EGZAMIN MATURALNY
Z JEZYKA POLSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
CZAS-170 MIN.
ZESTAW 1
Jan Miodek, „Najki z Samotraki”Kiedy rok temu zabierałem się do recenzowania słownika gwary studentówUniwersytetu Gdańskiego, moją uwagę zwróciło już pierwsze zdanie: „Stary, przyjdź dziśdo mnie wieczorem, rzucimy pena na kompa, potem impra, a potem pomyślimy o jakimśafterku...”.W tym jednym zdaniu kumulują się wszystkie cechy polszczyzny najmłodszych pokoleń.Ale po kolei.Można powiedzieć, że zaczęło się przed laty od Owsiakowego „siema”. I dziś to jużnie jest tylko pen i komp. Nawet SMS, skądinąd wersja skrócona całego wyrażenia, ma jużdziś swoją skróconą wersję: „es”. Krótkie „cześć” ma jeszcze krótszy wariant w postaci „cze”.A mój Wrocław jest nie tylko Wrockiem, ale też jedynie „Wro”. Jest „do zo”, „nara”(a nawet „narazka”!) i „spoko”.Owe skróty często abstrahują od granic morfologicznych wyrazów1. „Dziękuję” to jestoczywiście „dzięki”, ale też w wersji zanglizowanej „dzienks”, albo „spoks” zamiast„spokojnie”. „Piwo”, czyli „browar”, to jest „bro”, ale też „bronks”. W tych skrótach mamyzabieg słowotwórczy anglizujący brzmienia.Młodzi mówią dziś „sory”, ale urobili już od tego swojskie2 derywaty3, bo mówi siętakże „sorka”, „sorki”, jest też jednak i „sorewicz”.Możemy więc powiedzieć, że język młodych to język pełen skrótów, ucięć, skrzy sięhumorem, a w jego tle jest angielszczyzna.W tej sprawie napływa do mnie korespondencja i jest ona zdecydowaniekasandryczno-rejtanowsko-piotrowoskargowa: co to będzie, jeszcze trochę i polszczyznazaniknie, będziemy żyć w świecie marketów, leasingów, monitoringów i shopów. Rozumiejąc te lęki, uspokajam rodaków, mówię im o języku praindoeuropejskim- języku matce nas wszystkich, o tym, że historia polskiego języka jest historią nieustannienapływających do niego z różnych języków słów i że polszczyzna zawsze z tymi złożamileksykalnymi sobie radziła w nieustających procesach adaptacji i przyswajania sobie tychsłów.Faktem jest, że angielszczyzna jest dziś w polszczyźnie dominująca. Anglizuje sięwszystko, co się da i gdzie się da. A już w kategoriach wypadnięcia z kodu kulturowegotraktuję takie odkształcenia językowe, jak walka „Dejwida” z Goliatem czy - co działana mnie zupełnie wysypkowo - „akłaparki”.
Na podstawie: Jan Miodek, „Najki z Samotraki”, „Gazeta. Opole” 2012, nr 76.
Zadanie 1. (0-1)
Przepisz zdanie, w którym Jan Miodek zawarł główną tezę swojej wypowiedzi.
Możemy więc powiedzieć, że język młodych to język pełen skrótów, ucięć, skrzy sięhumorem, a w jego tle jest angielszczyzna
Zadanie 2. (0-2)
Znajdź w tekście i wypisz po 3 przykłady wymienionych poniżej rodzajów skrótów (A-B) z
języka współczesnej młodzieży.
A. Skróty wyrazów i wyrażeń polskich zachowujące polskie brzmienie
-bro
-cze
-nara
B. Skróty wyrazów i wyrażeń polskich mające zanglizowane brzmienie
-sory
-dzienks
-afterku
Zadanie 3. (0-1)
„Swojskim derywatem” utworzonym od wyrazu obcego, analogicznym do przykładów
podanych przez Jana Miodka, jest wyraz:
A. bronks.
B. afterek.
C. dzienks.
D. monitoring
Zadanie 4. (0-2)
a) Poprawna wymowa wyrazu „aquapark” w języku polskim to
A. „akłapark”.
B. „agłapark”.
C. „akfapark”.
D. „akwapark”.
b) Co, zdaniem prof. Miodka, jest przyczyną błędu popełnianego przez młodych Polaków w
wymowie wyrazu „aquapark” ?
próba zanglizowania wszelkich wyrazów bez dobrej znajomości jego właściwej wymowy
Zadanie 5. (0-1)
Do każdego z przykładów użycia czasownika (1-3) dobierz sytuację, w której ten czasownik
został użyty. Odpowiedzi wybierz spośród (a-d). Każdy z przykładów zaczyna się od
czasownika.
1) „zabierałem się do recenzowania”- C
2) „kumulują się wszystkie cechy polszczyzny”-D
3) „urobili już od tego swojskie derywaty”-B
a) gdy mowa o wszystkich ludziach
b) gdy mowa o młodzieży
c) gdy prof. Miodek mówi o sobie
d) gdy mowa o przedmiocie wykładu
Zadanie 6. (0-3)
a) Od jakich wyrazów podstawowych utworzony został przymiotnik „kasandrycznorejtanowsko-piotrowoskargowa”?
-kasandra, -rejtan, -piotr skarga
b) Co znaczy ten przymiotnik w tekście Jana Miodka?
c) Jaki efekt wywołuje jego użycie w tekście Jana Miodka?
Refleksję nad słusznością tworzenia skrótów i nowych słów
Zadanie 7. (0-1)
Jaka jest opinia autora artykułu o procesie anglizowania współczesnej polszczyzny?
Utwórz właściwe zdanie, wybierz pierwszą jego część z punktów 1-2, a następnie dobierz
prawdziwe zakończenie (a-b).
1. Autor podziela lęki rodaków zaniepokojonych ekspansją angielszczyzny, ponieważ
2. Autor nie podziela lęków rodaków zaniepokojonych ekspansją angielszczyzny, ponieważ
a) język polski już wielokrotnie obronił się przed nadmiernym wpływem języków obcych.
b) obecnie młode pokolenie Polaków bezkrytycznie ulega wpływom języka angielskiego.
ZESTAW 2
Tekst 1.
Roman Ingarden, „Człowiek i jego rzeczywistość”[1] Człowiek tym się odróżnia od zwierząt, że nie tylko opanowuje przyrodę wgranicach bez porównania szerszych, ale nadto, że wytwarza sobie pewną zupełnie nowąrzeczywistość, zwaną kulturą. Raz wytworzona, stanowi ona potem znamienny składnikotaczającego go świata.
[2] Człowiek uprawia ziemię i hoduje rośliny, stawia domy, buduje drogi itd. Robią tojednak na swój sposób i w swoich wymiarach także niektóre przynajmniej zwierzęta - bobry,mrówki, termity - choć na pewno w stopniu znacznie mniej doskonałym i powszechnym.Ale człowiek stwarza nadto tego rodzaju przedmioty, jak dzieła sztuki, teorie naukowe, językijako różne sposoby utrwalania i przekazywania innym tego, co raz zostało pomyślane,państwa, instytucje publiczne (jak np. uniwersytety) lub prywatne (np. banki, towarzystwaitp.), systemy prawne, pieniądz itp. Wszystkie one są niejako potomkami człowieka.[3] Nie tylko jednak dzieła nasze są naszymi potomkami, ale w pewnej mierze i mystajemy się jakby potomkami naszych dzieł i - raz je stworzywszy i obcując z nimi - już nieumiemy tak żyć i być takimi, jacy byliśmy, gdy ich jeszcze nie było. Bo zmieniamy się cieleśniei duchowo pod wpływem wytworzonego przez nas świata naszych dzieł.Mając koleje i aeroplany, nie umiemy już tak chodzić, jak to czynili nasi pradziadowie.I gdy słyszeliśmy już dzieła Beethovena lub Szopena, nie chcemy już słuchać katarynki,a gdy olśnił nas swymi pięknościami Pan Tadeusz lub Król Duch, nudnym się dla nas stajeniejeden utwór dawniej ceniony, bo inna już jest nasza wrażliwość artystyczna i inne wymogipoetyckiego piękna. I jeżeli dzieła nasze są wysoko wartościowe (dobre), piękne, duchowobogate, szlachetne i mądre, my sami przez nie dobrzejemy, a jeżeli niosą w sobie ślady zła,szpetoty, duchowej niemocy, choroby lub obłędu, stajemy się pod ich wpływem gorsi,ubożsi, słabsi lub chorzy.
Na podstawie: Roman Ingarden, „Człowiek i jego rzeczywistość”, [w:] tenże, „Szkice zfilozofii literatury”, Kraków 2000.
Tekst 2.Jan Paweł II, „Pamięć i tożsamość ...”W kulturę człowieka od samego początku wpisany jest bardzo głęboko elementpiękna. Piękno wszechświata jest jak gdyby odbite w oczach Boga, o którym powiedziano: „ABóg widział, że wszystko, co uczynił, było bardzo dobre” (Rdz 1, 31). Za „bardzo dobre”zostało uznane przede wszystkim pojawienie się pierwszej pary, stworzonej na obrazi podobieństwo Boga, w całej pierwotnej niewinności i w tej nagości, jaka była udziałemczłowieka przed grzechem pierworodnym. To wszystko leży u podstaw kultury wyrażającejsię w dziełach sztuki, czy to będą dzieła malarstwa, rzeźby, architektury, czy dzieła muzyczne,czy inne rezultaty twórczej wyobraźni i myśli. Człowiek żyje prawdziwym ludzkim życiemdzięki kulturze. Kultura jest właściwym sposobem istnienia i bytowania człowieka. Kulturajest tym, przez co człowiek jako człowiek staje się bardziej człowiekiem: bardziej „jest”.Na postawie: Jan Paweł II, „Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci”, Kraków2005.
Zadanie 1. (0-2)
Sformułuj trzy pytania, na które w kolejnych akapitach odpowiada autor tekstu 1. Każdepytanie musi odnosić się do całego akapitu.
1. Co odróżnia człowieka od zwierząt?
2. Co stanowi o wyjątkowości rzeczy tworzonych przez człowieka?
3. Jak wpływają na nas dzieła człowieka?
Zadanie 2. (0-2)Które z podanych w punktach 1-4 sądów są zgodne z twierdzeniami autora wyrażonymiw tekście 1., a które nie? Obok cyfry oznaczającej twierdzenie napisz zgodne, jeślitwierdzenie jest zgodne, jeśli jest niezgodne napisz niezgodne.
1. Dzieła Beethovena i Szopena to wspaniałe wytwory ludzkiej myśli. - zgodne2. Obcując z dziełami kultury, człowiek zawsze staje się lepszy. - niezgodne3. Człowiek jest wyjątkiem w świecie przyrody, ponieważ jako jedyna istota potrafiprzekształcać otoczenie, w którym żyje. - niezgodne4. Wskutek poznawania dzieł sztuki człowiek kształtuje swój gust artystyczny. - zgodne
Zadanie 3. (0-3)a) Znajdź w akapicie 3. po jednym spójniku pełniącym w tekście 1. wskazaną funkcję.(AC).A. Wprowadzenie zdania podrzędnego, które określa warunekB. Wprowadzenie zdania współrzędnego łącznegoC. Wprowadzenie zdania podrzędnego, które zawiera uzasadnienie sądub) Podaj przykłady zdań złożonych, w których wystąpiły spójniki wymienione przezCiebie w punkcie a).A. . I jeżeli dzieła nasze są wysoko wartościowe (dobre), piękne, duchowobogate, szlachetne i mądre, my sami przez nie dobrzejemy, a jeżeli niosą w sobie ślady zła,szpetoty, duchowej niemocy, choroby lub obłędu, stajemy się pod ich wpływem gorsi,ubożsi, słabsi lub chorzy.
B. Nie tylko jednak dzieła nasze są naszymi potomkami, ale w pewnej mierze i mystajemy się jakby potomkami naszych dzieł i - raz je stworzywszy i obcując z nimi - już nieumiemy tak żyć i być takimi, jacy byliśmy, gdy ich jeszcze nie było
C. nudnym się dla nas stajeniejeden utwór dawniej ceniony, bo inna już jest nasza wrażliwość artystyczna i inne wymogipoetyckiego piękna
Zadanie 4. (0-1)Które cechy stylu naukowego charakteryzują tekst 1.? Odpowiedzi wybierz spośródwymienionych cech w punktach A-D.A. Nasycenie terminologią naukowąB. Nagromadzenie wyrazów o znaczeniu abstrakcyjnymC. Występowanie rozbudowanych składniowo zdańD, Pozbawiony emocji, rzeczowy wywód
Zadanie 5. (0-1)Wyjaśnij, dlaczego Jan Paweł II w drugim zdaniu posłużył się formą czasownika zakończonąna -no: „powiedziano”.
Ponieważ nieznany jest autor przytoczonych słów powtarzanych przez wielu innych ludzi
nikas97