SiZ_Chce_wiedziec_wiecej_przyroda_kl_II.pdf

(7980 KB) Pobierz
Projekt współ nansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Chcę wiedzieć więcej
Przyroda i Ekologia
klasa I
klasa II
Staś i Zosia w szkole – Chcę wiedzieć więcej – Przyroda i Ekologia
Czy wiesz jak działa soczewka w oku człowieka (i innych
zwierząt)?
Będą potrzebne:
kartka papieru (odpowiednik siatkówki w oku), lupa
(odpowiednik soczewki w oku), linijka.
Co zrobić?
W zaciemnionym pokoju musisz ustawić lupę w odległości około 1,5 metr
od otwarto okna (to taka odległość, jak długość ławki), a następnie umieść kartkę
papieru z drugiej strony lupy, naprzeciwko okna. Teraz powoli poruszaj kartką –
zbliżaj ją i oddalaj od lupy, do momentu aż n papierze pojawi się zarys okna i tego,
co jest za nim.
Co się stało?
na kartce papieru widoczne jest okno.
Zadanie I:
opisz jaki jest rysunek na oknie – jaką ma wielkość (zmierz linijką),
określ kolory i położenie go na kartce. Zapisz wnioski poniżej –
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
Informacja
Promienie słońca, które przechodzą przez soczewkę ludzkiego oka zmieniają
swój kierunek i padają na siatkówkę (część oka) w taki sposób, że powstaje obraz
odwrócony.
Zadanie II
: narysuj oko człowieka i zaznacz na nim tyle części ile znacz. Zapytaj
nauczyciela o te elementy oka, które widzisz, a których nazw nie znasz.
Staś i Zosia w szkole – Chcę wiedzieć więcej – Przyroda i Ekologia
2
Jak myślisz, czy źrenica może zmieniać swoją wielkość?
Będą potrzebne:
lusterko, lampka lub latarka, plaster pozwalający zakleić oko
(plaster+wacik).
Co zrobić?
Poobserwuj swoje oko w lusterku, spójrz jak wygląda źrenica, jedno oko zaklej
plastrem. Poobserwuj tę źrenicę, która widać. Następnie odklej zaklejone oko
i natychmiast obejrzyj drugie oko. Możesz też poświecić latarką w otwarte oko
i wtedy zaobserwować źrenicę.
Zadanie I:
Co się stało? Zapisz wnioski poniżej
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
Sprawdź, czy u twojego kolegi/koleżanki z ławki zaszły podobne zmiany pod
wpływem światła.
Informacja:
źrenica reguluje dopływ światła do wnętrz oka – w jasnym świetle
źrenica zwęża się, aby ochronić oko przed nadmiarem promieni światła, zaś w słabym
oświetleniu powiększa się – rozszerza, żeby ułatwić widzenie przez wpuszczenie do
wnętrza oka większej ilości światła.
Zadanie II:
znajdź w klasie osoby o dwóch różnych kolorach oczu - narysuj
poniżej oczy swoich dwóch kolegów/koleżanek – zaznacz tęczówkę oka i źrenicę.
Czy wiesz dlaczego zwierzęta aktywne nocą (np. kot, sowa) mają takie duże
oczy/źrenice?
....................................................................................................................................
Staś i Zosia w szkole – Chcę wiedzieć więcej – Przyroda i Ekologia
3
Dlaczego mamy dwoje oczu, a nie jedno?
Będą potrzebne:
kciuk.
Co zrobić?
Wyciągnij swój kciuk prosto przed siebie. Zamknij jedno oko i ustaw kciuk w taki
sposób, żeby zasłaniał jakiś punkt sali (np. kontakt, obrazek na ścianie). Następnie
bez poruszenia palcem zmień oko – otwórz drugie, a zamknij to, którym patrzyłaś
najpierw.
Zadanie I:
Co się stało? Zapisz wnioski poniżej.
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
Sprawdź, czy to co się wydarzyło powtórzy się przy innych „zasłanianych”
kciukiem przedmiotach.
Informacja:
oczy ludzkie są zbudowane w ten sposób, że dopiero obraz z
obu oczu pozwala umieścić oglądany przedmiot w przestrzeni – obraz z obu oczu
„nakłada się w mózgu na siebie” i tworzy trójwymiarową przestrzeń.
Będą potrzebne:
kciuk.
Co zrobić?
Wyciągnij swój kciuk prosto przed siebie, skup swoją uwagę na kciuku
i zaobserwuj co się stało z obrazem za kciukiem – czy jest niewyraźni, mniej ostry??
A teraz „zmień perspektywę” i poparz na przestrzeń za kciukiem, skup się nie na
palcu, ale na tym, co się dzieje za nim.
Zadanie II:
Co się stało? Zapisz wnioski poniżej.
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
Informacja:
zjawisko, którego doświadczył pokazuje jak skomplikowanym
narządem są oczy i mózg człowieka – mózg ludzki potrafi dostosować się do
obserwowanych przedmiotów i zignorować to co stoi mu na przeszkodzie
w obserwowanej przestrzeni – kciuk który obserwowałeś potrafi „zniknąć” kiedy
zależy nam na tym co jest położone za nim – jeśli odpowiednio się skupimy to
potrafimy popatrzeć jakby przez przedmiot.
Staś i Zosia w szkole – Chcę wiedzieć więcej – Przyroda i Ekologia
4
Smak
Wymień rodzaje smaków i w każdym rodzaju napisz dwa produkty, które mają
właśnie taki smak, a które znaleźć można w twojej kuchni.
a)
............................................................................................................
b) ............................................................................................................
c)
............................................................................................................
d) ............................................................................................................
DOŚWIADCZENIE I
Przygotuj:
szklankę wody zimnej, szklankę wody ciepłej, cukier, łyżeczkę.
Wsyp do szklanki ciepłej wody 5 łyżeczek cukru – dokładnie wymieszaj aż cały
się rozpuści – po rozmieszaniu cukru dodawaj kolejne łyżeczki, aż do momentu
w którym nie uda się rozpuścić więcej cukru i będzie on pozostawał na dnie.
Zastanów się co sprawia, że w wodzie rozpuszcza się tylko określona ilość cukru.
Powtórz to doświadczenie używając zimnej zamiast ciepłej wody – czy zauważyłeś
jakąś różnicę. Powtórz to doświadczenie używając zamiast cukru soli.
Zastanów się
Ile cukru lub soli można rozpuścić w szklance wody? Dlaczego nie można
rozpuścić w wodzie większej ilości substancji? Czy cukier i sól zachowują się
podobnie podczas rozpuszczania? Czy temperatura wody ma znaczenie przy
rozpuszczaniu.
Zapytaj nauczyciela
Co to jest roztwór nasycony? Co to jest roztwór nienasycony? Dlaczego jest to
ważne i powinieneś to wiedzieć?
Hodowla kryształów
Potrzebne materiały:
słoiki z wodą dla każdego dziecka, sól, patyczki, wełniane
nici, farbki dla zabarwienia roztworu.
1. Przygotowuj roztwór nasycony soli.
2. Na słoiku oprzyj patyczek z wełnianą nitką w wodzie (zanurz go
w wodzie).
3. Przez kilka dni obserwuj zachowanie roztworu.
Wniosek:
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
Narysuj swoją hodowlę kryształów!!!
DOŚWIADCZENIE II
Staś i Zosia w szkole – Chcę wiedzieć więcej – Przyroda i Ekologia
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin