Knapinski_Władysław_-_O_Składzie_Apostolskim.pdf

(782 KB) Pobierz
o
SKŁADZIE
O
CZT ZGADZA SIg ZE ZDROWĄ KRYTYKĄ TO PODANIE:
ŻE
FORMUŁA WIARY
ZWANA SKŁADEM APOSTOLSKIM
OD 8AUYCHŻE APOSTOŁÓW POCHODZI!
NAPISAŁ
X. Władysław Knapiński,
S. Teol. Kand., Cenz. dd. rei., Wikar. par.
iw.
Krzyża.
| Wydanie drugie przejrzane i pomnożone,
Pierwszy raz wyszło w Przeglądzie Kat. z r. 1869 wN. 83—39 i 43—47.
■ II SOćffióO" ■ - —
WARSZAWA.
W DRUKARNI CZERWIŃSKIEGO I SPÓŁKI,
ulica Śto-Krzyska Nr. 1325.
1870.
Dzieło o
Składzie Apostolskim
i t. d. przez ke. Włady­
sława KnapiAskiego, przeczytałem i nie znalazłem w niem nic
przeciwnego wierze św. i dobrym obyczajom.
Warszawa d. 4 grudnia 1869 r.
Ks. Ł Ruszkiewicz.
Cenzor dzieł treści relig.
N. 3107.
A P P R O B A T U R .
Vareaviae dic 27 Novembris (9 Dccerabris) 1869 a.
Praeses Coneiat. Glie Varsavieneie.
Praelatus Metropolitanus,
St. Zwoliński
(L. S.)
Secretarius,
Ig. Dudrewicz.
I
,/l,O3Bo.iieH0
H,emypoio
r. BapmaBa
2
Uroapa
1870
r.
WIELMOŻNEMU XIĘDZU
WOJCIECHOWI
PROBOSZCZOWI W KONPINIE,
STRYJOWI I RZECZYWISTEMU DOBRODZIEJOWI MOJEMU
pierwociny pracy na poln piśmiennictwa kościelnego
SKŁADAM
X. W. K.
SPIS ROZDZIAŁÓW.
tir.
1
Wstęp........................................................... . . . .
ROZDZIAŁ I. Źródła, z których się można dowiedzieć
o poozątku Składu.................................................. 10
ROZDZIAŁ II. O wiedzy i wiedząoyoh (Gnozie i Gno-
etykach) w pierwszych czasach Chrześoianizmu .
19
ROZDZIAŁ III. świadectwa pozytywne o Składzie. Arty­
kuł I. Świadectwa ze ś. Ireneusza *) .
. • 92
Artykuł IŁ Świadectwa z Tertuliana ...
67
ROZDZIAŁ IV. Nauczanie i wydawanie Składu jako obrząd
porządku ohrzeetnego............................................ 86
ROZDZIAŁ V. Różne formy Składu Apostolskiego .
.113
ROZDZIAŁ VI. Historja Składu według A tan. CoquereI
(Syna) .... ............................................................... 145
*) Ten
tytuł przez omyłkę druku wypuszczony w tekście,
winien stać na str. 52 po szóstym wierszu od góry, a przed ustępem
zaczynającym się od słów: „Że
Credo
nie jest
u
i t. d,
Powodem do niniejszej pracy była mi ksią­
żka j». t.
Hisłoire du Credo,
przez Atanazego Co-
querel’a syna, w Paryżu wydana r. b., która
przez
szczególniejszy jakiś wzgląd, dostała się publikacji
p. n. „Biblioteka filozofji współczesnej," czyli po­
zytywu cj, antireligij n ej.
P. Atanazy uwziął się na to, aby wykazać
swym współwyznawcom, kalwinistoin, żc są nie­
dorzeczni, obstając uporczywie za
Składem apo­
stolskim,
czyli
Credo.
Dowodzi im: że nic tylko
nie należy zobowiązywać do odmawiania
Credo
w liturgji i przy promocji na pasterstwo, ale
owszem, należy je odrzucić,—potępić nawet. Po­
dobno kiedyś był on przez swoją zwierzchność tur-
bowany, za odrzucanie
Składu;
więc w niniejszej
swej książce, aby wykazać niesłuszność wyroku
konsystorskiego, obala
Skład.
Skład Apost.
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin