coreldraw-12.-cwiczenia-praktyczne cała książka.pdf

(25801 KB) Pobierz
4
CorelDRAW 12. Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 4. Praca z tekstem ....................................................................................................................................... 57
Wprowadzanie i formatowanie tekstu ........................................................................ 57
Okno Format Text ...................................................................................................... 59
Wyrównywanie obiektów względem tekstu.................................................................. 66
Przykłady .................................................................................................................... 67
Rozdział 5. Nadawanie wypełnień i konturów.................................................................................................. 71
Zmiana ustawień domyślnych .................................................................................... 72
Wypełnienie jednolite (Uniform Fill)......................................................................... 73
Wypełnienie tonalne (Fountain Fill) .......................................................................... 76
Wypełnienie deseniem (Pattern Fill) .......................................................................... 78
Wypełnienie teksturą (Texture Fill) ........................................................................... 80
Wypełnienie postscriptowe (PostScript Texture)....................................................... 81
Okno dokowane (Color Docker Window) ................................................................. 82
Kontury obiektów ....................................................................................................... 82
Przykłady .................................................................................................................... 86
Rozdział 6. Precyzyjne rysowanie......................................................................................................................... 89
Linijki ......................................................................................................................... 89
Siatka .......................................................................................................................... 92
Prowadnice ................................................................................................................. 94
Dynamiczne prowadnice ............................................................................................ 96
Przyciąganie do obiektów........................................................................................... 98
Przykłady .................................................................................................................. 101
Rozdział 7.
Edycja krzywych ................................................................................................................................... 109
Rysowanie linii ......................................................................................................... 109
Rysunek odręczny (Freehand Tool).................................................................... 110
Krzywe Béziera (Bezier Tool) ............................................................................ 112
Pisak (Artistic Media Tool) ................................................................................ 112
Pióro (Pen Tool).................................................................................................. 115
Narzędzie Polyline (Polyline Tool) .................................................................... 115
3-punktowa krzywa (3 Point Curve Tool) .......................................................... 116
Łącznik (Interactive Connector Tool)................................................................. 116
Krzywe Béziera ........................................................................................................ 118
Zmiana kształtu krzywych........................................................................................ 119
Zmiana kształtu obiektów......................................................................................... 124
Przykłady .................................................................................................................. 125
Rozdział 8. Modyfikacje obiektów ....................................................................................................................... 131
Narzędzia kształtu..................................................................................................... 131
Nó (Knife Tool)................................................................................................. 131
Gumka (Eraser Tool) .......................................................................................... 132
Pędzel rozmazujący (Smudge Brush) ................................................................. 133
Pędzel chropowaty (Roughen Brush) ................................................................. 134
Inteligentne usuwanie segmentów (Virtual Segment Delete) ............................ 135
Łączenie obiektów .................................................................................................... 136
Spis treści
5
Kształtowanie ........................................................................................................... 137
Spawanie (Weld) ...................................................................................................... 138
Przycinanie (Trim).................................................................................................... 139
Część wspólna (Intersect)......................................................................................... 140
Proste przycinanie (Simplify) ............................................................................. 140
Przód bez tyłu (Front Minus Back)..................................................................... 141
Tył bez przodu (Back Minus Front) ................................................................... 141
Przykłady .................................................................................................................. 141
Rozdział 9. Praca z bitmapami ...............................................................................................................................149
Rozdział 10. Efekty.......................................................................................................................................................... 155
Dopasowanie kolorów (Adjust),
przekształcenia (Transform) i korekcja (Correction) ............................................ 156
Metamorfoza (Blend) ............................................................................................... 157
Przykłady u ycia metamorfozy .......................................................................... 162
Obrys (Contour)........................................................................................................ 165
Przykłady u ycia konturu ................................................................................... 167
Obwiednia (Envelope).............................................................................................. 168
Przykłady u ycia obwiedni ................................................................................. 171
Głębia (Extrude) ....................................................................................................... 172
Soczewka (Lens)....................................................................................................... 177
Perspektywa (Add Perspective)................................................................................ 182
Kadrowanie (Power Clip)......................................................................................... 183
Efekty interakcyjne................................................................................................... 185
Interakcyjna metamorfoza .................................................................................. 185
Interakcyjny obrys .............................................................................................. 186
Interakcyjna obwiednia....................................................................................... 186
Interakcyjna głębia.............................................................................................. 186
Interakcyjne zniekształcenie (Interactive Distortion Tool) ................................ 187
Interakcyjny cień (Interactive Drop Shadow Tool) ............................................ 188
Interakcyjna przezroczystość (Interactive Transparency) .................................. 189
Dopasowanie tekstu do ście ki................................................................................. 192
Obwiednia i oblewanie tekstem obiektów .......................................................... 195
6.
Precyzyjne rysowanie
Rozdział
Aby tworzony rysunek był dopracowany, musimy nauczyć się dokładnego umiejscawiania
obiektów na kartce. O pewnych mo liwościach automatycznego układania obiektów
wspominaliśmy ju wcześniej, w rozdziale 3., gdzie omówiono wyrównywanie i rozmiesz-
czanie. CorelDRAW oferuje jednak znacznie większe mo liwości w tym zakresie. A są to:
linijki,
siatki,
prowadnice (oraz dynamiczne prowadnice),
przyciąganie do obiektów.
O tym, czy linijki, siatki bądź prowadnice są wyświetlane (widoczne) w dokumencie,
decydujemy za pomocą górnego menu
View
— rysunek 6.1. Gdy z lewej strony danej
pozycji znajduje się symbol , to ta opcja jest wybrana. Kliknięcie jej spowoduje wy-
łączenie (a tym samym zniknie symbol
z lewej strony). Sam fakt, i dana opcja jest
widoczna, nie oznacza wcale, e jest te aktywna.
Przyciąganie do siatki, prowadnic lub obiektów włączamy tak e w górnym menu
View,
jak równie na pasku właściwości (rysunek 6.2), gdy nie jest zaznaczony aden obiekt.
Musimy pamiętać jednak, e dana opcja mo e być aktywna, a niekoniecznie widoczna,
gdy jest wyłączone jej wyświetlanie.
Linijki
Linijki wyświetlane na ekranie umo liwiają zorientowanie się w rozmiarach i poło eniu
rysowanych obiektów na kartce. Dodatkowo bie ąca pozycja myszy oraz bie ący rozmiar
rysowanego obiektu są wyświetlane na pasku stanu (dolna część okna). Pasek stanu mo e
być widoczny lub nie, gdy jest niezale ny od linijek (rysunek 6.3).
90
CorelDRAW 12. Ćwiczenia praktyczne
Rysunek 6.1.
Górne menu View
Rysunek 6.2.
Przyciski
przyciągania
na pasku
właściwości
Rysunek 6.3.
Charakterystyczne
punkty linijek
Zgłoś jeśli naruszono regulamin