sprytny-biznes.-zaloz-i-rozwijaj-mala-firme-w-polsce pełna wersja.pdf
(
4878 KB
)
Pobierz
Spis tre ci
Spis tre ci
Zamiast wst pu, czyli o czym my l ,
kiedy mówi „sprytny biznes”
Rozdziaã 1. Zanim zaczniesz
Dobry moment na biznes
ByÊ przedsiÚbiorcÈ — co to wïa ciwie znaczy?
MiÚdzy chmurami a ziemiÈ — czyli chcÚ, ale…
PieniÈdze sÈ najwa niejsze
Maïa firma — wielkie pojÚcie
Jak wysoko chcesz polecieÊ?
Rozdziaã 2. Pomysã na biznes
E-sklep
Sklep tradycyjny
E-usïugi
Usïugi tradycyjne
Rozdziaã 3. My l strategicznie
Stwórz firmowe motto
Napisz biznesplan
ZarzÈdzaj z wizjÈ
Rozdziaã 4. Firma w 7 dni
Dzieñ pierwszy — biuro rachunkowe
Dzieñ drugi — wniosek do ewidencji
Dzieñ trzeci — urzÈd skarbowy
Dzieñ czwarty — Zakïad Ubezpieczeñ Spoïecznych
Dzieñ piÈty — bank
5
9
13
17
27
32
49
53
61
66
78
83
90
93
94
95
104
109
110
112
119
120
122
4
SPRYTNY BIZNES
Dzieñ szósty — pieczÈtki, szyldy
Dzieñ siódmy — wydziaï podatków
w urzÚdzie miasta lub gminy
Dzieñ ósmy — tylko je li zatrudniasz pracowników
Rozdziaã 5. ycie na swoim
Szukaj klientów, ïap zlecenia
Rozwijaj biznes, ale tnij koszty
Dokïadaj do pieca
Rozdziaã 6. Nie zapominaj o...
Nie zapominaj o wypoczynku
Nie zapominaj o strategii
Nie zapominaj o etyce
Zako czenie
124
124
125
127
129
150
157
163
163
166
168
171
My l strategicznie
Rozdziaã 3.
My l strategicznie
Mo esz mieÊ pewne intuicje i przemy lenia dotyczÈce tego, jaki biz-
nes bÚdzie odpowiedni dla Ciebie. Tym jednak, co powinno przesÈ-
dziÊ o wyborze konkretnego pomysïu, powinna byÊ Twoja strategia.
Najwa niejszym jej elementem bÚdzie biznesplan, czyli harmo-
nogram biznesowych dziaïañ, uwzglÚdniajÈcy przewidywane koszty
i przychody w okre lonym czasie. CzÚsto przygotowanie takiego do-
kumentu to element konieczny, szczególnie gdy planujesz pozyskaÊ
pieniÈdze na start od urzÚdu pracy, banku bÈd innej instytucji (czy
nawet od prywatnego inwestora). Warto jednak stworzyÊ go rów-
nie wtedy, gdy nikt go od Ciebie nie wymaga, choÊby po to, by nie
okazaïo siÚ zbyt pó no, e chciaïe zrealizowaÊ pomysï z jakich po-
wodów niewykonalny.
Nie zamierzam przy tym zachÚcaÊ CiÚ do skomplikowanych ana-
liz. Zakïadasz maïÈ firmÚ, a w zwiÈzku z tym nie istnieje potrzeba
pisania opasïego, ekonomicznego raportu. W tym rozdziale pod-
powiem, jak stworzyÊ prosty projekt biznesowy dowolnego przed-
siÚwziÚcia.
Biznesplan jest wa ny. Chciaïbym jednak, eby spojrzaï na spra-
wÚ szerzej i wpisaï swój projekt w szerszÈ strategiÚ. Z takiego punktu
widzenia wa ne bÚdzie stworzenie firmowego motta oraz opraco-
wanie dïugofalowej wizji. Nie chodzi w koñcu o pomysï na najbli -
szych kilka miesiÚcy, ale na wiele kolejnych lat Twojego ycia. Warto
wiÚc przygotowaÊ siÚ do niego jak najlepiej.
94
SPRYTNY BIZNES
Stwórz firmowe motto
Guy Kawasaki w ksiÈ ce
Sztuka rozpoczynania
1
napisaï: „Zapomnij
o sformuïowaniu misji; misje sÈ dïugie, nudne i nieistotne. Nikt nig-
dy o nich nie pamiÚta, a tym bardziej nie wprowadza ich w ycie.
Zamiast tego stwórz mantrÚ. DziÚki temu caïy Twój zespóï obejmie
wïa ciwy kurs”.
To bardzo dobra rada! Mantra lub motto to jedno krótkie zda-
nie, w którym powinna siÚ zawrzeÊ kwintesencja Twojej dziaïalno ci,
sedno filozofii, zgodnie z którÈ zamierzasz prowadziÊ swój biznes.
Kawasaki podaje przykïady dobrych mantr, na przykïad: „Cenne
chwile ka dego dnia” (Starbucks), „Rodzinna rozrywka” (Disney),
„Prawdziwe sportowe prze ycia” (Nike). Dobra mantra oddaje isto-
tÚ tego, co ma wyra aÊ prowadzony biznes, to hasïo, które ka dy
pracownik ka dego dnia powinien mieÊ w swojej gïowie, by pamiÚ-
taÊ, po co robi to, co robi. Nie ma to byÊ hasïo reklamowe skierowa-
ne do klientów, ale slogan przeznaczony dla Ciebie samego i Two-
ich pracowników.
Moja ulubiona mantra to motto firmy 3M. Przytoczyï je Robert
Maurer w ksiÈ ce
Filozofia kaizen
2
. Koncern 3M zasïynÈï z produk-
cji maïych óïtych karteczek z klejem, które rozpowszechniïy siÚ jako
najpopularniejszy „no nik” dla drobnych notatek w biurach, a na-
wet w domach na caïym wiecie. Motto firmy brzmi: „Zrób maïo,
sprzedaj maïo”. Prawda, e zaskakujÈce? W pierwszej chwili mo e
siÚ wydawaÊ, e istotÈ tego hasïa jest lenistwo! Ale to nieprawda.
Jego istotÈ jest konsekwencja. To hasïo gïosi, e ka dy najmniejszy
krok posuwa sprawy naprzód. Zrób maïo, ale zrób to! Ka dy Twój
wysiïek ma sens. Nie lekcewa drobiazgów, dokïadaj grosz do gro-
sza, nie my l z pogardÈ o drobnych zyskach i minimalnych wzrostach
1
2
Guy Kawasaki,
Sztuka rozpoczynania,
Onepress 2007.
Robert Maurer,
Filozofia kaizen,
Sensus 2010.
Plik z chomika:
sash1984
Inne pliki z tego folderu:
twój pierwszy pracownik. zatrudniaj w małej firmie w polsce full scan.pdf
(11489 KB)
symfony w przykładach ebook.pdf
(5201 KB)
okres próbny. jak przekonać do siebie pracodawcę ebook.pdf
(3037 KB)
Stephen Denning radykalna rewolucja w zarządzaniu. przewodnik menedżera ebook.pdf
(16774 KB)
aplikacje w delphi. przykłady. wydanie iii full.pdf
(5224 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ebooki
ebooki_2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin