Kulmatycki L. - Joga dla zdrowia. Poradnik ćwiczeń.pdf
(
19387 KB
)
Pobierz
•
•
..
•
·
··
·
··
·
··
·
··
·
··
·
····-
-·······-·
-
··- ··- ·····- ·
-
··········- ···
·
···
·
-··
·
···
·
·
--
·
·
·---···
·
.• ...._
....
•
...••.
•
•....• ....
•
. . . . .•
...
•
..
•
..
•
.•..
•
...
•
.
•
..
•
..•.
•
....
„
• . .
LtL~
..........!i ... ···-
·.·····
,.
.,,.
...............
.
........ ....
. .
....._. ..
„ .
.
„
.
•
....... ..,
.,._
__,._ ...._
.
..
„._._____ _
LESŁAW
KULMATYCKI
DLA ZDROWIA
PODRĘCZNIK ĆWICZEŃ
KSIĄZKA
I \VIEDZA
.........__.il--.-.....
L~
. . . . . .
„„.,.
Od
autora
Holistyczna koncepcja
zdrowia czy promocja zdrowia to
obecnie
nie tylko
modne
ter-
miny,
ale
przede
wszystkim
współczesne
wymogi
wskazujące
na
to,
że
zdrowie
i
dobre
samopoczucie
w
dużym
stopniu
zależą
od
nas samych
i
od
naszego
stylu
życia.
Propono-
wana
w
tym
podręczniku
droga wzmacniania
potencjału
zdrowia
główny
nacisk
kładzie
na
znalezienie
wewnętrznej
równowagi
i
harmonii
z
samym
sobą.
Jest
to
warunek
znalezienia
harmonii
w
otaczającym świecie.
Sama idea nie jest nowa
i
od
tysięcy
lat
funkcjonuje
w
wielu
tradycjach
i
kulturach.
Jedną
z
nich jest joga
iadyjska, której
praktyczny
wymiar jest
możliwy
do
zaadaptowania
również
przez nas, ludzi
Zachodu
.
.
Joga
jest
jednym z najbardziej
kompleksowych
i
uniwersalnych
systemów
promocji
zdrowia.
D
otyka
wszystkich
sfer
zdrowego
stylu
życia.
W
ciągu
wielu
wieków
wypraco-
wała
pra.Jctyczne sposoby
pracy
z
ciałem,
higieny psychicznej czy przcciwdzialania
napięciom
i
stresom.
W
swej
szerszej
perspektywie odnosi
się
do postaw
życiowych,
relacji
z
innymi
ludźmi,
ekologicznej
wrażliwości
czy diety.
·
Prezentowany·
podręcznik
zawiera zarówno
usystematyzowany opis
ćwiczeń
i
pozycji
jogi,
jak praktyk psychicznych,
opracowanych
na podstawie
klasycznych
podręczników
jogi
oraz
własnego doświadczenia
autora. Skrótowo podana
treść
,
a
także
klarowna
strona
graficzna
zachęcają
czytelnika do
podjęcia
prób
skorzystania
z
relaksacyjnych
wartości
·
jogi. Autor
jest
świadomy
tego,
że
niektóre
z
prezentowanych
w
podręczniku
ćwiczeń,
mogą
być
zbyt
trudne dla
początkujących.
Czytelnicy nie powinni
się
tym
zrażać,
gdyż
każde
z
ćwiczeń
bardziej zaawansowanych ma
swoją
łatwiejszą
wersję. Podręcznik
przygotowany
został
z
myś1ą
o pra.Jctycznej
stronie
systemu
jogi
d
la
osób,
które chcialyby
się bliżej
zainteresować
tym
systemem,
a niekoniecznie
są
przygotowane
do studiowania
obszernej literatury.
Dlatego
tei
główną ideą
w
opracowywaniu tego
podręcznika
byla
maksymalna
zwięzłość
przy równoczesnej
prezentacji
wszystkich
najważniej szych
ćwi
czeń,
tych
łatwych
i
tych
trudnych. Dla
pełniejszego
jednak przedstawienia
praktyk
niezbędne
bylo
zaprezentowanie
kontekstu
filozoficzno-myślowego
omawianego
syste-
mu, a
co
za tym
idzie
-
posłużenie się
wieloma terminami sanskryckimi.
Aby
uniknąć
zbytniej
hcrmetyczno~ci
tekstu
w
wypadku trzymania
się
transkrypcji
oryginalnej,
najczęściej
stosowano
pisownię angielską,
przede
wszystkim
dlatego,
że
w
wersji
oryginalnej
książka
pisana
i
wydana
była
w
języku
angielskim. Gdy pisownia
spolszczona
jest powszechnie
przyjęta,
terminy sanslcryckie podane
zostały
w
wersji polskiej
(np.
Patańdżali,
Upaniszady).
Wstęp
fundamentem
filozofii,
psychologii
jącym
scalanie
lub
łączenie .
Poprzez
wy-
oraz
_
nauczania jogi.
Jak
podkresla
We-
ciszenie
umysłu następuje
wgląd
w
naturę
dan.ta,
najistotniejszym
momentem w
ży-
jaini.
Wiąże
się
to z
głębszym
poznaniem
ciu
człowieka
jest moment
doświadczenia
j
zrozumieniem
samego
siebie,
dlatego
też
integracji
świadomości
indywidualnej
i
często
na Zachodzie joga
uważana
jest za
kosmicznej.
rodzaj nowej
wiary
czy
religii. Wpraw-
Prawdopodobnie najpowszechniej
zna-
dzie
system
jogi ma wiele wspólnego z
nym
źródłem
wiedzy
o
jodŻe
jest
Bhaga-
nauczaniem
religijnym
,-------------~
vad-gita,
jedna z
części
czy
filozoficznym,
ale
hinduskiego
eposu
Ma-
przede
wszystkim
jest
on
habharata,
napisanego
1
m
do-
na
prżel.
IIl
i
II
w. p.n.e.
oparty na
osobisl)
świadczeniu,
a nie
na
de-
W
Bhagavad-gicie
bóg
pasywności,
Kriszna instruuje wo-
wocyjnej
odwol ującej
siędodogma-
jownikaArdżunę,
w
jaki
tów.
Według
jogi filozo-
sposóbosiągnąćzjedno-
ficzne koncepcje, o
któ-
czenieze
swą
własną
na-
i:ych
moż.nasiędowiedżieć
turą,
z
jaźnią.
z
książ.ek,
to tylko wiedza
Według
niektórych
ba-
z
drugiej
ręki. Należy
jed-
daczy
nauka jogi jest
nak
podkres1ić,
że
poz.na-
starsza
niż
Wedy.
Wie-
nie prawdy poprzez do-
le
statuetek,
rzeźb
i pie-
świadczenie
jest
celem
częci
przedstawiają-
wszystkich ruchów
mi-
cych
pozycje jogi zo-
stało
odnalezionych
w
styczno-religijnych w
każ-
dej kulturze,
również
w
·okolicach
Harappa
i
naszej. Jogajestsystemem
Mahanjodaro,
gdzie
ist-
niala
cywilizacja
w
praktycznym,
którego za-
daniem
jest
pomoc
w
okresie
przedwedyj-
skira.
Według
tradycji
i
utrzymaniu
i
rozwoju
zdrowia
psychofizyczne-
Wjasa,jeden
zwielkichnauczycielijogi
mitologii
twórcą
jogi
był
bóg
Sziwa,
który
go.
Taki
też
jest
cel tego
podręcznika.
Ma
on krok
po kroku pny-
wymyślił
poszczególne pozycje
jogi dla
bliżyć
praktyczny wymiar jogi
indyjskiej.
swej
duchowej
małżonki
Parwati.
Miały
one
być
źródłem
dobrego
samopoczucia
i
piękna.
W interpretacji
filozoficznej
KORZENIE
bóg
Sziwa
uważany
jest
za
symbol
ko-
Z
terminem
joga
zetknąć się
można
w
smicznej
świadomości ,
a
Parwati
jest
Upaniszadach,
tj.
w
starszej
części
Wed,
matką
caJego
Wszechświata,
joga
nato-
powstałej około
2500 r. p.n.c.
To
właśnie
miast to stan
z.jednoczenia
świadomości
ta
najstarsza
część
Wed,
zwana
Wedantą,
indywidualnej
z
Wszechświatem
.
7
Joga
jest sanskryckim
słowem
oznacza-
była
··········-···-······
··················Trr··········· ...
...
.
.......
.........
.
•
„
. .
...............
„„„..„.....„.„„..•-.l.„.„.„.
„.„:.U.L
....
..
..... .. ..
..•..•.„.:..„
„,„.._,,
i
WSTĘ
P
JOGA
DLA ZDROWIA
JOGA DLA
ZDROWIA
WSTĘ
P
KSIĘGI
I MISTRZO\VIE
Yoga-sutr:
Patańdż.ali,
jest
pre-
kursorem,
który
około
II lub
III
w
.
osta-
tecznie
ogłosił
i
skorygował
techniki jogi.
Yoga-sutry
wraz
z
kornentarz..ami
Wja8y
Yogabhasya
z
około
VIl
w.
orazTattvava-
isaradi
Mishry z
IX
w.
stanowią
najistot-
niejsze
tródło
wiedzy
o
jodze
klasycznej.
W
Jatach
600-1200
n.e.
następuje
proces
systematyzacji i
syntezy
myśli
indyjskiej.
Owocem
tego procesu
był
rozkwit tantry-
zmu,
zn
aczącego
ruchu dla rozwoju
i
wzrostu
całej
kultury
indyjskiej.
Najbar-
dziej znanymi
pisanymi
źródłami
tego
olcresu
są:
Yoga-va.~isthra
z
około
X w.
·oraz
takie
podręczniki,
jak
Gheranda-sa-
mhita, Siva-samhita,
Hathayoga
pradipi-
ka, Yoga-yajnavalkya.
Po
XD
w.
następuje
wymieszanie
wpły
wów hinduskiego tantryzmu,
buddyjskiej
wadżrajany,
a
także
magicznych
praktyk
spirytualnych.
Widać
to
w nowo powsta-
jących
ruchach
siddha
i
nathn-siddha.
Osobny, nie
do
przecenienia,
wkład
w
kulturę
jogi ma
cała
grupa mistyków
i
joginów,
takich
jak
Jnanadeva Gorakh-
nath,
Ekanath, Tukaram,
Ramadasa,
oraz
poetów
i
nauczycieli
inspirowanych
mi-
TwórCa
stycyzmem
islamskim,
do których
zali-
czyć można Ramanandę,
Kabira
i
Nana-
ka.
Współcześnie
znanymi
nauczycielami
jogi
są
m.in.
Ramana
Maharishi,
Rama-
krishna, jego
uczniowie:
Vivekananda,
Sivananda -
założyciel
aszramu
w
Risru-
kesh,
oraz
uczniowie Sivanandy:
Cida-
nanda
i
Satyananda.
Ponadto
wymienić
należy
Sń
Aurobindo
z
aszramu
w
Pondi-
cherry, Sri
Yogendrę
z
Instytutu Jogi
w
Santa Cruz
i
Swamicgo
Kuvalayanandę
z
Kaivalyadbama
Yoga
Mandir Samiti w
Lonavla czy
mistrza
jogi
fizycznej Jyen-
gara z
Puny.
c:z.enia trzech podstawowych aspektów
czasu:
przeszłości
,
terainiejszo~ci
i
przy-
złości,
w
jeden
ciągły
proces. Rozprosze-
~ie
umysłu,
będące
efektem emocji,
igno-
rancj
i
czy
negatywnych
doświadczeń ży
ciowych,
uniemożliwia
widzenie
tej
jed-
ności.
Zjednoczenie rozrzuconych
w
cza-
sie
doświadczeń
jest wynikiem swoistej
psychoterapeutycznej
dmgi
i
łączy
się
z
wglądem
w
prawdziwą
naturę
świadomo-
to
nasz
intelekt,
a
mistrzem
jest
arman,
czyli
jaźń.
Na
drodze
jogi
na
jwiększą
przeszkodą
jest nasz
umysł ,
nieustannie
odbierający
poprzez
zmysły
wrażenia
świata zewnętrznego.
Wrażenia
gie,
woźnica
te
stanowią
„pokarm"
d
la
umysłu.
Pozna-
wanie
jaźni-atmana
za
pomocą
zmysłów
to iluzja
(maya),
natomiast joga jest proce-
sem
umożliwiającym
usuwanie tego
stanu
ułudy
i
iluzji.
DEFINICJA
Joga to
proces
polegający
na
utrzymywa-
niu
życiowej
równowagi,
umożliwiający
osiągnięcie
pelnej kontroli nad wszystki-
mi
stanami
naszej
świadomości.
Aby
tego
dokonać,
trzeba
posiąść umiejętność łą-
samo
słowo
joga
tłumacz.one
jest jako
„łączenie",
,jednoczenie"
czy
''.scalani~",
natomiast
cz~sto
problemem Jest
wy1a-
śnianie,
kto z kim
lub
co z czym
ma
się
łączyć
czy
jednoczyć. Niezbędne
jest pod-
kreślenie,
że
joga w pierwszym etapie jest
-procesem
dezintegrującym, rozbijającym
istni
ejące
schematy
świadomościowe.
Aby
zrozumieć
istotę świadomości
w
owym
szerszym
wymiarze, musi
nastąpić
etap
separacji.
Początkowo
następuje
„proces
od":
odgradzania
się
od
dotych-
czasowych
przyzwyczajeń
i
nagromad.zo-
-
nej
niepełnej
wiedzy, aby
następnie
prze-
istoczyć
się
w „proces do": zjednoczenia,
integracji czystej
świadomości.
Nie
ma
innej drogi
do
osiągnięcia wewnętrznej
jedności
niż
koncentracj
a
wysiłków
we
wszystkich
planach: fizycznym,
psychicz-
nym
i
duchowym,
oraz
wzajemna
między
nimi
współpraca.
W
upaniszadzie
Katha
znajdujemy
inte-
resujące
porównanie,
w
którym adept
jogi
przedstawiony jestjako
rydwan:
pojazdem
jest
ciało
fizyczne,
pięć
koni
odpowiada
pięciu
zmysłom,
umysł reprezentują
cu-
Ściei/cajogi
Raja
yoga
Bhakti
yoga
ści.
Mówią
,
iż
zmysły są
silne,
lecz
myśl
jest
od
zmysł.ów
silniejsza,
a od
myśli,
rozum
rozpomający;
lecz
i
ponad
rozum
wyż.rzy
j
est
On.
Więc
poznawszy
to,
co
ponad
czysty
Rozum
jest
wytsze,
w
Duchu
skupiony, Duchem
całą
swą
kierując naturę,
zniwecz:,
o
mocno-
orężny,
tego
wroga:
tak
trudne
do
przezwyciężenia
pożądanie.
Bhagavad-gita
ill
42-43
Tłt1m.
Wandy Dynowskiej
ŚCIEŻKI
JOGI
W
ciągu
wielu
wieków
joga
przekazywa-
na
była
w
formie
ustnej.
Powstało
wiele
szkół
jogi,
z których
każda
posiada
wła
sne
tradycj e. Istnieje
wiele
ścieżek
jogi,
Korzy/ci
Opanowanie
umysłu
Równowaga
emocjonalna
Rozwój
intelektualrry
Proscora
życia
Rozwój
fizyczrry
Praktyka
Medytacja
M
ilość
i
oddanie
W
Wiza
Służba
i
praca
Pozycje
ciała
i
ruch
Gnanayoga
Karma
yoga
Hathayoga
~ciei.ki
j
ogi
według Patańdi.alego
g
9
WSTĘP
JOGA DLA ZDROWIA
wszystkie
prowadzą
do tego
samego celu:
zjednoczenia
umysłu,
ciała
i
ducha. Wszystkie
ścieżki
czy
też
rodza-
je jogi
uzupełniają się
wzajemnie
,
choć
każda
z nich
wyróżnia
się
specyficzną
praktyką.
Klasyczny
system
opracowa-
ny
przez
Patańdżalego wyróżnia pięć
rn-
dzaj
ów
jogi,
odpowiadających
różnym
temperamen
tom.
Najważniejsza
ze wszy-
stkich )est
raja
yoga
(joga
królewska),
próbująca połączyć pozostałe
w
jedną
calość.
Pozostałe
cztery
to:
bhakti
yoga,
czyli
joga
miłości
i
oddania,gnanayoga,
czyli
joga wiedzy
i
mądrości,karma
yoga,
czyli
joga
działania
i
aktywności,
oraz
jednakże
JOGA
PATAŃDŻALEGO
~asza znajomość
jogi
klasycznej opiera
się
na
tekście
PatańdżaJego
Yoga-sutra,
powstałym
w
II lub
III
w
.
n.e.
O j
ego
a~torze:
wielkim_autorytecie
i
znawcyjogi,
nie poSladamy ruestcty zbyt wiele
wiado-
mości.Yoga-sutrasklada
sięze
195 afory-
z~ów
(sutr),
podzielonych
na
cztery roz-
działy:
o
samadhi,
czyli
skupieniu, o
sa-
dhanie,
czyli
drodze
dojścia,
o
vibhuti
czyli
nadludzkich
mocach,
okajwalji,
czyll
wyzwoleniu.
Yoga-sutra
stanowi praw-
dopodobnie
kompilację wcześniejszych
zaleceń,
przekazywanych
ustnie przez
róż
nych
guru
swoim
uczniom.
Patatidżali
zebrał
je
i
uporządkował
w
postaci
zwię
złego
tekstu pisanego.
Nazwał
ten
system
systemem
ośmiu
ścieżek
(astanga-yoga).
OSIEM STOPNI JOGI
osiem
stopni
jogi
to nie
tyle
teoretyczny
nakaz czy
obowiązująca
reguła,
ile pro-
pozycja praktyczna
i
orientacyjny sche-
mat sposobu
studiowania systemu
jogi.
Nie
jest
konieczne praktykowanie
krok
po
kroku
posz:zególnych,
n~tępujących
po
sobie stopru. Wystarczy,
ze
na
począ
tek
wybierzesz z tego
podręcznika
tylko
kilka
ćwiczeń
najbardziej
cię
interesują
cych
i
najłatwiejszych
dla
ciebie.
Oczy-
wiście
nie
można
na nich
poprzestawać,
ale
stopniowo trzeba
iść
daJej.
DYSCYPLINA
ETYCZNA
Fundamentem
i
pierwszym
krokiem
w
praktyce
jogi
jest
dyscyplina etyczna.
Powstrzymywanie
się
od
niewłaściwe
go
postępowania
(yama)
oraz k
ierowa-
nie
się
prawymi
zasadami
w
działaniu
(niyama)
to
dwa pierwsze
stopnie
jogi
Patańdżalego.
Praktyki
yamy
i
niyamy
nie
są
uwarunkowane
normami
społecz
nymi,
kulturowymi czy
też
warunkami
geograficznymi.
kh
etyczna
wartość
nie
wynika z
rozważań
,filozoficznych,
ale
jest efektem praktyki.
Należy
ponow-
nie
podkreślić,
że
joga
uwa2a
etyczne
postępowanie
za
fundamentalne
na
dro-
dze
do
osiągnięcia
samorealizacji
i
peł
nej
integracji
z
j
aźnią,
joga
jednak
to
nie
to samo co etyka. Z
p
unktu
widze
-
nia
jogi
zasady etyczne, podobnie
jak
pozycje
jogi czy medytacja,
są
j
ak
łódź,
która
pomaga
przebyć
„rzekę
egoizmu,
lenistwa
i
ignorancji". Gdy
osiągnie się
drugi
brzeg,
ł
ódź
tę należy opuścić,
aby
cieszyć
się
wolno~cią
na „nowym
lą·
dzie".
hatha.
yoga,
czyli
joga praktyk fizycz-
nych
i
ruchu.
Raja
yoga
i
joga
Patańdża·
lego
często
brane
są
błędnie
za ten
sam
rodzaj
jogi.
Proces
jogi przebiega
w
dwóch fazach:
jogi
zewnętrznej
i
jogi
wewnętrznej.
Pierwszy mote
być
określony
jako uwalnianie,
drugi
zaś
jako twonenie.
Pierwszy
to
„
wolność
od",
a drugi to
„
wolność
do".
HL Sharma
stopnie
w
praktykowaniu
jogi
(sadhanie):
Patańdżali
wyróżnia
następujące
1.
Yama
-
przestrzeganie
zakazów.
2.
Niyama
- realizacja
nakazów.
3.
Asana
- praktyka
pozycji
ciała.
4.
Pranayama
-
kontrola energii oddechu.
5.
Pratyahara
..,.
wycofanie
zmysłowe.
6.
Dharana
-
praktyka koncentracji.
7.
Dhyana
-
medytacja.
8.
Samadhi
-
samorealizacja.
Pierwszych
pięć
stopni to
praktyki
ze-
wnętrzne
czy
egzoteryczne,
zwane
w
san-
skrycie
bahiranga.
Ostatnie
trzy
to
prak-
tyki
wewnętrzne
cz,y
ezoteryczne,
okre-
ślane
terminem
sataranga.
POZYCJE JOGI
Pozycje
ciała
służące
osiągnięciu
równo-
wagi
psychofizycznej
to
asany.
Dlatego
też.
Patańdiati
umieścił
je
po
yamach
i
niyamach,
aby
wcześniej
adept
j
ogi
mógł
uwolnić
się
od
gwałtownych
emocji
i
uczuć.
Nie oznacza
to,
że
nie
moi.na
roi.-
począć
praktyk.i
asan.
przed
osiągnięcjem
pewnego stopnia
i.a.awansowania
w
prze-
strzeganiu
yam
i
niyam.
Obie
praktyki
można
rozpocząć jednocześnie,
aby
z
cza-
sem
dodać
następne.
Jogin
(Indie.
Xf/l wiei<)
li
· · .
...............
„
....
„
··············11r„-·.„-„.·,r--·"··„
········"·
····
Plik z chomika:
The9
Inne pliki z tego folderu:
pelna-moc-mozliwosci-jacek-walkiewicz-Ebookpoint.pl.pdf
(2527 KB)
Fullmetal Alchemist 41 - Święta Matka (Lektor PL).avi
(238712 KB)
Fullmetal Alchemist 44 - Hohenheim (Lektor PL).avi
(238730 KB)
Fullmetal Alchemist 37 - Kawaler (Lektor PL).avi
(238568 KB)
Fullmetal Alchemist 38 - Z biegiem rzeki (Lektor PL).avi
(238514 KB)
Inne foldery tego chomika:
Abelard Piotr
Achilles
Aleksander Macedonski
allegro
Althusser Louis
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin