Inscenizacje okolicznosciowe.pdf

(2617 KB) Pobierz
InscenIzacje
roczne przygotowanie
przedszkolne
Autor
Urszula Kozłowska
Koordynator projektu
Beata Szurowska
Redakcja merytoryczna
Agnieszka Górecka
Redakcja językowa i korekta
Joanna Furmanek
Opracowanie graficzne
Paweł Kowalski,
Studio KarandaSz
Skład i łamanie
Tomasz Ptak
Wydawca oświadcza, że dołożył wszelkich starań, aby dotrzeć do wszystkich właścicieli i dysponentów praw
autorskich.
Publikacja, którą nabyłeś, jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy, abyś przestrzegał praw, jakie im przy-
sługują. Jej zawartość możesz udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście znanym. Ale nie publi-
kuj jej w internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, nie zmieniaj ich treści i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło.
A kopiując jej część, rób to jedynie na użytek osobisty.
Szanujmy cudzą własność i prawo.
Więcej na
www.legalnakultura.pl
Polska Izba Książki
© Copyright by Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o. o. 2015
Grupa Edukacyjna S.A.
25-561 Kielce, ul. Witosa 76
tel. 41 366 53 66; faks 41 366 55 55
e-mail: mac@mac.pl; http://www.mac.pl
LISTOPAD, TYDZIEŃ IV
Krąg tematyczny: Bajki i baśnie pod parasolem
33
ANDRZEJKI
Występują:
2 narratorów, 4 dzieci, andrzejkowa wróżka, dowolna liczba dzieci biorących udział w ukła-
dach taneczno-śpiewnych.
Rekwizyty i stroje:
plastikowa miska, klucz (na tyle duży, aby był widoczny dla oglądających), dzba-
nuszek z wodą (woda imituje ze względów bezpieczeństwa ciekły wosk), motywy różnych kształtów
wcześniej odlane z  wosku przez dorosłych lub wycięte np. ze styropianu i  włożone do miski, strój
wróżki (zabawna, szpiczasta czapka, pelerynka), scena zaaranżowana według pomysłu organizatorów.
Narrator 1
Dziś zabawa andrzejkowa,
trzeba w tańcu się wyszaleć!
Narrator 2
Bo następny raz figlować
będzie można w karnawale!
Narrator 1
A więc rzecz to oczywista –
nie ma sensu czekać dłużej!
Narrator 2
Czas się bawić i korzystać
z przepowiedni dobrych wróżek!
Piosenka 1
(śpiewają i tańczą wszystkie dzieci oprócz czwórki biorącej udział w dialogach)
Dziecięce marzenia
Umiarkowanie
Każdy jakiś sekret ma,
duży lub maluśki.
Kto sekrety nasze zna?
Tylko dobre wróżki!
Refren:
Dobre wróżki wiedzą przecież,
co się kiedy zdarzy
i co dzieciom w całym świecie
najbardziej się marzy.
Każdy z nas na pewno ma
wiele pięknych marzeń.
Czy się spełnić wszystkie da?
Zaraz się okaże!
Refren:
Dobre wróżki…
Na scenę wchodzi czworo dzieci.
Dziecko 1
(z kpiną
w głosie zwraca się do grupy)
Dobre wróżki…? Ale heca!
Przecież to postacie z bajek!
Dziecko 2
(również
z kpiną w głosie zwraca się do grupy)
Wie z pewnością każdy dzieciak,
jakie mają obyczaje…
Dziecko 3
(zwraca
się do dziecka 1 i 2)
Jasne! Każda dobra wróżka
z czarowania przecież słynie!
Dziecko 4
(odkrywczym
tonem do dzieci 1, 2 i 3)
O! Na przykład ta z Kopciuszka
w powóz zamieniła dynię!
Na scenę wbiega wróżka (rozbawiona, ale pozująca na tajemniczą).
Wróżka
Jestem wróżką andrzejkową
i nie mieszkam w bajce wcale!
Dzieci 1–4
(z niedowierzaniem)
Nie czarujesz…?!
Wróżka
Daję słowo!
Za to wróżę doskonale!
Dzieci 1–4
A czy jesteś dobrą wróżką…?
Wróżka
(głośno
i zdecydowanie, potem ciszej, jakby z niepewnością swych kompetencji)
Znakomitą! Mam nadzieję…
Narratorzy 1 i 2
(zachęcając
wszystkich do zabawy)
Niechaj więc przez klucza uszko
dzisiaj ciurkiem wosk się leje!
4
Dzieci 1–4 przelewają przez klucz wodę z dzbanka do miski, imitując lanie wosku, potem wyjmują wcześniej
przygotowane woskowe odlewy (lub kształty wycięte ze styropianu). Pozostałe dzieci, śpiewając piosenkę
2 i tańcząc, zerkają na to z zaciekawieniem.
Piosenka 2
Zagadka woskowa
Z wody nam się wyłoniła
zagadka woskowa.
Powiedz, powiedz, wróżko miła,
kto się tutaj schował.
Refren:
Czy to gąska, czy to kurka?
Czy też chmurka znad podwórka?
Hulajnoga, kot czy pies?
Powiedz, co to jest?!
Tu skrzydełko, tam ogonek
śmieszny jak sprężynka.
Czy to dzięcioł, czy skowronek,
czy tłuściutka świnka?
Refren:
Czy to gąska…
Pomóż wróżko andrzejkowa,
bo to rzecz niełatwa,
stwierdzić, kto się dzisiaj schował
w woskowych zagadkach.
Refren:
Czy to gąska…
Dzieci 1–4 przyglądają się swoim woskowym wróżbom w towarzystwie wróżki.
Dziecko 1
(zakłopotane
mówi do wróżki)
Coś dziwnego mi tu wyszło…
Czy to dom, czy odrzutowiec?
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin