Zrozumiec_BPMN_Modelowanie_procesow_biznesowych_Wydanie_2_rozszerzone_zbpmn.pdf

(2360 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Jan Paluch
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/zbpmn
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-2707-8
Copyright © Helion 2017
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp
1. Wprowadzenie do BPMN
1.1. Proces i model procesu
1.2. Dlaczego notacja BPMN?
1.3. Poziomy modelowania
2. Szybki start — elementarz
2.1. Pierwszy krok
2.2. Baseny i tory
3. Bramki — dzielenie i
łączenie
procesów
3.1. Bramki w BPMN
3.2. Bramka wykluczająca
3.3. Bramka niewykluczająca
3.4. Bramka równoległa
3.5. Bramka złożona
3.6. Bramka oparta na zdarzeniach
4. Dzielenie i
łączenie
bez bramek
4.1. Rozgałęzienia bez bramek
4.2. Złączenia bez bramek
4.3. Kiedy pomijać bramki?
5. Przepływy
5.1. Przepływ sekwencyjny
5.2. Przepływ komunikatu
5.3. Powiązania
6. Obiekty danych
6.1. Modelowanie obiektów i magazynów danych
6.2. Przepływ obiektów w procesach
6.3. Wejścia i wyjścia danych
6.4. Kolekcje danych
5
9
9
10
12
15
15
16
19
20
23
24
28
29
32
37
37
38
40
43
46
51
54
57
58
59
60
62
Kup książkę
Poleć książkę
4
Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych
65
65
68
71
73
77
78
95
97
99
108
115
119
121
122
128
128
130
131
131
132
132
133
134
135
137
7. Kooperacje i konwersacje
7.1. Modelowanie kooperacji
7.2. Procesy prywatne i publiczne
7.3. Wieloinstancyjni uczestnicy procesów biznesowych
7.4. Konwersacje
8. Zdarzenia
8.1. Typy zdarzeń
8.2. Jak to wszystko opanować?
9. Czynności i podprocesy
9.1. Zadania
9.2. Podprocesy
9.3. Pętle, czynności wieloinstancyjne i kompensacje
9.4. Czynność wywołania (call activity)
10. Choreografie
10.1. Zadanie choreografii
10.2. Choreografia złożona
10.3. Kooperacje, procesy i choreografie
10.4. Kiedy używać diagramów choreografii?
11. BPMN i co dalej?
11.1. Modelować czy analizować?
11.2. Odkrywanie procesów
11.3. Architektura procesów
11.4. BPMN i UML
11.5. Podsumowanie
Inne
źródła
Skorowidz
Kup książkę
Poleć książkę
Bramki — dzielenie i
łączenie
procesów
3
Bramki (ang.
gateways)
w notacji BPMN są podstawowym mechanizmem pre-
zentowania logiki przepływów w procesach biznesowych. Bardzo często bowiem
w procesach biznesowych mamy do czynienia nie z sekwencjami kilku aktywności
następujących po sobie, ale z różnymi kombinacjami tych aktywności. Przykładowo
gdy modelujemy proces rozpatrywania wniosku o dofinansowanie,
ścieżka
aktyw-
ności (kroków) w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku będzie przebiegała
inaczej niż
ścieżka
po odrzuceniu wniosku. Zanim jednak zabierzemy się do mode-
lowania tych dwóch
ścieżek,
musimy w jakiś sposób określić owo rozwidlenie: kiedy
następuje, jakie warunki muszą być spełnione, czy dalsze kroki są realizowane rów-
nolegle i niezależnie, czy może mamy do czynienia z wyborem „albo-albo”. Za każ-
dym razem gdy w procesie mamy kilka alternatywnych
ścieżek
działania, mamy
na pewno do czynienia z miejscem procesu, które na modelu może być zaprezen-
towane właśnie za pomocą jakiejś bramki. W tym rozdziale omówione są po-
szczególne rodzaje bramek. Należy jednak pamiętać,
że
bramki w notacji BPMN
2.0 nie zawsze są obowiązkowe, tzn. można poprawnie zamodelować proces bez
użycia niektórych bramek — więcej na ten temat w rozdziale 4., „Dzielenie i
łą-
czenie bez bramek”.
W językach programowania mamy do czynienia z wyrażeniami sterującymi,
np. w języku C++:
if
,
switch
,
do while
,
while
,
for
, dzięki którym możemy układać
następujące po sobie instrukcje w algorytmy. W procesach biznesowych układamy
aktywności (kroki), ale w nieco inny sposób. Dla osób, które mają doświadczenie
w pisaniu kodu, może to być początkowo zaskakujące, ale w notacji BPMN nie ma
takiego bogactwa wyrażeń sterujących, za to odpowiednik instrukcji
if
ma wiele
wariantów, choć tylko jeden z nich może być powiązany z wyrażeniem warunkowym.
Zanim przejdziemy do omawiania konkretnych rodzajów bramek w standardzie
BPMN 2.0, warto,
żeby
Czytelnik zapamiętał jedną regułę, której przyjęcie spowo-
duje lepsze rozumienie każdego z omawianych typów:
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin