Informator_P1_polski.pdf

(3558 KB) Pobierz
I
NFORMATOR
o
egzaminie ósmoklasisty
z
języka polskiego
od roku szkolnego 2018/2019
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2017
Zespół redakcyjny:
dr Wioletta Kozak (CKE)
dr Maria Romanowska (OKE Jaworzno)
Wioleta Dobosz-Leszczyńska (CKE)
Robert Chamczyk (CKE)
dr Marcin Smolik (CKE)
Danuta Marchlewska (OKE Warszawa)
Hanna Wylężek (OKE Jaworzno)
Recenzenci:
prof. dr hab. Jakub Z. Lichański
dr hab. Krzysztof Biedrzycki, prof. UJ i IBE
dr Renata Bryzek
dr Tomasz Karpowicz
Informator został opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną we współpracy
z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi.
Centralna Komisja Egzaminacyjna
ul. Józefa Lewartowskiego 6, 00-190 Warszawa
tel. 22 536 65 00
sekretariat@cke.edu.pl
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk
tel. 58 320 55 90
komisja@oke.gda.pl
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
ul. Adama Mickiewicza 4, 43-600 Jaworzno
tel. 32 616 33 99
oke@oke.jaworzno.pl
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
os. Szkolne 37, 31-978 Kraków
tel. 12 683 21 01
oke@oke.krakow.pl
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
al. Legionów 9, 18-400 Łomża
tel. 86 216 44 95
sekretariat@oke.lomza.pl
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
ul. Ksawerego Praussa 4, 94-203 Łódź
tel. 42 634 91 33
komisja@komisja.pl
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
ul. Gronowa 22, 61-655 Poznań
tel. 61 854 01 60
sekretariat@oke.poznan.pl
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
pl. Europejski 3, 00-844 Warszawa
tel. 22 457 03 35
info@oke.waw.pl
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
ul. Tadeusza Zielińskiego 57, 53-533 Wrocław
tel. 71 785 18 94
sekretariat@oke.wroc.pl
Spis treści
3
Spis treści
1.
Opis egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego
…………………………………………….
Wstęp
………………………………………………………………………………………………….
Zadania na egzaminie
……………………………………………………………………………...
Opis arkusza egzaminacyjnego
………………………………………………………………….
Zasady oceniania
……………………………………………………………………………………
2.
Przykładowe zadania z rozwiązaniami
………………………………………………………...
Teksty literackie
…………………………………………………………………………………….
Stanisław Lem,
Jak ocalał świat
………………………………………………………………...
Juliusz Słowacki,
Balladyna
……………………………………………………………………..
Julia Hartwig,
Komunikat
………………………………………………………………………..
5
5
5
7
8
15
15
15
28
40
Teksty nieliterackie
………………………………………………………………………………...
Józef Bocheński,
Teoria męstwa
………………………………………………………………...
Maria Ossowska,
Rycerz w średniowieczu
………………………………………………………
51
51
56
Tematy wypracowań. Wypracowania o charakterze argumentacyjnym
………………..
70
Tematy wypracowań. Wypracowania o charakterze twórczym
…………………………..
81
4
Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019
Opis egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego
5
1.
W
STĘP
Opis egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego
Język polski jest jednym z obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych na egzaminie
ósmoklasisty i na egzaminie maturalnym.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego sprawdza, w jakim stopniu uczeń VIII klasy szkoły
podstawowej spełnia wymagania określone w
podstawie programowej kształcenia ogólnego
dla pierwszych dwóch etapów edukacyjnych (klasy I–VIII).
Informator
prezentuje przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami oraz
wskazuje odniesienie zadań do wymagań podstawy programowej. Zadania w
Informatorze
nie
wyczerpują wszystkich typów zadań, które mogą wystąpić w arkuszu egzaminacyjnym. Nie
ilustrują również wszystkich wymagań z zakresu języka polskiego określonych w podstawie
programowej. Dlatego
Informator
nie może być jedyną ani nawet główną wskazówką do
planowania procesu kształcenia w szkole. Tylko realizacja wszystkich wymagań z podstawy
programowej, zarówno ogólnych, jak i szczegółowych, może zapewnić wszechstronne
wykształcenie polonistyczne uczniów, w tym ich właściwe przygotowanie do egzaminu
ósmoklasisty.
Z
ADANIA NA EGZAMINIE
W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania
zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań
zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz
zadania na dobieranie.
Zadania otwarte to takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród zadań
otwartych znajdą się:
zadania z luką, wymagające uzupełnienia zdania bądź krótkiego tekstu jednym lub kilkoma
wyrazami
zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające stworzenia krótkiego tekstu, w tym zadania
sprawdzające umiejętność tworzenia różnych form użytkowych, np. ogłoszenia,
zaproszenia, dedykacji
zadanie rozszerzonej odpowiedzi, wymagające napisania wypracowania.
W zadaniach egzaminacyjnych szczególny nacisk zostanie położony na sprawdzanie
umiejętności związanych z argumentowaniem, wnioskowaniem, formułowaniem opinii.
Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie wymagało również kompetencji literackich
(np. rozumienia sensu utworów), kulturowych (np. interpretacji plakatu), językowych (np.
świadomego korzystania z różnych środków językowych).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin