Tekst do zadań 1
Michał CentkowskiMuzeum literatury kontra amerykański senNa długo przed premierą mówiło się, że wrocławski spektakl stanie się wydarzeniem –oto po raz pierwszy w historii, publiczność zobaczy na scenie w całości […] trzy częściDziadów. Michał Zadara podkreślał szczególną pozycję mickiewiczowskiego dramatu,stanowiącego fundament polskiej kultury. Fundament, który należy traktować poważnie,a więc wystawiać w całości i bez skrótów. Wskazywał także potrzebę współczesnychrealizacji polskiej klasyki. I faktycznie udało mu się stworzyć spektakl monumentalny,nowoczesny i efektowny, a jednocześnie najzupełniej wierny literackiej partyturze. […]A jednak, mimo całej tej formalnej wirtuozerii oraz ogromu pracy twórców trudnopozbyć się wrażenia, że czegoś wrocławskim Dziadom zabrakło. […] Blisko pięciogodzinnyspektakl obejmujący I, II i IV część dramatu oraz wiersz Upiór rzuca wyzwanie, przedewszystkim, percepcyjnym zdolnościom widza. Dlatego zapewne towarzyszy nam po wyjściuz teatru to dziwne uczucie, jak po wizycie w muzeum. Co prawda nowoczesnym,interaktywnym i efektownym, acz ostatecznie służącym jedynie eksponowaniuprzytłaczającej ilości artefaktów dawno minionej przeszłości.Radosław Rychcik [w Teatrze Nowym w Poznaniu] z kolei, nie tylko przepuściłfundament rodzimej mitologii przez zainfekowaną popkulturowymi kliszami ponowoczesnąświadomość, lecz także zestawił romantyczne dzieje z burzliwą historią Ameryki. […] Scenęzaludniają bohaterowie zbiorowej wyobraźni. Ewą/Dziewczyną jest u Rychcika MarylinMonroe (wspaniała Gabriela Frycz), Guślarzem barokowy i sarkastyczny Joker (znakomityTomasz Nosiński) […], a Józio i Rózia to hipnotycznie wpatrzone w ekran teleodbiornikabliźniaczki z Lśnienia3 Kubricka. Swoje Dziady reżyser zadedykował ikonom walki o prawaczarnych. […]Rychcik podjął tym samym dość ryzykowną grę. […] Pokusa uwspółcześnienia, bądźuniwersalizacji dramatu przez sięgnięcie do rezerwuaru masowych wyobrażeń zawsze niesiez sobą ryzyko spłycenia, banalizacji, zwłaszcza, gdy proste skojarzenia służą głównie parodii,tudzież powierzchownemu efekciarstwu maskującemu intelektualną bezsilność w zderzeniuz niełatwą literaturą.Tymczasem za sprawą wszystkich tych bezczelnych pomysłów, odległych asocjacji,pozornie ryzykownych odwołań powstał spektakl znakomity, zachwycający, wybitny – jedenz najważniejszych w ostatnich latach w polskim teatrze. Tym spektaklem Rychcik ostatecznieuwolniwszy tekst Mickiewicza z więzów narodowej martyrologii, na powrót uczynił goczęścią, wspólnej ludziom każdego miejsca i czasu opowieści o pragnieniu wolności,niezgodzie na zło oraz sprzeciwie wobec wszelkiego ucisku, stanowiącej fundamentkulturowego dziedzictwa Zachodu.Zestawiając losy bohaterów dramatu z historią emancypacji czarnoskórychAmerykanów Rychcik odnajduje w Dziadach, tę samą rewolucyjną moc, która fascynowałaDejmka4. Nie przypadkiem w drugiej części spektaklu umieszcza reżyser wspaniały manifestwyrosłego z niezgody na zło prometejskiego humanizmu – Wielką Improwizację, w genialnejinterpretacji Gustawa Holoubka, którego głos dobiega z pogrążonej w ciemności sceny. […].Zaś Gustaw/Konrad (świetny Mariusz Zaniewski) przemawia do nas ze sceny nie mniejporuszającymi słowami Martina Luthera Kinga o wspaniałym śnie o równości5.Wiele jest w tym spektaklu scen olśniewających. […] Przejmujący, pełen goryczy jestczarny blues, w którego rytm nadzy i wynędzniali filomaci, wespół z afrykańskiminiewolnikami, śpiewają o Zemście z Bogiem lub mimo Boga przy brzęku łańcuchów i kajdan.[…] Tekst Mickiewicza pozostaje bez wątpienia, czego dowodzi spektakl Rychcika,najwspanialszym w całej polskiej literaturze, hymnem na cześć wolności.
Źródło: Michał Cetkowski Muzeum literatury kontra amerykański sen, [w:] tenże,http://www.dziennikteatralny.pl/dziady-polskie.html [dostęp w dniu: 16.01.2015 r.].
Zadanie 59. .(0-1)Uzasadnij, że tekst Michała Centkowskiego jest recenzją. Podaj dwie cechy gatunkowetej formy wypowiedzi i zilustruj je przykładami z tekstu.
Cechy gatunkowe recenzji
Przykłady z tekstu (cytat lub omówienie)
Zadanie 60. .(0-1)Rozstrzygnij w odniesieniu do całego tekstu Michała Centkowskiego, które ze zdań jestprawdziwe, a które fałszywe. Zaznacz P (prawda) lub F (fałsz).
Zdanie
Prawda/Fałsz
1.
Omówione spektakle Dziadów Adama Mickiewicza sąinscenizacjami nowoczesnymi.
P
F
2.
Według recenzenta reżyserowany przez Michała Zadaręspektakl Dziadów Adama Mickiewicza jest nieudany.
3.
Wymowa spektaklu Rychcika jest sprzeczna z przesłaniemDziadów Adama Mickiewicza.
Zadanie 61. .(0-1)Objaśnij w kontekście recenzji przenośnie użyte w jej tytule.Muzeum literatury – …………………………………………………………………..Amerykański sen – …………………………………………………………………….
Zadanie 62. .(0-1)a) Oceń, które ze zdań pochodzących z tekstu zawiera informacje, a które jestopinią. Zaznacz I (informacja) lub O (opinia).
I / O
Michał Zadara wskazywał na potrzebę współczesnych realizacji polskiejklasyki.
I
O
Rychcik podjął dość ryzykowną grę.
b) Przekształć zdanie zawierające informację tak, by zawierało opinię.
Zadanie 63. .(0-1)Wykorzystując znajomość III części Dziadów Adama Mickiewicza, odpowiedz napytania.a) Komu Adam Mickiewicz zadedykował III część Dziadów?b) Na czym polega prometejski humanizm w dramacie Adama Mickiewicza?c) Co jest źródłem tragizmu bohaterów wypowiadających słowa zemsta, zemsta,zemsta na wroga / Z Bogiem i choćby mimo Boga?
Zadanie 64. .(0-1)W jaki sposób reżyser Radosław Rychcik osiągnął uniwersalizację wymowy dramatuAdama Mickiewicza?
Zadanie 65. .(0-1)Na czym polegała „rewolucyjna moc” Dziadów Adama Mickiewicza w powojennejPolsce?
Zadanie 66. .(0-1)Zapisz w stopniu najwyższym przymiotniki użyte w zdaniu Powstał w Teatrze Nowymw Poznaniu spektakl znakomity, zachwycający, wybitny.
Zadanie 67. .(0-1)Dobierz do podanych znaczeń odpowiednie rzeczowniki z 4. lub 5. akapitu.
Znaczenie wyrazu
Wyraz
1. pozbawienie czegoś oryginalności, szablonowość
nikas97