zachowania niepozadane - poprawione.pdf

(5840 KB) Pobierz
Autyzm -
zachowania niepożądane
(wybrane zagadnienia)
Małgorzata Marszałek
Specjalny Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy
dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku,
SPOA w Gdańsku
Poradnia RUBIKON
Zachowanie:
• Zachowanie w ujęciu behawioralnym jest tym
wszystkim, co bezpośrednio widzimy, obserwując
inną osobę. Zachowaniem jest konkretna czynność,
nie jest nim brak tej czynności.
• Zachowanie charakteryzuje stwierdzenie: „on siedzi
prosto na krześle”, ale nie: „on nie buja się na
krześle”.
• Myśląc o zachowaniu zawsze zadajemy
sobie pytanie:
co robi?,
a nie:
czego nie
robi?
• Zachowanie ma określony czas, miejsce,
przestrzeń, odnosi się do konkretnej sytuacji
i do określonych ludzi.
• Można też określić nasilenie zachowania i
jego dotkliwość dla osób postronnych.
• Dla wyuczania nowych zachowań (także dla
wychowywania, uczenia) najważniejsze są
pojawiające się wzmocnienia.
• W zależności od rodzaju wzmocnienia mogą
pojawiać się określone zmiany w częstotliwości
zachowania.
• W zależności od rodzaju konsekwencji
zachowanie będzie pojawiało się częściej lub
rzadziej.
Przykład:
Jeśli ktoś się do nas uśmiechnie, to będzie
to jego zachowanie. Jeśli je nagrodzimy
(odwzajemnimy uśmiech), to możemy się
spodziewać kolejnych dowodów sympatii.
Jeśli natomiast nie zwrócimy uwagi na
uśmiechającą się do nas osobę lub ukarzemy
ją (miną świadczącą o dezaprobacie), szansa
na kolejne dowody sympatii zmaleje.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin