Wymień i opisz kilka trendów w e-learningu. Wskaż te, które Twoim zdaniem będą dominujące, uzasadniając, na czym opierasz swoje przekonanie.rtf

(24634 KB) Pobierz

Wymień i opisz kilka trendów w e-learningu. Wskaż te, które Twoim zdaniem będą dominujące, uzasadniając, na czym opierasz swoje przekonanie.

Edukacja z wykorzystaniem narzędzi internetowych zrewolucjonizowała tradycyjne metody

nauczania. Elektroniczne nauczanie zyskuje na popularności nie tylko z uwagi na atrakcyjność

wykorzystywanych narzędzi, lecz także ze względu na korzyści, jakie uzyskują jego

użytkownicy. Przewiduje się, że wkrótce e-nauczanie będzie stanowiło filar wszelakiej

edukacji1.

E-learning zwany także e-nauczaniem lub zdalnym nauczaniem (z ang. distance education/learning) jest cyfrowym następcą kursów korespondencyjnych. Ogólnie rzecz ujmując, e-learning to wiedza przekazywana za pomocą narzędzi informatycznych2. Ze względu na środki komunikacji oraz narzędzia wykorzystywane w procesie zdalnego nauczania, tę metodę edukacyjną określa się także mianem nauczania za pomocą komputera (z ang.computer-assisted instruction, CAI), nauczania zarządzanego z komputera (z ang. computer-

managed instruction, CMI) lub nauczania opartego na wykorzystaniu sieci Internet (zang. Internet-based instruction/training lub Web-based instruction)3.

 

E-learning i metody kształcenia

Kształcenie przez Internet, e-learning często postrzegane jest jako forma

wspierająca kształcenie lub alternatywa czy nowa wartość dla edukacji tradycyjnej.

E-learning to także wyjście naprzeciw społeczności młodych ludzi, którzy

powszechnie obcują z nowymi technologiami (smartfony, komputery, Internet).

Zaobserwowano, iż na gruncie zastosowania nowych technologii w edukacji do

tradycyjnego podziału metod włączane są nowe ich warianty, służące zdobywaniu

wiedzy, umiejętności i kompetencji, które mogą sprzyjać Edukacji dla

Zrównoważonego Rozwoju.

W Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju postuluje się wykorzystywanie

metod problemowych, np. symulacji rzeczywistych problemów i możliwości ich

rozwiązywania. Metod opartych na dyskusji, odwzorowaniach koncepcyjnych

i percepcyjnych, poszukiwaniu wartości, tworzeniu modeli, gier, projektów. Ponadto,

docenia się wprowadzanie metod opartych na łączeniu teorii z doświadczeniem

życiowym, doświadczeniem z miejsca pracy i zastosowaniem w praktyce

(np. metody oparte na analizach praktycznych). Proponuje się wprowadzać

do programów kształcenia metody umożliwiające pracę w grupie i/lub w zespole,

gdzie nauczyciel jest jego członkiem lub pełni rolę tutora. Co więcej, według

zaleceń Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, kształcenie powinno być spersonalizowane, dostosowane do możliwości uczącego się, z wykorzystaniem

technologii komunikacyjno-informacyjnych.

Na tym tle skonfrontowano stopień wykorzystania metod kształcenia w elearningu

akademickim w odniesieniu do postulatów zawartych w Strategii Edukacji

dla Zrównoważonego Rozwoju. W tym celu, odwołano się do badań własnych

autorki, jakie zostały przeprowadzone na potrzeby dysertacji pt. „Zarządzanie

procesami kodyfikacji i personalizacji wiedzy w e-learningu akademickim”.

Chodziło o wyrażenie opinii respondentów (wykorzystano narzędzie kwestionariusz

ankiety) na temat metod i skuteczności kształcenia ujętych w scenariuszach

zajęć. Badanie wykonano w 7 uczelniach województwa śląskiego,

kształcących studentów na profilach ekonomicznych, na przełomie lutego i maja

2015 roku, na próbie badawczej 34 nauczycieli, którzy w procesie kształcenia

wykorzystują formę e-learningu. Wybór był celowy, tzn. pomiaru dokonano

w tych uczelniach i wśród tych nauczycieli akademickich, wśród których uzyskano

dostęp do próby badawczej1.

 

Metody kształcenia w e-learningu akademickim

W artykule odniesiono się do wybranych metod kształcenia studentów, które

zostały zamieszczone w scenariuszach zajęć w e-learningu akademickim. W celu

rozwinięcia tematu dokonano zdefiniowania e-learningu i metody kształcenia.

Zauważa się, że pojęcie e-learningu, ze względu na swoją wielowymiarowość,

jest różnie tłumaczone. Można je rozpatrywać w ujęciu technologicznym,

czasowym, metodologicznym i ekonomicznym. E. Massie (2004) zaznacza, że

wielopłaszczyznowość e-learningu jest wykorzystana do „zarządzania, projektowania

i tworzenia, dostarczania, wspierania i poszerzania każdego rodzaju nauczania”.

Przyjęto, iż kształcenie w formie e-learningu to nauczanie-uczenie się

z wykorzystaniem nowoczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych, gdzie

następuje sprzężenie zwrotne między uczestnikami procesu kształcenia.

E-learning w języku polskim często występuje pod następującymi pojęciami:

e-nauczanie, e-kształcenie, edukacja internetowa, edukacja zdalna, kształcenie

przez Internet.

Kolejnym pojęciem wymagającym zdefiniowania jest metoda – w odniesieniu

do metod kształcenia. W artykule wykorzystano definicję K. Sośnickiego

(1968, s. 47), który podaje, iż „metoda to systematycznie stosowany przez nauczyciela

sposób pracy dydaktycznej, obejmującej różne czynności nauczyciela

i uczniów, które mają prowadzić do rozumienia i opanowania nowych treści i do

uzyskania przynajmniej podstawowych umiejętności związanych z tymi treściami”.

Definicja wpisuje się w rozpatrywaną problematykę artykułu, której

jednym z celów było zaproponowanie wariantów do klasycznego podziału metod

według W. Okonia (1996, s. 255273).

W wyniku badań własnych dokonano analizy opinii nauczycieli odnośnie do

częstości występowania wybranych metod kształcenia oraz ich wariantów wykorzystywanych

w scenariuszach zajęć w nauczaniu-uczeniu się w formie e-learningu. W tym celu oparto się na klasycznym podziale metod nauczaniauczenia

się ze względu na grupy metod: podających, problemowych, waloryzacyjnych

i praktycznych (Okoń, 1996, s. 255–273).

W grupie metod podających wyszczególniono: wykład on-line, prezentacje

multimedialne, scenariusze zajęć oparte na formie tekstowej oraz dyskusję.

Dokonując opisu przebiegu wykładu w czasie rzeczywistym, zwraca się

uwagę, iż scenariusz zajęć opiera się na prezentacji treści programu nauczania

w bezpośrednim przekazie między uczestnikami kształcenia, w tym samym czasie.

Wykład może być kilkakrotnie przerywany w celu przeprowadzenia krótkiego

quizu, testu lub zadawania pytań i/lub dyskusji na forum.

Scenariusze zajęć oparte na prezentacji multimedialnej oferują przekaz

treści zawartych w programie kształcenia z wykorzystaniem nowych technik

komputerowych, takich jak: animacje komputerowe, filmy wideo, dźwięk, muzyka,

głos lektora, interaktywna nawigacja dźwięku. Wyróżnia się scenariusze

zajęć oparte na prezentacji liniowej, wykonanej np. w programie PowerPoint,

prezentacji interaktywnej (animacje), nazywane prezentacjami wykonanymi

w technologii 2D oraz prezentacje wykonane w technologii 3D.

Prezentacje 2D pozwalają na tworzenie kreatywnych pomysłów do opisu

różnych tematów poprzez stosowanie licznych skrótów myślowych oraz niebanalnych

środków wyrazu (http://prezentacje-multimedialne.com.pl/prezentacje

_2d.html). Natomiast prezentacje wykonane w technologii 3D umożliwiają odzwierciedlenie

zagadnienia wymagającego dbałości o szczegóły. Chodzi tutaj

o modelowanie zarówno ogromnych inwestycji budowlanych (np. mikrozjawisk),

jak i zachodzących w ludzkich organizmach. Mogą to być prezentacje

wykonane zarówno w programie Adobe Flash, jak i Macromedia Director. Najważniejszą

zaletą tego rozwiązania jest finalny plik startujący prezentację w postaci

niezależnej aplikacji exe. Oznacza to, iż użytkownik nie musi posiadać

żadnych dodatkowych programów, gdyż wszystkie niezbędne wtyczki, playery

i przeglądarki są zawarte w pliku exe (http://prezentacje-multimedialne.com.pl/

prezentacje_interaktywne.html).

Natomiast scenariusze zajęć oparte na udostępnianiu studentom na platformie

e-learningowej materiałów do zajęć w formie tekstowej prezentowane są

jako źródła danych, informacji i wiedzy, koniecznych do uzyskania wymaganych

celów edukacyjnych. Materiały do zajęć prezentowane są w zasobach platformy

jako pliki tekstowe (np. pliki MS Worda, PDF, TXT), możliwe do odczytu

na każdym komputerze studenta. Metoda ma sprzyjać samokształceniu, umiejętności

selekcji treści oraz utrwaleniu wymaganych zagadnień czy pojęć.

W odniesieniu do metody dyskusji zwraca się uwagę na wymianę zdań między

uczestnikami procesu nauczania-uczenia się. Chodzi o wyrażenie poglądów,

ścieranie się odmiennych stanowisk, respektowanie innego podejścia do tematu.

Jest to metoda pozwalająca na kształtowanie się różnych przekonań, systemu

wartości, umiejętności operowania argumentami, krytycznego podejścia do tematu, obiektywizmu, szanowania racji innych. Dyskusje toczą się za pomocą forów

dyskusyjnych, komunikatorów, czatów. Mogą odbywać się w trybie synchronicznym

(w czasie rzeczywistym, w określonym dniu i godzinie) i asynchronicznym

(rozłożonym w czasie, np. w ciągu tygodnia student musi się ustosunkować

do tematu).

Na wykresie 1 pokazano procentowy rozkład częstości wykorzystywanych

metod kształcenia z grupy podających w e-learningu akademickim.

 

 

Wykres 1

Procentowy rozkład częstości występowania w scenariuszach zajęć metod podających w kształceniu

w formie e-learningu

Źródło: opracowanie własne.

 

Wyniki analizy opinii nauczycieli na temat wykorzystania w scenariuszach

zajęć metod z grupy podających pokazują (wykres 1), iż najczęściej nauczyciele

akademiccy realizują zajęcia dydaktyczne w formie e-learningu z wykorzystaniem

prezentacji multimedialnych (79,4 % to suma odpowiedzi „zawsze” –

44,1% i „często” – 35,3%) oraz wykładów (76,5% to suma odpowiedzi „zawsze”

20,6% i „często” – 55,9%). Co drugi nauczyciel konstruuje scenariusze

zajęć w oparciu o dyskusje (50,0% to suma odpowiedzi „zawsze” – 20,6%

i „często” – 29,4%). Natomiast co trzeci respondent realizuje program kształcenia

w oparciu o materiały tekstowe (32,3% to suma odpowiedzi „zawsze” –

8,8% i „często” – 23,5%).

Analiza danych wskazuje, iż dominacja metod podających w stopniu umiarkowanym

prognozuje realizację celów dla EZR. Tylko co drugi nauczyciel włącza

do scenariuszy zajęć metody oparte na dyskusji, które są preferowane dla

Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju.

Proces edukacyjny z biegiem lat ewoluował i zmieniał się bardzo intensywnie,

wpływ miały nowe technologie, rozwój telefonii i Internetu. Do klasycznego

podziału metod kształcenia wkraczają nowe jego odmiany, ze względu na specyfikę nauczania-uczenia się z wykorzystaniem dostępu do globalnej sieci internetowej.

Często proponuje się scenariusze zajęć oparte na samodzielnym lub grupowym

poszukiwaniu rozwiązań różnych problemów, odkrywaniu i selekcjonowaniu

nowych informacji i budowaniu treści.

Jak pisze W. Okoń (1996, s. 262), „cechą charakterystyczną obecnego rozwoju

metod problemowych jest rozszerzanie się ich zakresu, widoczne w powstawaniu

nowych odmian i wariantów”.

W artykule dokonano analizy następujących metod problemowych: eksperymentu

(symulacje komputerowe), metody projektów (projekt indywidualny

i projekt grupowy), gry dydaktycznej, burzy mózgów.

Odnosząc się do metody eksperymentu, przyjęto, iż ma naśladować sytuacje

cywilizacyjne, społeczne, ekonomiczne lub polityczne, które mogą istnieć w świ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin