{12}{114}{C:$4080FF}::Project HAVEN::|::Prezentuje:: {181}{291}{C:$0080FF}teatr Járy Cimrmana {325}{465}{C:$0000FF}LEDZTWO W SPRAWIE ZAGINIĘCIA DZIENNIKA|w tłumaczeniu titi i z korektš Goldilox {703}{765}{C:$0000D7}CIMRMAN PEDAGOG|/seminarium wstępne {766}{874}Witam was, drodzy przyjaciele,|na dzisiejszym seminarium {875}{941}o życiu i twórczoci|mistrza Járy Cimrmana. {942}{1036}Pozwólcie mi najpierw przedstawić|prowadzšcych seminarium. {1037}{1108}Sš to: prof. Ladislav Smoljak, {1228}{1281}dr Zdeněk Svěrák {1333}{1391}i doc. Jaroslav Weigel. {1444}{1545}Nieobecni będš: dr Hedvábný z powodu|wycieczki do Prachovskych Skal {1546}{1640}i prof. Ondruka z powodu|zapalenia opon mózgowych. {1664}{1734}Sympozjum chciałbym|otworzyć pytaniem: {1735}{1846}czym geniusz z Pojizerza,|J. Cimrman, jeszcze nas zadziwi? {1847}{1957}Na razie społeczeństwo dowiedziało się,|że do dzi J. C. znaczy niemało {1958}{2066}jako dramatopisarz,|fizyk, artysta, poeta {2067}{2118}i jako technik-wynalazca. {2119}{2216}Mam tu wycinek z amerykańskiej|New York Herald Tribune, {2217}{2355}który tak oto zmylnie komentuje|wyniki dotychczasowych badań: {2356}{2456}USA powinno|ex post dziękować bogu, {2457}{2546}że Czesi swego Cimrmana|odkryli dopiero teraz. {2548}{2653}Gdyby zrobili to|50-60 lat wczeniej, {2654}{2702}nasz Thomas Alva {2703}{2801}musiałby zadowolić się|pozycjš drugorzędnego technika. {2817}{2957}Spójrzmy teraz, co nowego odkryto|w osadzie Liptákov na Pojizerzu. {2958}{3085}Po pieczołowitym przekopaniu|około 14-arowego ogrodu, {3086}{3222}trzeciego dnia ze zdziwieniem|stwierdzilimy z dr. Hedvabnym, {3223}{3326}że w glinie ogrodu,|z obu stron otaczajšcego dom, {3327}{3407}Cimrman zupełnie niczego|nie zakopał. {3453}{3540}Ja tego samego dnia|opuciłem kolegów w Liptakovie {3541}{3589}z uwagi|na ogólne przemęczenie, {3590}{3662}ale został tam dr Svěrák, {3663}{3774}kuzyn dra Hedvabnego, {3775}{3906}i zaraz dnia następnego| stał się naocznym wiadkiem {3907}{3991}tzw. drugiego|odkrycia liptakovskiego. {3992}{4043}Proszę, panie doktorze. {4052}{4094}Halo, doktorze! {4095}{4177}- Ma pan głos.|- A nie mówiłem?! {4236}{4344}Pragnę przedstawić państwu,|nim sišdzie, prof. Miloňa Čepelkę. {4438}{4543}Moi drodzy; pytajš mnie często|przy wywiadach, jak do tego doszło. {4544}{4681}A więc doszło do tego wieczorem|i był to wieczór szczęliwy. {4682}{4784}Często zdaje mi się,|że to szczęcie niezasłużone. {4785}{4860}Dwa razy odwiedzić|kuzyna na Pojizerzu {4861}{4940}i za każdym razem wrócić|z uczuciem kogo, {4941}{4993}kto był tego wiadkiem. {4994}{5069}A było tak: dokończylimy|włanie z kuzynem {5070}{5217}wykaz korespondencji Cimrmana|z Albertem, no... {5234}{5356}Einsteinem -|majš te nazwiska! {5387}{5519}a dr Hedvabny,|jak zawsze po pracy, {5520}{5604}powoli chodził|po wietlicy tu... {5618}{5680}znaczy: tu i tam. {5681}{5734}Wtedy zauważyłem, {5735}{5844}że jedna z podłogowych desek|pod nim lekko skrzypi. {5845}{5929}Od razu mu o tym powiedziałem|i pamiętam, {5930}{6031}że dr Hedvabny, który akurat|szedł w kierunku ode mnie, {6032}{6113}gwałtownie się|do mnie odwrócił, mówišc... {6119}{6170}mam to tu napisane. {6221}{6304}Mówišc:|Niczemu już tu nie wierzę. {6305}{6447}Zobaczymy, Zdenku - niby ja -|co z tš deskš w trawie piszczy. {6448}{6533}Na szczęcie|w pomieszczeniu obok spał {6534}{6604}liptakowski przewodniczšcy|rady miejskiej... {6607}{6685}...Kučerová.|Tam spała. {6702}{6750}Zaraz jš zbudzilimy, {6751}{6884}po pierwsze, aby była wiadkiem|ewentualnego znaleziska pod podłogš, {6885}{6940}ale przede wszystkim dlatego, {6941}{7048}żeby wyrywanie deski|z podłogi jej nie obudziło. {7082}{7157}Nie będę was|trzymał w niepewnoci: {7158}{7270}pod podłogš znalelimy całoć|pedagogicznej twórczoci Cimrmana, {7271}{7332}razem z jego|reformš szkolnictwa {7333}{7445}i, niedokończonš niestety,|powieciš Dozorca. {7446}{7513}Wszystkie rękopisy|były w worku. {7531}{7652}Znaczy się, były zaszyte w worku|z mocno zatrutym zbożem. {7653}{7779}Jedynie to wyjania,|że nie padły ofiarš szczurów, {7780}{7854}które gnieżdżš się pod daczš... {7855}{7942}Możemy chyba mówić|o nich otwarcie? {7943}{8008}...całymi rodzinami. {8038}{8182}Tyle tytułem wstępu;|jeszcze kilka razy zabiorę głos. {8341}{8424}Dziękuję dr. Svěrákowi|za te osobiste wspomnienia. {8425}{8513}Przywiodły nas one na właciwy|temat dzisiejszego seminarium, {8514}{8580}mianowicie|Cimrman-pedagog. {8581}{8658}Dlaczego Cimrman w ogóle|zajšł się pedagogikš? {8659}{8733}Stało się to|w austrowęgierskiej Galicji, {8734}{8823}krótko po tym,|jak spalił na panewce jego plan {8824}{8929}wybudowania koło Lwowa|potężnej rozlewni wody sodowej. {8938}{8983}Przez niechęć C.K. urzędów, {8984}{9097}które okreliły go|snujšcym ulotne marzenia, {9129}{9191}zrezygnował|z projektu rozlewni {9192}{9290}i schronił w klasztorze|w. Prochora Obrońcy. {9291}{9389}W społecznoci popów|był ogromnie popularny. {9390}{9453}Został nauczycielem|tańca i piewu, {9454}{9521}a pracujšc z wielkim chórem, {9522}{9628}który w lecie, w czasie sianokosów,|liczył 640, {9629}{9728}w zimie za 850 księży, {9729}{9815}zapoczštkował|współczesnš muzykę pop. {9855}{10004}Wród popów|został jednak niedługo. {10005}{10119}Natrętna myl o zbudowaniu rozlewni|zapędziła go do Pesztu. {10120}{10212}Znajdujemy go tam|wiosnš 1903 roku, {10213}{10298}jak urzšdza występy|nurkowe w Dunaju, {10299}{10368}wypuszczajšc bšbelki|ze skafandra, {10369}{10429}by zachęcić księcia Esterházy {10430}{10516}do sponsorowania produkcji|wymarzonego napoju. {10517}{10643}Jesieniš owego 1903 roku|wraca jednak do Galicji {10644}{10697}a tam, na pustej równinie|za Lwowem, {10698}{10800}zaczyna sam, gołymi rękami,|kopać fundamenty pod fabrykę. {10801}{10900}W zgniłej austriackiej monarchii|musiało to się skończyć {10901}{10981}podejrzeniem|o działalnoć podziemnš. {10998}{11091}Na darmo tłumaczy żandarmom,|jak działa syfon. {11092}{11169}Gdy przy przesłuchaniu|okazało się, {11170}{11258}że umie nie tylko pisać,|ale też czytać, {11259}{11375}kurator szkolny Cibrt|jako karę zasšdza mu {11376}{11512}co najmniej rok nauczania w miejscowej|podupadajšcej szkole w osadzie Struk. {11513}{11572}Był to więc płodny rok. {11573}{11632}Cimrman nie tylko|odrestaurował szkołę, {11633}{11769}bielšc jš całš wapnem|i podpierajšc od północy pniami wierków, {11770}{11818}ale rzec można, {11819}{11948}że wręcz obudził|całe zacofane szkolnictwo galicyjskie. {11949}{12035}Wprowadził na przykład|zajęcia w warsztacie, {12036}{12094}który wyposażył|w podstawowe narzędzia, {12095}{12220}np. strug, pilnik czy imadło. {12399}{12500}...imadło, tokarka|i wiertarka. {12671}{12820}Jeszcze z pozaszkolnej działalnoci|owiatowej Járy Cimrmana w Galicji {12821}{12923}przypomnijmy jego oryginalny|sposób uprawy pszenicy, {12924}{12999}nazwany na jego czeć|jarowizacjš. {13073}{13179}Szybko się on spopularyzował|i jest stosowany również dzi. {13180}{13267}Teraz zajmiemy się jego|głównymi osišgnięciami pedagogicznymi, {13268}{13354}które wypracował|jako nauczyciel. {13355}{13457}Tu jednak już poproszę|o słowo prof. Smoljaka. {13623}{13750}miała konstrukcja pedagogiki Cimrmana|opiera się na szeciu filarach węgielnych. {13751}{13846}Nazwalimy je roboczo|szeciorakiem Cimrmana {13847}{13924}Wymienię najpierw|owych szeć zasad. {13925}{13996}Zasada pierwsza:|futuryzm. {13997}{14106}Zasada druga:|oddzielanie wiadomoci przepływowych. {14107}{14219}Zasada trzecia:|karanie nauczyciela przez nauczyciela. {14220}{14346}Zasada czwarta:|utrwalanie namacalne i lękowe. {14347}{14449}Zasada pišta:|komunikacja pozawerbalna. {14450}{14531}Zasada szósta:|ożywione drewno. {14567}{14667}Krótko o pierwszej z nich,|o zasadzie futuryzmu. {14686}{14814}Każdy nauczyciel w zacofanej|w czasach Austrowęgier Galicji {14815}{14940}poprzestałby na nauczaniu tylko|podstawowych umiejętnoci praktycznych. {14941}{15017}Ale nie Cimrman.|On patrzył w przyszłoć. {15018}{15139}Wiedział, że kiedy i w Galicji|będzie się telefonować. {15140}{15174}I co póniej? {15175}{15283}Uczył więc nie tylko tego,|czego od wychowanków wymagała współczesnoć, {15284}{15427}lecz przygotowywał ich, jak mawiał,|na janiejsze futurum ludzkoci. {15428}{15480}Stšd futuryzm. {15481}{15598}Ocalała notatka córki|naczelnika poczty, Eriki T., {15599}{15659}o tym, jak Cimrman|uczył telefonować. {15660}{15733}Zaprezentujemy państwu|ten dialog, {15734}{15843}który Cimrman wystawiał|w klasie wspólnie z wonym. {15844}{15931}My go pokażemy|z doc. Weiglem. {15932}{16007}Poproszę o akcesorium,|panie asystencie. {16800}{16833}Hejże, hejże! {16849}{16939}Poczštek dobry, dzi jednak|mówimy już halo, halo. {16977}{17017}Hejże, hejże. {17018}{17071}Tu telefonuje Wejgel. {17079}{17155}To był typowy|błšd poczštkujšcego. {17158}{17306}Mój telepartner używa|zbędnych okreleń, {17307}{17419}przez które przedłuża rozmowę,|podówczas bardzo drogš. {17420}{17509}Cimrman również|wyjanił uczniom, {17510}{17638}że korzystajšc z aparatu telefonicznego,|automatycznie stajš się telefonujšcymi. {17639}{17725}Każdy telefonujšcy o tym wie,|więc niepotrzebne jest, {17726}{17833}by w trakcie telefonowania|poszczególni telefonujšcy {17834}{17948}wcišż do telefonu sobie...|telefonowali. {17988}{18078}Proszę jeszcze raz się|przedstawić, panie docencie. {18079}{18132}Hejże, tu Weigel. {18133}{18226}Jest niele,|wyjšwszy słowo tu. {18257}{18381}Według Cimrmana mianowicie|trzeba wyobrazić sobie sytuację, {18382}{18450}w której jest ten,|do kogo dzwonimy. {18451}{18583}Gdy wczujecie się w jego sytuację,|stwierdzicie, że to włanie on jest TU. {18584}{18730}Prawda? Przedstawiajšc się,|starajmy się go więc nie zmylić. {18770}{18800}Proszę. {18835}{18893}Hejże, ...
lokus84