Michael Davies - Nowa msza papieża Pawła (z rozdziałami) (1980).pdf

(2467 KB) Pobierz
NOWA
Michael Davies
Nowa Msza
papieża Pawła
Przełożył
Tomasz Maszczyk
Te Deum
Warszawa 2014
Projekt okładki
Jakub Pytel
Tytuł oryginału
Pope Paul's New Mass
Copyright © for the Polish edition by Wydawnictwo Te Deum Sp. z o.o
v
2014
Te Deum Sp. z o. o.
ul. Garncarska 32, 04-886 Warszawa
tel. +48 22 615 28 60, 615 85 87
faks +48 22 615 52 09, 615 85 87
tedeum@tedeum.pl
http://www.tedeum.pl
ISBN 978-83-89345-35-6
Printed in Poland
Spis treści
Wstęp do wydania polskiego
Od autora
I Rozwój rytu rzymskiego
Natura liturgii • Liturgia dziełem samego Chrystusa • Godność katolickiego kapłaństwa •
Wspaniałość ofiary Mszy św. • Celebrans winien podporządkować swą osobowość rytuałowi
• Jak rozwijał się ryt rzymski • Reformatorzy protestanccy odwrócili kierunek tego rozwoju
we własnych liturgiach • Sobór Trydencki na zawsze definiuje katolicką naukę o Eucharystii
• Sobór nakazuje reformę mszału • Sw. Pius V promulguje zreformowany mszał bullą
Quo
primum tempore
(1570) • Mszał wydany przez Piusa V nie zawiera nowych obrzędów Mszy,
lecz kodyfikuje istniejący ryt rzymski w formie, którą nadało mu 15 wieków rozwoju • Kapłani
uzyskali na zawsze prawo używania tego rytu przy odprawianiu Mszy św. • Zmiany w msza­
le aż do 1962 roku nie wpłynęły istotnie na jego kształt • Zasady reformy i rozwoju liturgii •
II Sobór Watykański wyraża zamiar zachowania i pielęgnowania wszystkich istniejących rytów
• Zniszczenie rytu rzymskiego w następstwie reform wprowadzonych po soborze.
II Rewolucyjne prawodawstwo
Niekończąca się lawina posoborowego prawodawstwa liturgicznego • Ponad 200 dokumen­
tów (lata 1963-1980) • Konieczność czytania między wierszami w dokumentach soborowych
• Omówienie 13 kluczowych dokumentów •
Sacrosanctum Concilium,
konstytucja o świętej
liturgii (4 grudnia 1963) •
Sacram liturgiom,
motu proprio o reformie liturgii (25 stycznia 1964)
Inter cecumenici,
instrukcja Kongregacji Obrzędów o właściwym wdrażaniu konstytucji
o świętej liturgii (26 września 1964) • Podsumowanie dotychczasowych postępów rewolu­
cji liturgicznej • Douglas Woodruff, redaktor naczelny „The Tablet", wyraża zaniepokojenie
kierunkiem, który przybierają reformy • Ograniczenie postu eucharystycznego do jednej
godziny •
Ecclesise semper,
dekret Kongregacji Obrzędów o koncelebrze i udzielaniu Komu­
nii św. pod dwiema postaciami (7 marca 1965) • Prefacja może być odmawiana w językach
narodowych • Obowiązek niedzielny można spełniać w sobotę wieczorem •
Muskam sacram,
instrukcja Kongregacji Obrzędów o muzyce w liturgii (5 marca 1967) •
Tres abhinc annos,
druga instrukcja Kongregacji Obrzędów o właściwym wdrażaniu konstytucji o świętej liturgii
(4 maja 1967) • Cała Msza może być już odprawiana w językach narodowych • „The Tablet"
krytykuje angielski przekład kanonu rzymskiego, nazywając go zdradą • Rośnie opór wzglę­
dem rewolucji liturgicznej • W Wielkiej Brytanii powstaje Latin Mass Society • Walter Matt
zakłada w USA czasopismo „The Remnant" • Bardzo niewielu księży jest gotowych czynnie
przeciwstawić się reformom • Dzięki stopniowemu wprowadzaniu rewolucji liturgicznej
wytworzył się wzór kompromisu • W maju 1968 wprowadzono trzy nowe modlitwy eucha­
rystyczne, wychwalane przez ks. Bugniniego • Podczas synodu biskupów w październiku
1967 zostaje zaprezentowana tzw.
Missa normativa
• Reakcje biskupów i wyniki głosowania
Missale Romanum,
konstytucja apostolska Pawła VI promulgująca nowy mszał (3 kwietnia
1969) • Status prawny Mszy trydenckiej po publikacji tego dokumentu: każdy kapłan nadał
ma prawo celebrować tradycyjną Mszę •
Memoriale Domini,
instrukcja Kongregacji Kultu
Bożego o sposobie przyjmowania Komunii św., zezwala na rozdzielanie Komunii na rękę
(29 maja 1969) • Kardynałowie Ottaviani i Bacci przekazują papieżowi
Krótką analizę krytycz­
ną novus ordo Missse
(wrzesień 1969) • Papież odpowiada kardynałom w przemówieniu z 19
listopada 1969 •
Sacramentan communione,
instrukcja Kongregaq'i Kultu Bożego rozszerzają­
ca możliwość udzielania Komunii św. pod dwiema postaciami (29 czerwca 1970) •
Liturgicee
instaurationes,
trzecia instrukcja o właściwym wdrażaniu konstytucji o świętej liturgii, wydana
przez Kongregację Kultu Bożego (5 września 1970) •
Jmmensse caritatis,
instrukcja Kongrega­
15
21
25
38
5
Spis treści
cji Kultu Bożego o ułatwieniu dostępu do Komunii św., wprowadzająca świeckich szafarzy
Komunii (29 stycznia 1973) •
Encharistiae participationem,
list okólny Kongregacji Kultu Boże­
go do przewodniczących konferencji episkopatów w sprawie nowych modlitw euchary­
stycznych; prosi się w nim biskupów, by wyperswadowali księżom używanie nieoficjalnych
modlitw eucharystycznych, a w przyszłości obiecuje wprowadzenie większej liczby oficjal­
nych modlitw (27 kwietnia 1973) •
Pueros baptizatos,
dyrektorium o Mszach z udziałem dzieci
(1 listopada 1973), nadir rewolucji liturgicznej.
III
Reforma czy rewolucja?
Biskupom trudno jest obiektywnie ocenić rezultaty rewolucji liturgicznej • Od tej reformy
zależy wiarygodność biskupów • Biskupi USA składają hołd reformom papieża Pawła VI •
William F. Buckley jun. ma na tę kwestię inny pogląd • Liturgiści i hierarchowie zaprzeczają,
że nastąpiła rewolucja, mylą się jednak • Świadectwa dotyczące rewolucyjnej natury reform
liturgicznych składane zarówno przez tradycyjnych katolików, jak i liberałów • Ks. Gelineau
zaświadcza, że ryt rzymski został zniszczony • Wiele innych wypowiedzi, w tym także z ust
protestantów, potwierdzających zniszczenie liturgii • Abp Bugnini rozgłasza, że jego reformy
są wielkim osiągnięciem Kościoła.
IV
Zwycięska rewolucja
Przed soborem pragnienie zmian liturgicznych było rzadkością zarówno wśród duchowień­
stwa, jak i wśród świeckich • Zwolennicy reform byli zazwyczaj uważani za ekscentryków
• Świadectwa, które to potwierdzają • Reforma została narzucona zwykłym wiernym przez
liturgicznych biurokratów • Niewielu katolików wyraziło czynny sprzeciw wobec rewolucji
• Przyczyny tego stanu rzeczy • Stosunkowo nieliczni wierni angażują się w dowolny aspekt
życia Kościoła poza uczestnictwem w niedzielnej Mszy • Zwodnicza kampania propagando­
wa • Rewolucja liturgiczna zburzyła stabilność katolicyzmu i przygotowała grunt pod odstęp­
stwa moralne i doktrynalne, czyniąc zmianę istotnym elementem katolickiego życia • Początki
ruchu oporu wobec zmian • Większość księży jest gotowa na kompromis • Rewolucja odnio­
sła sukces jeszcze przed wprowadzeniem
novus ordo Missa;.
V
Fiasko duszpasterskie
Abp Bugnini twierdzi, że reforma okazała się sukcesem duszpasterskim • Abp G.P. Dwyer
zgadza się z tym twierdzeniem, uznając, że przeciwnicy rewolucji zajmują się błahostkami •
Następstwem zmian liturgicznych jest stagnacja i upadek • Zniszczenie tradycyjnej symboli­
ki osłabia wiarę • Świadectwa dowodzące, że reforma okazała się duszpasterską porażką •
Liturgiczna biurokracja kieruje się mentalnością elitarną • Nowa liturgia jest nudna • Zanik
poczucia transcendencji • Kard. Heenan ostro krytykuje
Missa normativa
podczas synodu
biskupów (1967) • Liturgiczni biurokraci są nieczuli na krytykę i pogardliwie traktują poboż­
ność ludową.
VI
Zniszczenie pobożności ludowej
Kard. Newman składa hołd skuteczności tradycyjnej liturgii • Jest ona teocentryczna • Spra­
wia, że wyznawca staje w obliczu transcendencji • Liberalni katolicy pragną, by każdy wiemy
stał się aktywistą • Świadczy to o całkowitym niezrozumieniu, jak wygląda życie zwykłych
ludzi • Biurokraci nie przyciągnęli nikogo do Kościoła, przeciwnie, sprawili, że wielu wier­
nych poczuło się wyobcowanych • Przedsoborowy katolicyzm ludowy • Kolejne świadectwo
kard. Newmana • Dowody przedstawione przez socjologa • Zniszczenie tradycyjnej litur­
gii i pobożności ludowej prowadzi do masowej utraty katolickiej tożsamości • Hierarchia
zaświadcza o obniżeniu się szacunku względem Najświętszego Sakramentu • Przedsoborową
jednorodność liturgiczną zastąpiła liturgiczna anarchia • Biskupi osłaniają liberałów przed
skargami wiernych • Niekatolicy ubolewają nad zanikiem transcendencji w katolickim kulcie
• Przykłady banalizacji współczesnej liturgii • Niektórzy liberalni muzycy przyznają, że sytu­
acja nie jest dobra • Dietrich von Hildebrand twierdzi, że nawet diabeł nie zdołałby skutecz­
niej zniszczyć liturgii • Kard. Heenan przyznaje, że w Kościele panuje chaos i zgorzknienie •
Abp R.J. Dwyer piętnuje banalność reform.
VII
Kult człowieka
Nowa Msza nie ma nic wspólnego z zamierzeniami ojców II Soboru Watykańskiego • Znaj­
dujemy się w obliczu trwającej rewolucji liturgicznej • Współczesne społeczeństwo ubóstwia
człowieka zamiast czcić Boga • Chęć zbudowania nieba na ziemi • Zbyt wielu biskupów
132
112
98
88
76
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin