podstawy-prawne-do-nadawania-uchwalania-i-nowelizacji-statutow.pdf

(391 KB) Pobierz
Statut przedszkola, szkoły, placówki, zespołu.
Nadawanie, uchwalanie, nowelizacja.
Podstawy prawne
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985
i 2169 z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949).
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189).
Przepisy wykonawcze do wyżej wymienionych ustaw w zakresie wykorzystania przy
tworzeniu statutów.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty
(Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.)
Art. 58
ust. 6. Organ lub osoba, o których
mowa w art. 5 ust. 2, zakładająca szkołę lub
placówkę podpisuje akt założycielski oraz
nadaje pierwszy statut.
Art. 59
ust. 6. Przepisy ust. 1–5 i art. 58
stosuje się odpowiednio
w przypadku przekształcenia szkoły lub
placówki.
Art. 42
ust. 1. Rada pedagogiczna
przygotowuje projekt statutu szkoły lub
placówki albo jego zmian i przedstawia do
uchwalenia radzie szkoły lub placówki.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.
Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.)
Art. 88
ust. 7. Organ lub osoba, o których
mowa w art. 8 ust. 2, zakładająca szkołę lub
placówkę podpisuje akt założycielski oraz
nadaje pierwszy statut.
Art. 89
ust. 9. Przepisy ust. 1–8 i art. 88
stosuje się odpowiednio
w przypadku przekształcenia szkoły lub
placówki.
Art. 72
ust. 1. Rada pedagogiczna
przygotowuje projekt statutu szkoły lub
placówki albo jego zmian i przedstawia do
uchwalenia radzie szkoły lub placówki.
Art. 50
ust. 2. Rada szkoły lub placówki
Art. 80
ust. 2. Rada szkoły lub placówki
uczestniczy w rozwiązywaniu spraw
uczestniczy w rozwiązywaniu spraw
wewnętrznych szkoły lub placówki, a także: wewnętrznych szkoły lub placówki, a także:
1) uchwala statut szkoły lub placówki;
Art. 52
ust. 2. W szkołach lub placówkach,
w których rada nie została powołana,
zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.
1) uchwala statut szkoły lub placówki;
Art. 82
ust. 2. W szkołach lub placówkach,
w których rada nie została powołana,
zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.)
Art. 84
ust. 1. [niepubliczna] Szkoła lub placówka działa na podstawie statutu nadanego przez
osobę prowadzącą.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.)
Art. 172
ust. 1. [niepubliczna] Szkoła lub placówka działa na podstawie statutu nadanego przez
osobę prowadzącą.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.)
ZESPOŁY
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.)
Art. 62
1. Organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je
połączyć w zespół.
Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub
placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek,
o ile statut
zespołu nie stanowi inaczej.
1a – 1c (uchylone).
1d. Organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzoną przez siebie szkołę podstawową
z prowadzonymi przez siebie przedszkolami mającymi siedzibę na obszarze objętym
obwodem tej szkoły.
1e. Organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzone przez siebie przedszkola mające
siedzibę na obszarze objętym obwodem jednej szkoły podstawowej.
2. Dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły lub placówki w rozumieniu ustawy.
3.
Utworzenie zespołu następuje w trybie art. 58, z tym że akt założycielski wymaga
zaopiniowania przez rady pedagogiczne.
W przypadku utworzenia zespołu szkół lub
placówek prowadzonych przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu
terytorialnego lub osobę fizyczną albo włączenia takiej szkoły lub placówki do zespołu,
wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 58 ust. 3, nie wymaga uzyskania pozytywnej
opinii kuratora oświaty, z zastrzeżeniem ust. 5b.
4. W zakresie uregulowanym odmiennie w statucie zespołu tracą moc postanowienia
zawarte w statutach połączonych szkół lub placówek.
5.
Organ prowadzący zespół szkół lub placówek albo szkół i placówek może wyłączyć
z zespołu niektóre szkoły lub placówki, włączyć do zespołu inne szkoły lub placówki,
a także może rozwiązać zespół.
W przypadku wyłączenia szkół lub placówek z zespołu
oraz rozwiązania zespołu przepisów art. 58 i 59 nie stosuje się.
5a. (uchylone).
5b – 5c. Pominięte.
6. Utworzenie zespołu, w którego skład wchodzą szkoły lub placówki albo szkoły i placówki
prowadzone przez różne organy, może nastąpić po zawarciu porozumienia między tymi
organami. Porozumienie powinno określać, który z organów będzie wykonywać zadania
organu prowadzącego, sposób finansowania oraz tryb rozwiązania zespołu.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
Art. 91
1. Organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je
połączyć w zespół.
Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub
2
placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek,
o ile statut
zespołu nie stanowi inaczej.
2. Organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzoną przez siebie szkołę podstawową
z prowadzonymi przez siebie przedszkolami mającymi siedzibę na obszarze objętym
obwodem tej szkoły.
3. Organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzone przez siebie przedszkola mające
siedzibę na obszarze objętym obwodem jednej szkoły podstawowej.
4. Dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły lub placówki w rozumieniu ustawy.
5.
Utworzenie zespołu następuje w trybie art. 88, z tym że akt założycielski wymaga
zaopiniowania przez rady pedagogiczne.
W przypadku utworzenia zespołu szkół lub
placówek prowadzonych przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu
terytorialnego lub osobę fizyczną albo włączenia takiej szkoły lub placówki do zespołu,
wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 88 ust. 4, nie wymaga uzyskania pozytywnej
opinii kuratora oświaty.
6.
W zakresie uregulowanym odmiennie w statucie zespołu tracą moc postanowienia
zawarte w statutach połączonych szkół lub placówek.
7.
Organ prowadzący zespół szkół lub placówek albo szkół i placówek może wyłączyć
z zespołu niektóre szkoły lub placówki, włączyć do zespołu inne szkoły lub placówki,
a także może rozwiązać zespół.
W przypadku wyłączenia szkół lub placówek z zespołu
oraz rozwiązania zespołu przepisów art. 88 i 89 nie stosuje się.
8. Utworzenie zespołu, w którego skład wchodzą szkoły lub placówki albo szkoły i placówki
prowadzone przez różne organy, może nastąpić po zawarciu porozumienia między tymi
organami. Porozumienie powinno określać, który z organów będzie wykonywać zadania
organu prowadzącego, sposób finansowania oraz tryb rozwiązania zespołu.
9. Połączenie w zespół, o którym mowa w ust. 1 – 3, oraz włączenie do zespołu szkoły lub
placówki, o którym mowa w ust. 7, jest dokonywane z dniem 1 września danego roku.
10. Wyłączenie z zespołu oraz rozwiązanie zespołu, o których mowa w ust. 7, jest
dokonywane z dniem 31 sierpnia danego roku.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w art. 62a jak i ustawa z dnia 14 grudnia
2016 r. Prawo oświatowe w art. 93 dopuszczają możliwość
utworzenia zespołu,
zwanego
„centrum
kształcenia zawodowego i ustawicznego”
Do tworzonego zespołu „centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego” ma zastosowanie
art. 88 Prawa oświatowego, tzn. organ prowadzący powołując „centrum …” podpisuje akt
założycielski (uchwała rady powiatu) oraz nadaje pierwszy statut.
Wszelkie zmiany w statucie, z wyjątkiem przypadku przekształcenia centrum, przygotowuje
rada pedagogiczna, a uchwala zmiany rada centrum, a jeżeli nie ma rady centrum, rada
pedagogiczna.
Uprawnienia kuratora oświaty
3
1) w odniesieniu do szkół i placówek publicznych
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.)
Art. 60
ust. 3.
Kurator oświaty,
a w przypadku szkół i placówek artystycznych minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
może uchylić statut szkoły
lub placówki publicznej albo niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem.
Organowi, który nadał lub uchwalił statut, od decyzji kuratora oświaty przysługuje odwołanie
do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949)
Art. 114
Kurator oświaty,
a w przypadku szkół i placówek artystycznych – dyrektor
specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1,
może uchylić statut
publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub placówki albo niektóre jego postanowienia,
jeżeli są sprzeczne z prawem.
Organowi, który nadał lub uchwalił statut, od decyzji kuratora
oświaty, a w przypadku szkół i placówek artystycznych – dyrektora specjalistycznej jednostki
nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, przysługuje odwołanie odpowiednio do ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania albo ministra właściwego do spraw kultury i
ochrony dziedzictwa narodowego
2) w odniesieniu do szkół i placówek niepublicznych
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.)
Art. 85
ust. 2.
Kurator oświaty w ciągu 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności
przez
szkołę podstawową, gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną, która uzyskała uprawnienia
szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności,
jest obowiązany sprawdzić spełnianie
warunków określonych w art. 7 ust. 3.
W przypadku szkoły artystycznej (……)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949)
Art. 114
ust. 2.
Kurator oświaty w ciągu 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności
przez
szkołę podstawową lub szkołę ponadpodstawową, która uzyskała uprawnienia szkoły
publicznej z dniem rozpoczęcia działalności,
jest obowiązany sprawdzić spełnianie warunków
określonych w art. 14 ust. 3.
W przypadku szkoły artystycznej (…..)
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 marca 2004 r. w Warszawie (Sygn. akt
OSK 33/04)
Sąd rozstrzygnął:
Z treści przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty wynika, iż
statut
szkoły podlega ocenie specjalistycznych organów nadzoru pedagogicznego, w tym
kuratora oświaty,
nawet w przypadku, gdy stanowi załącznik do uchwały rady gminy lub
rady powiatu w sprawie założenia szkoły.
Ocena legalności statutu szkoły należy do organów nadzoru pedagogicznego,
a nadzór
ten wykonywany jest w formie decyzji administracyjnej.
4
Art. 60 ust. 3 ustawy o systemie oświaty oraz art. 114 Prawa oświatowego przesądza o
tym, że rozstrzygnięcie kuratora oświaty
w zakresie oceny sprzeczności z prawem statutu
szkoły
ma postać oceny indywidualnego aktu administracyjnego
Nadawanie statutu
Organ prowadzący szkołę, placówkę lub zespół (gmina, powiat, samorząd województwa)
nadaje w formie uchwały statut szkole, przedszkolu, placówce lub zespołowi.
Osoba prowadząca szkołę lub placówkę uchwala bądź nadaje statut przedszkolu, szkole
lub placówce.
Zgodnie z art. 88 ust. 8 Prawa oświatowego organ prowadzący (gmina, powiat, samorząd
województwa) lub inna osoba prawna lub osoba fizyczna: Akt założycielski i statut szkoły
lub placówki publicznej przesyła się właściwemu kuratorowi oświaty oraz innym
organom właściwym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołą lub placówką.
Osoba prowadząca przesyła statut w trybie ubiegania się o nadanie uprawnień.
Zatem: statuty uchwalone przez rady szkół lub placówek albo rady pedagogiczne nie
przekazuje się kuratorowi w trybie przewidzianym art. 88 ust. 8 Prawa oświatowego.
Zasady techniki prawodawczej w statucie szkoły, placówki i zespołu
Sporządzanie przepisów prawa takich jak ustawa, rozporządzenie i innych aktów
prawnych określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia 20 czerwca
2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 r. poz. 283).
§141. Do projektów uchwał i zarządzeń stosuje się odpowiednio zasady wyrażone
w dziale V, z wyjątkiem § 132, w dziale I w rozdziałach 1–7 i w dziale II, o ile zasady
zawarte w niniejszym dziale nie stanowią inaczej.
W odniesieniu do aktów prawa wewnętrznego takich jak uchwały rad pedagogicznych,
statuty, regulaminy i zarządzenia stosuje się odpowiednie zapisy Zasad Techniki
Prawodawczej, w szczególności: Dział I Rozdział 4a (Przepisy epizodyczne) Rozdział 7
(Oznaczenie przepisów ustawy i ich systematyzacja); Dział II (zmiana (nowelizacja)
ustawy); Dział V (Projekt aktu wykonawczego (rozporządzenia)); Dział VI (Projekty aktów
normatywnych o charakterze wewnętrznym (uchwał i zarządzeń).
Statut piszemy jedną czcionkę o ustalonej wielkości. W treści statutu piszemy tekstem
pogrubionym tylko tytuły rozdziałów.
W stosunku do prawa o charakterze wewnętrznym (statut) można powtórzyć zapisy
z przepisów ustawowych i z rozporządzeń. Należy jednak pamiętać, iż nie można ich
rozbudowywać, dopisywać własnych definicje dla już określonych pojęć.
Jeżeli wprowadzamy nowe pojęcia, inne niż w przepisach ustawowych lub
w rozporządzeniach, które nie są zdefiniowane, należy te nowe pojęcia zdefiniować czy
też określić (np. zeszyt wychowawcy, klasówka)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin