Android_Programowanie_aplikacji_na_urzadzenia_przenosne_Wydanie_II_andrp2.pdf

(1060 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Android. Programowanie
aplikacji na urządzenia
przenośne. Wydanie II
Autorzy:
CShane Conder, Lauren Darcey
Tłumaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 978-83-246-3349-4
Tytuł oryginału:
Android Wireless Application
Development (2nd Edition)
Format: 170×230, stron: 820
Wyczerpujący przewodnik, gruntownie zaktualizowany w oparciu
o najnowszą wersję Android SDK i najlepsze techniki programowania!
Gdy w 2008 roku Google opublikował Androida, rynkiem telefonów komórkowych wprawdzie
nieco zatrzęsło, ale nikt nie spodziewał się, że ta platforma aż tak poważnie zagrozi takim gigantom
mobilnych systemów operacyjnych, jak iOS Apple, Windows Mobile, Symbian czy RIM BlackBerry.
Od tego czasu każde nowe urządzenie z Androidem miało coraz większe możliwości i było jeszcze
bardziej ekscytujące od swoich poprzedników. Minęły zaledwie trzy lata od dnia, kiedy na rynku
pojawił się pierwszy telefon z systemem Android - T-Mobile G1, stworzony przez firmę HTC - a
system ten już okrzyknięty został najszybciej sprzedającą się platformą dla telefonów
przenośnych. To oczywiście nie pozostaje bez echa: potrzeba coraz więcej ludzi specjalizujących
się w programowaniu aplikacji na tę fascynującą, darmową i otwartą platformę mobilną.
Oto kompletny podręcznik, zawierający wszystko, co potrzebne do tworzenia, wdrażania
i sprzedawania aplikacji na urządzenia przenośne działające pod kontrolą najnowszych wersji
Androida. Autorzy – w oparciu o swoje wieloletnie doświadczenie w tworzeniu mobilnych
aplikacji – wprowadzą Cię we wszystkie etapy tego procesu: pomysł, projektowanie, pisanie kodu,
testowanie, pakowanie i rozpowszechnianie aplikacji. Poznasz doskonale specyfikację platformy
Android, podstawowe zasady efektywnego projektowania aplikacji na nią przeznaczonych oraz
najlepsze praktyki związane z tworzeniem wygodnych interfejsów użytkownika. Znajdziesz tu
także wyczerpujące opisy wszystkich kluczowych interfejsów programistycznych: do obsługi
składowania danych, komunikacji sieciowej, obsługi rozmów telefonicznych, usług lokalizacyjnych,
multimediów, grafiki 3D oraz opcjonalnych komponentów sprzętowych. Oprócz tego książka
została uzupełniona praktycznymi sztuczkami, które pozwolą Ci zaoszczędzić sporo cennego
czasu i uniknąć wielu niepotrzebnych pułapek!
Ponadto znajdziesz tu:
• kilka rozdziałów opisujących interfejs API do obsługi technologii związanych z WWW,
a także Android NDK, poszerzanie zasięgu aplikacji, zarządzanie użytkownikami,
synchronizację danych, tworzenie kopii bezpieczeństwa, zaawansowane metody
wprowadzania danych
• wyczerpujące informacje na temat plików manifestu, dostawców treści, projektowania
i testowania aplikacji
• prezentację najbardziej aktualnych i interesujących zagadnień, takich jak obsługa
komunikacji Bluetooth i gestów, rozpoznawanie mowy, widgety, technologie Live Folders,
Live Wallpapers oraz globalne wyszukiwanie
• aktualne informacje na temat generowania grafiki 3D przy użyciu OpenGL ES 2.0
• zagadnienia związane z zapewnianiem zgodności pomiędzy różnymi urządzeniami
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis treści
O autorach ........................................................................23
Wprowadzenie ...................................................................25
Kto powinien przeczytaè tö ksiñ kö .................................................25
Kluczowe pytania, na jakie odpowiada ta ksiñ ka .............................26
Struktura ksiñ ki ...........................................................................27
Opis zmian wprowadzonych w tym wydaniu ksiñ ki ...........................28
Stosowane rodowisko programistyczne .........................................30
Dostöpne materiaäy dodatkowe ......................................................30
Gdzie szukaè dodatkowych informacji .............................................30
Konwencje stosowane w ksiñ ce ....................................................31
Kontakt z autorami ........................................................................32
Czö è I
Rozdziaä 1
Ogólne informacje o platformie Android ...............33
Prezentacja systemu Android .............................................35
Krótka historia tworzenia aplikacji dla urzñdzeþ przeno nych ............35
Dawno, dawno temu ................................................................35
„Cegäa” ...................................................................................38
Wireless Application Protocol (WAP) ..........................................39
Zastrze one platformy mobilne ..................................................42
Open Handset Alliance ..................................................................44
Google staje siö bezprzewodowy ...............................................44
Tworzenie Open Handset Alliance ..............................................45
Producenci — projektowanie telefonów dla Androida ..................46
Operatorzy — dostarczanie wra eþ ............................................47
Dostawcy tre ci — tworzenie aplikacji na Androida .....................47
Wykorzystanie wszystkich mo liwo ci Androida ...........................48
Co wyró nia platformö Android? ......................................................48
Android — platforma nastöpnej generacji ..................................49
Darmowy i otwarty ....................................................................50
Znane i niedrogie narzödzia programistyczne ..............................51
6
Android. Programowanie aplikacji na urzñdzenia przeno ne
Rozsñdny stopieþ trudno ci nauki programowania ......................51
Umo liwianie tworzenia potö nych aplikacji ................................51
Bogate i bezpieczne mo liwo ci integracji aplikacji .....................52
Brak kosztownych przeszkód utrudniajñcych publikacjö ...............52
„Otwarty rynek” aplikacji ...........................................................53
Nowa, rozwijajñca siö platforma ................................................54
Platforma Android .........................................................................54
Architektura Androida ...............................................................55
Bezpieczeþstwo i uprawnienia ...................................................56
Pisanie aplikacji na Androida ....................................................58
Podsumowanie .............................................................................60
Odwoäania i inne ródäa informacji ..................................................60
Rozdziaä 2
Przygotowywanie rodowiska programistycznego ................61
Konfiguracja rodowiska programistycznego ....................................61
Konfiguracja wäasnego systemu do debugowania urzñdzenia .......62
Konfiguracja urzñdzenia do testowania ......................................63
Aktualizacja Android SDK ..........................................................64
Problemy z Android SDK ...........................................................64
Poznajemy Android SDK .................................................................65
Zrozumienie postanowieþ licencji ..............................................65
Korzystanie z dokumentacji Android SDK ...................................66
Prezentacja szkieletu programowania aplikacji ...........................68
Poznawanie narzödzi Android SDK .............................................69
Poznawanie aplikacji przykäadowych ...........................................74
Podsumowanie .............................................................................75
Odwoäania i inne ródäa informacji ..................................................75
Rozdziaä 3
Pierwsza aplikacja na Androida ..........................................77
Testowanie rodowiska programistycznego .....................................77
Dodawanie aplikacji Snake do projektu
w przestrzeni roboczej Eclipse .................................................78
Tworzenie wirtualnego urzñdzenia (AVD)
na potrzeby projektu Snake ....................................................80
Tworzenie konfiguracji uruchomieniowej projektu Snake ..............82
Uruchamianie aplikacji Snake w emulatorze ...............................84
Budowanie pierwszej aplikacji na Androida ......................................85
Tworzenie i konfiguracja nowego projektu aplikacji ......................86
Podstawowe pliki i katalogi aplikacji na Androida ........................88
Tworzenie AVD na potrzeby projektu ..........................................89
Tworzenie konfiguracji uruchomieniowych dla projektu ................90
Uruchamianie aplikacji w emulatorze .........................................91
Debugowanie aplikacji w emulatorze .........................................93
Dodawanie mechanizmów rejestracji do aplikacji ........................97
Spis tre ci
7
Dodawanie obsäugi multimediów do aplikacji ..............................99
Dodawanie do aplikacji usäug lokalizacyjnych ............................100
Debugowanie aplikacji na fizycznym urzñdzeniu ........................103
Podsumowanie ...........................................................................105
Zasoby i inne ródäa informacji .....................................................106
Czö è II
Rozdziaä 4
Kluczowe informacje
o konstrukcji aplikacji na Androida ...................107
Anatomia aplikacji na Androida ........................................109
Opanowanie najwa niejszej terminologii ........................................109
Stosowanie kontekstu aplikacji ....................................................110
Pobieranie kontekstu aplikacji ................................................110
Stosowanie kontekstu aplikacji ...............................................110
Realizacja dziaäaþ przy u yciu aktywno ci ......................................111
Cykl ycia aktywno ci .............................................................112
Zarzñdzanie zmianami aktywno ci przy u yciu intencji ...............117
Praca z usäugami .........................................................................120
Odbieranie oraz rozgäaszanie intencji ............................................121
Podsumowanie ...........................................................................122
Odwoäania i inne ródäa informacji ................................................123
Rozdziaä 5
Definiowanie aplikacji przy u yciu pliku manifestu .............125
Konfiguracja pliku manifestu ........................................................125
Edycja pliku manifestu ...........................................................126
Zarzñdzanie to samo ciñ aplikacji ................................................131
Okre lanie wersji aplikacji ......................................................131
Okre lanie nazwy oraz ikony aplikacji .......................................131
Okre lanie wymagaþ systemowych aplikacji ..................................132
Okre lanie konkretnych wersji SDK .........................................132
Ograniczenia zwiñzane z platformñ ..........................................135
Korzystanie z zewnötrznych bibliotek .......................................137
Rejestracja aktywno ci oraz innych komponentów aplikacji .............138
Okre lanie aktywno ci bödñcej gäównym punktem
wej cia aplikacji przy u yciu filtra intencji ...............................138
Konfiguracja innych filtrów intencji ...........................................139
Stosowanie uprawnieþ .................................................................140
Rejestracja uprawnieþ wymaganych przez aplikacjö ..................140
Rejestracja uprawnieþ przydzielanych innym aplikacjom ............141
Poznawanie innych ustawieþ podawanych w manife cie .................142
Podsumowanie ...........................................................................142
Odwoäania i inne ródäa informacji ................................................143
Zgłoś jeśli naruszono regulamin