postepowanie_z_dzieckiem_chorym_w_przedszkolu_lista_nauczyciela.doc

(39 KB) Pobierz
Postępowania z dzieckiem, który ma dolegliwości zdrowotne podczas pobytu w przedszkolu

Postępowanie z dzieckiem chorym w przedszkolu - lista kontrolna

 

1.      W przypadku stwierdzenia, że dziecku coś dolega podczas zajęć:

·         sprawdź objawy złego samopoczucia, ewentualnie zmierz dziecku temperaturę,

·         zasięgnij opinii dyrektora, który w razie potrzeby skontaktuje się z rodzicami i ustali z nimi dalsze postępowanie w sprawie dziecka,

·         umieść informację o wezwaniu rodziców wg statutu przedszkola.

  1. Podejmij decyzję, że należy wysłać chore dziecko do domu:

·         gdy dziecko jest zbyt chore, aby pozostać w przedszkolu,

·         jeżeli z powodu złego samopoczucia nie jest w stanie uczestniczyć w zajęciach ,

·         jeśli jego stan wymaga fachowej opieki,

·         jeśli naraża inne dzieci na zarażenie się chorobą.

  1. Za objawy zaobserwowane u dziecka, upoważniające do poinformowania rodziców o konieczności zabrania dziecka do domu uważa się:

·         skóra: jeżeli na skórze pojawia się wysypka i temperatura ciała dziecka jest podwyższona lub jeśli wysypce towarzyszą zmiany w zachowaniu dziecka, lub jeśli dziecko ma liszajec (swędzące, pęcherzykowate wypryski na skórze);

·         oczy: ropne zapalenie spojówek (białko oka jest zaróżowione lub zaczerwienione, a w oku zbiera się substancja ropna, która wycieka lub zasycha w oku);

·         zachowanie: dziecko wykazuje symptomy zmęczenia lub jest poirytowane, płacze częściej niż zwykle (szczególnie dzieci najmłodsze);

·         system oddechowy: dziecko ma problemy z oddychaniem;

·         system trawienia: dziecko ma biegunkę, w ciągu ostatnich 24 godzin zwracało przynajmniej dwa razy (chyba że istnieje pewność, że wymioty nie są skutkiem choroby zakaźnej);

·         jama ustna: w jamie ustnej pojawiły się krostki lub owrzodzenie i ślina wycieka dziecku z ust;

·         MA symptomy poważnych chorób zakaźnych LUB jeśli odczuwa ból zęba, gardła, ucha albo odczuwa mdłości, nawet jeżeli jego temperatura ciała jest nieznacznie podwyższona.

  1. Informuj rodziców, kiedy dziecko powinno wrócić do przedszkola, podając minimalne wymagania czasowe ustalone przez lekarzy:

·         WIETRZNA OSPA: minimum 6 dni po pojawieniu się wysypki

·         LISZAJEC: po 24 godz. od rozpoczęcia leczenia (z koniecznością powiadomienia nauczyciela i dyrektora placówki).

·         WSZY LUB ŚWIERZB: następnego dnia po rozpoczęciu leczenia (z koniecznością powiadomienia nauczyciela i dyrektora placówki).

·         ZAPALENIE SPOJÓWEK: po 24 godz. od chwili rozpoczęcia leczenia.

·         ŚWINKA: 9 dni po zaobserwowaniu powiększonych gruczołów za uszami.

·         ZAPALENIE GARDŁA LUB GÓRNYCH DRÓG ODDECHOWYCH: po 24 godz. leczenia oraz po24 godz. od chwili ustąpienia wysokiej temperatury.

·         OWRZODZENIE JAMY USTNEJ: w terminie ustalonym przez lekarza.

·         KOKLUSZ: po 5-dniowym okresie zażywania antybiotyków.

·         ODRA: 4 dni od chwili całkowitego zniknięcia wysypki.

·         Inne poważne choroby zakaźne: w terminie ustalonym przez lekarza.

  1. Rodzice powinni zaprowadzić chore dziecko do lekarza i stosować się do jego zaleceń (łącznie z podawaniem dziecku antybiotyków), aż do chwili powrotu dziecka do przedszkola.
  2. W przypadku chorób zakaźnych informuj dyrektora przedszkola o rodzaju choroby i częstotliwości zachorowań w grupie. Ponadto sporządź informację dla rodziców o objawach choroby, czasie inkubacji, czasie trwania, okresie kwarantanny.
  3. W przypadku dziecka z chorobą przewlekłą podejmij następujące działania:

·         zwróć się do rodziców dziecka o przedstawienie zaświadczenia lekarskiego o rodzaju choroby przewlekłej u dziecka oraz o udzielenie szczegółowych informacji na temat choroby i wynikających z niej ograniczeń, które zakłócają możliwość normalnego funkcjonowania,

·         opracowuj procedurę postępowania z chorym dzieckiem, uwzględniając zakres czynności podejmowanych przez nauczyciela, mające na celu pomóc dziecku w funkcjonowaniu podczas pobytu w przedszkolu oraz formy współpracy z rodzicami lub opiekunami prawnymi,

·         dostosowuj formy pracy dydaktycznej, dobór treści, metod i form organizacyjnych do możliwości psychofizycznych dziecka i obejmuje go programem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  1. Pamiętaj - dziecko chore nie może pozostać bez opieki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TELEFONY ALARMOWE :

999 - POGOTOWIE RATUNKOWE,

998 - STRAŻ POŻARNA,

997 - POLICJA.

              portalPRZEDSZKOLNY.pl                                                                                                                1

Zgłoś jeśli naruszono regulamin