Jakie refleksje o współczesnej cywilizacji wyrażają twórcy w swoich dziełach?Odpowiedz na podstawie interpretacji podanego tekstu kultury oraz wybranych tekstówliterackich.
Wymagania ogólne i szczegółoweI. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń:1.1) odczytuje sens całego tekstu […];1.2) [...] odczytuje zawarte w odbieranych tekstach informacje zarówno jawne, jak i ukryte.II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:2.1) uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następującychrodzajów sztuki: […] sztuki plastyczne (gimnazjum).1.2) określa problematykę utworu;3.1) wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu [...].III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń:1.1) tworzy spójne wypowiedzi ustne […] opis dzieł sztuki […] (gimnazjum).1.1) tworzy dłuższy tekst […] mówiony […] zgodnie z podstawowymi regułami jegoorganizacji, przestrzegając zasady spójności znaczeniowej i logicznej;1.3) tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logikii retoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera argumenty, porządkuje je, hierarchizuje,dokonuje selekcji pod względem użyteczności w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykładyilustrujące wywód myślowy, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie);1.4) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękowąwyrazistość przekazu (w tym także tempo mowy i donośność głosu).
Przykładowa realizacja zadania (1)Plan wypowiedzi· Zagajenie: Magdalena Abakanowicz jest autorką dzieła Tłum. Jest to przykładnowoczesnej rzeźby.· Opis dzieła: Fotografia przedstawia rzeźbę składającą się z kilkunastu postaci stojącychna jezdni. Są podobnego wzrostu, stoją w podobnych pozach, trudno jednoznaczniewskazać ich płeć. Postaci pozbawione są głów.· Główny problem: Dlaczego rzeźby nie mają głów?· Rozwinięcie: Brak głowy oznacza pozbawienie indywidualizmu, cech dystynktywnychczłowieka, ujednolicenie. Kilkanaście postaci bez głów symbolizuje tytułowy tłum,w którym nikt nie jest indywiduum, każdy jest częścią masy ludzkiej.· Przykłady z literatury: Tego rodzaju ujednolicenie jest niebezpieczne dla cywilizacji.Np. Witkacy w Szewcach przewidział zagrożenie dla niej w kolektywnym podejmowaniudecyzji. Jego zdaniem kres indywidualizmu zakładały systemy totalitarne XX wieku:nazizm i komunizm. Nazizm wytworzył obozy zagłady, które stały się symbolem klęskiczłowieczeństwa. Twórcy literatury podejmujący ten problem to, m.in.: Nałkowska,Borowski, Kertes, Levi. Komunizm zaś wytworzył łagry, które były gigantycznymiobozami niewolniczej pracy. Tam dokonywało się odczłowieczenie. Twórcy, którzypodejmowali tę kwestię w literaturze, to m.in.: Herling-Grudziński, Obertyńska,Sołżenicyn.· Wniosek: Artyści XX wieku pokazują w swoich dziełach zagrożenia cywilizacji ludzkiej.Zakwestionowanie praw jednostki, pozbawianie jej prawa do indywidualizmu prowadządo wynaturzeń i zbrodni przeciwko ludzkości.Przykładowa realizacja zadania (2)Plan wypowiedzi· Wstęp: Magdalena Abakanowicz jest współczesną polską artystką.· Opis dzieła: Na fotografii widzimy rzeźbę pt. Tłum przedstawiającą postaci stojącena jezdni w podobnych pozach. Wydają się jednakowe. Żadna nie ma głowy. W tlewidzimy zieleń, krzewy oraz błękitne niebo z obłokami.· Sproblematyzowanie: Dla człowieka współczesnego problemem jest utrata osobowości,przedstawione postaci bez głów to symbolizują. Ludzie „bez głów” są niezdolnido refleksji, więc podatni na indoktrynację, nie potrafią podejmować racjonalnychdecyzji, stają się „robotami” (słowo wymyślone przez czeskiego pisarza Karela Čapka,który przewidział zagrożenia XX wieku). Innym problemem obecnym w dzieleAbakanowicz jest statyczność postaci. Oznacza bierność ludzi w społeczności.· Przykłady z literatury: Taki obraz biernego i w każdej dziedzinie sterowanegospołeczeństwa przedstawił Orwell w powieści Rok 1984. Bohater Kartoteki Różewiczamówi: „klaskałem, bo inni klaskali”, „pusty jestem, jak bazylika w nocy”.Tu podobieństwo do postaci Abakanowicz jest wyraźne – bohaterowie bez głowy to jakbyantybohaterowie. Wewnętrzną pustkę, brak idei znajdziemy też w Wydrążonych ludziachT. S. Eliota.· Postacie u Abakanowicz są statyczne, wydaje się, że trwają bez celu. Takie postawyludzkie są częstym tematem literatury współczesnej (Czekając na Godota Becketta).· Podsumowanie: Współcześni artyści w różnych dziełach kultury i różnymi środkamiartystycznego wyrazu przekazują nam te same przesłania dotyczące problemów człowiekaXX i XXI wieku.
nikas97