Dni tygodnia – nauka i utrwalanie automatyzmów słownych
25 sierpnia 2012 Afazja, dysfazja, Poprawna wymowa
Witajcie po przerwie wakacyjnej. Dziś proponujemy Wam wykonanie pomocy logopedycznych, które przydadzą się w utrwalaniu automatyzmów słownych – dni tygodnia. Pomoc ta może być wykorzystana w pracy z pacjentami z afazją, z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, a także z dziećmi, które łączą naukę czytania z nauką dni tygodnia właśnie. Klamerki z naklejonymi nazwami dni tygodnia nie tylko urozmaicają to zadanie, ale też stanowią dobre ćwiczenie dla sprawności dłoni.
Do wykonania tej pomocy edukacyjnej potrzebne będą arkusze kolorowych papierów (najlepiej grubsze), kilka białych kartek papieru, 7 spinaczy do bielizny, lub, jak kto woli – klamerek (najlepiej drewnianych).
Wydrukujcie szablon. Wytnijcie paski i naklejcie je na kolorowe kartony. Kolor ma jednocześnie ułatwić identyfikację zadania. Wytnijcie pojedyncze nazwy dni tygodnia i przyklejcie je za pomocą kleju lub dwustronnej taśmy klejącej na klamerkach. Kiedy wszystko gotowe, można przystąpić do nauki.
Zadanie 1: Identyfikacja wzrokowa / kojarzenie
Pacjent przypina kolejne klamerki z nazwami dni tygodnia tak, aby odpowiadały kolejnym dniom w tabeli.
Zadanie 2: Uzupełnianie brakującego dnia tygodnia (jeden dzień).
Pacjent uzupełnia brakujący pojedynczy dzień tygodnia, przypinając klamerki z nazwą dnia w pustym miejscu tabeli. Jeśli wybranie właściwego dnia spośród wszystkich siedmiu jest zbyt trudne, można zacząć od dwóch dni do wyboru, a następnie stopniowo zwiększać o jeden dzień ilość dostępnych opcji.
Zadanie 3: Uzupełnianie brakującego dnia tygodnia (dwa dni)
Zadanie to jest analogicznie do zadania 2, jednak tym razem pacjent przypina nazwy dwóch brakujących dni tygodnia. Jeśli zadanie jest zbyt trudne i pacjent nie potrafi wybrać spośród 7 dostępnych dni, rozpoczynamy od 3 dni, spośród których pacjent wybiera dwa pasujące. Następnie stopniowo zwiększamy ilość dni do wyboru.
Zadanie 4: Samodzielne układanie dni tygodnia w kolejności
Pacjent układa kolejno nazwy wszystkich dni tygodnia, przypinając klamerki.
Zadanie 5: Wczoraj, dziś, jutro…
W tym ćwiczeniu zadanie pacjenta polega na dokończeniu zdań poprzez przypisanie im odpowiednich dni tygodnia (Dziś jest… Wczoraj był… Wczoraj była… Jutro będzie…).
Według podobnego szablonu można też przygotować pomoc dydaktyczną do nauki nazw i kolejności miesięcy. Owocnej nauki! :)
Jeśli spodobał Ci się wpis kliknij „Lubię to” pod artykułem. Dziękujemy! :)
magdalena.pachulska