Zadanie 1 Pielęgniarstwo psychiatryczne (opieka środowiskowa) (STACJA I)
Proszę podać ogólne zasady motywowania osób z problemem alkoholowym celem uzyskania zmian zachowań zdrowotnych.
Dialog motywujący wywodzi się z terapii uzależnień lecz ostatecznie stał się narzędziem pracy w różnych populacjach pacjentów:
Stosowany jest dla:
• ogólnej poprawy stanu zdrowia
• promowania sportu
• poprawy zasad żywienia
• przestrzegania zaleceń personelu medycznego (farmakoterapii)
• wsparcia leczenia chorób przewlekłych w psychiatrii i chorobach wewnętrznych
Podstawowym celem dialogu jest uzyskanie szybkiej, umotywowanej przez samego klienta zmiany
Dialog polega na wspieraniu potencjałów (zasobów) pacjenta i pozytywnym oczekiwaniu wobec niego. W obliczu pozytywnych oczekiwań człowiek stara się je spełnić.
W psychiatrii dialog motywujący może pełnić rolę wspierającą wypełnianie zaleceń (przyjmowanie leków) poprzez stymulowanie motywacji do zmiany w celu zminimalizowania stanu ambiwalencji i przeszkód w akceptacji terapii
• Czym nie jest dialog motywujący:
– przekazem informacji
– dawaniem rad
– modelem wywołującym poczucie winy
– konfrontacją
– przemocą
Podstawy dialogu motywującego:
• współpraca
• akceptacja (nie oznacza aprobaty szkodliwych zachowań lecz uznanie prawa do decydowania o własnym życiu)
• wydobywanie zasobów klienta
• okazywanie troski
Zasady dialogu motywującego:
• tworzenie atmosfery zaufania i wspólnej pracy
• otwartość na poglądy klienta
• bez nadmiernego nacisku na motywację z zewnątrz (by nie wywołać zjawiska oporu, kontrargumentowania, niepokoju)
• Budowanie relacji opartej na:
– szacunku (nie musimy zgadzać się z decyzjami, poglądami pacjenta ale powinniśmy starać się go zrozumieć i z empatią traktować jego wypowiedzi)
– zaangażowaniu (w dialog by pacjent czuł, że zależy nam na współpracy, udzieleniu wsparcia i pomocy na zasadach partnerstwa)
Czynniki wpływające na zmianę w przebiegu dialogu:
• rozpoznanie potrzeb pacjenta
• ocena uczuć, które wywierają wpływ na zachowanie pacjenta
• rozpoznanie trwałych postaw (na przykład braku wiary we własne siły)
• rozpoznanie systemu wartości (na przykład w obszarach życia duchowego, zawodowego, rodzinnego)
• analiza ambiwalencji (wahanie, wewnętrzny konflikt obawa, nie możność podjęcia decyzji)
Komunikacja w rozmowie motywującej polega na:
• stosowaniu głównie odzwierciedleń niż pytań – „unikanie pułapki eksperta” (okazywanie zainteresowania, ocena czy dobrze rozumiemy pacjenta) Zamiast: „Co Pan wie na temat wpływu alkoholu na zdrowie człowieka?”, To: „Mówi Pan, że do tej chwili nie zdawał sobie sprawy z negatywnych skutków swojego picia?”
• dowartościowaniu (budowanie sił i wiary we własną skuteczność, zmieniać koncentrację pacjenta z niepowodzeń na mocne strony, nie stosować ocen pozytywnych – Nigdy: „Uważam, że jest Pan odważny”, Zawsze: „to co Pan zrobił wymagało dużej odwagi” – wypowiedź nie ocenia samego pacjenta a jego czyn - partnerstwo)
• podsumowania (wyciągamy z rozmowy co ważne z punktu widzenia celu dialogu)
• precyzowaniu (cele, temat)
• angażowaniu (we wspólną pracę)
• wydobywaniu (budowanie w pacjencie jego koncepcji zmiany)
• planowaniu (analiza planu zmiany, potęgowanie zaangażowania
Czego unikać w dialogu motywacyjnym (czynniki utrudniające komunikację):
• nakazywania
• straszenia
• ostrzegania
• radzenia
• sugerowania
• dawania gotowych rozwiązań
• pouczania
• moralizowania
• roszczenia praw do posiadania jedynie słusznej racji i wiedzy
Sugeruje się wykorzystanie w dialogu przede wszystkim EMPATII (poczucie zrozumienia poprzez postawę empatii potęguje gotowość i otwartość na zmianę)
• oraz informacji na temat procesów psychicznych
• poglądów i emocji pacjenta
• postawy aktywnego słuchania
Odkrycie rozbieżności między obecnym zachowaniem a ważnymi dla pacjenta celami
• uświadomienie, unaocznienie sobie tego gdzie się jest i tego gdzie chce się być to początek procesu zmiany.
• co daje samozaangażowanie w ten proces
Nie należy kontrargumentować, prowadzić sporów lecz podążać za oporem pacjenta (przyczyny oporu: nacisk personelu, niechęć do zmiany):
• nie konfrontujemy się z oporem pacjenta
• pacjent nie traci sił na kontrargumentację
• jest wstanie sam poszukiwać rozwiązań
• personel oceniając problem pacjenta proponuje nowe perspektywy lecz ich nie narzuca
Należy umacniać:
• wiarę w możliwość pozytywnej zmiany (podstawowy warunek zaistnienia zmiany)
• odpowiedzialność pacjenta za dokonanie wyboru i wdrożenie zmiany (gdy pacjent odczuwa odpowiedzialność za działania prowadzące do zmiany personel medyczny przyjmuje rolę podtrzymującą i wspierającą tę postawę)
W dialogu postępuje się np. według łatwych do zapamiętania zasad (LEAP):
• Listen (słuchaj pacjenta by go zrozumieć)
• Emphatize (wykazuj empatię)
• Agree (zgadzaj się z pacjentem)
• Partnership (bądź partnerem we współpracy)
Zadanie 2 Pielęgniarstwo psychiatryczne (opieka środowiskowa) (STACJA I)
Wskaż formy leczenia i wsparcia psychiatrycznego dla pacjenta w starszym wieku, który nie wymaga leczenia psychiatrycznego szpitalnego.
ZABURZENIA ADAPTACYJNE WIEKU PODESZŁEGO
Rodzaj świadczeń
ü Diagnoza psychospołeczna zaburzeń adaptacyjnych, lękowych, depresyjnych, interwencje kryzysowe, pomoc psychologiczna, wsparcie społeczne, psychoterapia, farmakoterapia.
Placówki
Służba zdrowia:
ü Poradnia zdrowia psychicznego,
ü Zespół leczenia środowiskowego,
ü Oddziały psychogeriatryczne – dzienne i całodobowe.
Pomoc społeczna:
ü Ośrodki interwencji kryzysowej,
ü Dzienne ośrodki wsparcia dla seniorów,
ü Usługi opiekuńcze.
Organizacje pozarządowe:
ü Kluby seniora,
ü Grupy wsparcia.
OTĘPIENIA
ü Wczesna diagnoza neuropsychologiczna zaburzeń poznawczych, wczesne leczenie pro kognitywne,
ü Leczenie towarzyszących otępieniu zaburzeń – depresyjnych, zachowania, psychotycznych,
ü Pomoc w codziennych czynnościach, wsparcie dla rodzin i opiekunów,
ü Ocena stopnia niepełnosprawności,
ü Rehabilitacja, opieka i pielęgnacja całodobowa, instytucjonalna.
Instytucje i placówki
ü Poradnie zdrowia psychicznego,
ü Zespoły leczenia środowiskowego,
ü Poradnie zaburzeń poznawczych,
ü Oddziały psychogeriatryczne – dzienne i całodobowe,
ü Zakłady pielęgnacyjno – opiekuńcze,
ü Zakłady opiekuńczo – lecznicze,
ü Domy opieki (DPS).
ü Dzienne ośrodki wsparcia dla chorych i ich rodzin,
ü Usługi opiekuńcze i pielęgnacyjne w domu, domy opieki.
Organizacje pozarządowe i inne podmioty:
1. Grupy wsparcia dla opiekunów,
2. Kluby,
3. Ośrodki dzienne dla chorych i opiekunów,
4. Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności,
5. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Zadanie 3 Pielęgniarstwo pediatryczne (STACJA I)
Znając przyczyny frustracji u dzieci przewlekle chorych (wymień) przeprowadź krótką rozmowę z rodzicem (jako rodzic siada jeden z członków komisji).
Przyczyny frustracji u dziecka:
Ò występowaniem objawów chorobowych utrudniających funkcjonowanie w codziennym życiu
Ò Obniżeniem się sprawności organizmu i samopoczucia
Ò uważaniem choroby jako przeszkodę w realizacji swoich planów, marzeń;
Ò trudnościami w kształtowaniu własnej prywatności;
Ò uniezależnieniem się od wpływu i kontroli rodziców;
Ò pogorszeniem się stanu zdrowia, sprawności fizycznej;
Ò ograniczeniami dietetyczne...
aniolbezserca