880284_Trzylatek OS_cz1 met.pdf

(2396 KB) Pobierz
T
R
Z
Y
L
A
T
E
K
Przewodnik metodyczny
część 1
WRZESIEŃ, TYGODNIE: I, II
TREŚCI
PROGRAMOWE
1
TEMAT
DZIEŃ
TYGODNIA TYGODNIA
2
3
1.
TEMAT
DNIA
4
Poznajmy się
AKTYWNOŚĆ
I DZIAŁALNOŚĆ
DZIECKA
5
• Słuchanie rymo-
wanki
Kto jest
w przedszkolu?
(ilustrowanej syl-
wetami postaci).
To ja
Pierwszy raz
Podawanie informacji
w przedszko-
o sobie
lu
– podawanie imienia,
nazwiska
Samodzielne wykonywa-
nie czynności samoob-
sługowych
– ściąganie ubrań, bu-
tów, umieszczanie
ich w wyznaczonym
miejscu w szatni
– zakładanie ubrań,
butów
– korzystanie z toalety.
Nasza grupa
Współtworzenie przyja-
znej atmosfery w grupie
− poznawanie imion
i nazwisk dzieci
z grupy,
− przestrzeganie usta-
lonych umów i zasad
regulujących współ-
życie w grupie
Rozwijanie wzajem-
nych relacji pomiędzy
dziećmi, opartych na
wzajemnym szacunku
i akceptacji
– podejmowanie prób
wspólnych zabaw.
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój
aktywności dzieci,
Grupa MAC S.A.
2017, s. 21, 24).
Numery obszarów z podstawy programowej:
2.
Nasza sala
Spacerkiem po
naszej sali
– za-
poznanie z wy-
glądem i wypo-
sażeniem sali
zabaw.
• Słuchanie wier-
sza Cz. Janczar-
skiego
Maczek.
Numery obszarów z podstawy programowej:
3.
Znaczki
rozpozna-
waczki
Numery obszarów z podstawy programowej:
4.
Nasze
zabawki
• Zabawy z wy-
korzystaniem
piosenki
Jestem
przedszkolakiem.
Numery obszarów z podstawy programowej:
5.
Trzeba tylko
chcieć
• Słuchanie opo-
wiadania I. R.
Salach
Kłopoty
Krysi.
Numery obszarów z podstawy programowej:
2
WRZESIEŃ, TYGODNIE: I. II
CELE
OGÓLNE
6
CELE
OPERACYJNE
7
KARTY
PRACY, CZ. 1,
WYPRAWKA,
TABLICE
8
ZAJĘCIA
RUCHOWE
9
• Zabawa ruchowo-na-
śladowcza
Pokaż, jak
to robią.
• Zabawa ruchowa roz-
wijająca szybką reak-
cję na sygnał słowny
Jestem w przedszkolu.
(Zabawy zostały uło-
żone przez autora).
Dziecko:
nr 2
– utrwalanie imion ko- – wymienia imiona ko-
legów z grupy
legów
I 1, I 3, I 5, I 6, III 3, III 4, III 8, IV 1, IV 2
– zapoznanie z kąci-
– wymienia kąciki
kami zainteresowań;
zainteresowań znaj-
omówienie sposobu
dujące się w sali;
korzystania z nich
korzysta z nich
I 1, I 3, I 5, III 4, III 8, IV 1, IV 2
nr 3
– rozpoznawanie
znaczków rozpo-
znawczych; wyjaś-
nienie, do czego
służą
– rozpoznaje swój
znaczek; określa, co
przedstawia; wska-
zuje miejsca, gdzie
można go zobaczyć
nr 4
I 1, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, IV 2, IV 6, IV 7, IV 14
– umuzykalnienie
dzieci
– rytmicznie klaszcze;
ilustruje piosenkę
ruchem
T3
I 1, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, IV 2, IV 7
– uświadomienie
dziecku, że jest czę-
ścią grupy
– dostrzega potrzeby
innych
nr 5
W
I 1, I 3, I 5, I 6, III 2, III 4, III 8, IV 1, IV 2
3
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ III
Poznajemy przyrodę
Nadeszła
Jesień
jesień
– obserwowanie środo-
wiska przyrodniczego,
zwracanie uwagi na
dominującą kolorysty-
kę; zmiany, jakie za-
chodzą w przyrodzie
– oglądanie drzew znaj-
dujących się
w bliskim otoczeniu.
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój
aktywności dzieci,
Grupa MAC S.A.
2017, s. 52).
1.
Lecą liście
• Słuchanie wier-
sza Doroty Gell-
ner
Jesień.
Numery obszarów z podstawy programowej:
2.
Bukiety z liści • Zabawa dydak-
tyczna rozwija-
jąca umiejętność
rozpoznawania
różnych kształ-
tów
Robimy kolo-
rowe bukiety.
Numery obszarów z podstawy programowej:
3.
Nasze drzewa • Wydzieranka
z kolorowego
papieru
Nasze
jesienne drzewa.
Numery obszarów z podstawy programowej:
4.
Jesienne za-
bawy przy
piosence
• Zabawy z wy-
korzystaniem
piosenki
Liście
w parku.
• Teatrzyk sylwet
na podstawie
utworu T. Fiutow-
skiej
Chciałabym
mieć szal.
Numery obszarów z podstawy programowej:
5.
Szal pani Je-
sieni
Numery obszarów z podstawy programowej:
4
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ III
Dziecko:
nr 6
– rozwijanie umiejętno- – uważnie słucha wier-
ści uważnego słucha-
sza; wypowiada się na
nia i wypowiadania
temat jego treści
się na temat utworu
I 1, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, IV 2, IV 7
– poznawanie nazw
wybranych drzew
– wymienia nazwy wy- T 4
branych drzew
• Zabawa orientacyjno-
-porządkowa
Dzieci
i drzewa.
• Zabawa ruchowa
z elementem czwo-
rakowania
Pieski na
spacerze.
Zabawa ruchowa roz-
wijająca spostrzegaw-
czość i utrwalająca
znajomość kolorów
Kolor do koloru.
(Zabawy zostały uło-
żone przez autora).
I 1, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, IV 2, IV 7, IV 15, IV 18
– rozwijanie sprawno- – wykonuje wydzie-
ści manualnej
rankę z kolorowego
papieru
I 1, I 3, I 5, III 4, III 5, III 6, IV 1, IV 2, IV 8, IV 12
– kształtowanie po-
– porusza się przy
czucia rytmu; rozpo-
piosence; rozpoznaje
znawanie wysokości
dźwięki: niskie i wy-
dźwięków
sokie
I 1, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, IV 2, IV 7
– rozwijanie mowy
i koncentracji uwagi
– uważnie słucha; wy-
powiada się na okre-
ślony temat
I 1, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, IV 2, IV 8, IV 15
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin