4.Egzamin-dyplomowy.doc

(9189 KB) Pobierz

Zadanie 1 Pielęgniarstwo psychiatryczne (opieka środowiskowa) (STACJA I)

Proszę podać ogólne zasady motywowania osób z problemem alkoholowym celem uzyskania zmian zachowań zdrowotnych.

Dialog motywujący wywodzi się z terapii uzależnień lecz ostatecznie stał się narzędziem pracy w różnych populacjach pacjentów:

Stosowany jest dla:

         ogólnej poprawy stanu zdrowia

         promowania sportu

         poprawy zasad żywienia

         przestrzegania zaleceń personelu medycznego (farmakoterapii)

         wsparcia leczenia chorób przewlekłych w psychiatrii i chorobach wewnętrznych

 

Podstawowym celem dialogu jest uzyskanie szybkiej, umotywowanej przez samego klienta zmiany

 

Dialog polega na wspieraniu potencjałów (zasobów) pacjenta i pozytywnym oczekiwaniu wobec niego. W obliczu pozytywnych oczekiwań człowiek stara się je spełnić.

 

W psychiatrii dialog motywujący może pełnić rolę wspierającą wypełnianie zaleceń (przyjmowanie leków) poprzez stymulowanie motywacji do zmiany w celu zminimalizowania stanu ambiwalencji i przeszkód w akceptacji terapii

 

         Czym nie jest dialog motywujący:

        przekazem informacji

        dawaniem rad

        modelem wywołującym poczucie winy

        konfrontacją

        przemocą

 

Podstawy dialogu motywującego:

         współpraca

         akceptacja (nie oznacza aprobaty szkodliwych zachowań lecz uznanie prawa do decydowania o własnym życiu)

         wydobywanie zasobów klienta

         okazywanie troski

 

Zasady dialogu motywującego:

         tworzenie atmosfery zaufania i wspólnej pracy

         otwartość na poglądy klienta

         bez nadmiernego nacisku na motywację z zewnątrz (by nie wywołać zjawiska oporu, kontrargumentowania, niepokoju)

 

Zasady dialogu motywującego:

         Budowanie relacji opartej na:

        szacunku (nie musimy zgadzać się z decyzjami, poglądami pacjenta ale powinniśmy starać się go zrozumieć i z empatią traktować jego wypowiedzi)

        zaangażowaniu (w dialog by pacjent czuł, że zależy nam na współpracy, udzieleniu wsparcia i pomocy na zasadach partnerstwa)

 

Czynniki wpływające na zmianę w przebiegu dialogu:

         rozpoznanie potrzeb pacjenta

         ocena uczuć, które wywierają wpływ na zachowanie pacjenta

         rozpoznanie trwałych postaw (na przykład braku wiary we własne siły)

         rozpoznanie systemu wartości (na przykład w obszarach życia duchowego, zawodowego, rodzinnego)

         analiza ambiwalencji (wahanie, wewnętrzny konflikt obawa, nie możność podjęcia decyzji)

 

Komunikacja w rozmowie motywującej polega na:

         stosowaniu głównie odzwierciedleń niż pytań – „unikanie pułapki eksperta” (okazywanie zainteresowania, ocena czy dobrze rozumiemy pacjenta) Zamiast: „Co Pan wie na temat wpływu alkoholu na zdrowie człowieka?”, To: „Mówi Pan, że do tej chwili nie zdawał sobie sprawy z negatywnych skutków swojego picia?”

         dowartościowaniu (budowanie sił i wiary we własną skuteczność, zmieniać koncentrację pacjenta z niepowodzeń na mocne strony, nie stosować ocen pozytywnych – Nigdy: „Uważam, że jest Pan odważny”, Zawsze: „to co Pan zrobił wymagało dużej odwagi” – wypowiedź nie ocenia samego pacjenta a jego czyn - partnerstwo)

         podsumowania (wyciągamy z rozmowy co ważne z punktu widzenia celu dialogu)

         precyzowaniu (cele, temat)

         angażowaniu (we wspólną pracę)

         wydobywaniu (budowanie w pacjencie jego koncepcji zmiany)

         planowaniu (analiza planu zmiany, potęgowanie zaangażowania
 

Czego unikać w dialogu motywacyjnym (czynniki utrudniające komunikację):

         nakazywania

         straszenia

         ostrzegania

         radzenia

         sugerowania

         dawania gotowych rozwiązań

         pouczania

         moralizowania

         roszczenia praw do posiadania jedynie słusznej racji i wiedzy

 

Sugeruje się wykorzystanie w dialogu przede wszystkim EMPATII (poczucie zrozumienia poprzez postawę empatii potęguje gotowość i otwartość na zmianę)

         oraz informacji na temat procesów psychicznych

         poglądów i emocji pacjenta

         postawy aktywnego słuchania
 

Odkrycie rozbieżności między obecnym zachowaniem a ważnymi dla pacjenta celami

         uświadomienie, unaocznienie sobie tego gdzie się jest i tego gdzie chce się być to początek procesu zmiany.

         co daje samozaangażowanie w ten proces   

Nie należy kontrargumentować, prowadzić sporów lecz podążać za oporem pacjenta (przyczyny oporu: nacisk personelu, niechęć do zmiany):

         nie konfrontujemy się z oporem pacjenta

         pacjent nie traci sił na kontrargumentację

         jest wstanie sam poszukiwać rozwiązań

         personel oceniając problem pacjenta proponuje nowe perspektywy lecz ich nie narzuca 
 

Należy umacniać:

         wiarę w możliwość pozytywnej zmiany (podstawowy warunek zaistnienia zmiany)

         odpowiedzialność pacjenta za dokonanie wyboru i wdrożenie zmiany (gdy pacjent odczuwa odpowiedzialność za działania prowadzące do zmiany personel medyczny przyjmuje rolę podtrzymującą i wspierającą tę postawę)

 

W dialogu postępuje się np. według łatwych do zapamiętania zasad (LEAP):

         Listen (słuchaj pacjenta by go zrozumieć)

         Emphatize (wykazuj empatię)

         Agree (zgadzaj się z pacjentem)

         Partnership (bądź partnerem we współpracy)

             

Zadanie 2 Pielęgniarstwo psychiatryczne (opieka środowiskowa) (STACJA I)

 

Wskaż formy leczenia i wsparcia psychiatrycznego dla pacjenta w starszym wieku, który nie wymaga leczenia psychiatrycznego szpitalnego.

 

ZABURZENIA ADAPTACYJNE WIEKU PODESZŁEGO

Rodzaj świadczeń

ü      Diagnoza psychospołeczna zaburzeń adaptacyjnych, lękowych, depresyjnych, interwencje kryzysowe, pomoc psychologiczna, wsparcie społeczne, psychoterapia, farmakoterapia.

Placówki

Służba zdrowia:

ü      Poradnia zdrowia psychicznego,

ü      Zespół leczenia środowiskowego,

ü      Oddziały psychogeriatryczne – dzienne i całodobowe.

Pomoc społeczna:

ü       Ośrodki interwencji kryzysowej,

ü       Dzienne ośrodki wsparcia dla seniorów,

ü       Usługi opiekuńcze.

Organizacje pozarządowe:

ü       Kluby seniora,

ü       Grupy wsparcia.

OTĘPIENIA

Rodzaj świadczeń

ü       Wczesna diagnoza neuropsychologiczna zaburzeń poznawczych, wczesne leczenie pro kognitywne,

ü       Leczenie towarzyszących otępieniu zaburzeń – depresyjnych, zachowania, psychotycznych,

ü       Pomoc w codziennych czynnościach, wsparcie dla rodzin i opiekunów,

ü       Ocena stopnia niepełnosprawności,

ü       Rehabilitacja, opieka i pielęgnacja całodobowa, instytucjonalna.

Instytucje i placówki

Służba zdrowia:

ü      Poradnie zdrowia psychicznego,

ü      Zespoły leczenia środowiskowego,

ü      Poradnie zaburzeń poznawczych,

ü      Oddziały psychogeriatryczne – dzienne i całodobowe,

ü      Zakłady pielęgnacyjno – opiekuńcze,

ü      Zakłady opiekuńczo – lecznicze,

ü      Domy opieki (DPS).

Pomoc społeczna:

ü      Dzienne ośrodki wsparcia dla chorych i ich rodzin,

ü      Usługi opiekuńcze i pielęgnacyjne w domu, domy opieki.

Organizacje pozarządowe i inne podmioty:

1.      Grupy wsparcia dla opiekunów,

2.      Kluby,

3.      Ośrodki dzienne dla chorych i opiekunów,

4.      Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności,

5.      Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

 

Zadanie 3 Pielęgniarstwo pediatryczne (STACJA I)

Znając przyczyny frustracji  u dzieci przewlekle chorych (wymień) przeprowadź krótką rozmowę z rodzicem (jako rodzic siada jeden z członków komisji).

Przyczyny frustracji u dziecka:

Ò          występowaniem objawów chorobowych utrudniających funkcjonowanie w codziennym życiu

Ò          Obniżeniem się sprawności organizmu i samopoczucia

Ò          uważaniem choroby jako przeszkodę w realizacji swoich planów, marzeń;

Ò          trudnościami w kształtowaniu własnej prywatności;

Ò          uniezależnieniem się od wpływu i kontroli rodziców;

Ò          pogorszeniem się stanu zdrowia, sprawności fizycznej;

Ò          ograniczeniami dietetyczne...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin