Plany miesięczne
Kolorowy start. Sześciolatek
Treści
programowe
Dzień tygodnia/ temat dnia
Aktywność i działalność
dziecka
Cele ogólne
Cele operacyjne
Numery obszarów z podsta- wy pro- gramowej
Książka, karty pracy
Wrzesień – tydzień pierwszy. Temat tygodnia: Przedszkole – drugi dom
• Ćwiczenia poranne – zestaw nr I (ułożone przez autora).
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Odszukaj swoją parę (ułożona przez autora).
• Zabawa ruchowa rozwijająca inwencję ruchową – Wędrująca maskotka (ułożona przez autora).
• Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność wskazywania kierunku – Pokaż kierunek (ułożona przez autora).
• Zabawa ruchowa Skała (według W. Sherborne).
• Zabawy w ogrodzie przedszkolnym, z wykorzystaniem huśtawek i sprzętu terenowego, z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa; zabawa ru- chowa z elementem biegu – Berek kucanka.
• Spacer w pobliżu przedszkola (szkoły) – zapoznanie się z jego (jej) najbliższym otoczeniem.
Nasza grupa Współtworzenie przyja- znej atmosfery w grupie
− przestrzeganie wspól- nie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
Rozwijanie relacji po- między dziećmi, opar- tych na wzajemnym szacunku i akceptacji
− współdziałanie pod- czas zabaw, gier, tań- ców integracyjnych.
1. Witamy w przed- szkolu
• Nawiązywanie spontanicz- nych kontaktów z przycho- dzącymi dziećmi i z nauczy- cielem; swobodne rozmowy; zabawy zabawkami według upodobań dzieci; zwracanie uwagi na odkładanie zaba- wek na miejsce po skończo- nej zabawie.
• Odszukanie w sali, łazience swojego znaczka rozpo- znawczego; opisywanie jego wyglądu; wskazywanie go wśród innych znaczków.
Dziecko:
1.1., 1.2.,
3.2., 5.3.,
5.4.
k, s. 3, 4, 5,
kp, cz. 1,
s. 3
3
To ja
Poznawanie swojego ciała poprzez zabawy
− rysowanie siebie
− dostrzeganie swojej niepowtarzalności,
a także niepowtarzal- ności innych, szano- wanie jej.
(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspo- magający rozwój ak- tywności dzieci, Grupa MAC S.A. 2016, s. 21,
24, 25).
• Zagospodarowanie wła- snej półeczki – oglądanie przyniesionych przez dzieci przyborów, nazywanie ich; porównywanie ich wyglą- du; wyjaśnienie, do czego służą i w jaki sposób należy ich używać.
• Zapoznanie z oznaczeniami (ikonkami), wyjaśnienie ich znaczenia. Zapoznanie z te- matyką zajęć (książka).
• Zabawa z wykorzystaniem rymowanki Witamy się.
• Zabawa integracyjna Moje imię.
• Zintegrowanie grupy po- przez wspólne zabawy
i ćwiczenia.
• Wycieczka po przedszkolu; zapoznanie nowo przyby- łych dzieci z poszczegól- nymi pomieszczeniami,
a uczęszczających kolejny rok do przedszkola – ze zmianami, jakie zaszły
w placówce podczas waka- cji (książka).
− zachęcanie do poznawania kole- gów i koleżanek z grupy
− zapoznanie z po- mieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu
− wymienia imiona kolegów i koleża- nek z grupy; po- dejmuje wspólnie zaproponowane działania
− nazywa pomiesz- czenia znajdujące się w przedszko- lu; wie, do czego służą
4
• Wyjście do ogrodu przed- szkolnego, poznanie miejsc i urządzeń przeznaczonych do zabaw; zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa; ustalenie sygnału zbiórki.
• Przedstawianie się: przy- klejanie na górze karty kartonika ze swoim imie- niem, rysowanie w ramkach swojej ulubionej zabawki, potrawy, ulubionego owocu, zwierzątka oraz kolorowa- nie paska na swój ulubiony kolor (karta pracy).
• Zabawa słowna Zdrobnie- nia.
2. Lubimy przychodzić do przed- szkola
• Oglądanie obrazka. Odpo- wiadanie na pytania umiesz- czone pod nim. Wykonywa- nie poleceń (książka).
• Zabawy wizytówkami.
• Słuchanie opowiadania
H. Bechlerowej Wesoła za- bawa.
...
maniabania