Architektura_informacji_w_serwisach_internetowych_i_nie_tylko_Wydanie_IV_arinf4.pdf

(1732 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Information Architecture: For the Web and Beyond, 4th Edition
Tłumaczenie: Radosław Meryk
ISBN: 978-83-283-3031-3
© 2017 Helion S.A.
Authorized Polish translation of the English edition of Information Architecture,
4th Edition, ISBN 9781491911686 © 2015 Louis Rosenfeld, Peter Morville,
and Jorge Arango.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc.,
which owns or controls all rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/arinf4
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Przedmowa ................................................................................................................ 9
I Wprowadzenie do architektury informacji .................................... 15
1. Problemy rozwiązywane przez architekturę informacji .............................................. 17
Witaj, iTunes
Problemy rozwiązywane przez architekturę informacji
Wprowadzenie do architektury informacji
Podsumowanie
19
22
27
31
2. Definicja architektury informacji ............................................................................... 33
Definicje
To, że czegoś nie widzimy, nie oznacza, że tego nie ma
Zmierzając w kierunku bardzo dobrej architektury informacji
Podsumowanie
33
35
37
44
3. Projektowanie pod kątem wyszukiwania ................................................................... 45
Model informacji „zbyt prosty”
Potrzeby informacyjne
Zachowania związane z wyszukiwaniem informacji
Poznanie potrzeb informacyjnych i zachowań związanych z poszukiwaniem informacji
Podsumowanie
46
48
50
52
54
4. Projektowanie pod kątem zrozumienia ...................................................................... 55
Poczucie miejsca
Architektura miejsc (fizycznych)
Miejsca stworzone z informacji
Zasady organizacji
Struktura i porządek
Typologie
55
56
57
60
60
63
5
Kup książkę
Poleć książkę
Modułowość i rozszerzalność
Najszczęśliwsze miejsce (miejsca) na Ziemi
Podsumowanie
64
68
74
II Podstawowe zasady architektury informacji .................................75
5. Anatomia architektury informacji .............................................................................. 77
Wizualizacja architektury informacji
Architektura informacji góra-dół
Architektura informacji dół-góra
Niewidoczna architektura informacji
Komponenty architektury informacji
Podsumowanie
77
80
82
84
86
90
6. Systemy organizacji .................................................................................................. 91
Wyzwania związane z organizowaniem informacji
Organizacja środowisk informacyjnych
Schematy organizacyjne
Struktury organizacji
Klasyfikacja społecznościowa
Tworzenie spójnych systemów organizacji
Podsumowanie
92
96
96
105
114
116
117
7. Systemy etykietowania ........................................................................................... 119
Dlaczego należy zwracać uwagę na etykietowanie?
Rodzaje etykiet
Projektowanie etykiet
Podsumowanie
120
124
135
152
8. Systemy nawigacji .................................................................................................. 153
Rodzaje systemów nawigacji
Szara strefa ma znaczenie
Funkcje nawigacji w przeglądarce
Tworzenie miejsc
Poprawa elastyczności
Wbudowane systemy nawigacji
Uzupełniające systemy nawigacji
Zaawansowane metody nawigacji
Podsumowanie
154
155
156
157
158
160
168
177
182
6
Spis treści
Poleć książkę
Kup książkę
9. Systemy wyszukiwania ............................................................................................183
Czy produkt wymaga systemu wyszukiwania?
Anatomia systemu wyszukiwania
Wybór informacji do indeksowania
Algorytmy wyszukiwania
Konstruktory kwerend
Prezentowanie wyników
Projektowanie interfejsu wyszukiwania
Gdzie można dowiedzieć się więcej?
Podsumowanie
183
187
188
196
200
202
216
227
227
10. Tezaurusy, zarządzane słownictwo i metadane .........................................................229
Metadane
Zarządzane słownictwo
Żargon techniczny
Tezaurus w akcji
Rodzaje tezaurusów
Standardy tezaurusów
Relacje semantyczne
Terminy preferowane
Polihierarchia
Klasyfikacja fasetowa
Podsumowanie
230
230
240
242
246
249
251
253
256
257
262
III Realizacja architektury informacji .............................................. 263
11. Badania ...................................................................................................................265
Framework badań
Kontekst
Zawartość
Użytkownicy
Definicja i rekrutacja uczestników
Sesje badania użytkowników
W obronie badań
Podsumowanie
267
268
273
280
285
287
293
296
12. Strategia .................................................................................................................297
Czym jest strategia architektury informacji?
Przeszkody czyhające na strategie
Od badań do strategii
Rozwijanie strategii
298
299
301
301
Spis treści
Kup książkę
7
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin