2008_10_76(3).pdf

(2674 KB) Pobierz
CZASOPISMO
PRACOWNIKÓW GRUPY FIAT
ROK 12 • NUMER 76 •
PAèDZIERNIK-LISTOPAD 2008
GRUPA
LUDZIE
PRODUKT
AKTUALNOÂCI
CZAS WOLNY
Henryk M. Górecki
O MUZYCE I ŻYCIU
Campagnola
powraca
W BARWACH IVECO
MiT
ALFA ROMEO
o
FIAT-GM POWERTRAIN POLSKA
ZDOBYWA BRĄZ WCM
rok 12
numer 76
paêdziernik-listopad 2008
GRUPA
LUDZIE
PRODUKT
AKTUALNOÂCI
CZAS WOLNY
Odpowiedzialny za edycj´
w Grupie Fiat
Ettore Gregoriani
Dyrektor Wydawniczy
Enrico Pavoni
Redaktor Naczelny
Jerzy Piekarczyk
Z-ca Redaktora Naczelnego
Francesco Novo
Zespó∏ redakcyjny
Filippo Gallino
Miros∏awa Malich
Aldona Górna
Alicja Filowska
Wydawca
Fiat Auto Poland SA
Redakcja
Satiz Poland
ul. 11 Listopada 60/62,
43-300 Bielsko-Bia∏a
www.satiz.pl
e-mail: redakcja@satiz.pl
Dyrektor Artystyczny
Maciej Feodorów
Reklama
Gabriela Kolonko
tel.: 033/813 27 61
kolonko@satiz.pl
Opracowanie, ∏amanie
i przygotowanie do druku
Satiz Poland, Bielsko-Bia∏a
Druk
Dimograf, Bielsko-Bia∏a
Nak∏ad
14.400 egz.
Oddano do druku:
30 paêdziernika 2008 r.
54
Nowości
56
Filmy i książki
58
Dzieci
38
XV Grand Prix Fiat Auto Poland
50
Danie specjalne: Henryk M. Górecki
8
12
20
61
Styl, który podbił Paryż
Alfa MiTo
Iveco Campagnola
Cennik samochodów
45
Ennio Morricone
66
Krzysztof Szulc (1952-2008)
Krzysztof Szulc
4
26
28
32
34
36
40
42
Na linii Tychy-Kragujewac
Brąz WCM dla Fiat-GM Powertrain Polska
Szkolenia WCM w Zespołach Technologicznych
Prezentujemy kolejny filar WCM
Poradnia Dietetyczna w Tychach
Demo Tour CNH Polska
Newsy
Dzień Rodzinny w Teksid Iron Poland
(1952-2008)
Po człowieku zostanie próżnia,
której nikt już
nie jest w stanie wypełnić
3
GRUPA
ZAKŁAD TYCHY
LUDZIE
PRODUKT
AKTUALNOÂCI
CZAS WOLNY
TEKST
Filippo
Gallino
FOTO
Ireneusz
Kaêmierczak
Ze Zdzisławem Arletem, dyrektorem zakładu FAP
w Tychach, rozmawiamy o nowych uruchomieniach,
zwi´kszeniu stanu zatrudnienia, znamienitych goÊciach
i nowych wyzwaniach. Od Polski po Serbi´, od Fiata 500
po Forda Ka, od profesora Yamashiny po ministra
gospodarki Waldemara Pawlaka: przez taki pryzmat
przyglàdamy si´ jednemu z najbardziej aktywnych
zakładów produkcyjnych w Europie.
NA LINII
Tychy-Kragujewac
˚yjemy dziÊ w bardzo niepewnych czasach. Kry-
zys finansowy w Stanach Zjednoczonych, a teraz
równie˝ na całym Êwiecie, zaczyna wyraênie
wpływaç na gospodark´. Na t´ chwil´ w Polsce
zjawisko to ma charakter marginalny. Czy Pana
zdaniem sytuacja ta mo˝e postawiç pod znakiem
zapytania plany rozwojowe tyskiego zakładu?
W obliczu pierwszych symptomów recesji przed-
si´biorstwa dokonujà prewencyjnych ci´ç w bu-
d˝ecie, a tak˝e rewizji swoich planów produkcyj-
nych. U nas zabiegi takie nie majà miejsca i nie
˝ywi´ najmniejszych obaw o przyszłoÊç. Jestem
optymistà i mam ku temu dwa konkretne powody.
Przede wszystkim produkujemy samochody małe
i oszcz´dne pod wzgl´dem zu˝ycia paliwa, a za-
tem w czasach kryzysu najbardziej po˝àdane, a po
wtóre jesteÊmy zakładem, który w ostatnich latach
został dosłownie zasypany zamówieniami. Ich
liczba była tak du˝a, ˝e musieliÊmy przeznaczyç
spore nakłady na zwi´kszenie zdolnoÊci produk-
cyjnej z 1200 do 1900 samochodów dziennie
(a poziom ten jeszcze wzroÊnie). Je˝eli zatem kry-
zys si´ pogł´bi, mamy du˝e pole manewru, by po-
radziç sobie z tà sytuacjà. Poza tym, od zawsze
powtarzałem: nawet jeÊli teraz nasz zakład prze˝y-
wa produkcyjny „boom”, to w ˝yciu nic nie trwa
wiecznie. RzeczywistoÊç wokół nas zmienia si´
bardzo szybko, a rynek motoryzacyjny jeszcze
szybciej. My mo˝emy jedynie staraç si´ – najlepiej
jak potrafimy – pozostawaç ciàgle konkurencyjni.
4
INWESTYCJE
Porozumienie
w Serbii
Tylko to pozwala nam mieç na-
dziej´, ˝e najgł´bszy nawet kry-
zys przeminie bez Êladu, podob-
nie jak lekkie przezi´bienie. Na-
si pracownicy mogà spaç spo-
kojnie. Najbli˝sza przyszłoÊç
jest pewna. Co do tej odleglej-
szej, nie mog´ si´ wypowiadaç.
Nie płacà mi przecie˝ za wró˝e-
nie z fusów...
Poruszył Pan kwesti´ konku-
rencyjnoÊci. Jaka jest pozycja
tyskiego zakładu w kontekÊcie
europejskim?
Pod wzgl´ dem kosz tów trans -
formacji, w tym kosztów pracy,
Polska, pomimo ostatnich pod-
wy˝ek, wcià˝ pozostaje bardziej
konkurencyjna ni˝ wiele innych
kra jów. W Eu ro pie po ja wia jà
si´ co praw da ryn ki bardziej
opłacalne ekonomicznie od na-
sze go, ale taƒ sze nie od ra zu
musi oznaczaç bardziej konku-
rencyjne. KonkurencyjnoÊç wy-
nika bowiem z relacji pomi´dzy
ja ko Êcià pro duk cji, kosz ta mi
trans for ma cji, a wy daj no Êcià
pra cy i w tym kon tek Êcie nasz
za kład jest jed nym z naj lep -
szych. Cià głe i pra wi dło we
wdra˝anie WCM, pomysłowoÊç
naszych pracowników, wreszcie
eko no mia ska li wy ni ka jà ca
z pro duk cji kil ku mo de li,
wszystko to pozwala nam nawet
na coroczne redukowanie kosz-
tów transformacji o kilka punk-
tów procentowych.
Czy wizyta Waldemara Pawla-
ka, ministra gospodarki i wice-
premiera rzàdu, do której
doszło przy okazji uruchomie-
nia produkcji nowego modelu
Forda, ma dla Polski szczegól-
ny wymiar polityczny?
Rzàd doskonale zdaje sobie
spraw´ z tego, jak ogromne zna-
czenie majà dla naszego kraju
nowe inwestycje. I ma te˝ Êwia-
domoÊç tego, jak trudno o nie
dzisiaj. Ostatnie rezultaty na tym
polu nie nale˝à do najlepszych.
Wiele nowych produkcji zostało
ulokowanych u naszych sàsia-
dów: Czechów, Słowaków i in-
nych. Ford trafił do Polski dzi´ki
wydatnemu wsparciu władz, ale
równie˝ dzi´ki Fiatowi i jego
propozycji umieszczenia pro-
dukcji właÊnie tutaj, w Tychach,
w jednym z najbardziej konku-
rencyjnych zakładów w Europie.
W ostatnich latach Polska straci-
ła co nieco ze swego uroku, byç
mo˝e ze wzgl´du na struktur´
wynagrodzeƒ, sztywnoÊç uregu-
lowaƒ prawnych, niedostatki
Zdzisław Arlet
pokazuje
premierowi
Waldemarowi
Pawlakowi oraz
kierownictwu
firmy Ford linie
montażowe Fiata
500 i nowego Ka
iat Group Automobiles i rząd
Serbii podpisały ostateczne
porozumienie w sprawie
utworzenia spółki joint-venture.
Nowa spółka, w której FGA
będzie miało 67, a serbskie
władze 33 procent udziałów,
przejmie działalność zakładów
Zastavy w miejscowości
Kragujewac, oddalonej o 140 km
na południowy wschód od
Belgradu. Do końca 2010 r.
zdolność produkcyjna fabryki
sięgnie 200 tysięcy samochodów
rocznie, a poziom ten będzie
mógł zostać zwiększony
o kolejnych 100 tysięcy.
W początkowej fazie projektu
zainwestowanych zostanie
ok. 700 milionów euro, z czego
blisko 200 milionów wyłoży
rząd Serbii. Zakład będzie
częścią globalnej sieci
produkcyjnej Fiat Group
Automobiles. Inicjatywa uzyska
również wydatne wsparcie ze
strony miasta Kragujewac
w zakresie infrastruktury oraz
dostaw energii elektrycznej
niezbędnej do realizacji
projektu.
Sergio Marchionne
i Mladjan Dnkic, wicepremier
i minister gospodarki i rozwoju
regionalnego Serbii, podpisali
również memorandum w sprawie
ewentualnej współpracy
pomiędzy Iveco i Magnetii
Marelli a serbskimi władzami
w zakresie produkcji autobusów,
pojazdów specjalnych
i komponentów dla przemysłu
motoryzacyjnego. Spółki
zatrudniać będą łącznie 2350
pracowników, a ich powstanie
wymagać będzie nakładów rzędu
240 milionów euro (w tym
120 milionów wyasygnowanych
przez serbski rząd).
F
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin