2014_03_108(3).pdf

(8197 KB) Pobierz
K
W
I
E
C
I
E
Ń
2
0
1
4
Fiat
Czasopismo pracowników spółek Grupy Fiat w Polsce • Rok XVIII/1 • Numer 108 • Kwiecień 2014
wokół nas
CZASOPISMO PRACOWNIKÓW GRUPY FIAT W POLSCE
LUDZIE
/
PRODUKT
/
AKTUALNOŚCI
/
CZAS WOLNY
Powstaje grupa
światowa
rok 18/1
numer 108
kwiecień 2014
Wydawca
Fiat Polska Sp. z o.o.
Odpowiedzialny za edycję
w Grupie Fiat
Claudio D’Amico
Redaktor Naczelny
Filippo Gallino
Z-ca Redaktora Naczelnego
Francesco Novo
Redakcja Satiz Poland Sp. z o.o.
Mirosława Malich
ul. Sempołowskiej 19,
43-300 Bielsko-Biała
www.satiz.pl
e-mail: redakcja@satiz.pl
Studio graficzne
Irena Nycz-Imielska
Maciej Feodorów
Reklama
Gabriela Kolonko
tel.: 33 813 27 61
kolonko@satiz.pl
Opracowanie, łamanie
i przygotowanie do druku
Satiz Poland, Bielsko-Biała
Druk
Dimograf, Bielsko-Biała
Nakład
12.550 egz.
Oddano do druku:
27 marca 2014 r.
w numerze
FIRMA
LUDZIE
PRODUKT
AKTUALNOŚCI
CZAS WOLNY
56
56 Nowości
58
58 Książki
60 Kuchnia
14 Złoty Inżynier dla Antoniego Grenia
16 Salon Samochodowy w Genewie
22 Królowe śniegu
62
Cennik samochodów
47 Marian Konieczny
66
Fiat to my
50
Danie specjalne
Niezdrowe pomysły
na zdrowie
4
7
8
12
32
36
40
42
Powstaje FCA – grupa o zasięgu światowym
Wyniki Fiata za rok 2013
Wyniki spółek Fiata w Polsce
Rynek w Polsce w 2013 roku
Workplace Integration w FAP
Zespół IT w spółkach Magneti Marelli
Fiat Services Polska księguje Chryslera
Newsy
3
FIRMA
GRUPA
o zasięgu
światowym
Powstaje grupa
Claudio
D’Amico
29 stycznia zarząd Fiat S.p.A. zatwierdził
reorganizację spółki, w wyniku której powstaje
jeden z największych producentów samochodów
na świecie, zatrudniający 300 tysięcy osób
pracujących w każdym zakątku świata.
en stał się rzeczywistością. Rozpoczyna się
nowy rozdział w ponad stuletniej historii fir-
my, który napawa dumą 300 tysięcy pra-
cowników w każdym zakątku Ziemi z faktu, że
stanowią część wielkiego producenta samocho-
dów, mogącego stawać w szranki z najlepszą
konkurencją na świecie. To i wiele więcej kryje się
pod szyldem Fiat Chrysler Automobiles, nazwą
nowej Grupy powstałej z połączenia dwóch wiel-
kich koncernów przemysłowych: Fiata i Chryslera.
Data godna odnotowania na kartach historii to
29 stycznia. To w tym właśnie dniu zarząd Fiata
S.p.A. zatwierdził reorganizację spółki. Nabycie,
1 stycznia tego roku mniejszościowych udziałów
(41,5%) Chrysler Group LLC, którymi dysponował
VEBA, fundusz emerytalno-zdrowotny amerykań-
S
skiego związku zawodowego UAW, pozwoliło
firmie Fiat nabyć 100% tytułu własności spółki
z Auburn Hills. Jest to strategiczny wynik całego
managementu Fiata, będący owocem długiej
i ciężkiej pracy zainicjowanej w 2009 roku.
„Droga ta rozpoczęła się dziesięć lat temu, kiedy
Fiat zaczął poszukiwać rozwiązań, które zapewni-
łyby mu miejsce na coraz bardziej skomplikowa-
nym rynku, i zakończyła się – mówił prezes Fiata
John Elkann tuż po posiedzeniu zarządu – połą-
czeniem dwóch organizacji, każdej ze wspaniałą
historią w przemyśle motoryzacyjnym, ale różnych,
choć wzajemnie się uzupełniających pod wzglę-
dem cech i położenia geograficznego”.
Nowa Grupa ma nowe logo: FCA, które widnieje
na okładce naszego czasopisma. Jest ono skró-
4
4
SERGIO MARCHIONNE
JOHN ELKANN
„NA RYNEK
„SPRAWILIŚMY,
WRACA WŁOSKA ŻE FIRMA JEST
PERFEKCJA” SILNIEJSZA”
„Można to nazywać szczęściem, instynktem lub,
jak kto woli, wizją. Faktem jest, że w momencie
kryzysu gospodarczego dojrzeliśmy możliwość
odbudowania na zgliszczach amerykańskiego
przemysłu motoryzacyjnego wielkiej firmy
w całkiem odmienionej formie. I Ameryka
uwierzyła w nasze idee i otworzyła nam drzwi”.
Tak dyrektor generalny Fiata, Sergio Marchionne,
opowiadał w wywiadzie dla dziennika La
Repubblica o zapoczątkowanej w 2009 roku
przygodzie z Chryslerem, która doprowadziła
w minionych tygodniach do powstania grupy Fiat
Chrysler Automobiles. „Z wielu historycznych
i kulturowych przyczyn – dodał Marchionne – nad
nami, Europejczykami, ciąży przeszłość, a wizja
zamknięcia jej, by stworzyć coś nowego, spędza
nam sen z powiek. U nich nie: tam istnieje niemal
naturalna gotowość do wprowadzania zmian”.
Według Marchionne „operacja ta uchroniła Fiata
i jego pracowników przed skutkami włoskiego
i europejskiego kryzysu, który wcale się nie
skończył. I nie tylko: umożliwiła także włoskiemu
przemysłowi samochodowemu przetrwanie na
zredukowanym o połowę rynku. I teraz będzie
mógł ruszyć ponownie, mając silniejsze podstawy,
rozmiary i sieć”. Marchionne podkreślił też, że
„włoska umiejętność do wymyślania
i wytwarzania funkcjonalnych i wysoko
jakościowych produktów jest znacznie bardziej
doceniana za granicą niż w kraju”. „Włoski
samochód ma swój charakter – dodał – i to jaki.
Ma atuty, na bazie których chcemy ponownie
odbudować swoją pozycję. Jesteśmy gotowi. Ale
jeśli nadal będziemy zadręczać się zamiast dążyć
do zmian na lepsze, również ta historia będzie
mieć swój koniec”. Oprócz wyników za pierwszy
kwartał firma ogłosi także nowy plan
przemysłowy. „Alfa Romeo – dodał Marchionne –
będzie w naszej strategii miała centralną pozycję.
Tak jak sprzedawany na całym świecie Jeep
kojarzony jest z amerykańskim samochodem, tak
DNA Alfy musi pozostać włoskie. Fiat wejdzie do
wyższego segmentu rynku masowego z linią
modeli Panda i 500. Lancia stanie się marką
obecną wyłącznie na rynku włoskim. Prawdziwym
wyzwaniem jest nowy rozwój marki Alfa Romeo”.
„Drużyna, która walczyła już tylko
o przetrwanie, awansowała na szczyt
«rankingu»”. Tak prezes Fiata John Elkann
w dzień po posiedzeniu Zarządu, na którym
ogłoszono powstanie grupy Fiat Chrysler
Automobiles, podsumował w wywiadzie dla
dziennika La Stampa kierunek ostatnich
przekształceń Grupy. „Dzisiaj Fiat Chrysler
Automobiles ma kompletną gamę
samochodów, obecną na wszystkich rynkach,
a to oznacza, że jesteśmy konkurencyjną
firmą, która może wygrać mecz. Jeśli rynek
nas nie zawiedzie, naszym celem będzie
powrót wszystkich naszych ludzi z czasowych
postojów do pracy w zakładach”.
Spółka FCA, objaśnił prezes Fiata, „nie będzie
miała „jednej” siedziby, bowiem już teraz ma
ich cztery: Detroit w Ameryce Północnej, Belo
Horizonte w Ameryce Południowej, Szanghaj
w Azji i Turyn w Europie”.
W przeszłości, przypomniał Elkann, „nasza
sytuacja była nadzwyczaj niepewna. W ciągu
ostatnich dwudziestu lat kilka razy groziła
nam upadłość. Ale minione dziesięć lat
upłynęło nam pod znakiem koncentrowania
się wyłącznie na dwóch rzeczach: robieniu
samochodów i rozwijaniu się na świecie”.
A dzięki sojuszowi z Chryslerem w 2009 roku
„mamy się teraz znacznie lepiej i czujemy się
pewniej. Przyszłość motoryzacji w naszym
kraju jest obecnie dużo bardziej trwała
i ma perspektywy, których jeszcze kilka
lat temu nie mogliśmy sobie wymarzyć”.
Po czym John Elkann dodał: „Wystarczy
przypomnieć, w jaki sposób udało nam się
zmienić spółkę Maserati, która już zdołała
podwoić swą sprzedaż.
Projekt „Premium”, mający na celu
postawienie przez nas na wyższe segmenty
światowego rynku, okazał się bardzo dobrym
wyborem i przywrócił Włochy do gry.
W ramach tej strategii nadszedł czas
wznowienia na rynkach obecności Alfy Romeo:
w tej kwestii widzimy mocne zaangażowanie,
projekt jest w zaawansowanym stadium,
a Włochy będą jego głównym bohaterem”.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin