Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej
na maj 2008
Grupa 3-latki „Kaczuszki”
ZADANIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
· Przestrzeganie przez dzieci zakazu dotyczącego zabawy zapałkami
· Gromadzenie i oglądanie ilustracji związanych z określonym zawodem
· Omawianie obrazków, historyjek obrazkowych i ilustracji
· Dowolne wypowiadanie się na temat poznawanego otoczenia społecznego
· Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku dla najbliższych członków rodziny
· Zachęcanie do wypowiedzi na temat swoich rodziców
· Rozwijanie zainteresowań pracą zawodową rodziców
· Zapraszanie rodziców do przedszkola, prezentowanie własnych umiejętności
· Wzbogacanie zasobu słownictwa dzieci – opowiadanie o swoich ulubionych zabawach, mówienie o przeżyciach, wydarzeniach
· Organizowanie zabaw polegających na wykonywaniu czynności manipulacyjnych, doskonalenie drobnych ruchów rąk
· Słuchanie piosenek o prostym tekście dotyczącym bliskich dzieciom tematów
· Zabawy z zastosowaniem elementów tańca
· Odkrywanie swoich możliwości w nowych sytuacjach
· Prezentowanie wytworów własnej działalności
· Wczuwanie się w stany emocjonalne innych osób
· Zwracanie uwagi na umiejętne i kulturalne zachowanie się w czasie posiłku – właściwe posługiwanie się sztućcami, niemówienie z „pełną buzią”
· Kształtowanie umiejętności liczenia, prawidłowe posługiwanie się liczebnikami
· Nazywanie i wskazywanie kierunków w przestrzeni
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
Ostrożnie z ogniem
Zabawy z kolorami
Dla mamusi i tatusia
ZABAWY RUCHOWE
„Idziemy po linie” - zabawa z elementem równowagi
„Kto wyżej?” – zabawa z elementem rzutu i chwytu
„Zbieramy kwiatki” – zabawa orientacyjno-porządkowa
„Słuchaj rytmu” - zabawa bieżna
PRACA INDYWIDUALNA
Kontynuacja pracy podjętej w poprzednich miesiącach:
Zabawy doskonalące :
motorykę małą –Julek M., Aleksander P., Patryk Z.
znajomość kolorów – Inez G., Marcel P., Klaudia T., Karolina Ż.
Dalsza praca nad rozwojem mowy z Klaudią T. i Karoliną Ż. /organizowanie sytuacji
sprzyjających spontanicznym wypowiedziom/
Zachęcanie dzieci do indywidualnych wystąpień na forum grupy /prezentacja umiejętności /
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
Kontakty indywidualne z rodzicami dotyczące postępów i zachowania dzieci.
Zaproszenie rodziców na uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty.
Zachęcenie rodziców do udziału w „Festynie Rodzinnym” - spędzenie czasu na wspólnych
zabawach z dziećmi i pracownikami przedszkola.
LITERATURA
„Moje przedszkole” - program wychowania w przedszkolu
„Moje 3 lata” – przewodnik metodyczny
„Trzylatek. Bawię się i uczę” – przewodnik metodyczny
„Wychowanie fizyczne w przedszkolu” - K. Wlaźnik
„Kalendarz muzyczny w przedszkolu” - U. Smoczyńska - Nachtman
„Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli” – Z. Bogdanowicz
„Chcę być bezpieczny” - D. Niewola
„Wierszyki dla Krzysia i Weroniki” – I. Salach
„Nauczyłem się w przedszkolu” – wybór i opracowanie S. Daraszkiewicz
„Dyrdymałki i inne wiersze” – I. Suchorzewska
„Wiersze dla dzieci” – J. Tuwim
Plan opracowała: Lucyna Kaśluga
Anna Jędrzejewska
Tematyka dnia
Uwagi
05.05.08.
poniedz.
„Niebezpieczne iskierki” – historyjka obrazkowa
Dzieci:
· rozpoznają ukryte w pudełku zapałki
· zapoznają się z historyjką obrazkową – podejmą próbę
opowiedzenia treści obrazków
· dostrzegą niebezpieczeństwo zabawy zapałkami /zapalania zapałek/ i będą przestrzegały zakazu takich zabaw
· wysłuchają odgłosu wozu strażackiego
· wykorzystując krążki /kierownice/ będą naśladowały jadące do pożaru wozy strażackie
· ułożą dowolną kompozycje z zapałek /traktując je jako patyki/
Zestaw zabaw ruchowych nr 16 – dzieci będą ćwiczyły:
- umiejętność czworakowania
- przekraczanie przeszkód płaskich
- rzut do celu
06.05.08.
wtorek
„Strażak Sam” – malowanie farbami akwarelowymi
· rozwiążą zagadkę o strażaku
· zapoznają się z wyglądem strażaka – jego charakterystycznym ubiorem i niezbędnymi narzędziami pracy
· będą rozumiały, że kto chce być strażakiem musi być zdrowy, silny i sprawny
· w ćwiczeniach słuchowych „Pali się” odszukają źródło dźwięku /z zawiązanymi oczami wskażą dziecko wołające o pomoc/
· zapoznają się z tematem pracy plastycznej i sposobem malowania farbami akwarelowymi
· pomalują sylwetę strażaka - będą pamiętały o właściwym trzymaniu pędzla i płukaniu go przed zmianą koloru farby.
07.05.08.
środa
„Drabina Strażaka” – orientacja w przestrzeni, poznanie określeń (wysoko, nisko)
· Wysłuchają wiersza W. Broniewskiego „Pożar”
· Odpowiedzą na proste pytania dotyczące wiersza
· Odgadną zagadki dotyczące tematyki dnia (drabina, strażak)
· Pod opieką nauczycielki wejdą na drabinę i ocenią wysokość
· Poznają określenia (wysoko, nisko) szukając w sali przedmiotów na danych wysokościach np. wiszące doniczki, lampa, zabawki, oglądanie budynków przez okno
· Podzielone na 2 zespoły, ze skakanek i sznurowadeł zbudują na dywanie drabinę i przejdą po niej
· W zabawie ruchowej „wysoko-nisko” będą maszerowały w rozsypce, reagowały na sygnał nauczycielki, ustawiały się wg. polecenia nauczycielki (wysoko – będą wspinały się na palcach podnosząc ręce do góry, nisko – kucając i dotykając rękoma podłogi)
· Będą pracowały z kartą pracy: umieszczą strażaka, wysoko na drabinie i nisko
08.05.08.
czwartek
„Jedzie, jedzie straż pożarna”- ćwiczenia słuchowe
· rozpoznają wóz strażacki – odsłonią kolejne fragmenty
ukrytej ilustracji
· wysłuchają piosenki pt. „Jedzie straż pożarna” /”Śpiewające Brzdące” cz.5 n.15/
· podejmą próbę określenia tempa piosenki
· wezmą udział w ćwiczeniach słuchowych – będą naśladowały odgłos wozu strażackiego wykorzystując tubę ze zwiniętej kartki i bez niej /dostrzegą różnicę w brzmieniu głosu/
· utworzą kilkuosobowe wozy strażackie i będą się nimi poruszały bez potrącania innych podczas ponownego słuchania piosenki
· złożą puzzle z sylwetą wozu strażackiego i nakleją na kolorową kartkę
09.05.08.
piątek
„Jak Wojtek został strażakiem?” – słuchanie opowiadania
· wysłuchają opowiadania pt. „Jak Wojtek został strażakiem”
· odpowiedzą na pytania n-lki dotyczące treści utworu
· zwrócą uwagę na mądre i odważne postępowanie małego Wojtka
· poznają sytuacje, w których możemy liczyć na pomoc strażaków
· będą uczestniczyły w zawodach sprawnościowych „Chcę być strażakiem” /poruszanie się z woreczkiem na głowie, przejscie po drabinie z lasek gimnastycznych, zwijanie szarfy – węża strażackiego/
...
kasiazabka123