Munchkin FAQ.doc

(84 KB) Pobierz

FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

Ważna uwaga numer 1 . Zdobywanie 10.Poziomu
Ogólna zasada mówi, że nie można zdobyć Poziomu 10. W inny sposób niż przez zabicie Potwora. Jeśli masz Poziom 9. i dzieje się coś, po czym normalnie awansowałbyś o poziom, to nic się nie dzieje. Nadal masz poziom 9. Jeśli masz kartę lub zdolność pozwalającą Ci na awansowanie o Poziom przez uprzykrzanie życia innym graczom w walce, nie możesz jej zagrać albo użyć tej zdolności.

ALE…pewne karty są nadrzędne w stosunku do tych zasad. Jeśli karta wyraźnie mówi, że dzięki niej można wygrać grę, albo poziom zyskany dzięki niej może być zwycięski, to oczywiście tak się dzieje. Jeśli na karcie nie jest to napisane, to nie może to być zwycięski poziom.

Zwróć uwagę, że KAŻDY poziom zyskany przez zabicie potwora liczy się jako zwycięski. Jeśli masz Rasę lub Klasę, która pozwala Ci zdobyć dodatkowy poziom wygrywając jakąś walkę, może to być zwycięski poziom. Karta „Zyskujesz 1 Poziom”, zagrana po walce, nie pozwoli Ci wygrać, ponieważ karta nie spowodowała śmierci potwora.

Oczywiście, te zasady odnoszą się także do Poziomu 19. i 20., a nie Poziomu 10. jeśli gracie w Epickiego Munchkina.

 

PYTANIA OGÓLNE

Pytanie:  Instrukcja mówi jedno, karta mówi coś innego. Co powinienem zrobić?
Odpowiedź:  Jak w większości karcianek, cała idea wprowadzania nowych kart polega na rozszerzania zasad i ich kombinacji. Tak więc zasady na kartach są nadrzędne względem instrukcji.  Pamiętaj jednak, że jeśli np. na karcie nie jest wyraźnie napisane, że pozwala ona na zdobycie zwycięskiego Poziomu, to nie będzie to możliwe, obojętnie jak głośno byś nie wrzeszczał.


P:  Czy „coś tam- coś tam” może być użyte do „czegoś tam- czegoś tam”? Nie ma tego w instrukcji ani na kartach, ale wydaje się to logiczne.
O: Jeśli czegoś nie ma w instrukcji ani na kartach, to nie działa i nie ma tu znaczenia jak logicznym  wydaje się to być. Chyba, że uzgodnicie to z innymi graczami i zgodzicie się na to. Jeśli tak, to nic nie stoi na przeszkodzie!


P: Czy „coś tam- coś tam” to to samo co „coś tam- coś tam”?
O: Noe, jeśli nie nazywa się dokładnie tak samo. Broń to nie to samo co Zbroja. „Rozgniata cię na miazgę” to nie to samo co „zabija cię”. I tak dalej.

Klątwy!


P: Czy jest limit ilości Klątw jakie mogę zagrać w czasie jednej tury? Ile można maksymalnie zagrać klątw na jednego gracze na turę?
O: Możesz zagrać tyle klątw ile masz na ręce. Ale inni także mogą to zrobić…
 

P: Jeśli Klątwa odnosi się do więcej niż jednego Przedmiotu, kto decyduje który przedmiot padnie jej ofiarą?
O: To zależy co mówi karta Klątwy. Jeśli na karcie jest „Wybierz jeden mały przedmiot i odrzuć go” (a nie jest to coś w stylu „Wybierz jeden mały przedmiot od Antosia i odrzuć go, bla bla bla), wtedy to ofiara wybiera. Niektóre karty wskazują konkretnie kto (np. gracz po lewej) i jak (losowo), wybiera taki Przedmiot.

 

P: Otworzyłem Drzwi i dopasła mnie Klątwa, która zmusza mnie do pozbycia się przedmiotu. Czy mogę go w zamian szybko sprzedać za poziom?
O: Nie. Karta działa natychmiast po jej wyłożeniu lub zagraniu. Nie możesz powstrzymać klątwy w połowie trwania jej efektu, próbując robić coś innego. W Munchkinie rzeczy dzieją się w kolejności w jakiej się dzielą. Nie ma przerw, cofania się, ani wstrzymywania czas
Niektóre karty mogą być wyjątkiem, np. Pierścień Ochrony, ale takie wyjątki opisane są wyraźnie na kartach.

P: Co się dzieje gdy umierasz? Czy działające klątwy zostają?
O: Jest sporo klątw „stałych”(o działaniu długotrwałym), które w takich okolicznościach zostają: Tycie Rączki, Wielkie Stopy,  Zmień Płeć, Moherowy Beret itp. Większość klątw można usunąć jedynie za pomocą Pierścienia Ochrony, lub z pomocą odrobiny szczęścia. Jeśli klątwa jest stała, przetrwa także Twoją śmierć. Tak więc, jeśli zmieniłeś płeć, twoja odrodzona postać nadal będzie miała taką samą, zmienioną płeć. Nadal też będziesz miał tycie rączki albo wielkie stopy. A jeśli nie miałeś żadnego Hełmu gdy zginąłeś, ten cholerny moherowy beret przylgnie do Twojej głowy i pojawi się z nową, odrodzoną postacią. Do dupy jest być przeklętym, ale chyba byłeś tego świadomy, prawda?

 

KARTY I PRZEDMIOTY

 

P: Mam dobrać losową kartę z ręki przeciwnika, ale widzę które z jego kart to Drzwi a które Skarby. Mogę użyć tej informacji?
O: Jeśli dla Waszej drużyny ważna jest pełna losowość takiego wyboru, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zasłonili Ci oczy, kazali rzucać kostką, albo pomieszali karty pod stołem i kazali ci wybrać „n-tą” w kolejności. (Ta ostatnia metoda nie jest polecana dla gier przy szklanym stole).

 

P: Co macie na myśli przez „karty w grze”? Czy karty na mojej ręce też się do nich zaliczają?
O: Karty na twojej ręce to tylko „karty” albo „karty na ręce”, nic poza tym. Możesz je zagrywać z ręki, ale do tego czasu one NIE są w grze. Karty „w grze” to karty wyłożone na stół i odzwierciedlają to, co opisują- to czym jest, co posiada i niesie twoja postać.

 

P: Dobra, rozumiem. Ale jeśli muszę „odrzucić kartę”, czy mogę ją odrzucić z ręki? Czy tylko z tych w grze co leżą na stole?
O:  Jeśli masz odrzucić kartę i nie jest wyraźnie napisane jaka to ma być karta (np. zaklęcie Czarodzieja), to możesz wybrać dowolną kartę z ręki, albo ze stołu.

 

P: Jeśli mam stracić Przedmiot, tracę przedmiot z tych na stole, czy z ręki?
O: Zawsze, zawsze tracisz przedmiot w grze, czyli ze stołu. Karty na ręce nie są jeszcze niesionymi przez Twoją postać przedmiotami! Jeśli masz stracić kartę z ręki, najprawdopodobniej będzie to wyraźnie napisane.

 

P: Jestem Złodziejem i kradnę innemu graczowi jakiś przedmiot, czy to to samo jakby on sam oddał mi ten przedmiot?
O: Dawanie jest dobrowolne. Zasadniczą różnicą jest to, że właściciel przedmiotu może wybrać którą kartę chce Ci oddać. A kradzież to kradzież.

 

P: Co jeśli jakaś karta zmusza gracza do oddania mi przedmiotu?
O: Dawanie to dawanie. Nie ma znaczenia z jakiego powodu coś ci daje ten przedmiot. I to nie kradzież.

 

P: Kiedy karta przechodzi z gry na stos kart odrzuconych? Na przykład, jeśli użyję przedmiotu jednorazowego użytku podczas walki, czy jest nadal w grze do końca walki, czy jest natychmiast odrzucana na stos kart odrzuconych?
O: Przedmioty jednorazowego użytku nie są odrzucane do czasu aż walka się skończy.

 

P: Właśnie zagraliśmy całą masę kart w czasie walki, a gracz po mojej lewej jest Kapłanem. Odrzucając te karty na stos kart odrzuconych układa je w takiej kolejności jaka mu odpowiada, czy to legalne?
O: Gracz którego tura właśnie trwa odpowiada za odrzucanie wszystkich kart. Jeśli kolejność jest ważna, on o niej decyduje.

 

P: Czy karty takie jak Elfickoje Igristoje, na których nie jest napisane „Mikstura”, ale które WYGLĄDAJĄ jak Mikstury, są uznawane za mikstury na potrzeby zasad?
O: Tak. Jeśli w naczyniu jest jakiś płyn, można traktować go jako miksturę. (Ale pamiętaj, że pozostałe typy przedmiotów jednorazowego użytku, jak na przykład Granaty i Proszki, muszą zawierać ten wyraz! Mikstury są wyjątkowe. Tak więc pamiętaj, że Proszki to nie Mikstury, a Mikstury to nie Proszki.)

 

P: A co z przedmiotami „jednorazowego użytku”? Czy one działają jak
mikstury?
O: Wszystkie przedmioty z napisem „jednorazowego użytku” mogą być zagrywane bezpośrednio z ręki, chyba że na konkretnej karcie napisano inaczej.

 

P: Czym dokładnie jest „broń”?
O: W grze z bardziej rygorystycznymi zasadami, opisalibyśmy każdy miecz, topór, itp. jako „broń”. Użyj zdrowego rozsądku, nawet jeśli to Munchkin. Ogólne zasady są takie, że za broń uznajemy wszystko co wymaga „Ręki” do niesienia, ale także przedmioty takie jak „Operetkowy Miecz”, który oczywiście jest bronią.

 

P: Czy mogę sprzedać przedmioty warte mniej niż 1000 Sztuk Złota, po to tylko żeby się ich pozbyć?
O: Nie. Jeśli nie możesz uzbierać przedmiotów wartych pełne 1000 Sztuk Złota, to nie możesz ich sprzedać.

 

P: Przyjmując, że mam przedmioty warte 1000 Sztuk Złota, czy mogę do tej sprzedaży dorzucić jakieś przedmioty „Bezwartościowe”?
O: Jasne. “Bezwartościowy” to dokładnie to samo co “0 Sztuk Złota”, tak więc możesz je sprzedać, chyba, że na takiej karcie jest napisane co innego, albo jest to na niej zabronione.(Ale karta musi mieć napis “Bezwartościowy”! Jeśli karta nie ma żadnego napisu w miejscu wartości w złocie, nie jest to Przedmiot i nie może zostać sprzedany!)

 

P: Zasady mówią, że karty w grze muszą zostać oddane albo odrzucone. Kiedy je odrzucam?
O: To zależy od typu karty. Po pierwsze musi być w grze, na stole przed Tobą. Rasy i Klasy (w tym Mieszaniec, Super Munchkin, itp.) mogą być odrzucane w dowolnym momencie, także w celu zasilenia specjalnej zdolności postaci, ale nie do zasilenia zdolności z właśnie odrzucanej karty! Klątwy pozostające w grze nie mogą być odrzucane. Tyko karty Przedmiotów mogą być wymieniane między graczami, i poza przypadkami zabronionymi przez teksty na nich, mogą być odrzucane na następujące sposoby:
-można je sprzedać za Poziom
-można nimi zasilić specjalną zdolność Rasy, Klasy lub innej karty
-można nimi wypełnić nakaz z Marnego Końca lub Klątwy
-jeśli przedmiot jest Duży i przekracza limity (masz za dużo Dużych przedmiotów, lub Twój Przydupas zginął)

 

RASY I KLASY

P:  Jeśli jestem Mieszańcem i mam tylko jedną kartę Rasy, to moja druga połowa jest pół-Człowiekiem?
O: Tak.

 

P: Czy mogę mieć więcej niż jedną kartę Mieszańca, żeby mieć więcej niż dwie Rasy? Czy mogę mieć dwie karty Super Munchkina, żeby mieć więcej niż dwie Klasy?
O: Nie. Chyba, że dogadacie się z kumplami z drużyny, że są to Wasze zasady domowe.

 

P: Czy mogę użyć Mieszańca, żeby mieć dwie te same Rasy? Albo Super Munchkina, żeby mieć dwie te same Klasy? I czy dostaję wtedy podwójne bonusy?
O: O Matko! Nie! (Mój ojciec był elfem, a moja matka była…też elfem!) Każdy gracz może mieć tylko jedną kopię tej samej karty Rasy lub Klasy w tym samym momencie w grze.

 

P:  Używając Super Munchkina lub Mieszańca (albo innych kart tego typu), czy muszę, odrzucając jedną Rasę lub Klasę, zastąpić ją inną, czy też mogę jej niczym nie zastępować?
O: Możesz jej nie zastępować niczym, jeśli zostanie Ci jedna Rasa/Klasa. Możesz się zamienić z np. pół krasnoludo-elfa w pół krasnoluda-człowieka. Nie powoduje to utraty Mieszańca lub Super Munchkina.

 

P: Mogę zastąpić swoją dotychczasową Klasę/Rasę tą samą Klasą/Rasą, żeby uniknąć okazywania miłosierdzia i oddawania kart słabszym graczom?
O: Tak. Możesz odrzucić Klasę/Rasę w dowolnym momencie. Możesz także zagrać nową, dowolną Rasę/Klasę także w dowolnym momencie.

 

P: Jeśli mam tylko jedną Klasę/Rasę i postanawiam ją zmienić na inną, czy tracę przedmioty na których jest napisane „odrzuć ten przedmiot gdy stracisz Klasę/Rasę”?
O: Jeśli zagrasz nową Klasę/Rasę natychmiast po odrzuceniu starej, to nie, nie tracisz ich. Wyobraź to sobie jako jeden, dwuetapowy proces zmiany klasy lub rasy- 1. Odrzucasz starą klasę. 2. Zdobywasz nową klasę. Dopiero po tym proces się kończy i inne karty mogą zadziałać.

 

P: Czy mogę trzymać Klasy/Rasy na stole, ale z boku, żeby użyć ich później?
O: Nie. Tylko przedmioty zastrzeżone dla nie Twojej klasy/rasy mogą być na stole ale nie być używane. Przekręć je na bok, dla ich odróżnienia.

 

WALKA!

P: Kto wygrywa remisy?
O: Potwory. Chyba że jeden z Munchkinów biorących udział w walce, ma klasę Wojownika- wtedy walczący gracze wygrywają remisy.

 

P: Jeśli walczę z dwoma lub więcej Potworami, czy mogę zabić jednego, a uciekać przed kolejnym?
O: Nie. Jeśli masz jakąś kartę, która pozwala Ci zupełnie uniknąć jednego potwora (np. Mikstura Przemiany), wtedy możesz jej użyć i walczyć tylko z drugim potworem. Ale będziesz musiał wygrać tę walkę zanim zyskasz prawo do zgarnięcia jakichkolwiek skarbów z tej walki. Nie możesz jednocześnie oczarować jednego potwora, próbować zgarnąć z jego zwłok skarby i potem próbować walczyć z jego kumplem stojącym obok.
Nie możesz także walczyć z jednym, a uciekać przed drugim potworem, one zawsze walczą razem.

 

P: Co się dzieje, gdy Zbłąkany Potwór, który się nagle pojawia, może ignorować jednego walczącego gracza, ale nie drugiego? Np. jeśli ten Zbłąkany Potwór to Amazonka a jeden z graczy jest Kobietą?
O: Gdy jeden gracz pomaga drugiemu, Potwory nie walczą z nimi oddzielnie…więc jeśli jeden z walczących to kobieta, to zbłąkana Amazonka odda skarb i opuści pole bitwy bez walki.

 

P: Jestem poziomu 2. i walczę z potworem poziomu 9. Kolejny gracz (Poziom 5.) dołącza do walki. Trzeci gracz dorzuca nam Zbłąkanego Potwora, który ma w zasadach, że nie będzie gonił nikogo o poziomie 3. lub niższym. Mamy mniej poziomów i teoretycznie powinniśmy uciekać. Czy zbłąkany potwór będzie gonił nas obu?
O: W walce potwory walczą bok przy boku. Ale jeśli chodzi o pogoń za uciekającymi Munchkinami, rozpatruje się je indywidualnie i trzeba rozstrzygnąć każdą ucieczkę osobno. W tym przypadku Zbłakany Potwór nie będzie gonił Ciebie (bo masz za niski poziom dla niego), ale będzie gonił Twojego pomocnika.

 

P: A co się dzieje w walce? Skoro potwory walczą bok przy boku. Czy oznacza to, że skoro jeden potwór jest wrażliwy na ogień, to pozostałe też będą? Czyli będziemy mieli bonusy przeciwko wszystkim?
O: Pula poziomów w walce jest jedna. Jedna dla walczących graczy, druga dla potworów. Co oznacza, że jeśli zasada jakiegoś potwora daje Wam dodatkowe bonusy, to wliczają się one w całą waszą pulę poziomów w tej walce, co za tym idzie, działają przeciwko wszystkim potworom. Przykład: Potwór 1. jest wrażliwy na ogień (zadaje mu 2x obrażenia). Potwór 2. nie jest. Gracz 1. ma ognistą broń dającą +2. Broń da bonus +4, a nie +8 za dwa potwory.

 

P: Będę próbował wykonać rzut na ucieczkę przed potworem. Mogę rzucić klątwę na innego gracza, zanim rzucę kostką? A po rzucie?
O: Nawet jeśli klątwy mogą być zagrywane w dowolnym momencie, ale najpierw musisz zakończyć rozpoczętą już akcję. Czyli możesz rzucić klątwę przed rzutem na ucieczkę, ale nie możesz użyć klątwy po rzucie ale przed zastosowaniem Marnego Końca, jeśli ci się nie udało.

 

P: Czy bonusy jakie dostaje potwór w walce przeciwko poszczególnym rasom i klasą się kumulują? Na przykład, potwór dostaje +4 przeciwko Krasnoludom, +4 przeciwko Elfom, a ja jestem pół Krasnoludem, pół Elfem. Czy potwór ma +8 przeciwko mnie?
O: Bonusy się kumulują, chyba że na karcie wyraźnie zaznaczono inaczej. Czyli będzie miał +8 przeciwko Tobie.

 

P: Jeśli ktoś zmieni moją rasę lub klasę podczas mojej walki (np. za pomocą klątwy), to czy zmienia to bonusy w tej walce?
O: Tak, oczywiście. Jeśli przestaniesz być Elfem, nie możesz dłużej dostawać bonusów z przedmiotów zastrzeżonych dla Elfów (chyba, że będziesz miał specjalną kartę, która Ci na to pozwoli). Wyjątkiem są bonusy z mocy ras lub klas już użytych przed taką wymuszoną (lub niewymuszoną) zmianą- np. jeśli wojownik odrzucił kartę aby dostać bonus +1 na czas tej walki, to nawet jeśli nagle przestanie być wojownikiem w tej walce, ten „kupiony” bonus nadal się liczy. Ale nie będzie mógł już wykupić kolejnego +1.

 

P: Jeśli używam przedmiotu jednorazowego użytku podczas walki i ktoś próbuje go odrzucić lub przejąć za pomocą Klątwy lub kradzieży, czy dostaję bonusy z tego przedmiotu?
O: Po pierwsze nie można kraść w czasie walki. Po drugie, użycie klątwy może zniszczyć jakiś Twój przedmiot w momencie gdy będziesz chciał go użyć. Jednak pamiętaj, że gdy zagrywasz przedmiot jednorazowego użytku do czyjejś walki, nie jest on już Twój.

 

P: Niektóre karty pozwalają mi na automatyczne pokonanie potwora określonego typu. Czy ktoś może mi w tym przeszkodzić? Czy ktoś może zagrać Zbłąkanego Potwora?
O: Tak. Możesz automatycznie pokonać potwora wymienionego w pytaniu powyżej, ale Twoi kumple z drużyny nadal mają 2.6 sek na reakcję. Najprawdopodobniej nie będą w stanie pomóc takiemu potworowi zabijanemu „z automatu”, ale wielce możliwe, że będą chcieli dorzucić ci jakieś nowe potwory do walki. Ale nie mogą przy tym używać specjalnych zdolności z takiego pokonanego z automatu potwora, czyli nie mogą wykorzystać tego, że był Rekinem i dodać do walki inne rekiny.

 

P: Jeśli karta dotyczy „następnej walki”, jak np. zmiana płci, a jest zagrywana na mnie podczas walki, to jej efekty dotyczą TEJ walki, czy następnej w jakiej wezmę udział?
O: Jeśli walka nie została jeszcze zakończona, to wyrażenie „następna walka” odnosi się do kolejnej, w jakiej się znajdziesz w następnej, jakiejś tam turze.

 

P: Czy zasada „2.6 sekund” odnosi się do pokonania potwora bez jego zabijania, czy tylko do jego zabijania?
O: Do każdego rodzaju pokonania go. Jeśli pokonujesz potwora bez walki, inni nadal mają 2.6 sek żeby zareagować i użyć jakiś kart w celu powiększenia Twojej frustracji. Jednak jeśli usunąłeś jedynego potwora z walki (np. Magiczną Lampą) to nie mogą na niego zagrywać już żadnych wzmocnień potwora ani bonusów. Nie mogą także używać zdolności specjalnych takiego potwora, czyli np. wykorzystywać tego że jest rekinem. Mogą natomiast rzucać karty przywołujące kolejne potwory, albo sami je dorzucić. Ale muszą to zrobić szybko i sprawnie.

 

P: Czy jeśli niskopoziomowy Munchkin stawia czoła potworowi, który nie będzie go gonił, to czy munchkin dostaje Skarby?
O: Nie, nie, nie. Absolutnie nie. Gracz może zdecydować się na walkę z Potworem (wtedy on przestaje go ignorować), ale jeśli nie umie go pokonać, to MUSI uciekać. Potwór nie będzie go gonił i gracza nie dopadnie  Marny Koniec. Ale nie dostaje skarbów.

 

P: Czy mogę zagrywać karty “Zyskujesz 1 Poziom” na innych graczy? Na przykład, żeby sprawić, że inny gracz będzie miał za wysoki poziom i dany potwór przestaje go ignorować (a do tej pory ignorował, bo gracz był za słaby) i chce go dopaść?
O: Nie jest to klasyczny sposób użycia karty “Zyskujesz 1 Poziom”, ale tak polubiliśmy ten pomysł, że go w pełni popieramy. Możesz tak zrobić. Ale to podłe.
Możesz zagrywać karty “Zyskujesz 1 Poziom” na innych graczy, ale musisz to robić legalnie, tzn. jeśli taka karta ma drugoplanowy efekt lub warunek użycia, to musi on zachodzić.

 

P: Czy muszę zabijać potwora? Czy nawet jeśli wygrywam, to czy mogę zdecydować się na ucieczkę?
O: Nie możesz uciekać jeśli wygrywasz z potworem. Ale nie możemy zmusić cię do wykorzystywania przedmiotów jednorazowego użytku, negatywnych bonusów dla potwora itp. Jednym słowem, możesz nie użyć całego swojego potencjału, w efekcie przegrać i uciekać. No ale jeśli bazowo masz więcej poziomów postaci niż potwór, to za wiele nie wskórasz.

 

P: Kiedy dokładnie giniesz i jak długo jesteś martwy?
O: Umierasz po tym jak Marny Koniec stwierdza, że jesteś martwy. (Kilka innych kart też powoduje śmierć). Jeśli nadal miałbyś kilka potworów do ucieczki, masz wymówkę, że już jesteś martwy i udało Ci się wywinąć przed ich marnymi końcami. Gdy jesteś martwy nie możesz dostawać kart on innych graczy, nie możesz też awansować o poziom, ani wygrać gry. ZOSTAJESZ martwy do początku tury następnego gracza. Czyli możesz mu pomagać w walce, ale nie masz kart do czasu aż ktoś nie da Ci jakiś za pomoc albo z miłosierdzia. Na początku swojej następnej tury możesz dobrać właściwą ilość kart Drzwi i Skarbów. Tak więc śmierć jest tylko chwilowa.

 

P: Czy muszę uciekać? Co jeśli CHCĘ umrzeć?
O: Ale Twoja postać nie chce umierać. Twoja postać zawsze będzie próbować uciekać. Jeśli chcesz umrzeć, licz na zły los przy rzucie na ucieczkę. Albo użyj Kantowanej Kości.

 

KANCIARZ

P: Jeśli mam Kanciarza dołączonego do jednego przedmiotu, to czy mogę go przenieść na inny przedmiot?
O: Nie. Po tym jak już użyjesz Kanciarza na jednym przedmiocie, nie wolno Ci go przenosić na inne. Tak więc jeśli coś sprawi, że kantowany przedmiot stanie się dla Ciebie legalny…to pech. Nie ma transferów Kanciarza!

 

P: Czy mogę użyć Kanciarza, żeby zabrać przedmiot innemu graczowi? Albo żeby przejrzeć stos kart odrzuconych i wybrać jakiś przedmiot?
O: Nie i nie…
Kanciarz pozwala Ci tylko używać przedmiotów dla Ciebie nielegalnych z uwagi na Twoją Klasę, Rasę, brak rąk, obciążenie, ograniczenia, Płeć itp…Musisz mieć już taki przedmiot w grze, lub wyłożyć go razem z Kanciarzem.

 

P: Jeśli mój jedyny mały przedmiot ma dołączoną kartę Kanciarz, a dotknęła mnie właśnie klątwa i muszę odrzucić mały przedmiot, to czy mogę stwierdzić, że kantowany przedmiot nie jest mały i nie działa na niego klątwa?
O: Niezły pomysł. Ale nie! Kanciarz nie zmienia właściwości przedmiotu, on tylko pozwala Ci ich unikać i korzystać z niego, nawet jeśli normalnie byś nie mógł.

 

P: Jeśli przedmiot jest przeklęty, to czy Kanciarz może zlikwidować taką klątwę?
O:  Jeśli klątwa daje jakieś negatywne efekty na przedmiocie, to Kanciarz nie może ich zlikwidować. Patrz wyżej.

 

INNE PYTANIA

P: Jeśli ogłosiłem, że zamierzam coś zrobić, to czy jestem zobowiązany do zrobienia tego, czy mogę zmienić swój plan? Na przykład, byłem Czarodziejem i zadeklarowałem, że będę walczył z potworem, ale potwór został dopakowany przez innych graczy, czy mogę więc zmienić zdanie i go oczarować zamiast z nim walczyć?
O:  NIGDY nie jesteś uwiązany do czegoś, chyba że jakaś karta ci to każe. Tak więc TAK, możesz zmienić zdanie i zrobić coś innego.

 

P: Obrazek na karcie pokazuje broń trzymaną w dwóch rękach, ale tekst na karcie mówi, że jest to broń jednoręczna. Ważna jest grafika czy tekst?
O:  Ważny jest tekst na karcie. Nie ważne co jest narysowane na karcie.

 

P: Czy początkowa płeć mojej postaci jest taka sama jak moja, czy mogę sobie ją wybrać?
O:  Zasady mówią, że postać ma taką samą płeć jak prowadzący ją gracz. Ale nie mamy nic przeciwko temu, żebyście wprowadzili takie zasady domowe, jeśli oczywiście wszyscy gracze, a w szczególności właściciel gry, się na to zgodzą. Żyjemy w wolnym kraju, więc możemy dopuścić, że każdy może zmienić płeć na taką jaka mu się podoba;)

 

P:  Jestem mężczyzną, ale karta Rasy/Klasy jaką posiadam ma żeńską grafikę. Czy nadal mogę ją zagrać? Czy to oznacza, że zmienię płeć?
O:  Nie. Grafiki na kartach mają artystycznie urozmaicić grę, a nie wpływać na zasady, tak więc nie mają żadnego wpływu na zasady gry, także na płeć, rasę lub klasę. Liczą się teksty na kartach.

 

P: Mam dobrać dwie karty, jedną z nich mogę zatrzymać, drugą mam odrzucić. Czy jeśli jedna z nich jest kartą z jakimś natychmiastowym efektem, czy ten efekt zadziała?
O:  Tylko jeśli to tę kartę wybierzesz i zatrzymasz dla siebie. Wtedy efekt zadziała natychmiast. Drugą kartę powinieneś odrzucić. Jeśli nie wybierzesz karty z natychmiastowym efektem, odrzucasz ją a ona nie zadziała.

 

Munchkin- Edycja Rozszerzona

P: Czy mogę użyć karty POMOCY! aby przejąć MIKSTUARĘ PRZEMIANY (MAGICZNĄ LAMPĘ itp…) i za jej pomocą pozbyć się potwora z walki?
O:  W karcie POMOCY! “zwycięstwo w walce” oznacza pokonanie potwora przy użyciu poziomów. Przejęty przedmiot musi dawać Ci dodatkowe poziomy, które sprawią, że będziesz miał ich w sumie więcej niż potwór. Nie możesz użyć POMOCY! jeśli już wygrywasz, nie możesz też zagarnąć przedmiotu, który nie da Ci wystarczających poziomów do zwycięstwa, lub takiego, który w ogóle nie daje bonusów do poziomu.

 

P: Jak często może kraść Złodziej?
O:  Jedynym ograniczeniem są karty jakie musi przy tym odrzucać, jeśli ma karty do odrzucenia, to może kraść ile wlezie.

 

P: Co się stanie, jeśli Złodziejowi Poziomu 1. nie uda się kradzież? Czy ginie?
O:  Nic mu się nie dzieje. Nie możesz spaść poniżej poziomu 1. Tak więc złodziej poziomu 1. dosłownie nie ma nic do stracenia.

 

P: Czy Złodziej może kraść podczas walki?
O:  Nie.

 

P: Czy Złodziej może okraść kogoś podczas gdy tamten walczy?
O:  Nie. Nie można kraść w trakcie walki.

 

P: Czy Złodziej może okraść kogoś kto nie walczy, gdy złodziej też nie walczy, ale walczy jakiś trzeci gracz?
O:  Tak.

 

P: Czy Złodziej może wbić nóż w plecy samemu sobie?
O:  Nie. Byłoby to bardzo munchkinowe, ale ta zdolność mówi wyraźnie- „innego gracza”.

 

P: Właśnie dobrałem Boską Interwencję, ale zakrytą. Co się dzieje?
O:  Tak jak jest napisane na karcie- obojętnie jak byś jej nie wyciągnął, musisz ją zagrać natychmiast. Pokaż ją innym graczom i ciesz się widokiem awansujących Kapłanów. Albo się rozrycz jeśli nie jesteś jednym z nich.

 

P: Co się stanie jak gracz wylosuje Boską Interwencję na początku gry?
O:  Gracz powinien zagrać ją natychmiast. Gracze, którzy mogą zostać Kapłanami (mają Kapłanów na ręce) mogą to zrobić i awansować o poziom.

 

P: Jeśli Kapłan walczy z więcej niż jednym Nieumarłym potworem, czy może odrzucić 3 karty i dostać bonus +9 przeciwko wszystkim?
O:  Nie. Może użyć maksymalnie 3 kart, które mogą mu dać maksymalny bonus +3.

  

P: Karta „Kupa Skarbów” mówi, że należy jej użyć natychmiast. Czy to oznacza, że muszę jej użyć zaraz po tym jak ją dostanę?
O:  Tak, zaraz po tym jak dostaniesz tę kartę, dobierasz należne Ci skarby, a Kupę odrzucasz. Jeśli trafisz na Kupę Skarbów na początku gry, postępujesz tak samo.

 

P: A co jeśli muszę wybrać jedną kartę z dwóch i jedna z nich to Kupa Skarbów?
O:  Kupa Skarbów zadziała jedynie jeśli to ją wybierzesz z tych dwóch kart.

 

P: Czy Kapłan może używać Kupy Skarbów w kółko, odrzucając ją zanim zacznie dobierać swoje trzy karty, dobierając ją znowu, odrzucając…i tak w kółko?
O:  Nie. Kupa Skarbów jest odrzucana po dobraniu trzech kart. Ale niezła próba kombinowania, gratulacje.

 

P: Czy Czarodziej może użyć zdolności Oczarowania jeśli nie jest zaangażowany w daną walkę?
O:  Nie. Na karcie jest wyraźnie napisane, że oczarowania może uż...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin