Transporter amunicji Munitionsschlepper I 1939.pdf
(
8696 KB
)
Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
1939
Pojazdy specjalne i transportery
Transporter amunicji Munitionsschlepper I
Gepanzerter Munitionsschlepper auf Fahrgestell PzKpfw. I Ausf. A/B
Dane taktyczno-techniczne
Typ:
gąsienicowy transporter
amunicji.
Długość:
402 cm.
Szero-
kość:
206 cm.
Wysokość:
140 cm.
Masa:
5 ton.
Prędkość maksymalna:
37 km/h.
Prędkość w terenie:
12-15
km/h.
Napęd:
jeden 4-cylindrowy
silnik benzynowy Krupp M305 o po-
3
jemności 3500 cm i mocy 60 KM przy
2500 obr./min.
Ładowność:
550 kg
amunicji (plus 500 w holowanej przy-
czepce).
Zasięg na drodze:
140 km.
Zasięg w terenie:
93 km.
Nacisk
2
jednostkowy na grunt:
0,36 kg/cm .
Moc jednostkowa:
ok. 12 KM/tonę.
Zapas paliwa:
140 l.
Gąsienice:
Kgs
67/280/90.
Ilość ogniw w gąsienicy:
89.
Opancerzenie:
5 do 14,5 mm.
Pokonywanie rowów
o szerokości
do: 140 cm.
Pokonywanie rzek i
zbiorników wodnych
o głębokości
do: 60 cm.
Pokonywanie pionowych
ścian
o wysokości do: 37 cm.
Uzbro-
jenie:
brak (wyłącznie broń osobista
załogi).
Załoga:
2 osoby (kierowca i
żołnierz do załadunku/rozładunku
amunicji).
We wrześniu
1939
roku, z
myślą o inwazji na Francję, Niemcy
zdecydowali się powołać do życia
dziesięć sekcji amunicyjnych wyposa-
żonych w wozy amunicyjne skonstru-
owane na podwoziach czołgów Pz-
Kpfw I Ausf. A. Każda z sekcji miała
otrzymać po
pięć wozów
zatem kon-
wersji musiało ulec pięćdziesiąt "jedy-
nek". Ich przebudowę, ograniczoną
wyłącznie do zdjęcia wieży i przykry-
cia powstałego otworu dwudzielną
drewnianą pokrywą, we wrześniu
1939
r.
przeprowadziły
praw-
dopodobnie zakłady Deutsche Eisen-
werke w Mulheim w Zagłębiu Ruhry,
które łącznie przekazały armii
51
po-
jazdów (o jeden więcej, niż to było
konieczne). Często zdarzało się, że
pojazdy pozbawiano tylko wieży i nie
montowano skrzyni. Masa przewo-
żonej przez wóz amunicji wynosiła
550 kg, kolejne 500 miało znaleźć się
w podczepionej przyczepce, co wska-
zywałoby na fakt, że zakres dokona-
nych modyfikacji obejmował również
dodanie zaczepu holowniczego, choć
w dokumentacji powykonawczej nie
zostało to wspomniane.
Na początku
1940
r., przewi-
dując nieefektywność utworzonych
sekcji na polu walki, zdecydowano się
na ich zgrupowanie w ramach
Muni-
tions-Transport-Abteilung
(gep.)
610,
w skład którego wchodziły dwie
kompanie:
Munitions-Transport-
Kompanie (gep.) 601
oraz
Muni-
tions-Transport-Kompanie
(gep.)
603.
Każda składała się z
pięciu plu-
tonów,
wyekwipowanych łącznie w
dwadzieścia pięć wozów (po pięć na
pluton). Waga transportowanej amu-
nicji przez pluton amunicji wynosiła
5250 kg (5 x 1050) i według jednej z
niemieckich instrukcji odpowiadała
zdolności do przewiezienia odpowied-
nio: 150 tys. nabojów kalibru 7,92 mm
(w 100 kasetach) lub 1890 sztuk gra-
natów do moździerzy kalibru 5 cm (w
210 kasetach) lub 600 granatów do
moździerzy kalibru 8 cm (w 200 kasetach) lub 3190 nabojów
do armaty 3,7 cm Pak 36 (w 290 kasetach) lub 10000 nabo-
jów do działka 2 cm KwK (w 100 kasetach) lub 2520 nabojów
do działa 3,7 cm KwK (w 210 kasetach) albo też 420 nabojów
do działa 7,5 cm KwK.
Munitions-Transport-Abteilung (gep.) 610 w pełnym
składzie nigdy nie wziął udziału w działaniach bojowych. Za-
miast tego, z podległych mu kompanii składowych wydziela-
no pojedyncze plutony i kierowano je do wsparcia baterii dział
szturmowych wyposażonych w wozy
Sturmgeschutz III.
Tak
np. postąpiono w stosunku do Sturmbaterie 660, która w
połowie kwietnia 1940 r. otrzymała jako wsparcie logistyczne
pięć wozów amunicyjnych. Pojedynczy pluton w tym samym czasie wysłano również do 3. Panzer-Division. Służba na linii
frontu nie przyprawiała użytkowników Panzerkampfwagen I(A)
Munitions-Schlepper o zachwyt. Stało się tak dlatego, ponieważ do
przebudowy na wozy amunicyjne skierowano bardzo wysłużone
czołgi, niejednokrotnie mające już za sobą wiele remontów i mak-
symalnie wydłużony, jeśli nie nieprzekroczony okres resursu. To
automatycznie spowodowało, że wiele z nich z powodu awarii nie
było zdatnych do użycia. Jeszcze przed rozpoczęciem operacji Fall
Gelb, na początku drugiej dekady kwietnia 1940 r., Munitions-
Transport-Abteilung (gep.) 610 dysponował zaledwie 60% spraw-
nych maszyn, gdyż reszta przebywała w naprawie głównie wskutek
dysfunkcji silników.
Po zakończeniu kampanii francuskiej kwestia organizacji
Munitions-Transport-Abteilung (gep.) 610 stała się tematem syste-
matycznie powracających dyskusji, zakończonych dopiero w marcu
1941
r. powzięciem decyzji o przekształceniu oddziału w jednostkę przeciwlotniczą (Fla. Btl. 614), w którym amunicyjne
PzKpfw I miały służyć głównie w charakterze ciągników działek kalibru 2 cm. Z czasem kilkadziesiąt wozów wyposażono
w platformy do ich montażu, tworząc samobieżne działa przeciwlotnicze.
W
1942
r. z uwagi na sukcesywne wprowadzanie
na wyposażenie armii niemieckiej nowych środków prze-
ciwpancernych mających stanowić antidotum na sowiec-
kie czołgi T-34, nastąpił nagły wzrost zapotrzebowania na
wozy amunicyjne. Popyt na nie kreowały głównie napręd-
ce formowane jednostki łowców czołgów, a także forma-
cje piechoty, które zaczęły otrzymywać wówczas na ma-
sową skalę świetne armaty przeciwpancerne 7,5 cm Pak
40. Podaż pojazdów amunicyjnych postanowiono zatem
zwiększyć, podobnie jak to miało miejsce trzy lata wcze-
śniej, poprzez wykorzystanie do ich budowy wycofanych z
użytku czołgów PzKpfw I Ausf. A oraz B, rozsianych
wówczas po całej III Rzeszy; m.in. część z nich znajdo-
wała się w zbrojowniach, inne służyły w ośrodkach szko-
leniowych jako wozy do nauki. Zamówienie na
100
trans-
porterów amunicyjnych złożono w firmach Deutsche
Eisenwerke i Klockner-Humboldt Deutz z Kolonii; oba
zakłady miały przekonwertować po
50
maszyn. Przebu-
dowa została zapoczątkowana najpewniej w
lutym 1942
r. i trwała do
1943
r. Transportery amunicyjne oznaczano
teraz jako
Munitionsschlepper ohne Aubau
(transpoter
amunicyjny bez nadbudowy), bądź
Munitionsschlepper
Auf PzKpfw Ia und Ib.
Pojazdy te nazywano także
Muni-
tionspanzer I.
Zakończyła się ona zmodyfikowaniem do
standardu transporterów amunicyjnych co najmniej
71
PzKpfw I Ausf. A/B, łatwych do rozpoznania od strony wizualnej dzięki dużej, prostokątnej skrzyni ładunkowej na naboje
do armat 7,5 cm Pak 40 i zdobycznych 7,62 cm Pak 36(r), zamontowanej w miejsce wieży. Ich obecność odnotowano
m.in. w Dywizji Grenadierów Pancernych Grossdeutschland (8 egzemplarzy w wersji Ausf. A, stan na sierpień 1942 r.),
Pz.Jg.Abt. 616 (10 egzemplarzy w wersji Ausf. A, stan na kwiecień 1943 r.) oraz Pz.Jg.Abt. 559 (Sfl..) (4 egzemplarze w
wersji Ausf. B, stan na kwiecień 1943 r.).
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin