sztuka i czas cz 2.pdf

(20 KB) Pobierz
sztuka i czas cz 2
( sztuka_i_czas_cz_2.pdf )
http://www6.extrafiles.be/hpob/sztuka_i_czas_cz_2#
Podobne: slowa na czasie 2, sesja z plusem cz 2, arma 3 clan cz,
gta 3 no cd 2, matura focus 2, star wars czesci 2,
slowa na czasie kl 2, slowa na czasie2, druki ips z 3,
Opowiadajac o kulturze renesansu a, takze miejsce, ktore to zajmuje po niej istota ludzka, na poczatku trzeba sie zastanowic, co oznacza pojecie kultura.
W zastosowaniu pierwotnym wyrazenie cultura (kultura) odnosilo sie glownie az do uprawy pozycji, dosc wczesnie jednak zaczelo byc uzywane
metaforycznie (np.. przez Cycerona, ktory pisal rowniez na temat „kulturze duszy―) do innych dziedzin, w ktorych starania ludzkie prowadza az do
poprawy stanu wyjsciowego.
Obszar kulturowy jest to 1 z najbardziej popularnych terminow humanistyki i nauk spolecznych a takze jezyka potocznego, w ktorym lecz ma inne
znaczenie a, takze silne kolor wartosciujace. W calej znaczeniu troche szerszym kultura obejmuje komplet tego, co po zachowaniu sie i wspolzyciu
czlonkow spoleczenstw ludzkich stanowi rezultat zbiorowej dzialalnosci. Gada sie takze o kulturze jako o tym, co po zachowaniu sie ludzkim okazuje sie
byc wyuczone – w odroznieniu od tego, co biologicznie odziedziczone.
Prze stulecia wyraz kultura byl uzywany w tym drugim znaczeniu. W 18 wieku zyskal on okreslona popularnosc. Byl wowczas odnoszony do moralnego i
umyslowego doskonalenia sie czlowieka. W calej szerokim znaczeniu zaczeto go uzywac po XIX stuleciu. Wtedy oznaczano nim calosc duchowego,
jednak tez materialnego dorobku spoleczenstwa, w tym znaczeniu uzywano go zamiennie wraz z terminem cywilizacja, od ktorego pozniej odrozniono go
w charakterze okreslenie dorobku raczej duchowego niz materialnego. W 20 wieku upowszechnila sie tendencja do ujmowania kultury przede wszystkim
jako teamu wzorow rozpatrywania problemow specyficznego dla wiadomego spoleczenstwa, deseni postepowan.
Nie bylo a, takze nie ma lecz zadnej powszechnie przyjetej koncepcji kultury. Rozni autorzy, przerozne dyscypliny nauk ( milosc madrosci kultury,
przeszlosc kultury, antropologia kulturowa, socjologia, etnografia) a, takze rozne uczelni nauk (ewolucjonizm, funkcjonalizm, strukturalizm) skupialy
uwage na pojedynczych aspektach zwiazanych z kultura – zaleznie od wymaganych celow badawczych i calosci zapatrywan na zycie spoleczne.
Uzgodnienie roznych teorii zwiazanych z kultura okazuje sie na ogol niemozliwe wbrew prob stworzenia jednolitej dziedziny nauk, ktorej zadaniem
bytowalby kultury a, takze zintegrowanie calosci wiedzy wraz z tego zakresu (kulturoznawstwo). Dywergencje miedzy podejsciami sa czasem bardzo
przerozne.
Po pierwsze na rzecz niektorych eksperymentatorow kultury najistotniejsze jest uwydatnienie tego calkowicie, co nie jest „natura― a, takze odroznia
spoleczenstwa ludzkie od chwili spoleczenstw zwierzecych (dopiero w ostatnim czasie zaczeto mowic o kulturze tych ostatnich), podczas gdy na rzecz
innych najistotniejsze jest uwydatnienie roznic miedzy spoleczenstwami ludzkimi, z ktorych kazde sporzadza wlasciwe osobiscie wrazenia, wzorce
postepowan, staz, instytucje itd.
Po drugie na rzecz jednych eksperymentatorow (przewazaja oni we obecnych naukach spolecznych) termin kultura nie ma charakteru wartosciujacego
(kazda trwala zbiorowosc ma specjalna kulture a, takze chodzi a, takze to, by uchwycic jej cechy), podczas gdy dla innych jest on terminem
wartosciujacym i odnosi sie jedynie az do tych jednostek i typow, ktore staly sie „kulturalne― to jest wzniosly sie powyzej stopnia
„prymitywizmu―, „dzikosci―, „barbarzynstwa― w ten sposob mozna mowic o kulturze „wyzszych― a, takze „nizszych―.
Na trzecie na rzecz jednych eksperymentatorow kultura okazuje sie byc kategoria bardzo szeroka (tzw. globalne pojecie) obejmujaca np. caloksztalt
duchowego i materialnego dorobku spoleczenstwa, przekazywanych wraz z pokolenia na pokolenie wierzen i praktyk jego przedstawicieli, przyjetych
przez nich deseni postepowan i tym podobne., Podczas gdy na rzecz innych kultura to jedynie wycinek takiej calosci (pismiennictwo, teatr, muzyka), do
ktorego nie zaakceptowac naleza przykladowo nauka czy technika. Rozleglosc problematyki zwiazanych z kultura (zwlaszcza rozumianej globalnie)
sprawila, iz niejednokrotnie podejmowano proby jej uszczegolowienia droga wyodrebniania roznych rodzajow kultury (tradycyjna, ludnosci, wspolczesna,
masowa itd. ), roznych jej sfer, aspektow (np. materialna, duchowa, spoleczna) czy takich jej wzglednie odmiennych dziedzin, jakim sposobem kultura
polityczna, ekonomiczna, ustawowa, literatury czy artystyczna.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin