Konsument.docx

(28 KB) Pobierz

1.         Prawa konsumenta
-prawo do bezpieczeństwa
-prawo do rzetelnej informacji
-prawo do wyboru
-prawo do tego, by glos konsumenta był słyszalny (prawo do reprezentacji)

2.         Rezolucja z 1975
-prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa
-prawo do ochrony interesów ekonomicznych
-prawo do rekompensaty (prawo dostępu do efektownego systemu dochodzenia roszczeń)
-prawo do informacji i edukacji
-prawo do zaspokojenia podstawowych potrzeb (np. żywnościowych)
-prawo do ochrony życia we wczesnym środowisku
-prawo do namysłu

3.         Reguła 4C (4K)

 

Reguła 4C

Reguła 4K

Produkt

customer

Korzyści

Cena

cost

koszt

Dystrybucja

convienience

Komfort

Promocja

Communication

Komunikacja

 

4.         Konsekwencje marketingu dla konsumentów

Szanse

Zagrożenia

-lepsze dostosowanie produkcji do potrzeb różnych segmentów nabywców

-pozorne nowości
-świadome obniżanie żywotności produktów
-dywersyfikacja asortymentu podażu towaru
-nieprzejrzystość rynku

-niższe ceny

-tricki cenowe
-kupowanie pod wpływem promocji cenowej ilości przekraczającej rzeczywiste potrzeby konsumentów

-pełniejsze zastosowanie dystrybucji do potrzeb nabywców

-zbyt wielu pośredników
-zbyt duża marża handlowa

-pełniejsza informacja o produktach, dystrybucji, środków promocji

-nadmierna ilość reklam
-agresywność i nieuczciwość reklam
-promocja skłania do zakupu towarów, które w rzeczywistości nie są konsumentowi potrzebne

 

5.         Płaszczyzny realizacji polityki konsumenckiej
-legislacja
-instytucjonalna
-inspekcyjno-kontrolna
-sądowa
-informacyjno-edukacyjna

6.         Ustawa z dn. 7.10.1999 o języku polskim
-obowiązek używania języka polskiego dotyczy w szczególności:
>nazewnictwa towarów i usług
>ofert, warunków gwarancji, faktur, rachunków i pokwitowań
>ostrzeżeń i informacji dla konsumentów wymaganych na podstawie innych przepisów
>instrukcji obsługi
> informacji o właściwościach towarów i usług
>obowiązek używania języka polskiego w informacjach o właściwościach towarów i usług dotyczy też reklam

7.         Dyrektywa 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów

-cel: zapewnienie bezpieczeństwa produktów w prowadzonych na rynek wspólnotowy

-zastosowanie: dla produktów dla których szczegółowe przepisy wspólnotowe nie określają wymagań bezpieczeństwa, kiedy ustawodawstwo tej kwestii jest niewystarczające
-na jakich warunkach: produkty za wynagrodzeniem lub bez niego: nowe, używane, lub wyremontowane
-jakie produkty obejmuje: produkt dla konsumentów lub mogący zostać użyty przez konsumentów
-przykłady: wyroby techniczne, które mogą być użyte bezpośrednio przez konsumenta np. urządzenia ogrodowe, lampy, piły łańcuchowe, elektronika osobista, sprzęt gospodarstwa domowego, wskaźniki laserowe, farby, pestycydy, sprzęt sportowy czy medyczny

Ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów z dnia 12 grudnia 2003r.
-produkt: rzecz ruchoma nowa lub używana jak i naprawiana/regenerowana przeznaczona do użytku konsumentów lub co do której istnieje prawdopodobieństwo, że może być używane przez konsumentów
-dostarczana lub udostępniana przez producenta/dystrybutora odpłatnie i nieodpłatnie (również w ramach świadczenia usług)
-cechy uwzględniane przy ocenie bezpieczeństwa produktu, produkt który nie odpowiada tym wymaganiom jest produktem niebezpiecznym:
>cechy produktu: skład, opakowanie
>oddziaływanie na inne produkty: jeśli używany z innymi produktami
>wygląd produktu: oznakowanie, ostrzeżenie
>kategorie konsumentów: dzieci, osoby starsze
DOPEŁNIENIE W KODEKSIE CYWILNYM
-przeciwdziałanie zagrożeniu produktów z masowej produkcji:
>uzupełnienie publicznoprawnej ochrony
>konkretny konsument
>nie dotyczy konkretnej umowy
-produkt- rzecz ruchoma, jeśli nawet została ona połączona z inną rzeczą także zwierzęta i energia elektryczna, rzecz przetworzona i nieprzetworzona (surowce rolnicze); połączona z inną rzeczą (instalacja w budynku)
-produkt niebezpieczny- nie spełniający kryteriów bezpieczeństwa, którego można oczekiwać uwzględniając jego normalne użycie

8.         Dyrektywa 85/374 EEC Rady w sprawie zbliżenia ustaw i aktów wykonawczych państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe
-zmieniona dyrektywa 1999/34 EC Parlamentu Europejskiego i Rady

a)         jakie produkty obejmuje: wszelkie dobra ruchome, także jeśli stanowią wyposażenie innych dóbr

b)         produkt wadliwy- to produkt który nie zapewnia bezpieczeństwa oczekiwanego przez konsumenta, z uwzględnieniem sposobu jego prezentacji, normalnego użytkowania oraz czasu wprowadzenia do obrotu

c)         definicja producenta- jest szeroka definicja (wytwórca, dystrybutor)

d)         jakiego rodzaju szkód dotyczy: szkód spowodowanych śmiercią/zranieniem oraz uszkodzeniem własności

e)         pokrycie szkód i ograniczenie czasowe-osoba poszkodowana ma 3 lata na dochodzenie odszkodowań na drodze sądowej. Odpowiedzialność producenta wygasa po upływie 3 lat od Dnia wprowadzenia przez niego produktu na rynek
-konieczne, aby osoba poszkodowana była w stanie dowieść faktycznej szkody, wady produktu oraz związku przyczynowego pomiędzy wadą a szkodą
 

9.         Nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów
-Prezes UOKiK, IH
-Rejestr Produktów Niebezpiecznych- informacje o produktach, które nie spełniają ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa produktu

10.       UOKiK posiada Departament Nadzoru Rynku który:
-monitoruje poszczególne sektory w celu eliminowania z rynku produktów niebezpiecznych oraz wyrobów konsumenckich niespełniających zasadniczych wymagań
w zakresie ogólnego bezpieczeństwa produktów:
-zatwierdza plany kontroli i monitoruje ich przebieg oraz poddaje ocenie ich skuteczność
-prowadzi postępowania administracyjnych wobec producentów i importerów
-ewidencjonuje produkty niebezpieczne: zbiera na ich temat informacje, które przekazuje następnie właściwym organom
-gromadzi powiadomienia przekazywane przez producentów i dystrybutorów o wprowadzonych na rynek wyrobach niespełniających wymagań bezpieczeństwa
-prowadzi postępowania administracyjne mające na celu ustalenie, czy wyroby oferowane konsumentom są zgodne z zasadniczymi wymaganiami określonymi w aktach prawnych wprowadzających do polskiego
-monitoruje również działanie systemu kontroli zgodności
-współpracuje z organami wyspecjalizowanymi, opiniuje ich plany kontroli i przekazuje informacje o wprowadzanych do obrotu wyrobach niespełniających zasadniczych wymagań
-prowadzi rejestr takich wyrobów

11.       Europejski system RAPEX
-wspólnotowy system Szybkiej Wymiany informacji ( tłumaczenie UOKiK)
-cel:
>zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów na obszarze Jednolitego Rynku Unii Europejskiej
>zapewnienie szybkiej wymiany informacji między państwami członkowskimi i KE na temat produktów stwarzających zagrożenie oraz środków podjętych w danym kraju
>aby wykluczyć lub ograniczyć ich wprowadzanie na rynek, a także ewentualne użytkowanie
-obejmuje:
>wszystkie produkty NIEŻYWNOŚCIOWE przeznaczone dla konsumentów oraz takie co do których istniej prawdopodobieństwo, że mogą być przez nich użyte
>nie zawiera informacji na temat środków farmaceutycznych wyrobów medycznych, pasz ani żywności- ta grupa posiada własny system RASFF
-informacje w systemie RAPEX:
>państwo członkowskie zgłaszające produkt
>opis produktu (zwykle ze zdjęciem)
>opis niebezpieczeństw, jakie produkt może stanowić dla konsumentów
>opis środków zastosowanych przez państwo członkowskie w celu ochrony konsumentów

12.       Znak CE
-stanowi deklarację producenta, że wyrób wprowadzany do obrotu spełnia zasadnicze wymagania określone najczęściej rozporządzeniach wydawanych na postawie ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r o systemie oceny zgodności
-nie jest handlowym świadectwem jakości, ani nie potwierdza pochodzenia towaru z Unii Europejskiej
-nie jest on również certyfikatem bezpieczeństwa
-oznacza zgodność z zasadniczymi wymaganiami, które dotyczą np. emisji zakłóceń elektromagnetycznych, hałasu, zużycia energii
-dotyczy ponad dwudziestu grup produktów- urządzeń elektrycznych ( w tym sprzętu elektronicznego i AGD) zabawek, materiałów budowlanych maszyn i wind
-tylko te wyroby dla których istnieją zasadnicze wymagania określone w przepisach, powinny mieć znak CE
-Konsument kupujący w dowolnym państwie Unii Europejskiej wyrób oznakowany CE
-zyskuje pewność, że może go bezpiecznie i bezproblemowo używać w swoim

13.       Zakres działania Prezesa UOKiK m.in.

-sprawowanie kontroli przestrzeganie przez przedsiębiorców przepisów ustawy,

-wydawanie decyzji m.in. w sprawach:

Ø        praktyk ograniczających konkurencję

Ø        koncentracji przedsiębiorców

Ø        praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów


-prowadzenie badań stanu koncentracji gospodarki oraz zachowań rynkowych przedsiębiorców

-przygotowywanie projektów rządowych programów rozwoju konkurencji oraz projektów rządowej polityki konsumenckiej

-współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organami i organizacjami, do których zakresu działania należy ochrona konkurencji i konsumentów

-opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących ochrony konkurencji i konsumentów

-przedkładanie Radzie Ministrów okresowych sprawozdań z realizacji rządowych programów rozwoju konkurencji i polityki konsumenckiej

-współpraca z organami samorządu terytorialnego, w zakresie wynikającym z rządowej polityki konsumenckiej

-inicjowanie badań towarów, wykonywanych przez organizacje konsumenckie do 18 I 2015

-opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie konkurencji i konsumentów

-występowanie do przedsiębiorców w sprawach  ochrony praw i interesów konsumentów

-realizacja zobowiązań międzynarodowych RP w zakresie współpracy i wymiany informacji w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów oraz pomocy publicznej

-gromadzenie i upowszechnianie orzecznictwa w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów

Ø        zamieszczanie decyzji Prezesa Urzędu na stronie internetowej Urzędu

-wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub ustawach odrębnych

14.       Departamenty

a)         Departament Prawny

b)         Departament Ochrony Konkurencji

c)         Departament Analizy Rynku

d)         Departament Kontroli Koncentracji

e)         Departament Monitorowanie Pomocy Publicznej

f)          Departament Ochrony Interesów Konsumentów

g)         Departament Nadzoru Rynku

h)         Departament Inspekcji Handlowej

i)          Departament Budżetu i Administracji

j)          Laboratoria

k)         Biuro Prezesa UOKiK
 

15.       Delegatury UOKiK:

a)         Bydgoszcz à kujawsko pomorskie, warmińsko-mazurskie

b)         Gdańsk à pomorskie, zachodniopomorskie

c)         Katowice à śląskie, opolskie

d)         Kraków à małopolskie, podlaskie

e)         Łódź à łódzkie, świętokrzyskie

f)          Poznań à wielkopolskie

g)         Wrocław à dolnośląskie, lubuskie

h)         Warszawa à mazowieckie
 

16....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin