socjologia.doc

(52 KB) Pobierz

Współczesne problemy socjologii 04.10.2017

Zasady dyplomowania w instytucie pedagogiki

Socjologia - nauka społeczna, bada społeczeństwo i grupy ludzi.

Przedmioty i zadania: procesy i zjawiska oraz wszelkie przejawy środowiska społecznego, interakcje społeczne.
Działy:

1. Historia socjologii (dzieł, psychologii)

2. Zastosowanie - socjologia w praktyce

3. Metodologia badań socjologicznych

Dyscypliny:

1. Socjologia rodziny (role rodzicielskie, jak się zmieniają pieniądze w rodzinie, kto/ile zarabia, na co się wydaje, macierzyństwo, macierzyństwo zawodowe),

2. Socjologia edukacji (program edykacyjny, pedagodzy),

3. Socjologia ekonomii - fukcjonowanie ludzi w środowisku i rolach ekonomicznych oraz warunkach ekonomicznych,

4. Socjologia polityki - sondaże itp.

5. Socjologia medycyny zdrowia i choroby - konflikty zdrowotne, zachowania zdrowotne, polityka zdrowotna, koszty leczenia, styl życia, konsumpcjonizm,

6. -//- kultury - organizacje stylu społecznego, kultury,

7. -//- nauki - jakie tematy podejmują naukowcy,

8. -//- miasta

9. -//- wsi - ludzie mają dosyć miast i przenoszą się do wsi ze względu na bezpieczeństwo,

10. -//- moralności - co ludzie uważają za dobre, a co ludzie uważają za złe,

12. -//- prawa - wybory, kandydaci, ludzie młodzi nie chcą głosować,

13. -//- przemysłu,

14. -//- organizacji,

15. -//- religii - postawa ateistyczna,

16. -//- sportu - kibice, jak funkcjonują,

17. -//- internetu,

18.-//- wiedzy - co to jest wiedza, jaki to się dzieje, że czegoś się dowiadujemy, jest to przeznaczone do przekazania,

19. -//- młodzieży - co jest ważne dla młodego  człowieka, co studiuje, co kupuje,

20. -//- wojska - funkcjonowanie w strukturze wojskowej,

21. -//- śmierci (fanatosocjologia) - jak się zmodyfikowała śmierć, obrzędy,

22. -//- sztuki, muzyki -projekty badawcze dotyczące struktury muzyki,

23. -//- czasu wolnego - co robi się w wolnym czasie,

24. -//- zabawy - czas zabawowy, jak przebiega,

25. -//- pracy,

26. -//- dewiacji - zachowania dewiacyjne,

27. -//- jakości życia,

Max Weber - Postulat wolności od wartościowania, siły społeczne, które nas integrują bądź rozbijają społeczeństwo.

1. Wielki zbiór społeczny wytwarzający wartości kulturalne, instytucje nieformalne, wzory zachowania i działania zapewniające integrację kulturalną szeregu osobowości osób uczestniczących w wielkich grupach społecznych o różnych a niekiedy i rozbieżnych systemach wart.

2. Dopełniające i krzyżujące się formy życia zbiorowego współwystępujące i mające część wspólną członków w ramach narodu, państwa czy konfiguracji kulturowej, które cechuje odrębność i osobliwość kulturowa, strukturalna i (?)

3. Kongiomerat grup społecznych - podporządkowanych dobrowolnie lub pod przymusem grupie dominującej, np. narodowi.

18.10.2017

1. Biologiczne podstawy życia społecznego wg. J. Szczepańskiego - chodzi o cechy organizmu ludzkiego i zachodzących w nim procesów fizjologicznych:

- mechanizmy dziedziczenia cech (genetyka),

- popędy i skłonności,

- konieczność zaspokajania potrzeb fizjologicznych (głód, pragnienie)

Cechy dziedziczne organizmu ludzkiego wpływające na życie społeczne organizmu:

1. Wyprostowana postawa ciała, dłonie są kluczowe z punktu widzenia społecznego, ponieważ dzięki nim możemy wykonywać wiele rzeczy, np. wychowywać dzieci.

2. Chwytliwe ręce z ruchomymi palcami i przeciwstawnym kciukiem, które pozwalają na wykonywanie skomplikowanych i delikatnych czynności.

3. Oczy - nasz wzrok jest skierowany na wprost a nie na boki, jest doskonały i umożliwia widzenie trójwymiarowe i lepsze organizowanie przestrzeni.

4. Wielki mózg i złożony system nerwowy - umożliwia wysoki (?)

5. Złożony mechanizm głosowy pozwalający na rozwój mowy.

6. Długa zależność od rodziców - długi okres opieki rodziców, długi czas nauki i socjalizacji, ludzie poświęcają dużo czasu na opiekę nad dziećmi.

7. Plastyczność wrodzonych popędów i potrzeb, brak stałych mechanizmów instynktownych występujących u innych gatunków, możliwość przystosowania potrzeb do środków ich zaspokajania. Wszystko to pozwala na rozwinięcie złożonych wzorów postępowania i przystosowania się do zróżnicowanych środowisk.

8. Trwałość popędu seksualnego, która wpływa na formę życia rodzinnego.

2. Dyscypliny:

a) socjologia,

b) ekologie społeczne,

c)etologia.

3. Społeczne i kulturowe podstawy życia społecznego:

1. Kultura - cecha wybitnie społeczna, którą tworzą tylko i wyłącznie ludzie.

Kultura - oznacza wszystko, co jest stworzone przez człowieka, co jest przez niego nabywane przez uczenie się i przekazywanie innym pokoleniom w drodze informacji paragenetycznej.

Cechy kultury:

- obejmuje całość życia człowieka,

- pojęcie kul. nie ma charakteru wartościowego, co oznacza, że praktyki, które budzą sprzeciw są częścią kultury.

- jest tworem zbiorowym a nie indywidualnym, powstaje zawsze w wyniku kontaktów międzyludzkich, ludzie uczą się kultury od siebie nawzajem i przekazują sobie informacje.kultura jest zawsze systemem zobiektyzowanym, czyli polega na tworzeniu, wynajdywa. Kultura polega na wynajdowaniu nowych sposobów myślenia, działania zarówno w relacjach wzajemnych, ale także w stosunku do przyrody, która ich otacza.

- kultura narasta i przekształca się w czasie, jest doświadczeniem, które kumuluje się przez pokolenie, nie przez geny, tylko kukturę. Jest związana ze świadomością czasu oraz istnieniem pamięci, przeszłości i sposobem jej utrwalania.

08.11.2017

Geertz - system znaczeń i symboli regulujących działanie społeczne.

Elementy kultury wg. Kłoskowskiej:

1. Kultura bytu - relacja z kulturą produkcji, reprodukcji dóbr, usług, czynności ochronnych i obronnych.

2. -//- społeczna - treści kulturowe odnoszące się do stosunków między ludźmi, regulujące te stosunki oraz określające ich formy.

3. -//- symboliczna - wartości i wzory zachowań związane z zaspokajaniem potrzeb ludzkich takich jak dawanie wyrazów uczuciom, impulsom twórczym oraz uzyskiwanie łączności z innymi ludźmi i uczestnictwa we wspólnocie.

W socjologii kultura jest systemem komunikowania.

Osobowość społeczna - zbiór unikalnych i stosunkowo trwałych cech indywidualnych jednostki wyrażających jej tożsamość ukształtowanych w procesie jej biologicznego , psychicznego i społecznego rozwoju, czyli socjalizacji przez bliższe i dalsze środowisko społeczne oraz przez jej własną (?)

-zdolnośći,

-postawy,

-poglądy,

-potrzeby,

-motywacjem,

-zainteresowanie,

-wartości,

-temperament.

Elementy biogenne (dziedziczone elementy)

Elementy psychogenne -pamięć (zbiorowa), wola, wyobraźnia, uczucia, inteligencja, spostrzegawczość

Elementy socjogenne (Znaniecki Florian):

1. Kulturowy ideał osobowości (ideał wychowawczy) - służący jako wzór do naśladowania, stosowany  młodzieży w szkołach i innych instytucjach. Staje się modelem do naśladowania innych ludzi. Młody człowiek kształtuje swoje zachowanie, ucieleśnienie cech cenionych w grupie.

2. Role społeczne - społecznie zdefiniowany wewnętrzny spójny zespół przepisów i oczekiwań dotyczący pożądanego zachowania jednostki w konkretnych sytuacjach związany z ich pozycjami  społecznymi, a także zbiór podstawowych przywilejów, obowiązków i praw, które są społecznie przypisane do pozycji w grupie.

3. Jaźń subiektyna - zespół wyobrażeń i z reguły pozytywnych jednostki o samej sobie, o tym kim jest naprawdę, jaka jest jej wartość. Jest ona kontrolowana społecznie. Powstaje w wyniku interakcji społecznej. Bywa (?) kompensacji oraz odreagowywania niepowodzeń życiowych.

4. Jaźń odzwierciedlona - (Cooley) Część osobowości konstruowana na zasadzie mechanizmu. Zespół wyobrażeń o sobie, w których przegląda się jednostka (lustro), co jak sobie przypuszczamy myślą o nas inni, wytworzony na podstawie tego, co i jak przypuszczamy.

Zachowania ryzykowne (Urlich Beck)

Za Studenskim - niepewność odnosząca się do możliwości osiągnięcia realizowanego lub zamierzonego celu, a także prawdopodobieństwo doznania szkody, straty lub krzywdy podczas uczestnictwa w jakimś przedsięwzięciu lub w następstwie dokonania czynności przedsiębiorczych.

Przykłady zachowań ryzykownych (Jessor) - są to zachowania, które narażają na niebezpieczeństwo  utraty zdrowia lub rozwoju zwłaszcza młodych ludzi. Są to również zachowania problemowe.

Inne ujęcie zachowań ryzykownych to zachowania anormatywne pozostające w opozycji do porządku społecznego i prawnego, jednocześnie stanowią zagrożenie dla rozwoju jednostki oraz w społeczeństwie.

Funkcje zachowań ryzykownych:

- działania instrumentalne, służące zaspakajaniu potrzeb,

- forma opozycji względem autorytetu dorosłych,

- redukcja lęków, frustracji oraz obaw związanych z oczekiwaniem rodziców, a także niepowodzeniami szkolnymi,

- sposób solidarności z rówieśnikami (np. palenie papierosów) oraz możliwość udziału w grupie, z którą chcemy się identyfikować (kompresjonizm, presja grupy),

- pozwalają zademonstrować sobie oraz otoczeniu ważnych atrybutów w swojej tożsamości. Ponadto dla wielu osób pozwalają na pozorną dorosłość (palę, piję itp.),

- zaspokajają potrzebę niezależności autonomii oraz potrzebę bycia dorosły,

- sposób radzenia sobie z trudnymi sytuacjami,

- wyraz buntu przeciwko tradycyjnym normom i wartościom.

Przykładu zachowań ryzykownych:

- zażywanie substancji psychoaktywnych (dopalacze),

- nadmierne korzystanie z internetu,

- przedwczesna aktywność seksualna,

- zachowania agresywne,

- drobne przestępstwa, wykroczenia, wandalizm, zaniedbywanie obowiązków szkolnych, wagary,

- ucieczki z domu,

- stosowanie diet odchudzających,

- zaniedbywanie nauki szkolnej,

- zaniedbywanie rodziny.

a)Rodzina (pozycja, wykształcenie rodziców)

b)Socjalizacja (klimat domowy, jakie stawiane są wymagania oraz kontrola wpływ rówieśników, wpływ mediów, system osobowości człowieka, duża waga jeżeli chodzi o niezależność, krytyczna ocena otaczającej osobowości, tolerancja zachowań niekonwecjonalnych, dewiacja jest wartością konstruktywną a nie destrukcyjną.

Postrzeganie środowiska (system):

- niska skłonność rodziców do wspierania swoich dzieci i ich kontrolowania,

- bardzo wysoki poziom aprobaty rówieśniczej,

Postawy wobec zachowań ryzykownych:

- moja postawa, co ja uważam, co myślę,

- subiektywne normy, co ja uważam za dobre i złe,

- poczucie osobistej kontroli nad zachowaniem.

Zachowania przestępcze rodzą się poprzez interakcje jednostki o charakterze aspołecznym (np. nienawiść i agresywność), nadpopudliwość, impulsywność, trudności z koncentracją oraz skłonność do (?)

- niski poziom inteligencji i osiąganie słabych wyników w nauce,

- przestępczość w rodzinie,

- złe warunki socjalno - bytowe w rodzinie (bieda, niskie dochody, duża liczebność rodziny, złe warunki mieszkaniowe), niedostateczny wpływ rodziców, konflikty, rozwód.

22.11.2017

Ryzyko instrumentalne - używane do osiągnięcia zamierzonych celów.

Ryzyko stymulujące -

Ryzyko adaptacyjne - np. migracje.

Starzenie się społeczeństwa europejskiego. Czynniki wpływające:

- rosnąca przeciętna długość życia (aktualnie kobiety 74, kobiety: 81/82lata),

- wrost odsetka ludzi, którzy przekroczyli wiek 65 lat.

Cechy społeczeństwa starzejącego się:

- z reguły niższy status społeczny, brak władzy,

- władza przekazywana przez starszych ludzi dla młodych jest reprecjonowana,

- dokonywanie korekt w ciele, aby być dłużej sprawnym,

- WALKA ze starością (np. kremy na zmarszczki, farbowanie siwych włosów),

- rezygnowanie z potraw powodujących komplikacje,

- zmienianie stosunków pracy.

Problemy ze starością:

- opieka nad osobami starszymi,

- coraz więcej osób nabywa praw emerytalnych, ale nie ma środków, aby ten system utrzymać,

- podnoszenie wieku emerytalnego,

- migracje.

Fizyczne objawy starości:

- ciało niedołężnieje,

- samotność, brak grupy rówieśniczej,

- dochodzi do załamania tożsamości,

- syndrom opuszczonego gniazda,

- zubożenie,

- brak kontaktu z własnymi dziećmi,

- utrata niezależności,

- brak swobody poruszania się,

- brak możliwośći pełnego uczestnictwa w życiu społecznym,

- starość jest sfeminizowana,

- cierpienie, np. fizyczna niepełnosprawność,

- kobiety częściej chorują na choroby przewlekłe, a mężczyźni np. na zawał,

- kobiety częściej chodzą do lekarza, dłużej żyją, ale są mniej sprawne i mają depresje,

- mężczyźni często giną na skutek wypadków, uzależnień, skłonność do uprawiania niebezpiecznych sportów ekstremalnych.

Stan cywilny: mężczyźni mają dłuższe życie niż kobiety, częściej uprawiają sporty.

Kult młodości:

- młody człowiek jest lepszym targetem dla firm,

- usługi kosmetyczne mają doprowadzić do wdrożenia, że jest dobre,

- wiek stał się narzędziem ucisku (nieodpłatna praca kobiet),

- starsi buntują się i chcą się uwolnić od zobowiązań rodzicielskich, opieka nad wnukami i realizowanie swich pasji,

- wiek małżonków rośnie,

- na 1000 pracujących przypada 250 emerytów.

Sztompka

Globalizacja - proces zagęszczania i (?) się powiązań i zależności ekonomicznych, finansowych, politycznych, militarnych, kulturowych oraz ideologicznych między społecznościami ludzkimi, co prowadzi do uniformizacji świata i odzwierciedla się w pojawieniu się więzi społecznych, solidarności i tożsamości w skali ponadlokalnej i ponadnarodowej.

06.12.2017

Fazy globalizacji:

a) pierwsze odkrycia geograficzne, tzw. nowy świat, XV w., wiedza o innych kulturach, wpływ zachodnich krajów, westernizacja,

b) 2 poł. XIX w. - realizacja przemysłowa, urbanizacja, industrializacja,

c) po upadku związku radzieckiego zaczęły się rozwijać ponadnarodowe marki, np. McDonald's. Mamy organizacje narodowe, które łączą państwa, np. ONZ, coraz częściej zależymy od tego, kto jest imperium w danym kraju,

d) centrum - technologie, patenty farmaceutyczne,

e) rynek - ma charakter światowy. Istnieje globalny kapitalizm. Ludzie mają różne poglądy, każdy ma inne osobiste poglądy i mogą znacznie się różnić od innych kultur. Odchodzi się od modernizacji i detronalizacji lokalnych sposobów życia, na które składa się konsumowanie różnych dóbr, idei i wartości.

MODERNIZACJA I DETRONALIZACJA. Zmiana idei i wartości:

1. Ekonomiczna - rynek (a)

2. Polityczna - ONZ, Liga Arabska (b),

3. Międzynarodowa przestępczość zorganizowana,

4. Kulturowa,

5. Wykluczenie społeczne.

Konsumpcjonizm - to nadmierna konsumpcja dóbr, negatywne zjawisko, jest to wydatek świadomy, "jestem tym, co jem",

Hedoznim - nadmierna potrzeba wygody.

Nadużywany konsumpcjonizm, religie świata, służba innym jest wartością.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin