Soundblaster-AWE-mini-HOWTO.pl.txt

(32 KB) Pobierz
  Ten dokument opisuje jak zainstalować i skonfigurować kartę
  Sound Blaster 32 (SB AWE 32, SB AWE 64) firmy Creative Labs
  w systemie Linux używając sterownika "AWE Sound Driver
  Extention" napisanego przez Takashi-ego Iwai. Opisuje także
  specjalne narzędzia i odgrywarki dla SB AWE. Przyjętym sys­
  temem będzie Debian GNU Linux, ale opisany sposób powinien
  działać w każdej innej dystrybucji.  Sound Blaster AWE 32/64
  HOWTO
  Autor: Marcus Brinkman Marcus.Brinkmann@ruhr-uni-bochum.de
  v1.2, 11 Stycznia 1998
  Wersja polska: Leszek Urbański tygrys@gdansk.sprint.pl
  v1.0, 23 Lutego 1998


  Dokument ten został napisany w standardzie ISO-8859-2.  Oryginał tego
  dokumentu znajduje się pod adresem http://homepage.ruhr-uni-
  bochum.de/Marcus.Brinkmann/soundblaster.html



  1.  Wprowadzenie

  To jest JTZ o Sound Blaster-rze AWE. Podaje ono dokładne informacje o
  maksymalnym wykorzystaniu Twojego Sound Blaster'a 32 (lub lepszego),
  włączając w to syntezę Wave Table. Ten dokument opisuje wszystkie
  karty SB od SB 32.

  Karty Sound Blaster są dobrze znane w środowisku DOS i Windows, a
  wiele osób chce też używać swoje karty pod Linux'em. Niestety,
  Creative Labs dostarcza tylko sterowniki pod Windows i DOS'a, więc
  zainstalowanie karty SB pod Linuxem nie jest proste. [oj, chyba jest
  :-) - przyp. tłum.] Ten dokument próbuje opisać jak można używać
  właściwości kart SB AWE w środowisku Linuxa.


  1.1.  Podziękowania

  Dokument zawiera informacje, które wziąłem z FAQ Sterownika AWE i FAQ
  ISA PnP.  Zobacz sekcję Źródła dla poznania autorów i miejsca tych
  dokumentów. Dzięki nim, obsługa dźwięku SB AWE jest możliwa. Mnóstwo
  ważnej pracy było zrobione przez Hannu Savolainen'a, który napisał
  sterownik dostarczany z jądrem Linuxa. Dziękuję!

  Chcę podziękować Nicoli Bernardelli za testowanie AWE64. Bez niego
  wiele błędów pozostałoby niewykrytych.

  Dziękuję za SGML Tools, to HOWTO jest dostępne w kilku formatach,
  wszystkie wygenerowane z jednego pliku źródłowego.



  1.2.  Poprawki w stosunku do poprzednich wersji

  Wersja 1.0

  Pierwsza wersja

  Wersja 1.1

  Poprawiona pisownia (dzięki Curt!), dodana potrzebna wersja isapnp,
  teraz dostępna na sunsite i mnóstwie kopii.

  Wersja 1.2

  Wersja francuska jest już dostępna, małe poprawki, dużo poprawionej
  pisowni (dzięki programowi ispell)
  1.3.  Nowe wersje tego dokumentu

  Najświeższe wersje są na mojej stronie domowej - Sound Blaster AWE
  HOWTO

  Nowe wersje tego dokumentu będą przesyłane na wiele anonimowych
  serwerów FTP składujących tego typu informacje, jak np.
  ftp://sunsite.unc.edu/pub/Linux/docs/HOWTO/mini

  Hypertekstowe wersje tego i innych Linuxowych HOWTO są dostępne na
  wielu serwerach WWW, np. http://sunsite.unc.edu/LDP. Większość
  dystrybucji Linuxa na CD-ROM'ach zawiera dokumenty HOWTO, często w
  katalogu /usr/doc.

  Dzięki Arnaudowi Launay zoro@lsol.tm.fr jest dostępna francuska wersja
  tego dokumentu! Najświeższa wersja jest dostępna przez HTTP albo
  anonimowe FTP.

  Jeżeli przetłumaczysz ten dokument na inny język, daj mi znać, a
  dołączę odnośnik do niego tutaj.


  1.4.  Kontakt z autorem

  Polegam na tobie, Czytelniku, w zrobieniu tego HOWTO użytecznym.
  Jeżeli masz jakiekolwiek sugestie, poprawki, albo komentarze, proszę,
  żebyś przysłał je do mnie, Marcus.Brinkmann@ruhr-uni-bochum.de, a ja
  postaram się wziąć je pod uwagę w następnej edycji.

  Byłbym szczególnie wdzięczny za informacje o procedurze startowej
  (skrtypty inicjalizujące itp.) innych popularnych dystrybucji Linuxa,
  np. RedHat lub SuSE Linux.

  Jeżeli opublikujesz ten dokument na CD-ROM'ie lub na papierze, kopia
  była by mile widziana. (Przez e-mail możesz zapytać się o mój adres
  pocztowy) Pomyśl także o złożeniu dotacji dla LDP (Linux Documentation
  Project), żeby wspomóc tworzenie darmowej dokumentacji Linux'a.
  Skontaktuj się z koordynatorem Linux HOWTO, Gregiem Hankins'em
  gregh@sunsite.unc.edu, żeby zdobyć więcej informacjii.



  1.5.  Zasady dystrybucji

  Prawa autorskie - (C)1997 Marcus Brinkmann.

  To HOWTO jest dokumentacją darmową; możesz ją udostępniać i/lub
  modyfikować na zasadach Licencji Publicznej GNU (GNU General Public
  License) publikowanej przez FSF (Free Software Foundation); albo
  wersji 2, albo jakiejkolwiek późniejszej wersji.

  Ten dokument jest udostępniany z nadzieją, że będzie on użyteczny, ale
  bez żadnej gwarancji; nawet bez gwarancji dostępności ani przydatności
  w określonym przypadku. Przestudiuj Licencję Publiczną GNU, dla
  uzyskania dokładnych informacji.

  Możesz uzyskać kopię Licencji pisząc do FSF - Free Software
  Foundation, Inc., 675 Mass Ave, Cambridge, MA 02139, USA.




  2.  Zanim zaczniesz



  2.1.  Wprowadzenie

  Ten dokument próbuje pomóc Ci w instalacji i użytkowaniu karty Sound
  Blaster AWE 32 lub Sound Blaster AWE 64 firmy Creative Labs w Twoim
  Linuxie. Odnośnym systemem jest Debian GNU Linux na platformie Intel
  i586, ale metoda tu przedstawiona powinna działać z każdą inną
  dystrybucją Linuxa, jak i na każdej innej platformie sprzętowej
  obsługiwanej prze Linuxowy sterownik dźwięku (różnice będą opisane).

  Pamiętaj, żeby dokładnie  przeczytać "Linux Sound HOWTO" (zobacz
  sekcję Dodatkowe informacje. Traktuję swój dokument jako dodatek do
  Sound HOWTO, często możesz tam znaleźć informacje o rzeczach, których
  tu nie opisałem.




  2.2.  Kilka uwag o kartach SB AWE

  SB AWE 32 zawiera urządzenie dźwięku RAW, standardową syntezę
  OPL-2/OPL-3, port MIDI MPU-401 i syntezę Wave Table EMU 8000 o
  32-głosowej polifonii (przestudiuj Sound HOWTO dla wyjaśnienia tych
  terminów).

  SB AWE 64 ma wszystkie możliwości AWE 32 i dodatkowo syntezę Wave
  Guide, z której Creative Labs jest szczególnie dumny. Problemem dla
  użytkowników Linuxa jest fakt, że dodatkowe 32 głosy są generowane
  programowo i wysyłane przez urządzenia dźwięku RAW. Ponieważ Creative
  Labs nie widzi rynku dla sterowników pod Linuxa, sterownik syntezy
  Wave Guide jest dostępny tylko pod Windows 3.1 i Windows 95.

  Znaczy to, że z punktu widzenia użytkownika Linuxa SB AWE 32 i AWE 64
  są prawie identyczne. [AWE 64 ma troszeczkę lepsze przetworniki A/C i
  C/A -- przyp. tłum.] Od tej chwili będę się odnosił do SB AWE wogóle i
  wsponę o różnicach, jeżeli wystąpią.



  2.3.  Kilka uwag o kartach Plug and Play

  Większość nowoczesnych kart na platformę Intela są kartami ISA PnP, co
  jest skrótem dla ,,Plug and Play''. Znaczy to, że karta musi być
  skonfigurowana przez system operacyjny, a to musi być wykonane przez
  skrypt inicjaliacyjny (initialization routine) w czasie ładowania
  systemu. Są co najmniej trzy możliwe sposoby na wykonanie tego,
  jeżeli:


  ˇ  Masz bios PnP, co oznacza, że może on "widzieć" karty PnP i może je
     skonfigurować. Jeżeli myślisz, że możesz używać wszystkich
     możliwości Twojego SB AWE PnP, jesteś w błędzie. Nawet jeżeli bios
     twierdzi, że obsługuje karty PnP, tylko inicjalizuje zbiór portów i
     adresów używanych przez Twoją kartę. Pewnie będziesz mógł odgrywać
     dźwięki RAW WAVE, ale nie będziesz mógł odgrywać np. muzyki MIDI. Z
     tego powodu bios PnP nie jest wyjściem.


  ˇ  Masz system operacyjny obsługujący karty PnP. Obecne stabilne jądro
     Linuxa (2.0.x) nie jest takim systemem, więc będziemy musieli
     poczekać na przyszłe wersje jądra, obsługujące urządzenia PnP.


  ˇ  Masz specjalny program, uruchamiany w czasie ładowania systemu,
     który inicjalizuje Twoje karty PnP. Tego sposobu użyjemy.


  Najczęściej używanym oprogramowaniem dla inicjalizacji kart PnP pod
  Linuxem jest ,,isapnptools'' (zobacz sekcję Źródła i sekcję
  Zaczynamy). Opisują one właściwie jak skonfigurować wszystkie karty
  ISA PnP, nie tylko kartę dzwiękową.



  2.4.  Kilka uwag o ładowalnych modułach jądra

  Niektóre sterowniki urządzeń mogą być budowane jako moduły zamiast
  wkompilowywania ich w jądro. Możesz znaleźć więcej informacji o
  modułach w ,,Kernel-HOWTO'' i ,,Module HOWTO'' (zobacz sekcję
  Dodatkowe informacje).

  Jeżeli posiadasz kartę PnP, musisz zainstalować obsługę dźwięku jako
  ładowalny moduł jądra. Znaczy to, że nie możesz wbudować sterownika
  dźwięku w jądro, będziesz musiał zbudować go jako moduł, który może
  być władowany w jądro w czasie rzeczywistym. Jest to potrzebne
  dlatego, że jądro będzie zainstalowane przed skonfigurowaniem karty
  ISA PnP, a sterownik dźwięku musi być załadowany po skonfigurowaniu
  karty ISA PnP.

  Moduł dźwięku jądra może być załadowany ręcznie - insmod sound albo
  modprobe -a sound albo w poprawnej linii skryptu ładującego twojego
  Linuxa (w Debianie jest wymagane aby dodać linię zawierającą sound do
  /etc/modules). Inne podejście, to odpalenie kerneld, demona
  instalującego i deinstalującego moduły.

  Zauważ, że kerneld może nie być najlepszym rozwiązaniem dla sterownika
  AWE, ponieważ zabiera to dużo czasu, aby załadować moduł do jądra,
  szczególnie jeżeli chcesz używać syntezy Wave Table i ładować duże
  banki Sound Font, co musisz zrobić za każdym razem po załadowaniu
  modułu. Ponieważ kerneld usuwa nieużywane moduły po jednej minucie
  (standardowo), lepiej jest ładować moduł dźwięku ręcznie lub w czasie
  ładowania systemu. Zauważ, że samodzielne ładowanie modułu zapobiega
  usuwaniu go przez kerneld. Przy okazji: Możesz ręcznie ładować moduł i
  używać kerneld w tym samym czasie. Te dwie metody nie kolidują ze
  sobą, ale kerneld nie zajmuje się już modułem dźwięku.

  Jest to użyteczne, gdy Twoje ustawienia miksera zostają skasowane po
  usunięciu i ponownym załadowaniu modułu. Rozwiązanie tego problemu
  zostanie podane w sekcji Mikser (jest tam opis jak można uruchomić
  mikser automatycznie kiedy moduł dźwięku zostaje załadowany). Jednakże
  zajmuje to trochę czasu dla kerneld do zainstalowania modułu,
  ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin