Wiegers K. - Specyfikacja oprogramowania. Inżynieria wymagań Wydanie III.pdf

(12478 KB) Pobierz
Spis treści
Wstęp ...................................................................................................................19
Podziękowania .....................................................................................................25
CZĘŚĆ I
Rozdział 1
WYMAGANIA DOTYCZĄCE OPROGRAMOWANIA. CO, DLACZEGO I KTO?
Najważniejsze wymaganie dotyczące oprogramowania .
....................................29
Definicja wymagań dotyczących oprogramowania . ................................................................... 31
Niektóre interpretacje słowa „wymaganie” . ................................................................................. 32
Poziomy i rodzaje wymagań ........................................................................................................... 33
Praca na trzech poziomach ............................................................................................................. 37
Wymagania produktu a wymagania projektu . ............................................................................ 40
Opracowywanie wymagań i zarządzanie nimi . ........................................................................... 41
Opracowywanie wymagań .............................................................................................................. 41
Zarządzanie wymaganiami ............................................................................................................. 43
W każdym projekcie istnieją wymagania . .................................................................................... 43
Gdy złe wymagania trafiają na dobrych ludzi . ............................................................................. 45
Niewystarczające zaangażowanie użytkownika . .......................................................................... 45
Niedokładne planowanie ................................................................................................................ 46
Pełzające wymagania użytkowników . ........................................................................................... 46
Niejednoznaczne wymagania . ........................................................................................................ 46
Złocenie ............................................................................................................................................. 47
Przeoczeni interesariusze ................................................................................................................ 47
Korzyści płynące z wysokiej jakości procesu dotyczącego wymagań . ...................................... 47
Rozdział 2
Wymagania z punktu widzenia użytkownika .
.....................................................49
Luka oczekiwań ................................................................................................................................ 50
Kim jest klient? ................................................................................................................................. 51
Partnerstwo klient-twórca oprogramowania . .............................................................................. 53
Wymaganiowa karta praw klienta oprogramowania . ......................................................... 55
Wymaganiowa karta obowiązków klienta oprogramowania . ............................................ 57
SPIS TREŚCI
Tworzenie kultury poszanowania wymagań . .............................................................................. 60
Identyfikowanie osób decyzyjnych . ............................................................................................... 62
Osiąganie porozumienia co do wymagań . ................................................................................... 62
Baza dla wymagań ..................................................................................................................... 63
Co zrobić, jeśli nie osiągnięto porozumienia? . ..................................................................... 64
Zgoda co do wymagań w projektach zwinnych . ................................................................... 65
Rozdział 3
Dobre praktyki w inżynierii wymagań .
................................................................67
Struktura procesu opracowywania wymagań . ............................................................................. 70
Dobre praktyki. Pozyskiwanie wymagań . .................................................................................... 72
Dobre praktyki. Analizowanie wymagań . .................................................................................... 74
Dobre praktyki. Specyfikowanie wymagań . ................................................................................. 76
Dobre praktyki. Walidacja wymagań . ........................................................................................... 77
Dobre praktyki. Zarządzanie wymaganiami . ............................................................................... 77
Dobre praktyki. Wiedza .................................................................................................................. 79
Dobre praktyki. Zarządzanie projektem . ...................................................................................... 80
Wdrażanie nowych praktyk ........................................................................................................... 82
Rozdział 4
Analityk biznesowy ..............................................................................................85
Rola analityka biznesowego . ........................................................................................................... 86
Zadania analityka biznesowego . .................................................................................................... 87
Najważniejsze umiejętności analityka . .......................................................................................... 88
Najważniejsza wiedza analityka . .................................................................................................... 92
Jak zostać analitykiem biznesowym? .............................................................................................92
Były użytkownik ............................................................................................................................... 92
Były programista albo tester ........................................................................................................... 93
Były (lub jednoczesny) menedżer projektu . ................................................................................. 94
Specjalista w swojej dziedzinie ....................................................................................................... 94
Żółtodziób ......................................................................................................................................... 94
Rola analityka w projektach zwinnych . ........................................................................................ 95
Rozwijanie współpracy w obrębie zespołu . .................................................................................. 96
CZĘŚĆ II
Rozdział 5
OPRACOWYWANIE WYMAGAŃ
Określanie wymagań biznesowych .
..................................................................101
Definiowanie wymagań biznesowych . ........................................................................................ 102
Identyfikowanie pożądanych korzyści biznesowych . ............................................................... 102
Wizja produktu i zakres projektu . ............................................................................................... 102
Sprzeczne wymagania biznesowe . ............................................................................................... 104
Dokument wizji i zakresu ............................................................................................................. 105
1. Wymagania biznesowe . ...................................................................................................... 107
2. Zakres i ograniczenia . ......................................................................................................... 112
3. Kontekst biznesowy ............................................................................................................ 114
8
SPIS TREŚCI
Techniki przedstawiania zakresu . ................................................................................................ 116
Diagram kontekstowy ................................................................................................................... 116
Mapa ekosystemu ........................................................................................................................... 117
Drzewo funkcjonalności ............................................................................................................... 118
Lista zdarzeń ................................................................................................................................... 119
Skupienie na zakresie .................................................................................................................... 120
Korzystanie z celów biznesowych podczas podejmowania decyzji dotyczących zakresu ... 121
Ocena wpływu zmian zakresu ...................................................................................................... 121
Wizja i zakres w projektach zwinnych . ....................................................................................... 122
Korzystanie z celów biznesowych, aby określić koniec projektu . ........................................... 123
Rozdział 6
Słuchanie głosu użytkownika .
...........................................................................125
Klasy użytkowników ...................................................................................................................... 126
Klasyfikowanie użytkowników . ................................................................................................... 126
Identyfikowanie klas użytkowników . .......................................................................................... 129
Personifikacje użytkowników . ..................................................................................................... 131
Nawiązywanie kontaktu z przedstawicielami użytkowników . ................................................ 132
Mistrz produktu ............................................................................................................................. 133
Zewnętrzni mistrzowie produktu . ............................................................................................... 134
Oczekiwania wobec mistrza produktu . ....................................................................................... 135
Wielu mistrzów produktu ............................................................................................................ 136
Informowanie o potrzebie zaangażowania mistrza produktu . ................................................ 137
Pułapki, na które należy uważać . ................................................................................................. 138
Przedstawiciele użytkowników w projektach zwinnych . ......................................................... 138
Godzenie sprzecznych wymagań . ................................................................................................ 140
Rozdział 7
Pozyskiwanie wymagań .....................................................................................143
Techniki pozyskiwania wymagań . ............................................................................................... 145
Wywiady .......................................................................................................................................... 145
Warsztaty ......................................................................................................................................... 146
Grupy fokusowe ............................................................................................................................. 148
Obserwacje ...................................................................................................................................... 149
Kwestionariusze ............................................................................................................................. 150
Analiza interfejsów systemu . ........................................................................................................ 151
Analiza interfejsu użytkownika .................................................................................................... 152
Analiza dokumentów .................................................................................................................... 152
Planowanie pozyskiwania wymagań . .......................................................................................... 153
Przygotowania do pozyskiwania wymagań . ............................................................................... 154
Czynności związane z pozyskiwaniem wymagań . ..................................................................... 156
Czynności po zebraniu wymagań . ............................................................................................... 158
Organizowanie i udostępnianie notatek . .................................................................................... 158
Dokumentowanie kwestii otwartych . ......................................................................................... 158
Klasyfikowanie informacji uzyskanych od użytkownika . ........................................................ 159
Skąd wiedzieć, że to już wszystko? . .............................................................................................. 162
9
SPIS TREŚCI
Na co uważać podczas pozyskiwania wymagań? . ..................................................................... 163
Wymagania oczywiste oraz pochodne . ....................................................................................... 163
Odnajdowanie pominiętych wymagań . ...................................................................................... 165
Rozdział 8
Zrozumieć wymagania użytkowników .
.............................................................167
Przypadki użycia oraz opowieści użytkowników . ..................................................................... 169
Podejście bazujące na przypadkach użycia . ............................................................................... 172
Przypadki użycia i scenariusze użytkowania . ............................................................................ 173
Identyfikowanie przypadków użycia . .......................................................................................... 181
Badanie przypadków użycia ......................................................................................................... 182
Walidacja przypadków użycia . ..................................................................................................... 184
Przypadki użycia i wymagania funkcjonalne . ............................................................................ 185
Związane z przypadkami użycia pułapki, na które należy uważać . ........................................ 186
Korzyści płynące z wymagań zorientowanych na użytkowanie . ............................................ 187
Rozdział 9
Gra według reguł ...............................................................................................189
Systematyka reguł biznesowych . .................................................................................................. 191
Fakty ................................................................................................................................................. 192
Ograniczenia ................................................................................................................................... 192
Wyzwalacze działań ....................................................................................................................... 194
Wnioski ........................................................................................................................................... 195
Obliczenia ........................................................................................................................................ 195
Niepodzielne reguły biznesowe . .................................................................................................. 196
Dokumentowanie reguł biznesowych . ........................................................................................ 196
Odkrywanie reguł biznesowych . .................................................................................................. 198
Reguły biznesowe i wymagania . ................................................................................................... 200
Wiązanie wszystkiego w całość . ................................................................................................... 201
Rozdział 10
Dokumentowanie wymagań ..............................................................................203
Specyfikacja wymagań dotyczących oprogramowania . ............................................................ 205
Wymagania dotyczące etykiet . ..................................................................................................... 208
Postępowanie z brakami ............................................................................................................... 210
Interfejs użytkownika i SRS . ......................................................................................................... 210
Szablon wymagań dotyczących oprogramowania . ................................................................... 212
1. Wstęp .................................................................................................................................... 213
2. Opis ogólny .......................................................................................................................... 214
3. Funkcjonalności systemu . .................................................................................................. 215
4. Wymagania dotyczące danych . ......................................................................................... 216
5. Wymagania interfejsów zewnętrznych . ........................................................................... 217
6. Atrybuty jakościowe ........................................................................................................... 218
7. Wymagania międzynarodowe i lokalizacyjne .......................... 219 8. Pozostałe wymagania .
............................................................................................................................................................ 219
Dodatek A. Glosariusz . .................................................................................................................. 220
Dodatek B. Modele analityczne . .................................................................................................. 220
Specyfikacja wymagań w projektach zwinnych . ........................................................................ 220
10
Zgłoś jeśli naruszono regulamin