Michael Davies - Nowa msza papieża Pawła (z rozdziałami) (1980).pdf
(
2467 KB
)
Pobierz
NOWA
Michael Davies
Nowa Msza
papieża Pawła
Przełożył
Tomasz Maszczyk
Te Deum
Warszawa 2014
Projekt okładki
Jakub Pytel
Tytuł oryginału
Pope Paul's New Mass
Copyright © for the Polish edition by Wydawnictwo Te Deum Sp. z o.o
v
2014
Te Deum Sp. z o. o.
ul. Garncarska 32, 04-886 Warszawa
tel. +48 22 615 28 60, 615 85 87
faks +48 22 615 52 09, 615 85 87
tedeum@tedeum.pl
http://www.tedeum.pl
ISBN 978-83-89345-35-6
Printed in Poland
Spis treści
Wstęp do wydania polskiego
Od autora
I Rozwój rytu rzymskiego
Natura liturgii • Liturgia dziełem samego Chrystusa • Godność katolickiego kapłaństwa •
Wspaniałość ofiary Mszy św. • Celebrans winien podporządkować swą osobowość rytuałowi
• Jak rozwijał się ryt rzymski • Reformatorzy protestanccy odwrócili kierunek tego rozwoju
we własnych liturgiach • Sobór Trydencki na zawsze definiuje katolicką naukę o Eucharystii
• Sobór nakazuje reformę mszału • Sw. Pius V promulguje zreformowany mszał bullą
Quo
primum tempore
(1570) • Mszał wydany przez Piusa V nie zawiera nowych obrzędów Mszy,
lecz kodyfikuje istniejący ryt rzymski w formie, którą nadało mu 15 wieków rozwoju • Kapłani
uzyskali na zawsze prawo używania tego rytu przy odprawianiu Mszy św. • Zmiany w msza
le aż do 1962 roku nie wpłynęły istotnie na jego kształt • Zasady reformy i rozwoju liturgii •
II Sobór Watykański wyraża zamiar zachowania i pielęgnowania wszystkich istniejących rytów
• Zniszczenie rytu rzymskiego w następstwie reform wprowadzonych po soborze.
II Rewolucyjne prawodawstwo
Niekończąca się lawina posoborowego prawodawstwa liturgicznego • Ponad 200 dokumen
tów (lata 1963-1980) • Konieczność czytania między wierszami w dokumentach soborowych
• Omówienie 13 kluczowych dokumentów •
Sacrosanctum Concilium,
konstytucja o świętej
liturgii (4 grudnia 1963) •
Sacram liturgiom,
motu proprio o reformie liturgii (25 stycznia 1964)
•
Inter cecumenici,
instrukcja Kongregacji Obrzędów o właściwym wdrażaniu konstytucji
o świętej liturgii (26 września 1964) • Podsumowanie dotychczasowych postępów rewolu
cji liturgicznej • Douglas Woodruff, redaktor naczelny „The Tablet", wyraża zaniepokojenie
kierunkiem, który przybierają reformy • Ograniczenie postu eucharystycznego do jednej
godziny •
Ecclesise semper,
dekret Kongregacji Obrzędów o koncelebrze i udzielaniu Komu
nii św. pod dwiema postaciami (7 marca 1965) • Prefacja może być odmawiana w językach
narodowych • Obowiązek niedzielny można spełniać w sobotę wieczorem •
Muskam sacram,
instrukcja Kongregacji Obrzędów o muzyce w liturgii (5 marca 1967) •
Tres abhinc annos,
druga instrukcja Kongregacji Obrzędów o właściwym wdrażaniu konstytucji o świętej liturgii
(4 maja 1967) • Cała Msza może być już odprawiana w językach narodowych • „The Tablet"
krytykuje angielski przekład kanonu rzymskiego, nazywając go zdradą • Rośnie opór wzglę
dem rewolucji liturgicznej • W Wielkiej Brytanii powstaje Latin Mass Society • Walter Matt
zakłada w USA czasopismo „The Remnant" • Bardzo niewielu księży jest gotowych czynnie
przeciwstawić się reformom • Dzięki stopniowemu wprowadzaniu rewolucji liturgicznej
wytworzył się wzór kompromisu • W maju 1968 wprowadzono trzy nowe modlitwy eucha
rystyczne, wychwalane przez ks. Bugniniego • Podczas synodu biskupów w październiku
1967 zostaje zaprezentowana tzw.
Missa normativa
• Reakcje biskupów i wyniki głosowania
•
Missale Romanum,
konstytucja apostolska Pawła VI promulgująca nowy mszał (3 kwietnia
1969) • Status prawny Mszy trydenckiej po publikacji tego dokumentu: każdy kapłan nadał
ma prawo celebrować tradycyjną Mszę •
Memoriale Domini,
instrukcja Kongregacji Kultu
Bożego o sposobie przyjmowania Komunii św., zezwala na rozdzielanie Komunii na rękę
(29 maja 1969) • Kardynałowie Ottaviani i Bacci przekazują papieżowi
Krótką analizę krytycz
ną novus ordo Missse
(wrzesień 1969) • Papież odpowiada kardynałom w przemówieniu z 19
listopada 1969 •
Sacramentan communione,
instrukcja Kongregaq'i Kultu Bożego rozszerzają
ca możliwość udzielania Komunii św. pod dwiema postaciami (29 czerwca 1970) •
Liturgicee
instaurationes,
trzecia instrukcja o właściwym wdrażaniu konstytucji o świętej liturgii, wydana
przez Kongregację Kultu Bożego (5 września 1970) •
Jmmensse caritatis,
instrukcja Kongrega
15
21
25
38
5
Spis treści
cji Kultu Bożego o ułatwieniu dostępu do Komunii św., wprowadzająca świeckich szafarzy
Komunii (29 stycznia 1973) •
Encharistiae participationem,
list okólny Kongregacji Kultu Boże
go do przewodniczących konferencji episkopatów w sprawie nowych modlitw euchary
stycznych; prosi się w nim biskupów, by wyperswadowali księżom używanie nieoficjalnych
modlitw eucharystycznych, a w przyszłości obiecuje wprowadzenie większej liczby oficjal
nych modlitw (27 kwietnia 1973) •
Pueros baptizatos,
dyrektorium o Mszach z udziałem dzieci
(1 listopada 1973), nadir rewolucji liturgicznej.
III
Reforma czy rewolucja?
Biskupom trudno jest obiektywnie ocenić rezultaty rewolucji liturgicznej • Od tej reformy
zależy wiarygodność biskupów • Biskupi USA składają hołd reformom papieża Pawła VI •
William F. Buckley jun. ma na tę kwestię inny pogląd • Liturgiści i hierarchowie zaprzeczają,
że nastąpiła rewolucja, mylą się jednak • Świadectwa dotyczące rewolucyjnej natury reform
liturgicznych składane zarówno przez tradycyjnych katolików, jak i liberałów • Ks. Gelineau
zaświadcza, że ryt rzymski został zniszczony • Wiele innych wypowiedzi, w tym także z ust
protestantów, potwierdzających zniszczenie liturgii • Abp Bugnini rozgłasza, że jego reformy
są wielkim osiągnięciem Kościoła.
IV
Zwycięska rewolucja
Przed soborem pragnienie zmian liturgicznych było rzadkością zarówno wśród duchowień
stwa, jak i wśród świeckich • Zwolennicy reform byli zazwyczaj uważani za ekscentryków
• Świadectwa, które to potwierdzają • Reforma została narzucona zwykłym wiernym przez
liturgicznych biurokratów • Niewielu katolików wyraziło czynny sprzeciw wobec rewolucji
• Przyczyny tego stanu rzeczy • Stosunkowo nieliczni wierni angażują się w dowolny aspekt
życia Kościoła poza uczestnictwem w niedzielnej Mszy • Zwodnicza kampania propagando
wa • Rewolucja liturgiczna zburzyła stabilność katolicyzmu i przygotowała grunt pod odstęp
stwa moralne i doktrynalne, czyniąc zmianę istotnym elementem katolickiego życia • Początki
ruchu oporu wobec zmian • Większość księży jest gotowa na kompromis • Rewolucja odnio
sła sukces jeszcze przed wprowadzeniem
novus ordo Missa;.
V
Fiasko duszpasterskie
Abp Bugnini twierdzi, że reforma okazała się sukcesem duszpasterskim • Abp G.P. Dwyer
zgadza się z tym twierdzeniem, uznając, że przeciwnicy rewolucji zajmują się błahostkami •
Następstwem zmian liturgicznych jest stagnacja i upadek • Zniszczenie tradycyjnej symboli
ki osłabia wiarę • Świadectwa dowodzące, że reforma okazała się duszpasterską porażką •
Liturgiczna biurokracja kieruje się mentalnością elitarną • Nowa liturgia jest nudna • Zanik
poczucia transcendencji • Kard. Heenan ostro krytykuje
Missa normativa
podczas synodu
biskupów (1967) • Liturgiczni biurokraci są nieczuli na krytykę i pogardliwie traktują poboż
ność ludową.
VI
Zniszczenie pobożności ludowej
Kard. Newman składa hołd skuteczności tradycyjnej liturgii • Jest ona teocentryczna • Spra
wia, że wyznawca staje w obliczu transcendencji • Liberalni katolicy pragną, by każdy wiemy
stał się aktywistą • Świadczy to o całkowitym niezrozumieniu, jak wygląda życie zwykłych
ludzi • Biurokraci nie przyciągnęli nikogo do Kościoła, przeciwnie, sprawili, że wielu wier
nych poczuło się wyobcowanych • Przedsoborowy katolicyzm ludowy • Kolejne świadectwo
kard. Newmana • Dowody przedstawione przez socjologa • Zniszczenie tradycyjnej litur
gii i pobożności ludowej prowadzi do masowej utraty katolickiej tożsamości • Hierarchia
zaświadcza o obniżeniu się szacunku względem Najświętszego Sakramentu • Przedsoborową
jednorodność liturgiczną zastąpiła liturgiczna anarchia • Biskupi osłaniają liberałów przed
skargami wiernych • Niekatolicy ubolewają nad zanikiem transcendencji w katolickim kulcie
• Przykłady banalizacji współczesnej liturgii • Niektórzy liberalni muzycy przyznają, że sytu
acja nie jest dobra • Dietrich von Hildebrand twierdzi, że nawet diabeł nie zdołałby skutecz
niej zniszczyć liturgii • Kard. Heenan przyznaje, że w Kościele panuje chaos i zgorzknienie •
Abp R.J. Dwyer piętnuje banalność reform.
VII
Kult człowieka
Nowa Msza nie ma nic wspólnego z zamierzeniami ojców II Soboru Watykańskiego • Znaj
dujemy się w obliczu trwającej rewolucji liturgicznej • Współczesne społeczeństwo ubóstwia
człowieka zamiast czcić Boga • Chęć zbudowania nieba na ziemi • Zbyt wielu biskupów
132
112
98
88
76
6
Plik z chomika:
Stonka__Ziemniaczana
Inne pliki z tego folderu:
Abp Antoni Szlagowski - Zasady modernistów (modernistarum doctrina) (1908).pdf
(451 KB)
Abp Antoni Szlagowski - Wiara w pojęciu katolickim, a modernistycznym. Konferencja dla mężczyzn (1909).pdf
(284 KB)
Bp Kazimierz Tomczak - Modernizm a protestantyzm liberalny (1911).pdf
(371 KB)
Abp Walenty Zubizarreta OCD - O modernizmie (1924).pdf
(482 KB)
Abp Marcel Lefebvre - oni Jego zdetronizowali (1987).pdf
(796 KB)
Inne foldery tego chomika:
Apologetyka i dogmatyka
Biblia
Bł. Katarzyna Emmerich
DOKTORZY KOŚCIOŁA
Droga Krzyżowa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin