Architekt i jego rola w procesie projektowania budownictwa.pdf

(824 KB) Pobierz
Mirosława GÓRECKA
Katedra Budownictwa i Geodezji SGGW
Department of Civil Engineering and Geodesy WULS
Architekt i jego rola w procesie projektowania budownictwa
ekologicznego na terenach wiejskich
An architect and his role in ecological architecture’s
designing process on the rural area
Słowa kluczowe:
architekt, energooszczęd-
ność, budownictwo wiejskie
Key words:
an architect, energy efficiency, co-
untry architecture
Wprowadzenie
Alarmujące zjawiska szybko postę-
pującego procesu degradacji
środowiska
naturalnego i związanych z tym powol-
nych zmian klimatycznych stały się dla
przedstawicieli państw Unii Europejskiej
bodźcem do wdrażania nowych standar-
dów w realizowaniu proekologicznych
zamierzeń budowlanych. Architekci
zainteresowani kierunkami działań, do-
tyczących problemów projektowania
architektury proekologicznej w
środo-
wisku zrównoważonym, stowarzyszają
się w zespołach pomocniczych Rady
Unii Europejskiej, m.in. w European Su-
stainable Cities Expert Group on Urban
Environment (Europe..., 1995).
Izba Architektów Rzeczpospolitej
Polskiej jest aktywnym członkiem Rady
54
Architektów Europy (Architecture Co-
uncil of Europe – ACE). Wynikiem pro-
wadzonej współpracy Izby Architektów
RP i ACE na forum europejskim stało
się wypracowanie stosownej, koniecznej
polityki architektonicznej jako programu
ochronnego dla
środowiska
naturalnego
i zbudowanego oraz działającego na je-
gorzecz zawodu architekta.
Definicję pojęcia „architektura
ekologiczna” przedstawiono w Polsce
w 1989 roku na konferencji zorgani-
zowanej przez Instytut Podstawowych
Problemów Techniki PAN na temat „Ar-
chitektura energooszczędna dziś i ju-
tro” przez Sekcję Architektury Energo-
oszczędnej i Ekologicznej przy War-
szawskim Oddziale Stowarzyszenia Ar-
chitektów Polskich.
Mikoś (2000) określa termin „ar-
chitektura ekologiczna” jako pojęcie
szczegółowe, które jest pochodną dwóch
nadrzędnych w stosunku do niego pojęć
o znacznie szerszych zakresach – archi-
tektura i ekologia. Zdaniem autora, archi-
tektura ekologiczna ma przybliżyć czło-
M. Górecka
wieka do naturalnych warunków przy-
rodniczych poprzez połączenie ekologii
jako nauki o stosunkach między organi-
zmami i ich
środowiskami
z architektu-
rą, postrzeganą jako nauka i sztuka dla
ludzi
środowisk
przestrzennych lub ich
części. Architektura w takim rozumieniu
nie ogranicza się tylko do tworzenia mar-
twych i pustych struktur przekazywanych
inwestorowi, ale obejmuje tworzenie
optymalnych warunków zdrowotnych
i estetycznych do przebywania człowie-
ka (Mikoś 2000).
Ekologia w budownictwie
Wprowadzanie ekologicznych roz-
wiązań do budownictwa już na etapie
projektu architektonicznego ciągle po-
siada w Polsce istotne uwarunkowania.
Do nich należy zaliczyć przede wszyst-
kim:
niedostateczną wiedzę na temat roz-
wiązań ekologicznych w budowni-
ctwie,
przekonanie,
że
rozwiązania ekolo-
giczne w budownictwie są drogie,
niedostatek specjalistów w dziedzi-
nie interdyscyplinarnego projekto-
wania budownictwa ekologicznego.
Ekologia w budownictwie kojarzona
jest przede wszystkim z oszczędnością
energii. Jednak coraz bardziej zwraca
się uwagę na oddziaływanie budynku na
poszczególne komponenty
środowiska,
takie jak: krajobraz, woda, powietrze
czy gleba. Wiąże się z tym architektura
budynku, użyte materiały, lokalizacja,
technologia wykonania i inne. Normy
związane z energochłonnością powin-
ny być rygorystycznie przestrzegane na
każdym etapie procesu inwestycyjnego.
Obecnie w Polsce energooszczędność
związana jest przede wszystkim z wy-
maganiami ochrony cieplnej budynków
i ograniczeniami do zwiększenia izola-
cyjności cieplnej przegród. Jest ona rea-
lizowana głównie przez
zyków budow-
lanych i instalatorów, dla których stano-
wi uzasadniony priorytet i dzięki której
stają się w pewien sposób propagatorami
polityki zrównoważonego rozwoju.
Świadomość
energetyczna architek-
tów oceniana jest jako niezadowalająca
i tylko niewielka grupa widzi problem
energii jako kluczowy czynnik w całym
procesie projektowania. Na etapie projek-
towania większą rolę odgrywają ciągle
możliwości
nansowe lub preferowany
styl
życia
inwestora. Architekt najczęś-
ciej projektuje dom, który już w założeniu
ma się podobać jemu oraz zleceniodaw-
cy, a energooszczędność jest dziedziną
w ich wzajemnych kontaktach najczęściej
pomijaną. Jednak zmianę podejścia do
problemu energooszczędności powoduje
coraz większa
świadomość
ekologiczna
społeczeństwa oraz przesłanki ekono-
miczne, wynikające z ciągłego wzrostu
kosztów nergii.
Architekt „stojący po stronie
człowieka”
Rozważając rolę architekta w pro-
cesie projektowania architektury eko-
logicznej, warto przytoczyć jedną
z reguł „Kodeksu etyki zawodowej ar-
chitektów”, dotyczącą zobowiązań wo-
bec społeczeństwa: „Architekci szanują
w swej twórczości wartości zastane, dzie-
dzictwo przyrodnicze i kulturowe i dbają
o ich zachowanie i rozwój. Dążą do pod-
noszenia jakości
życia
i zamieszkiwa-
55
Architekt i jego rola w procesie projektowania budownictwa...
nia oraz jakości
środowiska
i otoczenia
w sposób nienaruszający ich równowagi,
działając z przekonaniem,
że
efekty ich
pracy służą szeroko pojętym interesom
wszystkich, którzy mogą oczekiwać po-
żytku
i zadowolenia z nich”.
Przy projektowaniu budynków eko-
logicznych powinny obowiązywać za-
sady kształtowania architektonicznego,
zmierzające do najlepszego połączenia
funkcji budynku z dążeniami do pod-
wyższenia sprawności energetycznej
i ekologicznego komfortu. Najlepszy
efekt uzyskania optymalnej energetycz-
nej wydajności osiąga się, gdy zadanie
rozwiązywane jest kompleksowo na
każdym etapie projektowania, ze szcze-
gólnym uwzględnieniem odpowiednich
parametrów eksploatacyjnych budynku
(Mikoś-Rytel 2000).
Należy pamiętać,
że
projektowanie
ekologiczne to nie tylko stosowanie re-
wolucyjnych materiałów i technologii,
ale
świadome
uwzględnianie reguł
zyki
budowli, zasad zasobooszczędności ma-
teriałowej i energetycznej oraz wykorzy-
stanie naturalnych zasobów energetycz-
nych otoczenia.
Rolą architektów jest więc nadanie
takich wartości tworzonym budowlom,
aby stanowiły harmonię między treścią
(zagadnienia techniczno-funkcjonalne)
a formą budynku. Jest to istotne szcze-
gólnie dla domów mieszkalnych.
Ostateczny projekt budynku powi-
nien być więc wartością wypadkową
pomiędzy wizją architekta a wymaga-
niami mechaniki budowli i otoczenia,
w których każde z rozwiązań poparte
jest symulacją pozwalającą oszacować
efekty przyjętej koncepcji. Estetykę
współczesnej architektury ekologicznej
powinna wyznaczać harmonia pomiędzy
56
formą i technologią a szeroko rozumia-
nym otoczeniem. Architekt ma zatem za-
danie coraz trudniejsze – pogodzić przy
jednym stole specjalistów od konstruk-
cji, instalacji, bilansu energetycznego,
zarządzania budynkiem; specjalistów
od ekologii, ekonomii i przedstawicieli
rm produkujących elementy budowla-
ne. Proces projektowy budynków ekolo-
gicznych powinien przypominać raczej
zadanie z zakresu teorii zarządzania niż
zadanie tworzenia subiektywnej estetyki
(Wnuk 2006).
Współczesna twórczość architekta
powinna być więc rozpatrywana na wie-
lu poziomach i z różnych punktów wi-
dzenia. Rozważanie procesu realizowa-
nia architektury z ekologicznego, a więc
z interdyscyplinarnego punktu widzenia
prowadzi do wzmocnienia w tym proce-
sie roli architekta, który „stoi po stronie
człowieka” (Skibniewska 1981).
Projektowanie zgodne z zasadami
środowiska
zrównoważonego oznacza
architekturę związaną z konkretnym
miejscem poprzez odniesienie do lokal-
nego klimatu, krajobrazu i tradycji.
Ekologiczna architektura przyszło-
ści
powinna zachować stworzone wcześ-
niej ponadczasowe wartości związane
z pięknem i tożsamością miejsca. Prob-
lem energooszczędności budynku istniał
zawsze, zmieniają się natomiast
środki
techniczne jego rozwiązywania. Połą-
czenie zatem tradycyjnych rozwiązań
z nowoczesną wiedzą i techniką może
przynieść nie tylko zmniejszenie zużycia
energii, ale również może dać nową, ja-
kościowo lepszą treść i formę projekto-
wanych budynków.
Istotnym aspektem budownictwa
ekologicznego jest wykorzystanie przez
architekta pasywnego systemu słonecz-
M. Górecka
nego ogrzewania. Realizując to zadanie
powinno się zwrócić szczególną uwagę
na:
usytuowanie i bryłę budynku w celu
stworzenia jak najlepszych warun-
ków nasłonecznienia i oświetlenia
światłem
dziennym,
rozwiązanie pomieszczeń i powiązań
funkcjonalnych wnętrza budynku
w zależności od pory i czasu użytko-
wania, z możliwością „sterowania”
temperaturą,
tworzenie lub dopasowanie struk-
tury budynku do pasywnego wyko-
rzystania energii promieniowania
słonecznego poprzez zastosowanie
przestrzeni buforowych (cieplarni),
ścian
kolektorowych i
ścian
maga-
zynujących energię, służących do
pozyskiwania i wykorzystywania
promieniowania słonecznego,
dobór elementów obudowy budyn-
ku do pełnienia funkcji osłony przed
nadmiernym promieniowaniem sło-
necznym – zadaszenia, okapy, wy-
kusze,
wykorzystanie
środowiska
zewnętrz-
nego do ułatwienia lub ograniczenia
dostępu energii promieniowania
słonecznego, głównie poprzez od-
powiednie zaprojektowanie usytuo-
wania zieleni w kontekście samego
budynku, jak również całych urbani-
stycznych zespołów zabudowy.
Należy pamiętać,
że
uzyskanie od-
powiednio wysokiego poziomu energoo-
szczędności wymaga
ścisłej
współpracy
architekta z inżynierami budowlanymi
i branżowymi oraz specjalistami w za-
kresie niekonwencjonalnych rozwiązań
energetycznych.
Trwałość, jakość, estetyka oraz za-
chowanie tożsamości kulturowej ar-
chitektury ekologicznej na terenach
wiejskich to uwarunkowania projekto-
we, które powinny być uwzględnione
przez architekta w skali nie tylko po-
szczególnych budynków, ale także za-
gospodarowania przestrzennego całych
urbanistycznych zespołów zabudowy.
Optymalne rozwiązania architektury
ekologicznej budynków na wsi powinny
harmonizować z miejscowym, ukształ-
towanym przez lata krajobrazem osadni-
czym, którego uszanowanie jest również
uszanowaniem narodowej tradycji i kul-
tury oraz miejscowych warunków
środo-
wiskowych (Górecka 2004).
Stara architektura ludowa, będąca
wynikiem pracy licznych pokoleń, po-
winna być wzorem i inspiracją dla roz-
wiązań architektonicznych współczesne-
go budownictwa wiejskiego. Projektanci
powinni
łączyć
nowoczesne energoo-
szczędne technologie z regionalnymi tra-
dycjami. Regionalizm to przede wszyst-
kim uwzględnienie czynników klimatu,
dające w efekcie harmonię architektury
z krajobrazem. Lokalne tradycje budow-
nictwa wyrażone są przede wszystkim
w skali, kształcie oraz konstrukcji obiek-
tów, które odziedziczyliśmy. W większo-
ści
wytrzymały one próbę czasu, głównie
właśnie pod względem dostosowania do
wymogów klimatycznych, ucieleśniając
jednocześnie kulturę lokalną.
Warto więc stosować w nowoczes-
nym budownictwie na wsi te elementy
układu
funkcjonalno-przestrzennego,
które miały wpływ na zwiększenie ener-
gooszczędności budynku i reprezento-
wały jednocześnie polskie cechy i ro-
dzimy wyraz budowania, a jednocześnie
powodowały,
że
obiekty wtopione były
w otoczenie i kojarzyły się z regionem.
Do nich należy zaliczyć m.in.: wysoki
57
Architekt i jego rola w procesie projektowania budownictwa...
dach, jego wielkość, kształt, odpowied-
nio dobrane proporcje w stosunku do
ścian
budynku, oraz okapy, podcienie,
ganki, okiennice itd. (Górecka 2004).
Są regiony w Polsce, takie jak Kurpie,
Podlasie oraz przede wszystkim Pogórze
Karpackie, gdzie mimo zewnętrznych
bodźców, mających wpływ na przeobra-
żenia
socjalno-kulturowe
środowisk
wiej-
skich niwelujących ich odrębność, cechy
regionalne tej architektury nie uległy tak
widocznej i znacznej deformacji, a nowe
realizacje coraz częściej nawiązują do
najpiękniejszych wzorów w architekturze
regionu i do miejscowego zdobnictwa. Na
Podhalu już na początku XX wieku dzia-
łalność
artystyczna i twórcza Stanisława
Witkiewicza doprowadziła do wytworze-
nia się tzw. stylu zakopiańskiego, a okres
po pierwszej wojnie
światowej
sprzyjał
powrotowi do narodowej tradycji i kul-
tury w sztuce i budownictwie. Również
w innych regionach kraju, jak lubelskie,
Suwalszczyzna czy Kaszuby, obserwuje
się coraz częściej próby wskrzeszania za-
nikających form w architekturze i wzoro-
wania się na tych obiektach, które jeszcze
przetrwały do dziś.
Współczesne przykłady
architektury ekologicznej
na terenach wiejskich
Budynki niskoenergetyczne, zreali-
zowane głównie w Europie Zachodniej,
dowodzą,
że
można tworzyć architekturę
ekologiczną zgodnie ze zróżnicowanymi
potrzebami człowieka, w tym w zgodzie
z potrzebami architektury prośrodowi-
skowej i ponadczasową potrzebą przeży-
wania piękna. Niektóre z tych rozwiązań
kładą duży nacisk na wykorzystanie na-
58
turalnego ukształtowania terenu. Odsło-
nięte są tu często elewacje południowe
w celu biernego wykorzystania energii
słonecznej, a zasypane gruntem
ściany
północne i dach. Większość z nich jest
wybudowana w terenach o szczególnie
wysokich walorach krajobrazowych, nie
wywołując swą obecnością dysharmonii
środowiska
naturalnego, a przeciwnie,
integrują się z nim. Dla obiektów tych
motywem przewodnim są elementy pej-
zażowe i „powrót do natury”, stąd wyko-
rzystanie naturalnych elementów, takich
jak: ziemia, kamienie, woda, roślinność,
niezakłócających przemian chemicznych
i biologicznych w naturalnym otoczeniu.
Zaprojektowane są tak, by mieszkając
poza miastem, można było korzystać ze
współczesnych wygód, ale też nie tracić
charakterystycznych dla wsi atrybutów
życia
w kontakcie z przyrodą. Dla uzy-
skania tego efektu praktykowane są za-
równo proekologiczne rozwiązania tech-
niczno-materiałowe (na przykład celu-
lozowa izolacja termiczna), jak również
architektoniczno-krajobrazowe (zielone
dachy). Domy te stanowią przykład har-
monijnego wpisania funkcji użytkowych
domu w
środowisko
naturalne. Takie
rozwiązania można spotkać w ofertach
niemieckich i są to projekty masowo
oferowane inwestorom, a nie jednost-
kowe obiekty eksperymentalne lub po-
kazowe. W prace nad budownictwem
wykorzystującym energię promieniowa-
nia słonecznego szczególnie zaangażo-
wane są Niemcy, gdzie powstał Instytut
Budownictwa Pasywnego w Darmstadt
(Passivhaus Institut), który ustala przede
wszystkim standardy i przydziela certy-
katy domom pasywnym.
Domem pasywnym według Wolf-
ganga Feista, założyciela Instytutu, jest
M. Górecka
Zgłoś jeśli naruszono regulamin