SILNIKI PRĄDU STAŁEGO.pdf

(776 KB) Pobierz
SILNIKI PRĄDU STAŁEGO
SILNIK ELEKTRYCZNY JEST MASZYNĄ, KTÓRA ZAMIENIA
ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ NA ENERGIĘ MECHANICZNĄ
BUDOWA I DZIAŁANIE SILNIKA PRĄDU STAŁEGO
Moment obrotowy silnika powstaje
na skutek oddziaływania dwóch pól
magnetycznych – od stojana i wirnika.
Pole magnetyczne stojana może
pochodzić od magnesu trwałego, lub
cewki zasilanej napięciem stałym.
Pole magnetyczne od wirnika
pochodzi od cewki zasilanej
napięciem stałym. Zasilanie do
ruchomej cewki doprowadza się za
pomocą szczotek i komutatora.
Źródło: M. Olszewszki, W. Kościelny, W. Mednis, J. Szaciłło-Kosowski, P. Wasiewicz,
Urządzenia i systemy mechatroniczne, REA, Warszawa 2009.
BUDOWA I DZIAŁANIE SILNIKA PRĄDU STAŁEGO
Komutator zapewnia odpowiednie
przełączanie napięcia na uzwojenia
wirnika i zmianę kierunku przepływu
prądu, dzięki czemu uzyskuje się stały
kierunek obrotu wirnika
Źródło: M. Olszewszki, W. Kościelny, W. Mednis, J. Szacidło-Kosowski, P. Wasiewicz,
Urządzenia i systemy mechatroniczne, REA, Warszawa 2009.
CECHY SILNIKÓW PRĄDU STAŁEGO
ZALETY:
duży moment rozruchowy,
łatwy sposób regulacji prędkości obrotowej w dużym zakresie,
prosty sposób zmiany kierunku wirowania.
WADY:
mała trwałość i niezawodność – wymóg częstej konserwacji,
iskrzenie pod szczotkami,
głośna praca,
wrażliwość na przeciążenia – większa niż dla SPP.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin