Kompozycja. Warsztaty fotograficzne - Blue Fier.pdf

(328555 KB) Pobierz
Kompozycja.
Warsztaty fotograficzne
Autor: Blue Fier
T³umaczenie: Zbigniew Waœko
ISBN: 978-83-246-2004-3
Tytu³ orygina³u:
Composition Photo Workshop
Format: 180x235, stron: 264
Poznaj metody komponowania obrazów i twórz fotografie przemawiaj¹ce do odbiorcy
• Jak dobieraæ i zestawiaæ elementy kompozycyjne?
• Jak zapanowaæ nad kolorami i wykorzystaæ ich symbolikê?
• Jak komponowaæ obraz martwej natury?
Dobra kompozycja sprawia, ¿e fotografia robi na odbiorcy du¿e wra¿enie, a jej
zamierzony przekaz zostaje w³aœciwie odczytany. Aby stworzyæ fascynuj¹cy obraz,
potrzebujesz okreœlonych narzêdzi, wiedzy o tym, jak z nich efektywnie korzystaæ,
oraz znajomoœci niezbêdnych zasad kompozycji zdjêæ. Tego wszystkiego dowiesz siê
w³aœnie z tej ksi¹¿ki.
„Kompozycja. Warsztaty fotograficzne” to wyj¹tkowy podrêcznik, dziêki któremu
poznasz wszystkie ¿elazne regu³y oraz najlepsze metody komponowania ujêæ o ró¿nym
charakterze — od portretów po makrofotografiê. Zawarte w ksi¹¿ce æwiczenia nie tylko
poprawi¹ Twój warsztat, ale z pewnoœci¹ zainspiruj¹ Ciê tak¿e do odkrywania
i rozwijania w³asnego stylu fotografowania. Z kolejnych rozdzia³ów dowiesz siê miêdzy
innymi, jakie elementy kompozycyjne wystêpuj¹ na ka¿dej fotografii, jak g³êbia ostroœci
wp³ywa na kompozycjê zdjêcia oraz jak wykorzystywaæ œwiat³o, filtry i kolor
dla wzmocnienia si³y przekazu.
• Metody komponowania obrazów
• Elementy sk³adowe kompozycji
• Aran¿owanie kadru
• Punkt skupiaj¹cy uwagê widza
• Symetria i asymetria
• Harmonia i dysharmonia
• Regu³a trójpodzia³u
• Z³oty prostok¹t
• Wybór g³êbi ostroœci
• Ekspozycja równowa¿na
• Panoramowanie
• Praca z kolorem i stosowanie filtrów
• Komponowanie zdjêæ portretowych i zbli¿eniowych
• Martwa natura i makrofotografia
• Fotografia podró¿nicza i terenowa
Wykorzystaj wszystkie z³ote zasady kompozycji i rób hipnotyzuj¹ce odbiorcê zdjêcia!
Spis treści
ROZDZiał
1
Jak widzimy
Fizj­ologia oka
Widzenie selektywne
Metody komponowania obrazów
Istota kompozycji
23
24
26
26
28
Początki kompozycji
Perspektywa liniowa
Kompozycja w fotografii
30
31
33
ROZDZiał
2
Punkty
Linie
Płaszczyzny
Bryły
Przegląd elementów kompozycji
Elementy składowe kompozycji
39
40
40
41
45
45
aranżowanie kadru
Kształt kadru
Orientacj­a
Punkt skupiaj­ący uwagę widza
Symetria kontra asymetria
Harmonia i dysharmonia
47
48
50
52
54
55
Reguła trójpodziału
Złoty prostokąt
57
60
11
ROZDZiał
3
Stopnie przysłony
Krążki rozproszenia
Płaszczyzna ostrości
Wybór głębi ostrości
63
64
64
66
67
Zrozumienie działania przysłony
Dobór obiektywu
Długość ogniskowej­
Kąt widzenia
Jaki obiektyw wybrać?
67
68
72
72
Podglądanie i przewidywanie głębi ostrości
Wykorzystywanie odległości hiperfokalnej
w celu zwiększenia głębi ostrości
73
74
ROZDZiał
4
Szybkość migawki a głębia ostrości — subtelna równowaga
Ekspozycj­a równoważna
Pomiar światła dostępnego
Kwantowanie czasu,
czyli komponowanie za pomocą migawki
79
82
83
84
12
Ostre lub rozmyte: jak szybkość migawki wpływa na wygląd zdjęcia
ISO
Zamrażanie w kadrze
Spowalnianie
Rozszerzone czasy ekspozycj­i
Ekspozycj­e wielokrotne
84
86
86
88
89
90
Zdjęcia seryjne
Panoramowanie
90
93
ROZDZiał
5
Jakość światła
Kierunek światła
Natężenie światła
Chwytanie światła
99
100
102
107
108
108
110
110
112
Korzystanie ze światła słonecznego
Świt i zmierzch
Wschód i zachód słońca
Środek dnia
Zachmurzenie
13
ROZDZiał
6
Teoria koloru
Praca z kolorem
115
116
118
121
Kolor w uj­ęciu naukowym
Symbolika kolorów
Temperatura barwowa
Barwa światła słonecznego
Panowanie nad kolorami przez stosowanie filtrów
Liczby Wrattena
Filtry korekcyj­ne
Filtry polaryzacyj­ne
Filtry neutralne
127
129
132
132
134
135
137
ROZDZiał
7
System strefowy
Myślenie w
kategoriach czerni i bieli
141
143
144
145
147
Pomiary światła i ustawianie ekspozycji dla zdjęć czarno-białych
Kompensacj­a wskazań światłomierza
Punktowy pomiar światła
Praca z filtrami kontrastowymi
149
14
Zgłoś jeśli naruszono regulamin