Sylabus.docx

(27 KB) Pobierz

 

Studia doktoranckie III stopnia

Dydaktyka szkoły wyższej

 

Uniwersytet Śląski w Katowicach

Wydział Filologiczny

 

Kierunek i poziom studiów: Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo, poziom II

 

Sylabus modułu: Problemy kultury literackiej

 

1.      Informacje ogólne:

koordynator modułu

mgr Ewelina Palian-Kobiela

rok akademicki

2015/2016

semestr

letni

forma studiów

studia stacjonarne/studia niestacjonarne

ECTS

1

sposób ustalenia oceny końcowej modułu

Ćwiczenia:

Ocena z zaliczenia jest wypadkową następujących elementów:

- prezentacja multimedialna

- kolokwium zaliczeniowe

 

Ostateczną ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej ocen z prezentacji multimedialnej i kolokwium zaliczeniowego.

 

 

 

2.      Opis zajęć dydaktycznych i pracy studenta:

nazwa

Ćwiczenia

kod

S2-PKL02_fs_1

Prowadzący

mgr Ewelina Palian-Kobiela

grupa(-y)

Problemy kultury literackiej

treści zajęć

1. Różnice w zakresie znaczeniowym pojęć: kultura, cywilizacja, kultura elitarna, kultura popularna, kultura literacka, tradycja literacka, życie literackie. (3 godziny)

2. Pisarz jako nadawca w systemie kultury literackiej. Narzędzia wspomagające pracę twórczą. (3 godziny).

3. Rodzaje ograniczeń (instytucjonalne, pozainstytucjonalne) działalności kulturalnej. (5 godziny)

4. Biblioteka jako instytucja w systemie kultury. Analiza działalności na wybranych przykładach. (4 godziny).

metody prowadzenia zajęć

- wykład konwersatoryjny

- odczyt

- dyskusja dydaktyczna

- metoda prezentacji multimedialnych

liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych)

15

liczba godzin pracy własnej studenta

15

opis pracy własnej studenta

Lektura uzupełniająca zgodnie z zaleceniami prowadzącego. Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego z treści zajęć.

organizacja zajęć

Wielkość jednostki zajęć: 45 minut

Jednostki kontaktowe zgodnie z harmonogramem zajęć Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego.

literatura obowiązkowa

1. Głowiński M., Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977.

2. Hopfinger M., Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010.

3. Kultura masowa, przeł. Cz. Miłosz, Kraków 2002.

4. Lalewicz J., Socjologia komunikacji literackiej, Wrocław 1985.

5. Literatura polska 1989-2009. Przewodnik, red. P. Marecki, Kraków 2010.

6. Sinica M., Kultura literacka absolwentów szkół średnich u schyłku XX wieku, Kraków 2010.

7. Sławiński J., Odbiór i odbiorca w procesie historycznoliterackim. W: tegoż: Próby teoretyczno - literackie, Warszawa 1992.

8. Towse R., Ekonomia kultury, Warszawa 2011. 

literatura uzupełniająca

1. Kultura, komunikacja, literatura. Studia nad XX wiekiem. Pod red. S. Żółkiewskiego i M. Hopfinger, Wrocław 1976.

2. Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje bibliotek publicznych. Teoria i praktyka. Pod red. A. Has-Tokarz i R. Malesy, Lublin 2011.

3. Lalewicz J., Komunikacja językowa i literatura, Wrocław 1975.

4. Naród – tożsamość – kultura. Między koniecznością a wyborem, red. W. J. Burszta, K. Jaskułkowski, J. Nowak, Warszawa 2005.

5. Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002.

6. Rudzińska K., Między awangardą a kulturą masową. Wokół społecznej roli pisarza, Warszawa 1978.

 

 

3.      Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia modułu:

nazwa

Prezentacja multimedialna

kod

S2-PKL02_w_1

osoba(-y) przeprowadzająca(-e) weryfikację

mgr Ewelina Palian-Kobiela

grupa(-y)

Problemy kultury literackiej

wymagania merytoryczne

1. Student potrafi samodzielnie wyszukać źródła informacji o współczesnych instytucjach kultury.

2. Student potrafi określić funkcje i role przestawienia teatralnego, happeningu, przekazu słuchowego, prezentacji multimedialnej i uwzględnić rolę biblioteki w konkretnym środowisku społecznym.

3. Student potrafi skomponować wypowiedź, zawierającą elementy opisu, wybranego źródła informacji o przedsięwzięciach kulturotwórczych konkretnej instytucji.

kryteria oceny

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z przygotowania prezentacji multimedialnej jest uczestnictwo w pracy grupowej; przestrzeganie korelacji między wyznaczonymi dla projektu celami, formami i metodami stosowanymi podczas realizacji tych celów. Za realizację prezentacji multimedialnej można uzyskać od 0 do 100 punktów. Aby uzyskać ocenę pozytywną z prezentacji należy zdobyć co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów.

Ocena niedostateczna 0-49

Ocena dostateczna  50-59 pkt

Ocena dostateczna+ 60-69 pkt

Ocena dobra 70-79 pkt

Ocena dobra+ 80-89 pkt

Ocena bardzo dobra 90-100 pkt

przebieg procesu weryfikacji

W ramach pracy grupowej studenci, wykorzystując wiedzę uzyskaną w trakcie ćwiczeń, tworzą komunikat realizujący wyznaczone cele i uwzględniający oczekiwania docelowej grupy użytkowników biblioteki. Prezentacja multimedialna powstaje w trakcie ćwiczeń z problemów kultury literackiej. Prezentacja przedstawiana jest przed zakończeniem zajęć w semestrze.

 

nazwa

Kolokwium zaliczeniowe

kod

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin