Czołg M3A4 Lee V 1942.pdf
(
5405 KB
)
Pobierz
USA
Technika lądowa
BRON
Czołgi
1941
Czołg średni M3A4 Lee V
Medium tank M3A4 Lee V
Dane taktyczno-techniczne
M3A4 Lee V. Typ:
czołg średni.
Trak-
cja:
gąsienicowa.
Transmisja:
mechaniczna.
Standaryzowany:
grudzień 1941.
Produkcja:
czerwiec - sierpień 1942.
Wyprodukowano:
109 egzemplarzy.
Długość:
6,63 m.
Szero-
kość:
2,72 m.
Wysokość:
3,12 m.
Prześwit:
43 cm.
Masa bojowa:
29056 kg.
Pancerz:
kadłub nitowany; grubość płyt - kadłub - przód
38-51 mm, boki i tył 38 mm, góra 13 mm, dno
13-25 mm; wieża (odlew) - przód 76 mm, boki i
tył 51 mm, góra 32 mm.
Napęd:
silnik wieloblo-
kowy Chrysler A57 o mocy 430 KM (316,2 kW).
Paliwo:
benzyna 80-oktanowa, pojemność
zasadniczych zbiorników paliwa 605 l.
Układ
napędowy:
sprzęgło główne suche wielotar-
czowe, wał napędowy, skrzynia odbioru mocy,
skrzynia przekładniowa mechaniczna 5 biegów
do przodu 1 do tyłu, mechanizmy skrętu - me-
chanizm różnicowy z hamulcami typu Cleve-
land-Cletrac, przekładnie boczne, koła napę-
dowe.
Podwozie:
6 par pojedynczych kół jezd-
nych z bandażami gumowymi, zblokowane po
dwa w wózkach, zawieszenie na podwójnych
spiralnych sprężynach pionowych; 3 pary kół
podtrzymujących górną część gąsienicy; koła
napędowe z przodu kadłuba, napinające z tyłu; gąsienice dwusworzniowe, dwugrzebieniowe, 83 ogniwa w każdej taśmie;
4 typy gumowo-metalowe lub metalowe; szerokość 406-422 mm, podziałka 152 mm; długość oporowa gąsienic 373 cm,
rozstaw środków gąsienic 211 cm.
Instalacja elektryczna:
24 V dwuprzewodowa, dodatkowy agregat ładowania.
Pręd-
kość maksymalna:
48,3 km/h.
Promień skrętu:
19 m.
Zasięg:
193 km.
Moc jednostkowa:
12,1 KM/t.
Nacisk jednost-
kowy:
0,89 kg/cm
2
.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne:
2 celowniki teleskopowe M40 i M45, 3 peryskopy obserwa-
cyjne, 7 szczelin.
Pokonywane przeszkody:
wzniesienia do 30°, rowy szerokości 230 cm, ściany wysokości 60 cm, bro-
dy głębokości 100 cm.
Uzbrojenie:
75 mm armata M2 lub M3 w sponsonie bocznym, kąty ostrzału w płaszczyźnie po-
ziomej 30°, w płaszczyźnie pionowej -9° +20°, stabilizowana w pionie; 37 mm armata M5 lub M6 sprzężona z 7,62 mm
km Browning M 1919A4, kąty ostrzału w płaszczyźnie poziomej 360° w płaszczyźnie pionowej -7°+60°, stabilizowana w
pionie; napęd obrotu wieży ręczny i hydrauliczny; 1-2 km 7,62 mm Browning M1919A4 w kadłubie, 50,8 mm wyrzutnia
granatów dymnych, 2 pm 11,43 mm Thompson M1928A1, broń osobista załogi.
Amunicja:
do 75 mm działa 65 nabojów,
do 37 mm działa 128 nabojów, 4084 naboje do km, 640 nabojów do pm, 14 granatów dymnych 50,8 mm, 6 granatów
ręcznych.
Załoga:
6 osób (dowódca, dwóch ładowniczych, dwóch celowniczych, kierowca).
2
Podczas
wizyty
w
Chrysler Engineering w czerw-
cu 1941 roku William S. Knud-
sen przedstawił krytyczna sytu-
ację w produkcji silników czoł-
gowych, które były przezna-
czone do napędu pojazdów
przeznaczonych dla armii ame-
rykańskiej, jak też coraz więk-
szych ilości wozów eksporto-
wanych w ramach umowy
Lend-Lease. Zażądał od firmy
Chrysler opracowania silnika
czołgowego, który mógłby nie-
zwłocznie zostać wprowadzony
do produkcji z użyciem istnieją-
cego już oprzyrządowania. W
odpowiedzi
zaproponowano
sprzężenie
w
układzie gwiaz-
dy pięciu sześciocylindro-
wych
silników
samo-
chodowych.
Po połączeniu
wspólną skrzynią przekładnio-
wą
silnik
wieloblokowy
Chrysler A57
rozwijał moc
maksymalną 313 kW przy 2850
obr./min. Był on znacznie więk-
szy niż silniki używane wcze-
śniej w czołgach serii M3.
Pierwszy
eksperymentalny
silnik A57 zainstalowano
15
listopada 1941
roku we wzor-
cowym czołgu, który Komitet
Uzbrojenia standaryzował w
grudniu 1941
roku do użytko-
wania w armii amerykańskiej
jako czołg średni
M3A4.
Zastosowanie większej
jednostki napędowej wymogło
modyfikacje w kadłubie czołgu:
przedział silnikowy wydłużono
o 280 mm, a tylna górna płytę
kadłuba za przedziałem silni-
kowym cofnięto o 381 mm.
Wypukła osłona o głębokości
100 mm w podłodze zapewniła
miejsce na wentylator chłodnicy
silnika, a podobna na płycie nadsilnikowej osłoniła wystające elementy instalacji chłodzenia. Konieczne okazało się także
usunięcie z przedziału silnikowego dwóch pionowych zbiorników paliwa, co zostało zrekompensowane powiększeniem
obu zbiorników w sponsonach bocznych kadłuba do pojemności 352 I każdy.
Dłuższy kadłub czołgu M3A4 wymagał pewnych modyfikacji zawieszenia. Środkowy i tylny wózek nośny przesu-
nięto do tyłu wydłużonego kadłuba, zwiększając rozstaw między wózkami o 150 mm. W ten sposób środek ciężkości
pojazdu znalazł się nad środkowym wózkiem. Jednocześnie każdą z gąsienic wydłużono z 79 do 83 ogniw.
W
lutym 1942
roku wzorcowy M3A4 wysłano do prób w Aberdeen. Po ponad 42-godzinnych próbnych jazdach
po wszystkich rodzajach dróg pierwszy eksperymentalny silnik wymontowano, a testy prowadzono do
października 1942
roku z użyciem drugiego i trzeciego egzemplarza. Zaowocowało to licznymi modyfikacjami wprowadzonymi na liniach
produkcyjnych. Raporty z prób wykazały wystarczające osiągi i zadowalającą moc nowej jednostki napędowej. Produkcję
czołgów średnich M3A4 rozpoczęto w
czerwcu 1942
roku w Detroit Tank Arsenal. Do
sierpnia
ukończono
109
pojaz-
dów, po czym fabryka przestawiła się na produkcje czołgów średnich M4A4 Sherman z tą samą jednostką napadową. Ze
względu na późne wdrożenie do produkcji czołgów M3A4 zdołano uwzględnić w nich wiele udoskonaleń opracowanych
do czołgów serii M3: eliminację włazów bocznych w kadłubie, instalowanie wentylatorów przedziału bojowego i wieży
oraz wózków nośnych najnowszego typu. Były wyposażone w podłogowy właz ewakuacyjny. Dodatkowo M3A4 otrzymał
trzy wentylatory na dachu. Od czerwca do sierpnia 1942 roku Detroit Arsenal wyprodukował 109 sztuk wersji M3A4.
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin