Sołtyk, Tadeusz - Polska myśl techniczna w lotnictwie 1919-1939 i 1945-1965 - 1983 (zorg).pdf

(3224 KB) Pobierz
Polska myśl techniczna w lotnictwie
1919-1939 i 1945-1965
Tadeusz Sołtyk
Spis treści
Od Autora ................................................................................................................................................ 5
Dwudziestolecie międzywojenne 1919-1939
.......................................................................................... 6
1.1. Stan i rozwój lotnictwa światowego
............................................................................................. 6
1.2. Początki rozwoju lotnictwa w Polsce
............................................................................................ 9
1.3. Pierwsze konstrukcje własne
...................................................................................................... 12
1.3.1. Jednopłaty
........................................................................................................................... 16
1.3.2. Skrzydła kesonowe
.............................................................................................................. 17
1.3.3. Licencje Fokkera i Wibaulta ................................................................................................. 18
1.3.4. Rozwijanie licencji ............................................................................................................... 23
1.3.5. Pierwsze metalowe samoloty krajowe ................................................................................ 24
1.3.6. Powiększanie prędkości lotu i związane z tym trudności
.................................................... 29
1.3.7. Pokonywanie trudności technologicznych
.......................................................................... 32
1.4. Osiągnięcia szczytowe polskich konstrukcji
............................................................................... 32
1.4.1. „Karaś”
................................................................................................................................. 32
1.4.2. „Żubr”
.................................................................................................................................. 37
1.4.3. „Łoś” i „Miś”
........................................................................................................................ 38
1.4.4. „Wicher” i dalszy rozwój konstrukcji metalowych
.............................................................. 41
1.4.5. „Wilk”
.................................................................................................................................. 42
1.4.6. Ostatnie myśliwce
............................................................................................................... 43
1.5. Lotnictwo sportowe.................................................................................................................... 47
1.6. Silniki........................................................................................................................................... 50
1.7. Technologia ................................................................................................................................ 51
1.8. Podsumowanie ........................................................................................................................... 54
Polska myśl
techniczna m lotnictwie tu latach 1945-1965
na tle postępu światowego
....................... 58
2.1. Postąp lotnictwa światowego w latach 1939-1945
i 1945-1965................................................ 58
2.2. Rozwój lotnictwa polskiego w latach 1945-1950
....................................................................... 60
2.2.1. „Szpak”
................................................................................................................................ 62
2.2.2. Silniki.................................................................................................................................... 65
2.2.3. Licencja na radziecki samolot PO-2 ..................................................................................... 65
2.2.4. „Żak”
.................................................................................................................................... 66
2.2.5. „Junak” i pochodne konstrukcje
.......................................................................................... 67
2.2.6. „Miś” i „Żuraw”
.................................................................................................................... 71
2.2.7. Rozwiązanie Lotniczych Warsztatów Doświadczalnych
...................................................... 74
2.2.8. Centralne Studium Samolotów
........................................................................................... 75
2.2.9. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego
w Mielcu................................................................. 77
2.2.10. Instytut Lotnictwa.............................................................................................................. 78
2.2.11. Politechniki ........................................................................................................................ 80
2.3. Wielkie licencje i ich znaczenie................................................................................................... 81
2.3.1. MD-12 .................................................................................................................................. 82
2.3.2. „Bies”
................................................................................................................................... 82
2.4. Odzyskiwanie prestiżu
................................................................................................................ 84
2.4.1. U szczytu możliwości
........................................................................................................... 85
2.4.2. „Wilga”
................................................................................................................................ 86
2.4.3. „Iskra”
.................................................................................................................................. 89
2.4.4. Silnik SO-1 ............................................................................................................................ 95
2.4.5. „Grot”
.................................................................................................................................. 95
2.4.6. „Pelikan”
.............................................................................................................................. 97
Od Autora
Zdarzyło mi się obserwować szczególnie ciekawe czasy: rodzenia i rozwijania się polskiej techniki
lotniczej, osiągnięcia przez nią wysokiego poziomu po I wojnie światowej,
upadku w czasie II wojny
światowej i odrodzenia po wyzwoleniu.
Jako młody chłopak. byłem świadkiem pierwszych prób odtwarzania samolotów według
odziedziczonych wzorów. Jako student pomagałem organizować „Krajowe konkursy awionetek".
Odbywałem praktykę w tworzących się zakładach przemysłu lotniczego. Będąc już początkującym
inżynierem brałem udział, w miarę swoich możliwości, w konstrukcji najnowszych samolotów okresu
międzywojennego. Byłem świadkiem „porównywania sił" w konkursach i wojnie.
Po II wojnie
światowej, pracując kolejno w kilku instytucjach jako główny konstruktor, włączyłem się
do prac nad odbudową
konstrukcji lotniczej.
Pisząc, obieram pozycję świadka wydarzeń i dlatego pragnę najdokładniej przedstawić te zdarzenia,
w których sam uczestniczyłem lub mogłem oglądać osobiście.
Prezentowanie obserwacji, fragmentów opisów i opracowań, liczb, statystyk innych osób ograniczę
do niezbędnego minimum i zamieszczę je tylko po to, by zilustrować własny wywód lub by umożliwić
Czytelnikom spojrzenie z pewnej perspektywy na opisywane zagadnienia i wydarzenia.
Nie poruszam zagadnień dotyczących szybownictwa, z którym nie miałem nigdy nic do czynienia.
Daty rozpoczęcia i zakończenia konstrukcji, wymiary, masy. osiągi podaje, w przybliżeniu, gdyż albo
są niezbyt określone, albo zmieniały się od egzemplarza do egzemplarza, a do wywodu zbytnia
dokładność nie jest konieczna.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin