szlak-transsyberyjski.-moskwa---bajkal---mongolia---pekin.-wydanie-5 full version.mobi

(49352 KB) Pobierz
Bajkał
Bajkał skuty lodem
Jeden z niezliczonych nadbajkalskich straganów
© Natchapon L. | Shutterstock.com
© katvic | Fotolia.com
„Ptasie Gniazdo”, czyli Olimpijski Stadion Narodowy
Futurystyczny gmach pekińskiego Teatru Narodowego
Kup książkę
Poleć książkę
© Greir | Shutterstock.com
© HHStudio | Shutterstock.com
Kup książkę
Poleć książkę
Pekin
3
Charakterystyka pociągów Podróż trasą Kolei Transsyberyjskiej
www.e-przewodniki.pl
www.bezdroza.pl
Odcinek
Moskwa–Irkuck
Moskwa–Ułan Bator
Moskwa–Pekin przez Mongolię
Moskwa–Pekin przez Mandżurię
Moskwa–Władywostok
Odległość
5185 km
6304 km
7865 km
9001 km
9288 km
Cena
Luks
24 000
18 000
30 000
32 000
35 000
Kupiejnyj
12 000
11 000
18 000
20 000
16 000
Płackartnyj
6300
8700
Charakterystyka pociągów
Pociągi rosyjskie
Na dłuższych trasach krajowych oraz na
trasach międzynarodowych kursują róż-
ne rodzaje pociągów. Ponadto w pocią-
gach są różne typy wagonów. Od rodza-
ju pociągu i wagonu uzależniona jest
cena biletu.
Pociągi firmowe
(firmiennyje) posiada-
ją odrębne nazwy, np. „Rossija”, „Bajkał”,
„Wostok” itd. Odznaczają się one lepszą
obsługą i są schludniejsze, co ma wpływ
na cenę biletu – wyższą niż w pocią-
gach pospiesznych (skoryje). Do pocią-
gów firmowych należą m.in. następują-
ce „pary” pociągów: 1/2 „Rossija” (rela-
cji Moskwa–Władywostok), 9/10 „Bajkał”
(relacji Moskwa–Irkuck), 25/26 „Sybirjak”
(relacji Moskwa–Nowosybirsk), 55/56
„Jenisej” (relacji Moskwa–Krasnojarsk).
W rosyjskich pociągach dostępne są
następujące
cztery rodzaje wagonów
w kolejności od najbardziej komforto-
wych i najdroższych po najgorsze i naj-
tańsze (nie wszystkie są dostępne we
wszystkich pociągach):
Ceny są przybliżone i zostały podane w rublach rosyjskich (rub.) dla połączeń bezpośred-
nich i najtańszych opcji przejazdu w sezonie. Poza sezonem ceny na rosyjskie połączenia
krajowe w klasach
płackartnyj
oraz
kupiejnyj
są niższe o mniej więcej 25%. Kurs rub./PLN
z sezonu 2013: 1 rub. = ok. 0,10 PLN.
60
siedzenia, ale na dalekich trasach kursu-
ją rzadko ze względu na mało komforto-
we warunki podróży.
Pociągi międzynarodowe
to m.in.
nr 3/4 (Moskwa–Pekin przez Mongo-
lię), 5/6 (Moskwa–Ułan Bator) i 19/20
(Moskwa–Pekin przez Mandżurię). Bilety
na połączenia międzynarodowe są dużo
droższe, niż gdybyśmy rozbili podróż
na kilka osobnych połączeń krajowych
(np. osobne pociągi w Rosji, przekrocze-
nie granicy rosyjsko-mongolskiej auto-
busem, osobne pociągi w Mongolii itd.),
toteż nie cieszą się dużą popularnością
wśród podróżników. Przykładowe ceny
znaleźć można w tabeli powyżej. Należy
pamiętać, że kupując bilet na połączenie
międzynarodowe, najniższą klasą, którą
możemy podróżować, jest
kupe.
Dokładne rozkłady jazdy rosyjskich
pociągów, włącznie z możliwością rezer-
wacji biletów na połączenia krajowe,
znaleźć można na stronie internetowej
rosyjskich kolei (/ http://eng.rzd.ru).
Pociągi mongolskie
Standard pociągów mongolskich nie
odbiega od tego w wagonach rosyjskich,
choć sieć kolejowa nie jest zanadto roz-
budowana. Podróżować można w pięciu
różnych klasach, które stanowią odpo-
wiedniki klas rosyjskich, od najniższej
są to kolejno:
nijtijn
(Нийтий½),
untla-
gin
(У½тлагы½) i
tasalgajat
(Тасалгаат).
W niektórych pociągach znajdują się
również wagony klasy
ljuks
(Люкс) oraz
przeznaczone dla cudzoziemców
gada-
ad
(Гадаад).
Podróż pociągiem jest w Mongolii dość
tania. Szczegółowe informacje o rozkła-
dach jazdy oraz cenach biletów można
znaleźć w rozdziale
Mongolia
(zob. s. 277)
lub na stronie internetowej kolei mon-
golskich (/ www.ubtz.mn).
Pociągi chińskie
Sieć chińskich pociągów jest bardzo roz-
budowana. Szybko i w miarę wygodnie
można nimi dotrzeć do niemal każdego
Kup książkę
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
Charakterystyka pociągów Podróż trasą Kolei Transsyberyjskiej
kopia paszportu wymagane są także
w przypadku kupowania biletów w biu-
rach turystycznych w Polsce). Koniecz-
nie należy pamiętać o sprawdzeniu przed
odejściem od okienka swoich danych wpi-
sanych na bilecie. Jeżeli cokolwiek się nie
zgadza (np. numer paszportu, data uro-
dzenia, imię i nazwisko lub data odjazdu),
należy to natychmiast zgłosić i poprosić
o wystawienie nowego biletu.
luks
(1 klasa);
kupiejnyj,
tzw.
kupe
(2 klasa);
płackartnyj
(3 klasa);
obszczij.
Bilety na przejazd w wagonie
luks
o blisko połowę droższe od tych w wagonie
kupiejnym,
a te są z kolei ok. połowy droż-
sze od biletów na wagon
płackartnyj.
Wagony luks
podzielone są na dwu-
osobowe przedziały (wyposażone czę-
sto w umywalkę, a czasem nawet w nie-
wielką kabinę prysznicową). Przedzia-
łów w wagonie jest zazwyczaj osiem.
Wagony
kupiejnyje
posiadają prze-
działy czteroosobowe (dwa łóżka na dole
i dwa są piętrowe, składane, umieszczo-
ne na górze przedziału).
Kupiejnyj
wagon
posiada zazwyczaj dziewięć przedziałów
z łącznie 36–38 miejscami do leżenia.
Wagony
płackartnyje
to wagony bez
zamykanych przedziałów, jedynie podzie-
lone na tzw. boksy po 6 łóżek. Należy uni-
kać miejsc przy toaletach i chować swoje
rzeczy podczas snu. Ten rodzaj wagonów
polecamy osobom podróżującym w więk-
szej grupie. Wagon
płackartnyj
składa
się z 54 miejsc do leżenia. Pod dolnymi
miejscami, ułożonymi prostopadle do
przejścia, znajdują się schowki na bagaż;
podróżny może więc spokojnie spać,
mając swój dobytek bezpiecznie ukry-
ty pod sobą. Dodatkowo na bagaż prze-
znaczona jest specjalna półka u góry. Kla-
są trzecią warto podróżować ze względu
na umiarkowaną cenę i znośne warunki.
Wagony
obszczije
również mają swo-
je zalety. Trzy poprzednie klasy oferują
wyłącznie miejsca do leżenia. Tylko tzw.
obszczije
wagony posiadają 81 miejsc do
Główne odcinki Kolei Transsyberyjskiej wraz z wykazem odległości i cenami biletów
3
61
3
Informacje praktyczne Podróż trasą Kolei Transsyberyjskiej
www.e-przewodniki.pl
www.bezdroza.pl
62
większego miasta w kraju. W Chinach
istnieje sporo kategorii i klas pociągów,
różne są również ceny biletów oraz czas
przejazdu na tych samych odcinkach. Naj-
szybsze są tzw.
pociągi z grupy CRH
(Chi-
na Railway High-Speed), które oznaczone
są literami
G, C
oraz
D
i osiągają prędko-
ści ponad 300 km/godz. Pozostałe kate-
gorie szybkich pociągów oznaczone są
jako
Z, T
i
K
(120–160 km/godz.). Najtańsze
składy, z których najczęściej korzystają
turyści z małym budżetem, nie posiada-
ją oznaczenia literowego, jedynie liczbo-
we. Na długich dystansach w tej kategorii
kursują pociągi zwane
pǔkuài
, oznaczo-
ne czterocyfrowymi liczbami rozpoczy-
nającymi się od 1–5 oraz krótkodystanso-
we
pǔkè
, których numery zaczynają się
od cyfr 5–7. W okolicach Pekinu można
również spotkać składy oznaczone lite-
rami
L
(sezonowe),
Y
(turystyczne) oraz
S
(podmiejskie).
Tańsze kategorie pociągów podzie-
lone są zazwyczaj na
5 klas.
Najniższa
z nich to
wúzuò
– miejsca stojące, kolej-
no następują:
yìngzuò
– twarde miejsca
siedzące,
ruǎnzuò
– miękkie miejsca sie-
dzące,
yìngwò
– twarde kuszetki oraz
ruǎnwò
– miękkie kuszetki.
Informacje na temat pociągów kursu-
jących w granicach Chin oraz tych jeż-
dżących na trasach do Ułan Bator oraz
do Moskwy znajdziemy na licznych stro-
nach internetowych, do których nale-
ży m.in.
/
www.travelchinaguide.com/
china-trains, gdzie sprawdzimy nie tylko
dostępne połączenia, lecz także ceny na
poszczególnych trasach. Szczegółowe
rozkłady można znaleźć również na stro-
Telefon, poczta, Internet
Jeśli planujemy kontaktować się podczas
podróży koleją z rodziną w Polsce, warto
kupić zawczasu
rosyjską kartę SIM
do tele-
fonu komórkowego. Trzeba jednak pamię-
tać, że na trasie Transsibu sygnał telefonii
komórkowej często zanika, szczególnie
podczas przejazdów przez rozległe tereny
tajgi. Podczas postojów w większych mia-
stach można zazwyczaj bez problemów
korzystać z telefonu komórkowego.
Nie należy spodziewać się możliwości
skorzystania z
Internetu
podczas podróży.
Na większych stacjach mogą działać kafej-
ki internetowe, jednak stosunkowo krótki
czas postoju nie pozwala na skorzystanie
z nich. Podobnie jest w przypadku nielicz-
nych budek telefonicznych oraz poczty.
Informacje praktyczne
Transsyberyjskie zwyczaje
Na przestrzeni wielu lat wytworzyło się
kilka ważnych zwyczajów, z którymi war-
to się zapoznać przed wyjazdem w celu
uniknięcia niezręcznych sytuacji. Do naj-
ważniejszych z nich należą:
ze względu na brak podziału na prze-
działy damskie i męskie mężczyźni ja-
dący w przedziale z kobietami opusz-
czają przedział na czas 20–30 min
w następujących sytuacjach: tuż po
ruszeniu pociągu i rozpakowaniu rze-
czy, tuż przed stacją docelową, na krót-
ko przed położeniem się spać oraz po
przebudzeniu się – aby dać kobietom
możliwość przebrania się;
czasem zdarza się, że ktoś z drugiego
przedziału poprosi nas o zamienienie
się miejscami (dzieje się tak np. wte-
dy, gdy jakiejś rodzinie komputer przy-
dzielił miejsca w oddzielnych przedzia-
łach). Może się też zdarzyć, że z takim
Zakupy na stacjach,
zachowanie w czasie postoju
Pociąg zatrzymuje się na stacjach pośred-
nich średnio co 5–6 godzin. Na niektó-
rych zatrzymuje się tylko na kilka, na
innych na kilkanaście, a na tych najwięk-
szych na 20–40 min. Należy uważać, gdyż
pociąg zawsze odjeżdża punktualnie
i bez wcześniejszej zapowiedzi. Mimo
że na każdy wagon przypada zazwy-
czaj po dwóch konduktorów pracują-
cych na zmianę, nie mają oni obowiąz-
ku kontrolowania, czy wszyscy pasaże-
rowie są obecni. Dlatego warto nawiązać
Kup książkę
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
Informacje praktyczne Podróż trasą Kolei Transsyberyjskiej
nie
/
www.chinatrainguide.com. Sporo
informacji o pociągach w Chinach (i nie
tylko) znajdziemy na stronie
/
www.
seat61.com/China.htm. Informacje podane
na powyższych stronach internetowych
przeważnie zgadzają się z rzeczywistością,
warto jednak pamiętać, że serwisy te nie
zawsze są na bieżąco uaktualniane. Naj-
bardziej dokładne i aktualne informacje
znajdziemy na dworcach kolejowych, o ile
oczywiście uda nam się dogadać z niemó-
wiącą z reguły po angielsku panią w kasie
dla obcokrajowców.
pytaniem zwróci się do nas konduk-
tor w imieniu rodziny; wówczas należy
sprawdzić, jakie warunki panują w dru-
gim przedziale – jeśli nie są gorsze, po-
winniśmy przystać na propozycję lub
pomóc w inny sposób połączyć rodzi-
nę (zamiany zwykle dokonuje się wte-
dy, gdy jest ona dla obu stron korzyst-
na lub przynajmniej nie jest dla jednej
ze stron nieprzyjemna);
może się zdarzyć, że osoba z innego
przedziału będzie chciała w naszym
przedziale ulokować część swojego
dużego bagażu; jeżeli mamy miejsce
i bagaż nie będzie nam przeszkadzał,
nie powinniśmy odmawiać;
początkowo Rosjanie okazują zazwyczaj
dystans w stosunku do obcokrajowców
i nie przyznają się do znajomości jakich-
kolwiek języków obcych, jednak jeżeli
będziemy uprzejmi i otwarci, atmosfe-
ra szybko stanie się przyjazna i okaże się,
że wielu z nich zna oprócz rosyjskiego co
najmniej jeden język obcy lub chętnie
wskaże nam taką osobę;
w przedziale Rosjanie okazują się czę-
sto bardzo przyjacielscy i hojni, czę-
stują zabranym dla siebie jedzeniem
i napojami, dlatego warto mieć ze so-
bą choćby drobiazgi, które możemy
wówczas zaproponować im w zamian
za „gościnę”; warto też zabrać ze sobą
jakieś drobne prezenty-pamiątki, któ-
re możemy podarować poznanej i po-
lubionej osobie w ramach podzięko-
wania za miło spędzony czas;
nagminne i hałaśliwe picie alkoholu
w przedziałach, szczególnie w godzi-
nach nocnych, jest surowo wzbronio-
ne, jednak długie rozmowy przy wza-
jemnym częstowaniu się jedzeniem
i alkoholem nie należą do rzadkości,
a właściwie są wręcz rytuałem umila-
jącym długą podróż.
3
63
3
Informacje praktyczne Podróż trasą Kolei Transsyberyjskiej
www.e-przewodniki.pl
www.bezdroza.pl
64
z nimi kontakt i powiadomić ich o chęci
zrobienia zakupów, zdjęć lub podjęcia
pieniędzy na stacji. Wówczas prawdopo-
dobieństwo, że zerkną na nasz przedział
i sprawdzą, czy już wróciliśmy, jest zde-
cydowanie większe. Jednak nawet wte-
dy lepiej nie liczyć na konduktora i sta-
wić się w przedziale na czas.
Na środku każdego z wagonów znaj-
duje się tablica z rozkładem jazdy pocią-
gu wraz z czasem postojów na każdej ze
stacji. Godziny przyjazdu do poszczegól-
nych stacji rosyjskich i odjazdu z nich są
podane w czasie moskiewskim. Również
zegary na wszystkich rosyjskich dwor-
cach wskazują czas moskiewski. Warto
o tym pamiętać przy planowaniu zaku-
pów na stacji.
Kolej Transsyberyjska jest bardzo
ważnym źródłem utrzymania i rozryw-
ki dla mieszkańców stacji pośrednich.
Na dworcach kolejowych można kupić
drobne przekąski, napoje i inne potrzeb-
ne podczas podróży rzeczy. Większość
kiosków zlokalizowana jest bardzo blisko
peronów, a niekiedy nawet na peronie.
Ponadto na peronach tuż przy drzwiach
każdego wagonu ustawiają się Rosjanie
ze świeżym pieczywem, ciastem, droż-
dżówkami, jagodziankami, dopiero co
usmażoną lub uwędzoną rybą i innymi
specjałami, które są zazwyczaj tak pysz-
ne, że zaraz wraca się po następne. Sprze-
dawcy oferują także piwo, lody oraz róż-
nego rodzaju rosyjskie przysmaki, takie
jak np. pierożki, gotowane ziemniaki
z koperkiem czy naleśniki. Często zaku-
pu takich produktów można dokonać
bez wychodzenia z przedziału – przez
okno. Kupić można nawet suszone grzy-
by, ryby oraz jaja.
Należy jednak uważać na produk-
ty mięsne, które niestety nie zawsze są
świeże. Ponadto należy zwracać bacz-
ną uwagę na własne pieniądze, gdyż
w pośpiechu, podczas krótkich posto-
jów, nie zawsze jesteśmy w stanie
dokładnie je policzyć, a wówczas cena
pysznego obiadu może przyprawić nas
o niestrawność.
Ze sprzedawcami można się porozu-
mieć zazwyczaj jedynie w języku państwa,
przez które pociąg w danym momencie
przejeżdża. Atmosfera peronu podczas
postoju pociągu niewiele różni się wów-
czas od tej na jarmarku. Na Syberii starsze
kobiety serwują na stacjach całe zestawy
obiadowe. Najczęściej jest to kurczak (kuri-
ca)
z ziemniakami i sałatką.
Należy zaznaczyć, że w ciągu ostat-
nich lat liczba sprzedawców perono-
wych na poszczególnych stacjach kolei
transsyberyjskiej gwałtownie spadła.
Jednym z powodów takiego stanu rze-
czy jest fakt, że włodarze rosyjskich kolei
nie odnosili z tytułu takiego handlu żad-
nych zysków, klientów traciły natomiast
dworcowe kioski. Bazarowe zwyczaje
nie zniknęły całkowicie, jednak sprze-
dawcy bardzo często sprzedają swoje
towary w konspiracji, chodząc po pero-
nie z wielkimi siatkami, w których ukry-
te są produkty spożywcze.
Na trasie Kolei Transsyberyjskiej dostępne są następujące polskie placówki dyplomatyczne:
Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Federacji Rosyjskiej,
Moskwa, ul. Klimaszkina 4,
\
+7495 2311500, tel. dyżurny po godzinach pracy placówki: +7916 6989941;
/
moskwa.
amb.sekretariat@msz.gov.pl, www.moskwa.msz.gov.pl.
Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Irkucku,
ul. Suche Batora 18,
\
+7 3952
288010, tel. dyżurny po godzinach pracy placówki: +7964 3575559;
/
irkuck.kg.sekretariat@
msz.gov.pl, www.irkuck.msz.gov.pl.
Konsulat Rzeczypospolitej Polskiej w Ułan Bator,
Czingis 1/18, 3 Choroo, Chan-uul,
\
+976 11 345886;
/
honconsul_poland@mongol.net, bayanekh@mongol.net; kon-
sul honorowy Ganchujag Daszdeleg (jęz. angielski, rosyjski, turecki); osoby kontaktowe:
Rawdan Jandżmaa (jęz. angielski),
\
+976 99927193; Tuwszindżargal Sodowsuren (ję-
zyk polski),
\
+976 99994968, +976 99094968. (Zamknięta w 2009 r. polska ambasada
w Mongolii nie została jak dotąd ponownie otwarta; Mongolia podlega kompetencji te-
rytorialnej ambasady polskiej w Pekinie).
Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Pekinie,
1 Ritan Lu, Jianguomenwai,
\
+86 10
65321235, tel. dyżurny po godzinach pracy placówki: +86 13810175087;
/
pekin.amb.
sekretariat@msz.gov.pl; www.pekin.msz.gov.pl.
Więcej informacji o placówkach dyplomatycznych zamieszczono w rozdziałach IV–VII przy
opisach poszczególnych regionów i miast. Na bieżąco aktualizowane informacje o pol-
skich placówkach dyplomatycznych za granicą – zob.
/
www.msz.gov.pl/pl/informa-
cje_konsularne/polskie_placowki.
Wymiana waluty
Na największych stacjach kolejowych,
takich jak Nowosybirsk, Krasnojarsk czy
Irkuck, powinna być możliwa wymiana
waluty w jednym z kantorów (niektó-
re czynne są całą dobę). Jednak często
postój pociągu wypada w środku nocy
i nie zawsze ma się ochotę wysiadać jedy-
nie w tym celu. Ponadto nie należy liczyć
na to, że na danej stacji kantor będzie
czynny właśnie tej nocy, której się tam
zatrzymamy. W pociągach, szczególnie
na odcinkach przygranicznych, nie braku-
je jednak cinkciarzy oferujących wymia-
nę dolarów lub euro na walutę krajową
(lub też odwrotnie) po kursie zazwyczaj
niekorzystnym dla podróżnych. Na więk-
szości ważnych stacji są też bankoma-
ty. Najlepiej jest jednak zaopatrzyć się
w wystarczającą ilość drobnych pienię-
dzy przed podróżą.
Opieka medyczna
w pociągu, restauracja
W razie choroby bądź wypadku należy
w pierwszej kolejności zawiadomić kon-
duktora, który na następnej stacji wezwie
odpowiednią pomoc. Podręczna aptecz-
ka powinna się jednak znaleźć w bagażu
każdego turysty (zob. s. 39).
Restauracje w wagonach Kolei Trans-
syberyjskiej serwują całkiem niezłe, ale
dość drogie posiłki. Osoby o wrażliwych
żołądkach muszą wziąć pod uwagę,
że latem jedzenie to przewożone jest
często w przegrzanych wagonach na
całej trasie naszej podróży, przez co
nie zawsze grzeszy świeżością. Bar-
dziej opłaca się skorzystać z usług
Kup książkę
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
Informacje praktyczne Podróż trasą Kolei Transsyberyjskiej
Placówki dyplomatyczne na trasie
3
65
Zgłoś jeśli naruszono regulamin