2005_07_56(3).pdf

(8559 KB) Pobierz
CZASOPISMO DLA PRACOWNIKÓW GRUPY FIAT
CZERWIEC/LIPIEC 2005
D W U M I E S I ¢ C Z N I K B E Z P ¸ AT N Y – R O K 9 – N U M E R 5 6
Wielki powrót
Fiat Croma
fiat wokó∏ nas
rok 9
numer 56
czerwiec/lipiec 2005
o tym si´ mówi
4 Ze Êwiata Fiata
chwila refleksji
8 Krzysztof Wielicki
firma
10
12
20
22
28
32
36
38
40
Odpowiedzialny za edycj´ w Grupie Fiat
Ettore Gregoriani
Dyrektor Wydawniczy
Enrico Pavoni
Redaktor Naczelny
Jerzy Piekarczyk
Z-ca Redaktora Naczelnego
Francesco Novo
Zespó∏ redakcyjny
Filippo Gallino
Miros∏awa Malich
Tomasz Libich
Wydawca
Satiz Poland Sp. z o.o.
ul. 11 Listopada 60/62,
43-300 Bielsko-Bia∏a
Prezes Zarzàdu
JaÊ Gawroƒski
Redakcja
Satiz Poland
ul. 11 Listopada 60/62,
43-300 Bielsko-Bia∏a
www.satiz.pl
e-mail: satizpolska@fiat.com
Dyrektor Artystyczny
Irena Nycz-Imielska
Reklama
Gabriela Kolonko
tel.: 033/813 27 61
gabriela.kolonko@fiat.com
Opracowanie, skanowanie,
sk∏ad i przygotowanie do druku
Satiz Poland, Bielsko-Bia∏a
Druk
Dimograf, Bielsko-Bia∏a
Wyniki Grupy Fiat za I kwarta∏
Prezentujemy: Nowy Fiat Croma
Atuty samochodów jednobry∏owych
Udzia∏ Grupy Fiat w wyÊcigach
Robot Comau godny Oscara
Ciàgnik Case IH bijàcy rekordy
Bielski Diesel 1.3 SDE „Silnikiem Roku”
Trakker firmy Iveco ju˝ w Polsce
XIII Bieg Fiata
danie specjalne
42 Gotowi do wyjazdu
rubryki
50 Podró˝e: Sri Lanka
52 NowoÊci: WyÊcigi do klienta
54 Filmy: Powtórka dobrego kina
55 Ksià˝ki: Od felietonów do ringu
56 Porady: Laptopy, czyli biuro pod r´kà
58 Rozrywka
60 Cennik samochodów
Nak∏ad
12 600 egz.
Oddano do druku:
24 czerwca 2005 r.
Cargill kupuje kolejne
IVECO Daily
W Nadarzynie pod Warszawà
przekazano uroczyÊcie
pierwsze samochody Daily z kolejnej transzy zakupionej
przez firm´ Cargill Polska, dystrybutora pasz dla zwierzàt.
Dostawcze samochody Iveco (foto), dzi´ki swej niezwyk∏ej
wytrzyma∏oÊci, du˝ej ∏adownoÊci i przydatnej na ciasnych
drogach zwrotnoÊci, s∏u˝à za ruchome punkty sprzeda˝y
pasz docierajàc bez trudu do pojedynczych gospodarstw.
Flota dystrybucyjnych Daily w barwach Cargilla stale roÊnie.
Obecnie przekazywana transza czterdziestu pojazdów to
modele 65C17 HPT (wyposa˝one w najmocniejszy silnik
o pojemnoÊci 3 dm
3
rozwijajàcy moc 166 KM) o rozstawie
osi 4750 mm. Specjalistycznà zabudow´ skrzyniowà „z fi-
rankà” przygotowa∏a firma Plandex.
o tym si´ mówi
SUPERTEST EKONOMII
2005
W organizowanym przez Autoklub Dziennikarzy Pol-
skich „II SuperteÊcie Ekonomii” zwyci´˝y∏ Fiat Panda
z silnikiem 1,3 MultiJet, który zosta∏ w ten sposób
uznany za najbardziej ekonomiczny samochód
na rynku.
O tytu∏ najoszcz´dniejszego na liczàcej 560 km tra-
sie rywalizowa∏o 5 samochodów Citroën Polska, Fiat
Auto Poland, Kia Motors Polska, MMC Car Poland
i Renault Polska. W przeddzieƒ imprezy z udzia∏u zre-
zygnowa∏a Toyota Motor Poland, która wczeÊniej
zg∏osi∏a dwa samochody. Zwyci´ski samochód – Fiat
Panda 1.3 Multijet – zu˝y∏ na pokonanie trasy Super-
testu zaledwie 15,96 l oleju nap´dowego (2,84
l/100 km), co kosztowa∏o 58 z∏ i 25 gr.
Nowe wersje Fiatów
Od czerwca
w ofercie Fiat Auto Poland dost´pne sà samo-
chody w wersji Fresh, które wyró˝nia ni˝sza cena. Ceny dla
pracowników Grupy Fiat na ostatnich stronach pisma.
SzeÊç milionów Punto
W Melfi,
w jednej z najnowoczeÊniejszych fabryk w Euro-
pie, Êwi´towano wyprodukowanie 6 mln Fiata Punto, który
wytwarzany jest jeszcze w zak∏adzie Mirafiori w Turynie oraz
w Termini Imerese na Sycylii.
Produkowany od 1993 r. samochód by∏ i nadal jest najbar-
dziej poszukiwanym modelem we W∏oszech i – od ponad
10 lat – znajduje si´ na pierwszych miejscach w sprzeda˝y.
W 1999 roku, we wszystkich trzech zak∏adach uruchomio-
no produkcj´ Punto II, przewidzianà do koƒca 2006 roku.
W ofercie jest wiele wersji: trzy lub pi´ciodrzwiowe; osiem
rodzajów silników (1.2 8v - 1.2 16v - 1.4 16v - 1.8 16v -
1.3 Multijet - 1.9 Multijet - 1.9 JTD - 1.2 8v zasilane ben-
zynà i metanem); dwie mechaniczne skrzynie biegów (pi´-
cio i szeÊciobiegowe), „Speedgear” – skrzynia biegów jed-
noczeÊnie automatyczna i sekwencyjna z mo˝liwoÊcià wy-
brania funkcji „Economy”, skrzynia biegów „Dualogic”,
z funkcjà sekwencyjnà i automatycznà; osiem wersji wypo-
sa˝enia (Actual, Active, Sound, Dynamic, Class, Emotion,
Sporting, HGT); 13 kolorów nadwozia, dla ka˝dego mo˝li-
woÊç wyboru z dwóch wersji obiç wn´trza.
Do tej szerokiej gamy, nale˝y dodaç wersj´ van tj. Punto
Van, dost´pne z trzema wersjami silników (1.2 8v – 1.3
Multijet – 1.9 JTD), trzy lub pi´ciodrzwiowe.
fiat wokó∏ nas
CZERWIEC / LIPIEC 2005
4
Seryjna Alfa 147
w wyÊcigu „24 Godziny”
W presti˝owym wyÊcigu
„24 Godziny” zorganizowa-
nym w maju na torze w Misano Adriatico Alfa 147 1.6
Twin Spark osiàgn´∏a najlepszy wynik w teÊcie wytrzy-
ma∏oÊci na torze wyÊcigowym. Celem testu organizowa-
nego corocznie przez specjalistyczne w∏oskie pismo
„Auto”, jest porównanie wiarygodnoÊci, wytrzyma∏oÊci
i osiàgów samochodów okreÊlonego segmentu w wa-
runkach maksymalnego obcià˝enia. W tym roku starto-
wa∏y seryjne samochody z segmentu C zarówno w wer-
sjach benzynowych, jak i z silnikami diesela, o mocach
rz´du 115 KM dla obu rodzajów silnika. Ich prowadze-
nie powierzono dziennikarzom w∏oskim, zagranicznym
i kierowcom sportowym, którzy na zmian´ przesiadali
si´ do ró˝nych modeli. Po 24 godzinach jazdy, z prze-
rwami jedynie na tankowanie, zmian´ kierowcy i opon
firmy Michelin, Alfa 147 1.6 Twin Spark (foto powy˝ej)
jako pierwsza osiàgn´∏a met´ wyprzedzajàc o 27 se-
kund BMW 118d i o 4 okrà˝enia Hond´ Civic 1.6 V-Tec.
Alfa 147 przejecha∏a 642 okrà˝ania, co odpowia-
da 2606,5 km, przy Êredniej pr´dkoÊci 108,5 km/h,
przy tylko jednej wymianie przednich klocków hamulco-
wych i trzech zmianach przednich opon. Zu˝y∏a 626,1
litrów benzyny, osiàgajàc wynik – przy maksymalnym
obcià˝eniu – 4,163 km/litr.
Automotive Lighting
na Dniu Technologii
RAJDOWE AUTA NA WODÓR
Prototyp Fiat Seicento HYDROGEN wzià∏ udzia∏ w pierwszych
wyÊcigach dla samochodów zasilanych wodorem zajmujàc II
miejsce w swojej kategorii (fuel cell) i I miejsce wÊród aut za-
silanych spr´˝onym wodorem. W punktacji koƒcowej uwzgl´d-
niano ca∏kowite zu˝ycie paliwa, proporcj´ mi´dzy zu˝ytym pa-
liwem a ci´˝arem pojazdu.
Seicento „HYDROGEN” osiàga pr´dkoÊç maksymalnà 130
km/h i na 200 km zu˝ywa 350 bar wodoru. Jako paliwo sto-
suje spr´˝ony wodór, który zasila zestaw typu PEM (ci´˝ar 150
kg) i produkuje energi´ elektrycznà 200 V z maksymalnà mo-
cà 40 kW. Model stosuje kompresor dynamiczny opracowany
w CRF, który zapewnia dynamiczne reakcje, niski poziom ha-
∏asu i wysokà efektywnoÊç, nie wytwarza substancji zanie-
czyszczajàcych i nie produkuje dwutlenku w´gla (CO
2
).
„Inteligentne” reflektory
dostosowujàce si´ do wszel-
kich warunków jazdy oraz widocznoÊci, systemy na pod-
czerwieƒ pozwalajàce na zachowanie widocznoÊci w no-
cy z kamerà i wyÊwietlaczem, reflektory ksenonowe i bik-
senonowe, diodowe Êwiat∏a tylne, elektroniczne modu∏y
sterowania, propozycje z zakresu stylistyki i designu. Naj-
lepsze osiàgni´cia technologiczne i innowacje opraco-
wane przez Automotive Lighting by∏y g∏ównym punktem
programu Dnia Technologii zorganizowanego przez Ma-
gneti Marelli dla Fiat Auto oraz innych w∏oskich klientów
w OÊrodku Badawczym Fiata w Orbassano. Obok wyro-
bów pokazanych w trakcie dzia∏ania i w formie interak-
tywnej oraz stanowisk CAD do tworzenia projektów
i opracowaƒ w wersji trójwymiarowej, zaprezentowano
modele samochodów wyposa˝onych w nowe systemy
Automotive Lighting (foto).
fiat wokó∏ nas
CZERWIEC / LIPIEC 2005
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin