Przewodnik_metodyczny.Czterolatek_cz.3.pdf

(4094 KB) Pobierz
przewodnik metodyczny
3
c z t e r o l at e k
Autorzy
Iwona Fabiszewska, Klaudia Wilk,
Aleksandra Ziewiecka
Joanna Pietrzak, Magdalena Weker
(zajęcia umuzykalniające)
Anna Dworak
(zabawy ruchowe)
Koordynator projektu
Beata Szurowska
Redakcja merytoryczna
Agnieszka Górecka, Barbara Tichy
Redakcja językowa i korekta
Barbara Tichy
Ikony wykorzystywane w przewodniku:
– zajęcia umuzykalniające
– zabawy ruchowe
– zajęcia plastyczne i techniczne
– CD
Opowiadania
Wydawca oświadcza, że dołożył wszelkich starań, aby dotrzeć do wszystkich właścicieli i dys-
ponentów praw autorskich.
Książka, którą nabyłeś, jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy, abyś przestrzegał praw, jakie
im przysługują. Jej zawartość możesz udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście
znanym. Ale nie publikuj jej w internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, nie zmieniaj ich treści
i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. A kopiując jej część, rób to jedynie na użytek osobisty.
Szanujmy cudzą własność i prawo.
Więcej na
www.legalnakultura.pl
Polska Izba Książki
Opracowanie graficzne
Paweł Kowalski, Studio KARANDASZ
Projekt okładki
Studio KARANDASZ
Skład i łamanie
Tomasz Ptak
© Copyright by Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o. o. 2015
ISBN 978-83-7873-569-4
Grupa Edukacyjna S.A.
25-561 Kielce, ul. Witosa 76
tel. 41 366 53 66; faks 41 366 55 55
e-mail: mac@mac.pl; http://www.mac.pl
marZec, TYDZIeŃ I
Temat dnia: Gdzie pracują moi rodzice?
Zapis w dzienniku
I.
Wypowiadanie się na temat pracy ludzi przedstawionych na ilustracjach. rozwiązy-
wanie zagadek dźwiękowych – nazywanie zawodów. Ćwiczenia poranne – zestaw 1.
II.
Kim są moi rodzice? – słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej
Zawody naszych rodziców.
Wy-
powiadanie się na określony temat na podstawie obrazków oraz w odniesieniu do wła-
snych doświadczeń. Wykonania zadania z
KP2,
karta 9. Zabawy ruchowe – zestaw 25.
III.
Zabawa
Ile sylab, tyle kroków
– doskonalenie słuchu fo-
nematycznego. rozwiązywanie zagadek obrazkowych.
Cele ogólne
rozwijanie logicznego myślenia,
rozwijanie umiejętności wypowiadania się,
zachęcenie do interesowania się pracą zawodową ro-
dziców.
Cele operacyjne
Dziecko:
prawidłowo rozwiązuje zagadkę, odnajduje obrazek
stanowiący jej rozwiązanie,
wypowiada się na temat różnych zawodów,
opowiada o pracy zawodowej swoich rodziców.
Karty pracy,
cz. 2, karta 9
Środki dydaktyczne:
książki i czasopisma przedstawiające ludzi wykonujących róż-
ne zawody, odgłosy związane z różnymi zawodami, np.: pisk opon, dźwięki maszyny
do szycia, śpiew, dźwięk telefonu (cD
Niezbędnik nauczyciela
lub zasoby przedszkola),
bębenek, tamburyn, pacynka zajączka Kicusia, kredki,
Tablice demonstracyjne. Zawody,
piłka, tekturowe pudełko z wyciętym w górnej części otworem, obrazki przedstawiające
przedmioty charakterystyczne dla różnych zawodów (np.: grzebień – fryzjer, lizak poli-
cyjny – policjant, chleb – piekarz, strzykawka – pielęgniarka, list – listonosz, słuchawki
lekarskie – lekarz, drabina i wąż strażacki – strażak, kierownica – kierowca, biały czepek
kucharski – kucharz) guziki, szkła powiększające, obręcz,
KP2,
karta 9.
Przebieg dnia
I.
1.
Wzbogacanie słownika, prawidłowe formułowanie zdań na określony temat.
Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające ludzi wykonujących różne zawody. Wybie-
rają zawód, który wydaje się im najbardziej interesujący. Uzasadniają swój wybór.
Jaki to zawód?
– rozwiązywanie zagadek dźwiękowych.
N. włącza płytę z dźwiękami związanymi z różnymi zawodami. Wspólnie z dziećmi
ustala, jakie to dźwięki i z jakim zawodem się im kojarzą. Następnie prezentuje dźwię-
ki w dowolnej kolejności. Dzieci nazywają je i podają nazwę zawodu.
2.
Krąg tematyczny: Zawody naszych rodziców
Dzień 1
3
3.
1.
2.
3.
Ćwiczenia poranne – zestaw 1.
Dowolna zabawa orientacyjno-porządkowa
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych
Nosimy ciężary
Dzieci stoją w szeregu po jednej stronie sali. Na hasło:
załadunek
naśladują podno-
szenie z podłogi ciężkiego worka, zarzucanie go na plecy, po czym pochylając się,
przenoszą worek na drugą stronę sali. Kiedy tam dotrą, naśladują zrzucanie ciężaru
z pleców, opierają ręce na biodrach i wykonują obroty tułowia na zmianę raz w jedną,
raz w drugą stronę. Zabawę powtarzamy 2 razy.
Ćwiczenie z elementem czworakowania
Wchodzi strażak po drabinie.
Dzieci strażacy na sygnał N. – jedno uderzenie w tamburyn – naśladują wchodzenie
po drabinie (idą na czworakach do przodu), na drugi sygnał – dwa uderzenia w tam-
buryn – schodzą po drabinie (idą na czworakach do tyłu).
Zabawa bieżna
Igła z nitką.
Dzieci dobierają się w pary. Jedno z dzieci jest igłą, a drugie nitką. Na sygnał dźwiękowy
dzieci biegają parami w różnych kierunkach – igła biegnie z przodu, nitka podąża jej śladem.
Ćwiczenie uspokajające – dzieci maszerują parami po obwodzie.
II.
Powitanie. N. i zajączek Kicuś witają się z dziećmi.
Słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej
Zawody naszych rodziców
(cD
Niezbędnik nauczyciela).
analiza treści wiersza.
N. pyta, o jakich zawodach była mowa w wierszu. Dzieci wymieniają zawody, rozpo-
znają i wskazują je na tablicy demonstracyjnej
Zawody
lub na ilustracjach. N. pyta:
Co
to znaczy, szanować czyjąś pracę?
Następnie prosi, aby dzieci odnalazły wśród obraz-
ków i wskazały zawód wykonywany przez rodziców.
Zabawa ruchowa.
Dzieci poruszają się w różnych kierunkach zgodnie z rytmem wygrywanym przez
N. na bębenku. Na przerwę w grze wykonują polecenia N., np. stają prosto z rękami
wzdłuż tułowia i wykonują skłony raz do jednego, raz do drugiego boku.
Wykonania zadania z
KP2,
karta 9.
Zabawy ruchowe – zestaw 25
4.
5.
1.
Zabawa orientacyjno-porządkowa
Spacerem do przedszkola.
Dzieci maszerują po sali w różnych kierunkach. Na hasło:
deszczyk
chowają się
w  przedszkolu – wyznaczonym wcześniej miejscu na sali. Na hasło:
do przedszkola
ponownie maszerują w różnych kierunkach.
Ćwiczenia nóg
Wchodzimy po schodach.
Dzieci maszerują w miejscu, wysoko unoszą kolana, naśladując wchodzenie po scho-
dach. Gdy usłyszą delikatny dźwięk tamburynu, są zmęczone – wolniej podnoszą nogi.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych
Dźwigamy plecak.
Dzieci maszerują w różnych kierunkach sali, ręce trzymają wzdłuż tułowia, kolana
mają lekko ugięte – naśladują niesienie ciężkiego plecaka.
2.
3.
4
4.
Ćwiczenie równowagi
Młynek.
Dzieci stoją na jednej nodze, drugą nogą zataczają koła – młynki. Na początku wy-
konują małe koła, później coraz większe, raz w jedną, raz w drugą stronę. Ćwiczenie
powtarzamy, zmieniając nogi.
Zabawa uspokajająca.
Dzieci maszerują jedno za drugim. N. wyznacza dziecko, które będzie szło jako pierwsze
i co jakiś czas wypowiada imię innego dziecka, które przechodzi na początek rzędu.
III.
Zabawa
Ile sylab, tyle kroków
– doskonalenie słuchu fonematycznego.
N. wyznacza linię startu, na której w szeregu ustawiają się dzieci. Staje naprzeciw-
ko dzieci, na drugim końcu sali. Wypowiada nazwę dowolnego zawodu. Dzieci liczą
głośno i wyklaskują liczbę sylab w wypowiedzianym słowie, po czym wykonują tyle
samo kroków do przodu. Wygrywa dziecko, które pierwsze dotknie N.
rozwiązywanie zagadek obrazkowych – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
oraz umiejętności kojarzenia.
Dzieci siedzą w kole w siadzie skrzyżnym. N. pokazuje pudełko, w którym są ukryte
obrazki przedstawiające przedmioty charakterystyczne dla różnych zawodów. Przy
dźwiękach muzyki dzieci podają sobie pudełko z rąk do rąk. Na przerwę w muzyce
dziecko trzymające w danym momencie pudełko wyjmuje z niego obrazek, rozpo-
znaje przedmiot i podaje nazwę zawodu, w którym jest on wykorzystywany.
Zabawy na świeżym powietrzu
5.
1.
2.
1.
Zabawa z elementem rzutu
Celuj do obręczy.
N. zawiesza obręcz w dowolnym miejscu w ogrodzie, na wysokości wzroku dzieci.
Dzieci ustawiają się jedno za drugim. Kolejno przerzucają piłkę przez środek obręczy.
Poszukiwanie pierwszych oznak wiosny. Obserwacja i porównywanie pąków na gałę-
ziach drzew. Wykorzystanie szkieł powiększających.
2.
Dzień 2
Zapis w dzienniku
Temat dnia: W zakładzie fryzjerskim
I.
Wykonanie laurki dla zaproszonego gościa. Porównywanie na ilustracjach różnych
fryzur i długości włosów. Ćwiczenia poranne – zestaw 1.
II.
Gość w przedszkolu – spotkanie z fryzjerką lub fryzjerem. Zapoznanie z pracą fryzjera
i z przyrządami przydatnymi w tym zawodzie. Zajęcia umuzykalniające
– słuchanie,
omówienie i nauka piosenki
Na sygnale,
zabawa rytmiczno-ilustracyjna przy piosen-
ce. Zabawa relaksacyjna
Malarze.
III.
Zabawa z elementem czworakowania
Pieski bawią się piłeczkami.
Organizacja kącika
fryzjerskiego. Samodzielne wykonanie fryzur z wełny na wyciętych z papieru sylwe-
tach
Nowa fryzura.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin