Twórcze ujęcie natury i krajobrazu - Brenda Tharp.pdf

(208502 KB) Pobierz
DLA JEDA – ZA TO, ŻE JESTEŚ I DZIELISZ ZE MNĄ
RADOŚĆ FOTOGRAFOWANIA
Tytuł oryginału: Creative Nature & Outdoor Photography, Revised Edition
Tłumaczenie: Marcin Melosik
Copyright © 2003, 2010 by Brenda Tharp. ISBN: 978-0-8174-3961-3. All rights reserved.
This translation published by arrangement with Amphoto Books, an imprint of The Crown Publishing Group, a division of Random House, Inc.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including
photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Polish language edition published by Helion S.A. Copyright © 2012.
ISBN: 978-83-246-3575-7.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/twujna
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
spis treści
wst ę P
rozdział 1
9
15
19
nau Ka w i D z e n ia
rozdział 2
n i e z B ę D n y e l e m e n t: ś w iat ł o
e l e m e n t y Kom P o z yC J i
47
rozdział 3
rozdział 4
t wo r z e n i e w i z ua l n e J g ł ę B i
Kom P o n owa n i e o B r a z u
P r aC a z Ko l o r e m
ru C H i e K sP r e sJa
105
115
127
137
81
63
rozdział 5
rozdział 6
rozdział 7
rozdział 8
e f e K t y a rt yst yC z n e
g ł ę B s z e sP oJ r z e n i e
o C e na P o st ę P ów
147
rozdział 9
rozdział 10
l i sta sP r z ę t u
154
m at e r ia ły ź r ó D ł ow e
sKo r ow i D z
159
7
157
Kup książkę
Poleć książkę
{rozDział 4}
tworzenie
wizualnej głębi
Jako fotografowie musimy nauczyć się osłabiać siłę naszych przekonań. Gdy podchodzisz do przedmiotów,
koncentruj na nich wzrok, rozglądaj się na lewo, przenoś spojrzenie na prawo. obserwuj, jak rosną, gdy się
przybliżają, i jak się ze sobą łączą lub jak się od siebie różnią, kiedy zmieniasz pozycję. stopniowo powstają
między nimi relacje — niekiedy ich charakter wydaje się być ostateczny. Wtedy rób zdjęcie.
— AAron sIskInd
D
obre światło i ciekawe elementy planu
nie gwarantują dobrego zdjęcia. trzeba jeszcze pomyśleć nad
stworzeniem z nich ujmującej kompozycji, która ma w sobie głębię i narrację.
Jeśli nie masz kontroli nad perspektywą, twojemu obrazowi zabraknie głębi.
Jeśli właściwie nie skomponujesz kadru, twoja fotografia będzie chaotyczna
i niejasna. Jeśli natomiast nie znasz właściwości obiektywów, którymi się
posługujesz, możesz nie wykorzystać ich możliwości, dzięki którym mógłbyś
przedstawić fotografowaną scenę bardziej ekspresywnie. rzecz polega na tym,
aby tworzyć sugestywne obrazy, a kompozycję i perspektywę opracowywać
intuicyjnie i podświadomie. można się tego nauczyć dzięki praktyce. z treści
kolejnych dwóch rozdziałów dowiesz się, jak opanować tajniki kompozycji
i perspektywy oraz jak w najlepszy sposób wykorzystywać obiektyw.
wysPa Clare, irlanDia.
U podnóża wysokich i monumentalnych klifów rozbijają się morskie fale.
Na wiosnę rozkwita zawciąg nadmorski i przepięknie barwi łąki wzdłuż urwiska. Zastosowałam umiarkowanie
szeroki kąt, kwiaty umieściłam blisko dolnej krawędzi kadru i pozwoliłam krawędzi klifu wprowadzić patrzącego
w scenę. Przy wiecznie zasnutym chmurami niebie ponad klifem znajdującym się na drugim planie zdjęcie oddaje
klasyczne piękno zachodniej części irlandii.
obiektyw 24 – 105 mm, ogniskowa 34 mm, f/14, 1/25 s
63
Kup książkę
Poleć książkę
Perspektywa
CyPrysy i Droga
DoJazDowa, tosKania,
włoCHy.
typowy widok
w toskanii. Dzięki perspektywie
zbieżnej na zdjęciu oddane
jest poczucie dali nawet
przy normalnym kącie
widzenia obiektywu.
obiektyw 24 – 105 mm,
ogniskowa 60 mm, f/18, 1/20 s
PoNiżej:
roZKŁaDóWKa, s. 66 – 67:
monument Valley, utaH.
spodobał mi się ten fragment
starego drewna i tekstura
otaczającego go piasku.
Zbliżyłam i zniżyłam obiektyw
szerokokątny, aby przerysować
widok drewna i stworzyć
wrażenie niemal abstrakcyjnego
związku z otoczeniem, dzięki
czemu ukazany jest bezkres
doliny.
obiektyw 17 – 40 mm,
ogniskowa 17 mm, f/16, 1/100 s
Perspektywę definiuje się jako sposób
postrzegania obiektów na podstawie ich
ułożenia przestrzennego względem siebie
oraz względem patrzącego, a w tym
przypadku względem aparatu fotograficznego.
wykorzystanie zasad perspektywy zwiększa
siłę oddziaływania zdjęcia. Dzięki perspektywie
przedmioty większe (na pierwszym planie)
wydają się bliższe niż obiekty w tle. Krótko
mówiąc, perspektywa nadaje fotografii
wrażenie głębi, nawet jeśli jest to tylko
złudzenie, bo zarejestrowany obraz jest
przecież dwuwymiarowy.
Jedynym sposobem zmiany perspektywy
jest zmiana pozycji lub punktu widzenia.
Jeżeli nie zmieniasz pozycji, to perspektywa
sceny (tj. związek między obiektami
w kadrze) widzianej przez sześć różnych
długości ogniskowych pozostaje taka sama,
mimo że kąt widzenia, w zależności od długości
ogniskowej, jest węższy lub szerszy. Kiedy
zmienia się długość ogniskowej, zmienia się
kadrowanie, a nie perspektywa. aby zobaczyć,
jak zmiana pozycji zmienia perspektywę,
wykonaj następujące ćwiczenie: znajdź scenę,
na której znajduje się obiekt, do którego możesz
się zbliżyć, oraz tło złożone z różnorodnych
elementów. może to być np. twój kolega siedzący
na ławce w parku. Kiedy będziesz się do niego
przybliżał, zauważ, jak zmienia się związek
między nim a przedmiotami na drugim planie.
twój kolega będzie się wydawał większy, podczas
gdy rozmiar tła zmieni się tylko nieznacznie.
zwróć jednak uwagę, że wzajemne położenie
przedmiotów drugoplanowych i ich położenie
w stosunku do kolegi zmieniło się, ponieważ
wchodząc w scenę, zmieniłeś perspektywę.
spróbuj wykorzystać wnioski z powyższego
ćwiczenia przy fotografowaniu krajobrazu.
wyobraź sobie łąkę, na której leżą głazy
Kup książkę
64
twórCze uJęCie natury i KraJoBrazu
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin