Śledztwo w sprawie zaginięcia dziennika (Vyšetřování ztráty třídní knihy, 1997) Ladislav Smoljak.txt

(60 KB) Pobierz
{12}{114}{C:$4080FF}::Project HAVEN::|::Prezentuje::
{181}{291}{C:$0080FF}teatr Járy Cimrmana
{325}{465}{C:$0000FF}LEDZTWO W SPRAWIE ZAGINIĘCIA DZIENNIKA|w tłumaczeniu titi i z korektš Goldilox
{703}{765}{C:$0000D7}CIMRMAN PEDAGOG|/seminarium wstępne
{766}{874}Witam was, drodzy przyjaciele,|na dzisiejszym seminarium
{875}{941}o życiu i twórczoci|mistrza Járy Cimrmana.
{942}{1036}Pozwólcie mi najpierw przedstawić|prowadzšcych seminarium.
{1037}{1108}Sš to: prof. Ladislav Smoljak,
{1228}{1281}dr Zdeněk Svěrák
{1333}{1391}i doc. Jaroslav Weigel.
{1444}{1545}Nieobecni będš: dr Hedvábný z powodu|wycieczki do Prachovskych Skal
{1546}{1640}i prof. Ondruka z powodu|zapalenia opon mózgowych.
{1664}{1734}Sympozjum chciałbym|otworzyć pytaniem:
{1735}{1846}czym geniusz z Pojizerza,|J. Cimrman, jeszcze nas zadziwi?
{1847}{1957}Na razie społeczeństwo dowiedziało się,|że do dzi J. C. znaczy niemało
{1958}{2066}jako dramatopisarz,|fizyk, artysta, poeta
{2067}{2118}i jako technik-wynalazca.
{2119}{2216}Mam tu wycinek z amerykańskiej|New York Herald Tribune,
{2217}{2355}który tak oto zmylnie komentuje|wyniki dotychczasowych badań:
{2356}{2456}USA powinno|ex post dziękować bogu,
{2457}{2546}że Czesi swego Cimrmana|odkryli dopiero teraz.
{2548}{2653}Gdyby zrobili to|50-60 lat wczeniej,
{2654}{2702}nasz Thomas Alva
{2703}{2801}musiałby zadowolić się|pozycjš drugorzędnego technika.
{2817}{2957}Spójrzmy teraz, co nowego odkryto|w osadzie Liptákov na Pojizerzu.
{2958}{3085}Po pieczołowitym przekopaniu|około 14-arowego ogrodu,
{3086}{3222}trzeciego dnia ze zdziwieniem|stwierdzilimy z dr. Hedvabnym,
{3223}{3326}że w glinie ogrodu,|z obu stron otaczajšcego dom,
{3327}{3407}Cimrman zupełnie niczego|nie zakopał.
{3453}{3540}Ja tego samego dnia|opuciłem kolegów w Liptakovie
{3541}{3589}z uwagi|na ogólne przemęczenie,
{3590}{3662}ale został tam dr Svěrák,
{3663}{3774}kuzyn dra Hedvabnego,
{3775}{3906}i zaraz dnia następnego| stał się naocznym wiadkiem
{3907}{3991}tzw. drugiego|odkrycia liptakovskiego.
{3992}{4043}Proszę, panie doktorze.
{4052}{4094}Halo, doktorze!
{4095}{4177}- Ma pan głos.|- A nie mówiłem?!
{4236}{4344}Pragnę przedstawić państwu,|nim sišdzie, prof. Miloňa Čepelkę.
{4438}{4543}Moi drodzy; pytajš mnie często|przy wywiadach, jak do tego doszło.
{4544}{4681}A więc doszło do tego wieczorem|i był to wieczór szczęliwy.
{4682}{4784}Często zdaje mi się,|że to szczęcie niezasłużone.
{4785}{4860}Dwa razy odwiedzić|kuzyna na Pojizerzu
{4861}{4940}i za każdym razem wrócić|z uczuciem kogo,
{4941}{4993}kto był tego wiadkiem.
{4994}{5069}A było tak: dokończylimy|włanie z kuzynem
{5070}{5217}wykaz korespondencji Cimrmana|z Albertem, no...
{5234}{5356}Einsteinem -|majš te nazwiska!
{5387}{5519}a dr Hedvabny,|jak zawsze po pracy,
{5520}{5604}powoli chodził|po wietlicy tu...
{5618}{5680}znaczy: tu i tam.
{5681}{5734}Wtedy zauważyłem,
{5735}{5844}że jedna z podłogowych desek|pod nim lekko skrzypi.
{5845}{5929}Od razu mu o tym powiedziałem|i pamiętam,
{5930}{6031}że dr Hedvabny, który akurat|szedł w kierunku ode mnie,
{6032}{6113}gwałtownie się|do mnie odwrócił, mówišc...
{6119}{6170}mam to tu napisane.
{6221}{6304}Mówišc:|Niczemu już tu nie wierzę.
{6305}{6447}Zobaczymy, Zdenku - niby ja -|co z tš deskš w trawie piszczy.
{6448}{6533}Na szczęcie|w pomieszczeniu obok spał
{6534}{6604}liptakowski przewodniczšcy|rady miejskiej...
{6607}{6685}...Kučerová.|Tam spała.
{6702}{6750}Zaraz jš zbudzilimy,
{6751}{6884}po pierwsze, aby była wiadkiem|ewentualnego znaleziska pod podłogš,
{6885}{6940}ale przede wszystkim dlatego,
{6941}{7048}żeby wyrywanie deski|z podłogi jej nie obudziło.
{7082}{7157}Nie będę was|trzymał w niepewnoci:
{7158}{7270}pod podłogš znalelimy całoć|pedagogicznej twórczoci Cimrmana,
{7271}{7332}razem z jego|reformš szkolnictwa
{7333}{7445}i, niedokończonš niestety,|powieciš Dozorca.
{7446}{7513}Wszystkie rękopisy|były w worku.
{7531}{7652}Znaczy się, były zaszyte w worku|z mocno zatrutym zbożem.
{7653}{7779}Jedynie to wyjania,|że nie padły ofiarš szczurów,
{7780}{7854}które gnieżdżš się pod daczš...
{7855}{7942}Możemy chyba mówić|o nich otwarcie?
{7943}{8008}...całymi rodzinami.
{8038}{8182}Tyle tytułem wstępu;|jeszcze kilka razy zabiorę głos.
{8341}{8424}Dziękuję dr. Svěrákowi|za te osobiste wspomnienia.
{8425}{8513}Przywiodły nas one na właciwy|temat dzisiejszego seminarium,
{8514}{8580}mianowicie|Cimrman-pedagog.
{8581}{8658}Dlaczego Cimrman w ogóle|zajšł się pedagogikš?
{8659}{8733}Stało się to|w austrowęgierskiej Galicji,
{8734}{8823}krótko po tym,|jak spalił na panewce jego plan
{8824}{8929}wybudowania koło Lwowa|potężnej rozlewni wody sodowej.
{8938}{8983}Przez niechęć C.K. urzędów,
{8984}{9097}które okreliły go|snujšcym ulotne marzenia,
{9129}{9191}zrezygnował|z projektu rozlewni
{9192}{9290}i schronił w klasztorze|w. Prochora Obrońcy.
{9291}{9389}W społecznoci popów|był ogromnie popularny.
{9390}{9453}Został nauczycielem|tańca i piewu,
{9454}{9521}a pracujšc z wielkim chórem,
{9522}{9628}który w lecie, w czasie sianokosów,|liczył 640,
{9629}{9728}w zimie za 850 księży,
{9729}{9815}zapoczštkował|współczesnš muzykę pop.
{9855}{10004}Wród popów|został jednak niedługo.
{10005}{10119}Natrętna myl o zbudowaniu rozlewni|zapędziła go do Pesztu.
{10120}{10212}Znajdujemy go tam|wiosnš 1903 roku,
{10213}{10298}jak urzšdza występy|nurkowe w Dunaju,
{10299}{10368}wypuszczajšc bšbelki|ze skafandra,
{10369}{10429}by zachęcić księcia Esterházy
{10430}{10516}do sponsorowania produkcji|wymarzonego napoju.
{10517}{10643}Jesieniš owego 1903 roku|wraca jednak do Galicji
{10644}{10697}a tam, na pustej równinie|za Lwowem,
{10698}{10800}zaczyna sam, gołymi rękami,|kopać fundamenty pod fabrykę.
{10801}{10900}W zgniłej austriackiej monarchii|musiało to się skończyć
{10901}{10981}podejrzeniem|o działalnoć podziemnš.
{10998}{11091}Na darmo tłumaczy żandarmom,|jak działa syfon.
{11092}{11169}Gdy przy przesłuchaniu|okazało się,
{11170}{11258}że umie nie tylko pisać,|ale też czytać,
{11259}{11375}kurator szkolny Cibrt|jako karę zasšdza mu
{11376}{11512}co najmniej rok nauczania w miejscowej|podupadajšcej szkole w osadzie Struk.
{11513}{11572}Był to więc płodny rok.
{11573}{11632}Cimrman nie tylko|odrestaurował szkołę,
{11633}{11769}bielšc jš całš wapnem|i podpierajšc od północy pniami wierków,
{11770}{11818}ale rzec można,
{11819}{11948}że wręcz obudził|całe zacofane szkolnictwo galicyjskie.
{11949}{12035}Wprowadził na przykład|zajęcia w warsztacie,
{12036}{12094}który wyposażył|w podstawowe narzędzia,
{12095}{12220}np. strug, pilnik czy imadło.
{12399}{12500}...imadło, tokarka|i wiertarka.
{12671}{12820}Jeszcze z pozaszkolnej działalnoci|owiatowej Járy Cimrmana w Galicji
{12821}{12923}przypomnijmy jego oryginalny|sposób uprawy pszenicy,
{12924}{12999}nazwany na jego czeć|jarowizacjš.
{13073}{13179}Szybko się on spopularyzował|i jest stosowany również dzi.
{13180}{13267}Teraz zajmiemy się jego|głównymi osišgnięciami pedagogicznymi,
{13268}{13354}które wypracował|jako nauczyciel.
{13355}{13457}Tu jednak już poproszę|o słowo prof. Smoljaka.
{13623}{13750}miała konstrukcja pedagogiki Cimrmana|opiera się na szeciu filarach węgielnych.
{13751}{13846}Nazwalimy je roboczo|szeciorakiem Cimrmana
{13847}{13924}Wymienię najpierw|owych szeć zasad.
{13925}{13996}Zasada pierwsza:|futuryzm.
{13997}{14106}Zasada druga:|oddzielanie wiadomoci przepływowych.
{14107}{14219}Zasada trzecia:|karanie nauczyciela przez nauczyciela.
{14220}{14346}Zasada czwarta:|utrwalanie namacalne i lękowe.
{14347}{14449}Zasada pišta:|komunikacja pozawerbalna.
{14450}{14531}Zasada szósta:|ożywione drewno.
{14567}{14667}Krótko o pierwszej z nich,|o zasadzie futuryzmu.
{14686}{14814}Każdy nauczyciel w zacofanej|w czasach Austrowęgier Galicji
{14815}{14940}poprzestałby na nauczaniu tylko|podstawowych umiejętnoci praktycznych.
{14941}{15017}Ale nie Cimrman.|On patrzył w przyszłoć.
{15018}{15139}Wiedział, że kiedy i w Galicji|będzie się telefonować.
{15140}{15174}I co póniej?
{15175}{15283}Uczył więc nie tylko tego,|czego od wychowanków wymagała współczesnoć,
{15284}{15427}lecz przygotowywał ich, jak mawiał,|na janiejsze futurum ludzkoci.
{15428}{15480}Stšd futuryzm.
{15481}{15598}Ocalała notatka córki|naczelnika poczty, Eriki T.,
{15599}{15659}o tym, jak Cimrman|uczył telefonować.
{15660}{15733}Zaprezentujemy państwu|ten dialog,
{15734}{15843}który Cimrman wystawiał|w klasie wspólnie z wonym.
{15844}{15931}My go pokażemy|z doc. Weiglem.
{15932}{16007}Poproszę o akcesorium,|panie asystencie.
{16800}{16833}Hejże, hejże!
{16849}{16939}Poczštek dobry, dzi jednak|mówimy już halo, halo.
{16977}{17017}Hejże, hejże.
{17018}{17071}Tu telefonuje Wejgel.
{17079}{17155}To był typowy|błšd poczštkujšcego.
{17158}{17306}Mój telepartner używa|zbędnych okreleń,
{17307}{17419}przez które przedłuża rozmowę,|podówczas bardzo drogš.
{17420}{17509}Cimrman również|wyjanił uczniom,
{17510}{17638}że korzystajšc z aparatu telefonicznego,|automatycznie stajš się telefonujšcymi.
{17639}{17725}Każdy telefonujšcy o tym wie,|więc niepotrzebne jest,
{17726}{17833}by w trakcie telefonowania|poszczególni telefonujšcy
{17834}{17948}wcišż do telefonu sobie...|telefonowali.
{17988}{18078}Proszę jeszcze raz się|przedstawić, panie docencie.
{18079}{18132}Hejże, tu Weigel.
{18133}{18226}Jest niele,|wyjšwszy słowo tu.
{18257}{18381}Według Cimrmana mianowicie|trzeba wyobrazić sobie sytuację,
{18382}{18450}w której jest ten,|do kogo dzwonimy.
{18451}{18583}Gdy wczujecie się w jego sytuację,|stwierdzicie, że to włanie on jest TU.
{18584}{18730}Prawda? Przedstawiajšc się,|starajmy się go więc nie zmylić.
{18770}{18800}Proszę.
{18835}{18893}Hejże, ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin