.................BAROK - MALARSTWO CZ. I........................
CHRONOLOGIA
BAROK 1600 - 1715
WŁOCHY
ANGLIA
FRANCJA
NIEMCY
1584 - 1670
1670 - 1715
1615- 1700
1700 - 1750
ANNIBALE CARRACCI
Annibale Carracci, 1560-1609, włoski malarz, jeden z pierwszych mistrzów baroku. Uczeń Lodovico Carracciego, studiował dzieła Federico Barocciego, Tintoretta, Antonio Campiego, Veronesa i Correggia. Był współtwórcą tzw. bolońskiej szkoły eklektycznej przeciwstawiającej się zarówno wpływom manieryzmu jak i stylu Caravaggia.
(Triumf Bachusa i Ariadny)
Freski w pałacu Farnese w Rzymie (Triumf Bachusa i Ariadny), 1597-1604
Jupiter i Junona
Venus i Anchises
CARAVAGGIO
Michelangelo Merisi da Caravaggio, 1571-1610, włoski malarz barokowy, najwybitniejszy przedstawiciel nurtu ekspresyjno-naturalistycznego w malarstwie barokowym. Twórca stylu wyróżniającego się silnie skontrastowanym oświetleniem (chiaroscuro) i emocjonalnością, co było prawdopodobnie odbiciem jego niespokojnej, konfliktowej natury. Jego malarstwo wywarło wielki wpływ na znaczną grupę artystów zwanych caravaggionistami, ale styl pozbawiony emocjonalnego napięcia i psychologicznej autentyczności szybko zmienił się w manierę i został zarzucony. Dopiero w XX wieku Caravaggio zaliczony został do grona wielkich mistrzów.
Kosz z owocami, 1599, Pinacoteca Ambrosiana, Mediolan
Powołanie św. Mateusza, 1599–1600, 322×340 cm, Kaplica Contarellich, San Luigi dei Francesi, Rzym
Męczeństwo św. Mateusza, 1599–1600, 323×343 cm, San Luigi dei Francesi, Rzym
Złożenie do grobu, 1602–1603, 300×203 cm, Pinakoteka Watykańska
Wieczerza w Emmaus, 1601, 139 cm × 195 cm, National Gallery, Londyn
Wróżąca Cyganka (Koło fortuny), 1596, 115 x 150 cm, Musei Capitolini, Rzym
Śmierć Marii, 1606, 369×245 cm, Luwr, Paryż
Nawrócenie Szawła, 1600, 230×175 cm, Santa Maria del Popolo, Rzym
Bachus chory, 1593, 67 x 53 cm, Galleria Borghese, Rome
Koncert, 1595–1596, 92×118,5 cm, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
ARTEMISIA GENTILESCHI
Artemisia Gentileschi, 1593-1652, włoska malarka, córka Orazia Gentileschi, przedstawicielka nurtu zwanego caravaggionizmem. Niezwykła kobieta o tragicznym losie, który miał niewątpliwy wpływ na mroczny, ekspresyjny styl. Pierwsza arystka utrzymująca się z malarstwa traktowanego jako zawód. Prowadziła własną pracownię malarską i podejmowała - w odróżnieniu od innych współczesnych kobiet malarek, tematykę zastrzeżoną wówczas dla mężczyzn - historyczną i religijną.
Artemisia Gentileschi, Judyta i Holofernes, 199 × 162 cm, Museo nazionale di Capodimonte, Neapol
GUIDO RENI
Guido Reni, 1575-1642, malarz włoski, uczeń Denysa Calvaerta. Początkowo tworzył w stylu wzorowanym na malarstwie Rafaela, później przeniósł się do pracowni Lodovico Carracciego, malując w eklektycznym stylu szkoły bolońskiej. Uważa się, że Reniemu udało się połaczyć harmonię Rafaela...
bettystr