCOPIABLE
PoZIom PIerwsZy
c
Zestaw 3
1
TŁumacZenIe fraGmenTÓw ZDaŃ
W zadaniach 16–18 przetłumacz na język angielski podane
w nawiasach fragmenty, tak aby otrzymać logiczne
i gramatycznie poprawne zdania. W każdą lukę możesz
wpisać maksymalnie cztery wyrazy.
TesTowane sTrukTury:
czasownik
to be
w czasie przeszłym
konstrukcja
there was
/
were
czas Past Simple (czasowniki regularne i nieregularne)
typowe wyrażenia czasu przeszłego
konstrukcja
be going to
czas Present Continuous dla wyrażenia przyszłości
spójniki
and, or, because
proste wyrażenia i kolokacje
Zadanie 16
1.
I (nie
byłem w domu)
yesterday at 9 o’clock.
2.
They (grają)
basketball tomorrow – the
match is at 7.00.
3.
We (kupiliśmy
dwa swetry)
for dad yesterday.
4.
(Co
Danny ma zamiar)
to do now?
5.
Valerie is angry (ponieważ
jej chłopak)
didn’t buy her a birthday present.
Transformacje ZDaŃ
W zadaniach 13–15 przeczytaj pary zdań. Uzupełnij każdą
lukę, tak aby zachować znaczenie zdania wyjściowego.
W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie cztery wyrazy.
Zadanie 17
1.
My sister learnt to ride a bike just (dwa
lata temu)
.
2.
(Czy
skończyliście)
your History
project yesterday?
3.
We (nie
zamierzamy)
do any homework today.
4.
(Czy
były jakieś)
DVDs on his desk?
5.
(Czy jedziesz)
to Italy on holiday this summer too?
Zadanie 13
1.
Mark was in the park with his friends on Saturday morning.
Mark and his friends
in the park on Saturday morning.
2.
Jenny didn’t get up early yesterday.
Jenny
late yesterday.
3.
What are your plans for the weekend?
What
do at the weekend?
4.
John phoned me five minutes ago.
I
John five minutes ago.
5.
Emma is busy on Monday at 6 o’clock – she has to visit her grandmother.
Emma
her grandmother at 6 o’clock on Monday.
Zadanie 18
1.
I (nie
zostaję)
at home tonight.
2.
Helen was sick on Saturday and she (nie
zjadła)
anything.
3.
Tom (znalazł
pięć funtów)
on his way home yesterday.
4.
Do you want to play football (czy)
watch a film after school?
5.
There aren’t any buses so we’re going to travel (pociągiem)
.
Zadanie 14
1.
The café was empty.
There
people in the café.
2.
I want to write a blog about my week at school.
I am
write a blog about my week at school.
3.
The day started with a Geography lesson.
Geography
first lesson.
4.
I was ill last week so I didn’t go to school.
I didn’t go to school last week
ill.
5.
This week our meeting is on Wednesday.
This week we
on Wednesday.
SPRAWDŹ, CZY:
wpisałeś w luki maksymalnie
cztery słowa
użyłeś
was
z 1. i 3. osobą liczby
pojedynczej (14/3, 16/1), a
were
z pozostałymi osobami
(13/1, 14/1, 15/1, 17/4)
użyłeś formy podstawowej czasownika w pytaniach
i przeczeniach w czasie Past Simple (15/5, 17/2, 18/2)
poprawnie zapisałeś formy czasowników nieregularnych
(13/2, 13/4, 15/3, 16/3, 18/3)
użyłeś konstrukcji
be going to
do wyrażenia planów i intencji
(13/3, 14/2, 15/2, 16/4, 17/3)
użyłeś czasu Present Continuous dla wyrażenia czynności
wcześniej zaplanowanych (13/5, 14/5, 16/2, 17/5, 18/1)
Zadanie 15
1.
It was expensive to make a phone call in the past.
Phone calls
expensive in the past.
2.
Anthony broke his leg last week and he can’t play football tonight.
Anthony broke his leg last week and he is
to play football tonight.
3.
Tom was in Paris last weekend.
Tom
to Paris last weekend.
4.
Did you take the bus home?
Did you go home
?
5.
Nobody at the party wanted to dance.
People at the party
to dance.
PHOTOCOPIABLE   
   © Pearson Central Europe Sp. z o.o. 2014
100 tłumaczeń i transformacji   
   
3
1
PoZIom PIerwsZy
Transformacje ZDaŃ
c
Zadania kumulatywne
TŁumacZenIe fraGmenTÓw ZDaŃ
W zadaniach 23–26 przetłumacz na język angielski podane
w nawiasach fragmenty, tak aby otrzymać logiczne
i gramatycznie poprawne zdania. W każdą lukę możesz
wpisać maksymalnie cztery wyrazy.
W zadaniach 19–22 przeczytaj pary zdań. Uzupełnij każdą
lukę, tak aby zachować znaczenie zdania wyjściowego.
W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie cztery wyrazy.
Zadanie 19
1.
I was born on 2 February.
My
on 2 February.
2.
Sorry, but we don’t sell sweets in the school café.
Sorry, but there
sweets in the school café.
3.
There is no school at weekends in Poland.
Children
to school at weekends in Poland.
4.
I don’t want to read a book – there’s a good film on TV right now.
I am
a book right now –
there’s a good film on TV.
5.
Frank forgot to do his homework last week.
Frank
to do his homework last week.
Zadanie 23
1.
Mr and Mrs Brown (nie
mają żadnych)
2.
I (obejrzałem)
when I was on holiday.
3.
Enrique and Santiago (odwiedzają)
friends in Manchester this week.
4.
Please wait for (mnie
przed)
5.
(Czy
czytasz)
in your free time?
children.
all Harry Potter films
their
the library.
a lot of books
Zadanie 24
1.
(Gdzie
znalazłeś)
2.
(Nie
pływam)
at the moment because it’s too cold.
3.
(Czy
pies Nicka jest)
4.
Last night (nie
było)
5.
I (zamierzam
oglądać)
films on DVD all weekend!
my keys?
in the ocean
in the garden?
any bread at the supermarket.
Zadanie 20
1.
We only have three tomatoes in the fridge.
We haven’t got
tomatoes in the fridge.
2.
There are about 100 posters in Harry’s collection.
Harry
about 100 posters in his collection.
3.
It was impossible to watch a DVD thirty years ago.
There
DVDs thirty years ago.
4.
Martha catches the 8.00 o’clock train to school.
Martha goes
at 8.00 o’clock.
5.
I’m saving money to buy a laptop.
I am
buy a laptop when I save enough money.
Zadanie 25
1.
2.
3.
4.
You (musisz
pisać)
in pen during the exam.
(Czy
są jakieś)
shops near your house?
Please hurry up – we (nie
mamy dużo)
time.
My parents (czasami
karmią)
my hamster.
5.
When (kupiłeś)
this computer game?
Zadanie 21
1.
We always have fish and chips for lunch on Fridays.
It’s Friday tomorrow. We
fish and chips for lunch.
2.
This is my best friend, Mel.
My
name is Mel.
3.
Sally’s room was still dirty yesterday.
Sally didn’t
yesterday.
4.
When is the first day of school in Poland?
When
start this year in Poland?
5.
My laptop is faster than my dad’s netbook.
My dad’s netbook
than my laptop.
Zadanie 26
1.
(Jak
często)
do your parents drive you to school?
2.
Matt (może
słuchać)
music on his
mobile phone.
3.
I was very thirsty and (wypiłem)
two cans of lemonade.
4.
In my opinion, Italian food (jest
lepsze od)
Japanese food.
5.
Lilly (pomaga)
her grandmother make
a cake tomorrow.
Zadanie 22
1.
No Polish in the classroom!
Please
talk in Polish in the classroom!
2.
Put the books back on the shelf.
You
the books back on the shelf.
3.
Can I get to the centre on this bus?
going to the centre?
4.
Garry isn’t good at cooking pasta.
cook pasta well.
5.
Were you at the cinema last night?
Did
the cinema last night?
4
   
   100
tłumaczeń i transformacji
© Pearson Central Europe Sp. z o.o. 2014       PHOTOCOPIABLE
Zgłoś jeśli naruszono regulamin