macinspiracje-przedszkole-swiatowy-dzien-usmiechu-345.pdf

(384 KB) Pobierz
ŚWIATOWY DZIEŃ UŚMIECHU
(2 PAŹDZIERNIKA)
Cele ogólne:
– rozpoznawanie i określanie stanów emocjonalnych; wprowadzanie w radosny nastrój.
DZIECI 3-LETNIE I 4-LETNIE
OD UCHA DO UCHA
Środki dydaktyczne:
opowiadanie
Uśmiechnięte skrzaty,
emblematy uśmiechniętych buzi
w  czterech kolorach: czerwonym, zielonym, żółtym, niebieskim, krążki w czterech kolorach, balony
z namalowanymi uśmiechami, płyta CD z nagraniem wesołej muzyki, tamburyn.
Przebieg zajęć
1. Słuchanie opowiadania Uśmiechnięte
skrzaty.
Antosia od jakiegoś czasu stała się grzeczną dziewczynką. Słuchała rodziców i chętnie pomagała
w domu. W pokoju Antosi codziennie był porządek. Zabawki poukładane na swoim miejscu, ubrania
poskładane w szafie, a książki stały w równych rządkach na półkach. Pewnego dnia mama poprosiła
Antosię, żeby zagrabiła w ogrodzie liście, które jesienny wiatr postrącał z drzew.
‒ Dobrze, mamo, zaraz to zrobię ‒ powiedziała dziewczynka. Kiedy mama po chwili wyszła do
ogrodu, bardzo ją zdziwiło to, co zobaczyła. Zamiast Antosi liście grabiły małe, uśmiechnięte skrzaty!
‒ A to co? ‒ zawołała mama. Okazało się, że uśmiechnięte skrzaty cały czas sprzątały za Antosię,
układały zabawki, książki w pokoju dziewczynki, składały jej ubranka. Uśmiechnięte skrzaty bardzo
lubią pracować, ale to nie znaczy, że można je wykorzystywać. Mama porozmawiała z dziewczynką
na ten temat. Antosia od tej chwili robiła wszystko sama. Skrzaty obserwowały ją i cieszyły się, że
dziewczynka staje się coraz bardziej samodzielna.
2. Rozmowa na temat opowiadania.
‒ O co mama poprosiła Antosię?
‒ Kto pracował za dziewczynkę w ogrodzie? Kto sprzątał jej pokój?
‒ Czy skrzaty były wesołe, czy smutne?
3. Zabawa Pociąg
uśmiechów.
Nauczyciel rozdaje dzieciom emblematy uśmiechniętych buzi w czterech kolorach: czerwonym,
zielonym, żółtym, niebieskim. Dzieci spacerują po sali przy dźwiękach tamburynu. Podczas
przerwy w grze zatrzymują się – czekają
na pociąg. Wjeżdża lokomotywa (nauczyciel) z zapalonym
światłem
– krążkiem w określonym kolorze. Do
pociągu wsiadają
tylko te dzieci, które mają
emblematy uśmiechniętych buzi w takim kolorze jak krążek. Pociąg
zjeżdża na bok, pasażerowie
wysiadają. Zabawę powtarzamy, zmieniając kolor krążka – światła.
4. Zabawa Uśmiechnięte
korale.
Dzieci siedzą w kręgu, trzymając kolorowe emblematy. Na środku nauczyciel układa z emblematów
uśmiechniętych buzi sznur
korali według ustalonego rytmu, np. czerwony, żółty, żółty, czerwony…
Dzieci, które mają właściwe emblematy ‒
koraliki
– dokładają je. Nauczyciel układa następny
sznur, np. niebieski, niebieski, zielony, zielony, a dzieci dokładają kolejne
koraliki
według
ustalonego rytmu.
5. Zabawa Taniec
z uśmiechem.
Dzieci łączą się w pary. Każda para otrzymuje balon z namalowanym uśmiechem. Przy nagraniu
wesołej muzyki dzieci tańczą, podtrzymując balony, np.: obiema dłońmi, brzuchami, czołami,
kciukami, itp.
6. Zabawa Radość,
smutek, złość.
Dzieci powtarzają rymowankę: Tup,
tup, tup, kysz, kysz, kysz. Czy to skrzat? Czy to mysz? – z radością,
ze smutkiem, ze złością.
1
DZIECI 3-LETNIE I 4-LETNIE
ŚWIATOWY DZIEŃ UŚMIECHU
(2 PAŹDZIERNIKA)
OD UCHA DO UCHA
Karta pracy nr 1
1. Pokoloruj rysunek uśmiechniętego skrzata.
2
DZIECI 3-LETNIE I 4-LETNIE
ŚWIATOWY DZIEŃ UŚMIECHU
(2 PAŹDZIERNIKA)
OD UCHA DO UCHA
Karta pracy nr 2
1. Dorysuj uśmiechy na koralikach naszyjnika mamy.
2. Pokoloruj rysunki wagoników: na żółto – ten wagonik, który wiezie uśmiechniętą dziewczynkę;
na niebiesko ten, który wiezie smutną dziewczynkę; na czerwono – wiozący dziewczynkę, która
jest zła.
3
ŚWIATOWY DZIEŃ UŚMIECHU
(2 PAŹDZIERNIKA)
Cele ogólne:
– wzmacnianie poczucia pewności siebie; poprawienie nastroju, dodanie energii.
DZIECI 5-LETNIE
Z UŚMIECHEM CI DO TWARZY
Środki dydaktyczne:
wiersz J. Brzechwy
Kaczka Dziwaczka,
2‒3 bloki techniczne z kolorowymi kartkami,
kolorowe pisaki, wizytówki z imionami dzieci, obręcze, nożyczki, sylweta drzewa z kolorowego kartonu,
klej, tamburyn.
Przebieg zajęć
1. Słuchanie wiersza J. Brzechwy Kaczka
Dziwaczka.
Nad rzeczką, opodal krzaczka,
Mieszkała Kaczka Dziwaczka,
Lecz zamiast trzymać się rzeczki,
Robiła piesze wycieczki.
Raz poszła więc do fryzjera:
„Poproszę o kilo sera!”
Tuż obok była apteka:
„Poproszę mleka pięć deka”.
Z apteki poszła do praczki
Kupować pocztowe znaczki.
Gryzły się kaczki okropnie:
„A niech tę kaczkę gęś kopnie!”
Znosiła jaja na twardo
I miała czubek z kokardą,
A przy tym, na przekór kaczkom,
Czesała się wykałaczką.
2. Rozmowa na temat utworu.
‒ Czy wiersz był wesoły, czy smutny?
‒ Które fragmenty wiersza rozśmieszyły was?
Zjadając tasiemkę starą,
Mówiła, że to makaron,
A gdy połknęła dwa złote,
Mówiła, że odda potem.
Martwiły się inne kaczki:
„Co będzie z takiej dziwaczki?”
Aż wreszcie znalazł się kupiec:
„Na obiad można ją upiec!”
Pan kucharz kaczkę starannie
Piekł, jak należy, w brytfannie,
Lecz zdębiał, obiad podając,
Bo z kaczki zrobił się zając,
W dodatku cały w buraczkach.
Taka to była dziwaczka!
Kupiła raz maczku paczkę,
By pisać list drobnym maczkiem.
1
3. Zabawa Uśmiechnięte
dłonie, wesołe serduszka.
Nauczyciel przygotował dla każdego dziecka: kolorową kartkę z bloku technicznego, pisaki
w dowolnych kolorach, nożyczki.
Chłopcy odbijają na swoich kartkach dłoń, ozdabiają ją uśmiechem i wycinają. Dziewczynki rysują
serduszko, ozdabiają je uśmiechem i wycinają.
DZIECI 5-LETNIE
ŚWIATOWY DZIEŃ UŚMIECHU
(2 PAŹDZIERNIKA)
Z UŚMIECHEM CI DO TWARZY
4. Zabawa Domy
na ulicy Śmiesznej.
Dzieci siedzą w kręgu. Trzymają w dłoniach przygotowane wcześniej
uśmiechnięte dłonie
i
serduszka.
Na środku dywanu leżą wizytówki z imionami dzieci. Każde dziecko wybiera
wizytówkę ze swoim imieniem. Następnie nauczyciel rozkłada na dywanie obręcze –
domy na
ulicy Śmiesznej.
W każdym
domu
może mieszkać 1 osoba lub 2 osoby. Dzieci zajmują miejsca
w wybranym domu, oznaczają go swoimi wizytówkami oraz wkładają do obręczy uśmiechnięte
dłonie
lub uśmiechnięte
serca. Przy dźwiękach tamburynu dzieci opuszczają domy
i spacerują po
ulicy Śmiesznej,
przesyłając uśmiechy, ściskając dłonie spotkanym
sąsiadom.
Podczas przerwy
w grze wracają do swoich domów.
5. Zabawa Drzewo
z ulicy Śmiesznej.
Nauczyciel przygotowuje dużą sylwetę drzewa z kolorowego kartonu.
Dzieci kolejno przyklejają na sylwecie drzewa liście
– uśmiechnięte dłonie i uśmiechnięte serca.
6. Zabawa w parach (z wykorzystaniem rymowanki).
Dzieci, ustawione w parach, zwrócone twarzami do siebie, powtarzają rytmicznie tekst za
nauczycielem, wykonując określone ruchy.
Dzieci:
Hej! Hej! Hej!
uderzają dłońmi o swoje uda,
Śmiej się, śmiej.
uderzają dłońmi w dłonie kolegi,
O każdej porze dnia
wykonują obrót dookoła własnej osi,
niech buzia twa uśmiech ma.
uśmiechają się do kolegi,
Hej! Hej! Hej!
uderzają dłońmi o swoje uda,
Śmiej się, śmiej.
uderzają w dłonie kolegi z pary.
7. Zabawa relaksacyjna Podróż
z uśmiechem.
Nauczyciel mówi:
Połóżcie się wygodnie na dywanie, zamknijcie oczy i posłuchajcie: Leżycie na
białej, mięciutkiej, puchatej chmurce, która płynie po błękitnym, rozświetlonym słońcem niebie.
Wasze ciała lekko na niej spoczywają, jest ciepło i przyjemnie. Na waszych buziach pojawia się
uśmiech. Płyniecie razem z białą chmurką. Oddychacie spokojnie, rozluźniacie się. Spoglądacie
w dół. Widzicie dywan usłany z kolorowych jesiennych liści. Na waszych twarzach znowu pojawia
się uśmiech. Czujecie lekki powiew wiatru. Oddychacie głęboko i spokojnie. Przeciągacie się i wolno
otwieracie oczy. Jak podobała się wam podróż?
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin