samoobrona_Kusnierz_.pdf

(28916 KB) Pobierz
SpiS treści
Wstęp
I. Okoliczności powstania i rozwój systemów walki wręcz
II. Przegląd podstawowych stylów walki i ich charakterystyka
21
22
23
24
25
26
27
31
32
33
34
Karate shōtōkan
Karate kyokushin
Aikidō
Ju-jitsu
Judo
Taekwon-do
Sambo
Systematyka zachowań ruchowych człowieka
Metody nauczania czynności ruchowych
Metody treningu sportowego
Organizacja zajęć ruchowych – formy
5
7
11
12
14
14
16
18
19
21
23
23
24
25
26
31
37
69
75
79
89
III. Ogólna metodyka nauczania czynności ruchowych
IV. Systematyka nauczania technik walki
na przykładzie wybranych stylów
V. Wybrane rodzaje ataku i obrony
VI. Pierwsza pomoc w przypadku urazów
VII. Uwarunkowania prawne obrony koniecznej
VIII. Przykładowe konspekty zajęć
Literatura
Wstęp
Praca ta kierowana jest do osób zainteresowanych walką wręcz z zamiarem
wykorzystania zawartych treści do samoobrony, czyli działań mających na celu
obronę przed fizycznym atakiem napastnika (Dobrzyjałowski 2001) W naszym
kraju różne szkoły walki prowadzą kursy samoobrony, uczące zachowań umoż-
liwiających odparcie ataku napastnika Coraz częściej pojawiają się kursy samo-
obrony dla kobiet, należy do nich jednak podchodzić z dużą ostrożnością (jak i do
wszystkich krótkich kursów) Nie jest bowiem możliwe szybkie opanowanie przez
kogoś, kto nie miał nigdy do czynienia ze sportem, technik walki wręcz, zwłaszcza
wobec ataku z zaskoczenia, przez liczniejszego, silniejszego lub uzbrojonego prze-
ciwnika Dobrze poprowadzony kurs samoobrony powinien w swoich treściach
zawierać informację o tym, jak unikać zagrożenia, jak się zachować w sytuacjach
podwyższonego ryzyka, jak opanować własne emocje i nie dopuścić do utraty
kontroli własnej sytuacji W związku z tym kurs taki nie powinien koncentrować
się jedynie na ćwiczeniach fizycznych
Mimo mnogości publikacji dotyczących samoobrony w zamyśle autora po-
wstała chęć zwrócenia uwagi na konieczność przedstawiania treści ćwiczeń ru-
chowych wraz z podbudową z zakresu metodyki nauczania czynności ruchowych
Większość dostępnych na rynku opracowań sprowadza się do prezentacji zdjęć
przedstawiających różne techniki służące obronie bez szczegółowego opisu etapów
oraz sposobów nauczania Osoby posiadające niewielkie doświadczenia z zakresu
sportów czy sztuk walki nie są w stanie na podstawie fotografii nauczyć się prawi-
dłowo technik, szczególnie tych zaawansowanych lub mogą opanować je w sposób
błędny, co powodować będzie ich małą skuteczność w praktyce Niezwykle istotne
jest również dostosowanie metod pracy do grupy wiekowej, do poziomu sprawno-
ści fizycznej i osobistych predyspozycji
Grupy osób uczestniczące w kursach samoobrony po zakończeniu zajęć, nie
mając opracowań teoretycznych zawierających zbiór praktykowanych ćwiczeń,
z czasem będą stopniowo tracić nabyte, często słabo utrwalone, schematy obrony
Dlatego zasadnym wydaje się być opracowanie zestawu podstawowych technik
stosunkowo łatwych w opanowaniu wraz z opisem metodyki nauczania Prezen-
towane techniki obrony oparte są na stylu karate kyokushinkai Jest to wynikiem
ponaddwudziestopięcioletnich doświadczeń autora w tej dyscyplinie Zaprezen-
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin