Studia doktoranckie III stopnia
Dydaktyka szkoły wyższej
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wydział Filologiczny
Kierunek i poziom studiów: Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo, poziom II
Sylabus modułu: Problemy kultury literackiej
1. Informacje ogólne:
koordynator modułu
mgr Ewelina Palian-Kobiela
rok akademicki
2015/2016
semestr
letni
forma studiów
studia stacjonarne/studia niestacjonarne
ECTS
1
sposób ustalenia oceny końcowej modułu
Ćwiczenia:
Ocena z zaliczenia jest wypadkową następujących elementów:
- prezentacja multimedialna
- kolokwium zaliczeniowe
Ostateczną ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej ocen z prezentacji multimedialnej i kolokwium zaliczeniowego.
2. Opis zajęć dydaktycznych i pracy studenta:
nazwa
Ćwiczenia
kod
S2-PKL02_fs_1
Prowadzący
grupa(-y)
Problemy kultury literackiej
treści zajęć
1. Różnice w zakresie znaczeniowym pojęć: kultura, cywilizacja, kultura elitarna, kultura popularna, kultura literacka, tradycja literacka, życie literackie. (3 godziny)
2. Pisarz jako nadawca w systemie kultury literackiej. Narzędzia wspomagające pracę twórczą. (3 godziny).
3. Rodzaje ograniczeń (instytucjonalne, pozainstytucjonalne) działalności kulturalnej. (5 godziny)
4. Biblioteka jako instytucja w systemie kultury. Analiza działalności na wybranych przykładach. (4 godziny).
metody prowadzenia zajęć
- wykład konwersatoryjny
- odczyt
- dyskusja dydaktyczna
- metoda prezentacji multimedialnych
liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych)
15
liczba godzin pracy własnej studenta
opis pracy własnej studenta
Lektura uzupełniająca zgodnie z zaleceniami prowadzącego. Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego z treści zajęć.
organizacja zajęć
Wielkość jednostki zajęć: 45 minut
Jednostki kontaktowe zgodnie z harmonogramem zajęć Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego.
literatura obowiązkowa
1. Głowiński M., Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977.
2. Hopfinger M., Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010.
3. Kultura masowa, przeł. Cz. Miłosz, Kraków 2002.
4. Lalewicz J., Socjologia komunikacji literackiej, Wrocław 1985.
5. Literatura polska 1989-2009. Przewodnik, red. P. Marecki, Kraków 2010.
6. Sinica M., Kultura literacka absolwentów szkół średnich u schyłku XX wieku, Kraków 2010.
7. Sławiński J., Odbiór i odbiorca w procesie historycznoliterackim. W: tegoż: Próby teoretyczno - literackie, Warszawa 1992.
8. Towse R., Ekonomia kultury, Warszawa 2011.
literatura uzupełniająca
1. Kultura, komunikacja, literatura. Studia nad XX wiekiem. Pod red. S. Żółkiewskiego i M. Hopfinger, Wrocław 1976.
2. Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje bibliotek publicznych. Teoria i praktyka. Pod red. A. Has-Tokarz i R. Malesy, Lublin 2011.
3. Lalewicz J., Komunikacja językowa i literatura, Wrocław 1975.
4. Naród – tożsamość – kultura. Między koniecznością a wyborem, red. W. J. Burszta, K. Jaskułkowski, J. Nowak, Warszawa 2005.
5. Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002.
6. Rudzińska K., Między awangardą a kulturą masową. Wokół społecznej roli pisarza, Warszawa 1978.
3. Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia modułu:
Prezentacja multimedialna
S2-PKL02_w_1
osoba(-y) przeprowadzająca(-e) weryfikację
wymagania merytoryczne
1. Student potrafi samodzielnie wyszukać źródła informacji o współczesnych instytucjach kultury.
2. Student potrafi określić funkcje i role przestawienia teatralnego, happeningu, przekazu słuchowego, prezentacji multimedialnej i uwzględnić rolę biblioteki w konkretnym środowisku społecznym.
3. Student potrafi skomponować wypowiedź, zawierającą elementy opisu, wybranego źródła informacji o przedsięwzięciach kulturotwórczych konkretnej instytucji.
kryteria oceny
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z przygotowania prezentacji multimedialnej jest uczestnictwo w pracy grupowej; przestrzeganie korelacji między wyznaczonymi dla projektu celami, formami i metodami stosowanymi podczas realizacji tych celów. Za realizację prezentacji multimedialnej można uzyskać od 0 do 100 punktów. Aby uzyskać ocenę pozytywną z prezentacji należy zdobyć co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów.
Ocena niedostateczna 0-49
Ocena dostateczna 50-59 pkt
Ocena dostateczna+ 60-69 pkt
Ocena dobra 70-79 pkt
Ocena dobra+ 80-89 pkt
Ocena bardzo dobra 90-100 pkt
przebieg procesu weryfikacji
W ramach pracy grupowej studenci, wykorzystując wiedzę uzyskaną w trakcie ćwiczeń, tworzą komunikat realizujący wyznaczone cele i uwzględniający oczekiwania docelowej grupy użytkowników biblioteki. Prezentacja multimedialna powstaje w trakcie ćwiczeń z problemów kultury literackiej. Prezentacja przedstawiana jest przed zakończeniem zajęć w semestrze.
Kolokwium zaliczeniowe
krispol80