Indywidualny program usprawniania i wspomagania luki.doc

(26 KB) Pobierz

Indywidualny program usprawniania i wspomagania
funkcji percepcyjno-motyrycznych z wykorzystaniem
Metody integracji sensorycznej, NDT,pSYCHOMOTORYKI

 

 

Cele terapeutyczne

Sposób realizacji

Uwagi
o realizacji

1. Normalizacja odbioru bodźców zmysłowych i aktywizacja podstawowych układów zmysłów: dotykowego, proprioceptywnego i przedsionkowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Poprawę regulacji napięcia mięśniowego w obrębie centralnych części ciała, stabilizacji obręczy barkowej i kokontrakcji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stymulacja bazalna ( w obrębie podstawowych układów zmysłów: – przedsionkowego, czucia głębokiego
i dotyku:

-    wałkowanie ciała walcem i piłką sensoryczną z kontrolowanym naciskiem,

-    turlanie, zawijanie ciała w matę sensoryczną,

-    przeciskanie się przez ciasny tunel wykonany ze zrolowanego materaca,

-    zabawy z przenoszeniem
i przepychaniem ciężkich przedmiotów
(toczenie butelek wypełnionych wodą, przenoszenie ciężarków, chwytanie woreczków sensorycznych o różnym ciężarze i fakturze),

-    baraszkowanie na podłożu
o zróżnicowanej strukturze – przeciąganie dziecka
za nogi, ręce ze zmianą kierunku ruchu po materacu, kołdrze gorczycowej, matach sensorycznych wypełnionych różnymi materiałami (piaskiem, grochem, kasztanami, gumowymi miękkimi zabawkami),

-    zabawa w Zaprzęgi: w leżeniu przodem dziecko chwyta końce drążków gimnastycznych, pociąganie dziecka za sobą,

-    zabawy w rozciągliwym worku
w pozycjach na brzuchu, na plecach, klęku, siadzie oraz pozycji stojącej,

- różnicowanie bodźców dotykowych „Co mnie dotknęło?”,

-    zabawy z rozpoznawaniem przedmiotów schowanych w woreczku lub pudełku (stymulacja czucia różnicującego),

-    ćwiczenia w poz. pronacyjnej
na piłce i podwieszanej platformie przyciąganie się i odpychanie trzymając oburącz laskę, linę; przenoszenie oburącz laski za głowę,

-    krążenia ramion, ćwiczenia
w poz. czworaczej, ćwiczenia
w „helikopterze” i hamaku
w poz. na brzuchu’ „wyścigi krabów”

-    ćwiczenia z przepychaniem, siłowaniem, (ćw. rozwijające kokontrakcję),

-    przeciskanie się przez materace, tunel z kołdry gorczycowej.

-    turlanie się w beczce z naprze-miennym odpychaniem się rękoma,

-    podskoki na batucie z ćwierć-
i półobrotem, 

 

 

3. Poprawa reakcji posturalnych i równowagi.

-    utrzymywanie równowagi w pozycji siedzącej oraz klęku podpartym podczas huśtania w kierunkach przód-tył i na boki, na koniku lub podwieszanym wałku,

-    przechodzenie po kładce z woreczkiem na głowie i omijanie przeszkód,

-    przechodzenie po kładce z woreczkiem na głowie i przenoszenie przedmiotów,

-    przechodzenie po przeszkodach z zróżnicowanej twardości i powierzchni,

-    przechodzenie  po cegiełkach piankowych,

-    przechodzenie po podwieszanej ławce lub belce,

-    przechodzenie po kamieniach sensorycznych, zbieranie rozrzuconych przedmiotów lub obrazków (przechodzenie do przodu, do tyłu).

 

4. Doskonalenie ogólnej koordynacji ruchowej w tym obustronnej koordynacji
i ruchów naprzemiennych
z przekraczaniem środkowej linii ciała.

 

-    skakanie obunóż ze zmianą tempa
i kierunku ruchu,

-    seryjne podskoki na batucie
ze skrętem tułowia, krążeniem ramion (wg wskazanej sekwencji),

-    skakanie na piłce, przemieszczanie się i skakanie
w różnych kierunkach
z piłką trzymaną oburącz, obunóż,

 

5. Rozwijanie orientacji kierunkowo-przestrzennej
i planowania motorycznego w oparciu o schemat ciała

-    Ćwiczenia z piłkami, woreczkami,

-    Zabawy ruchowe z utrwalaniem stosunków przestrzennych

 

6. Poprawa mobilności nadgarstka, sprawności dłoni i palców.

-    nawijanie tasiemek i włóczki
na rolkę, zwijanie kłębków różnej wielkości,

-    zapinanie klamerek na linkach podwieszanej platformy,

-    malowanie dłonią i palcami na dużych powierzchniach, kreślenie wzorów
w materiałach sypkich
o różnej strukturze,

-    ćwiczenia grafomotoryczne, przewlekanki, skręcanie sznurków
i wyklejanie kulkami z bibuły,

 

7. Usprawnianie percepcji wzrokowej.

-    ćwiczenia z piłką Marsdena,

-    ćwiczenia usprawniające
w zakresie widzenie obuocznego 
z wykorzystaniem „Ortopudełka”

-    wyszukiwanie różnic
na obrazkach, wskazywanie różnic
w położeniu przedmiotów
w przestrzeni i na obrazkach,

-    ćwiczenia pamięci wzrokowej: odtwarzanie sekwencji i układów rytmicznych,

 

 

             

Ćwiczenia psychomotoryczne.

1.kaczka,

2.zając,

3pinokio,

4ślimak,

5 bocian,

6 krokodyl,

 

Ćwiczenia indukcyjne.

-        lata mucha,

-        budukemy mosty,

-        pif paf

Zgłoś jeśli naruszono regulamin