Dni tygodnia.doc

(251 KB) Pobierz

Dni tygodnia – nauka i utrwalanie automatyzmów słownych

25 sierpnia 2012   Afazja, dysfazja, Poprawna wymowa

Automatyzmy_ilu

Witajcie po przerwie wakacyjnej. Dziś proponujemy Wam wykonanie pomocy logopedycznych, które przydadzą się w utrwalaniu automatyzmów słownych – dni tygodnia. Pomoc ta może być wykorzystana w pracy z pacjentami z afazją, z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, a także z dziećmi, które łączą naukę czytania z nauką dni tygodnia właśnie. Klamerki z naklejonymi nazwami dni tygodnia nie tylko urozmaicają to zadanie, ale też stanowią dobre ćwiczenie dla sprawności dłoni.

automatyzmy_01

 

Do wykonania tej pomocy edukacyjnej potrzebne będą arkusze kolorowych papierów (najlepiej grubsze), kilka białych kartek papieru, 7 spinaczy do bielizny, lub, jak kto woli – klamerek (najlepiej drewnianych).

Wydrukujcie szablon. Wytnijcie paski i naklejcie je na kolorowe kartony. Kolor ma jednocześnie ułatwić identyfikację zadania. Wytnijcie pojedyncze nazwy dni tygodnia i przyklejcie je za pomocą kleju lub dwustronnej taśmy klejącej na klamerkach. Kiedy wszystko gotowe, można przystąpić do nauki.

Zadanie 1: Identyfikacja wzrokowa / kojarzenie

Pacjent przypina kolejne klamerki z nazwami dni tygodnia tak, aby odpowiadały kolejnym dniom w tabeli.

Zadanie 2: Uzupełnianie brakującego dnia tygodnia (jeden dzień).

Pacjent uzupełnia brakujący pojedynczy dzień tygodnia, przypinając klamerki z nazwą dnia w pustym miejscu tabeli. Jeśli wybranie właściwego dnia spośród wszystkich siedmiu jest zbyt trudne, można zacząć od dwóch dni do wyboru, a następnie stopniowo zwiększać o jeden dzień ilość dostępnych opcji.

 

automatyzmy_03

 

Zadanie 3: Uzupełnianie brakującego dnia tygodnia (dwa dni)

Zadanie to jest analogicznie do zadania 2, jednak tym razem pacjent przypina nazwy dwóch brakujących dni tygodnia. Jeśli zadanie jest zbyt trudne i pacjent nie potrafi wybrać spośród 7 dostępnych dni, rozpoczynamy od 3 dni, spośród których pacjent wybiera dwa pasujące. Następnie stopniowo zwiększamy ilość dni do wyboru.

automatyzmy_04

 

Zadanie 4: Samodzielne układanie dni tygodnia w kolejności

Pacjent układa kolejno nazwy wszystkich dni tygodnia, przypinając klamerki.

automatyzmy_06

 

Zadanie 5: Wczoraj, dziś, jutro…

W tym ćwiczeniu zadanie pacjenta polega na dokończeniu zdań poprzez przypisanie im odpowiednich dni tygodnia (Dziś jest… Wczoraj był… Wczoraj była… Jutro będzie…).

automatyzmy_05

Według podobnego szablonu można też przygotować pomoc dydaktyczną do nauki nazw i kolejności miesięcy. Owocnej nauki! :)

Jeśli spodobał Ci się wpis kliknij „Lubię to” pod artykułem. Dziękujemy! :)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin